Hur länge äga fabriksny bil?

Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

Jag tänkte fråga om någon här har svar på min fråga vad gäller hur länge man måste äga en bil som man köper fabriksny. Jag vet att för länge sedan så var man tvungen att äga bilen i 1 år innan man kunde sälja/byta in bilen.
Vet någon med 100% säkerhet vad som gäller idag, om det är samma som gäller eller om det har förändrats?
Länka gärna till informations källa så man kan få läsa om det finns.

OBS! Vänligen respektera att jag vill ENDAST ha svar på min fråga, tack!


Tråd från 2012 /Mod

Senast redigerat av Alexx (12 september 2012)

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 september 2012 · 2 972 Inlägg

Hur längesedan var det? Om du äger en sak har du rätt att sälja den. Samma dag du köper den om du vill.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
gemini78 Jägermeister
12 september 2012 · 909 Inlägg

Dom enda gångerna du måste äga en ny bil ett år före du kan sälja den är om du bott/arbetat utomlands och hämtat en taxfree bil, eller om du tar en helt ny bil som flyttgods tex till Finland.

Det är dom enda gångerna jag vet om som det gäller, en bekant och hans fru arbetade som arkitekter i Italien och fick där köpa helt nya bilar taxfree som dom egentligen enligt reglerna skulle ha behövt köra/äga först ett år i Italien.

Men dom bilarna stod hemma hos oss ett år innan dom fick föra över dom till Finland, sen var dom tvungna att äga bilarna ännu ett år till i Finland innan dom fick sälja bilarna.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

matteeee skrev:
Hur längesedan var det? Om du äger en sak har du rätt att sälja den. Samma dag du köper den om du vill.

Köpte ny bil via en bekant år 2002, där personen som köpte ut bilen åt mig var tvungen att stå som ägare på bilen i 12 månader innan den kunde skrivas över till mig

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 september 2012 · 2 972 Inlägg

Vad var det för bil?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

matteeee skrev:
Vad var det för bil?

En Volvo S40 om du tänkte på bilen som köptes 2002

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 september 2012 · 2 972 Inlägg

Vem påstod att den var tvungen att stå på honom? Han själv?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

matteeee skrev:
Vem påstod att den var tvungen att stå på honom? Han själv?

Nä det sa säljaren, men om den hade varit begagnad så var det 3 månader. Det är därför jag söker fakta om det existerar sådana regler och vem man kan fråga i så fall om detta.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 september 2012 · 2 972 Inlägg

På blocket finns en hel del (280st just nu) bilar av årsmodell -12 som säljs av privatpersoner. Några av dom är såklart tillverkade -11 och kan vara över ett år, men långt från alla. Det där låter som nonsens!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 september 2012 · 2 972 Inlägg

Alexx skrev:

matteeee skrev:
Vem påstod att den var tvungen att stå på honom? Han själv?

Nä det sa säljaren, men om den hade varit begagnad så var det 3 månader. Det är därför jag söker fakta om det existerar sådana regler och vem man kan fråga i så fall om detta.

Haha, ni har inte missuppfattat det med reglerna för garanti? År 2002 kan det ha varit 1 år på en fabriksny bil, och det var rimligen 3 månader på en begagnad  lol

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
666_Beast
12 september 2012 · 1 863 Inlägg

Inga problem att sälja en ny bil direkt. Jag köpte en 2012 Seat Leon, fick problem med knät så jag kunde inte köra manuellt längre. Sålde bilen efter 3 månader.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

matteeee skrev:

Alexx skrev:

matteeee skrev:
Vem påstod att den var tvungen att stå på honom? Han själv?

Nä det sa säljaren, men om den hade varit begagnad så var det 3 månader. Det är därför jag söker fakta om det existerar sådana regler och vem man kan fråga i så fall om detta.

Haha, ni har inte missuppfattat det med reglerna för garanti? År 2002 kan det ha varit 1 år på en fabriksny bil, och det var rimligen 3 månader på en begagnad  lol

Jag kan regler för garanti och på fabriksny får man alltid mer än 1 år, så missuppfattning var det nog inte wink Jag har haft körkortet i 16 år och köpt fabriksnya bilar innan, så jag är inte född igår smile Men nu är jag i annan ovanlig situation där jag söker svar.

Men om jag får fråga, har du källa till dina påståenden eller är det något du bara "helt enkelt vet" ?

För det finns som bekant regler för bilköp mm. Importerar du tex en bil och vill slippa betala moms i Sverige så ska den importerade bilen vara antingen minst 6 månader gammal eller varit körd minst 6000 km.
Det är sådana små regelverk jag är ute efter vad som gäller för jag är nästan helt säker på att det finns någon regler/bestämmelse för detta.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 september 2012 · 2 972 Inlägg

Men du ska köpa bilen fabriksny i Sverige?

Det finns ju inga källor eftersom det inte finns skrivet "du får lov att sälja din egendom när du vill" ordagrannt.
I övrigt hänvisar jag till Sveriges Rikes Lag, läs själv.

Vid import är det såklart helt andra regler för att man inte ska kunna fuska sig undan moms och försörja sig på att lura staten på pengar. Men det var inte din fråga, eller?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

matteeee skrev:
Men du ska köpa bilen fabriksny i Sverige?

Det finns ju inga källor eftersom det inte finns skrivet "du får lov att sälja din egendom när du vill" ordagrannt.
I övrigt hänvisar jag till Sveriges Rikes Lag, läs själv.

Vid import är det såklart helt andra regler för att man inte ska kunna fuska sig undan moms och försörja sig på att lura staten på pengar. Men det var inte din fråga, eller?

Jag köpte en fabriksny bil här i Sverige för knappt 1 år sedan och har blivit drabbat av ett riktigt måndags exemplar. Jag får nu ut en helt fabriksny bil pga detta. Men jag vill inte ha den utan vill kolla om jag kan göra mig av med den nya bilen direkt eller om jag måste vänta en period. Vill inte visa någon form av otacksamhet när de löser detta så smidigt åt mig och generöst erbjuder mig en helt ny.
Det är denna period jag frågar om, ifall den existerar eller inte. För jag har frågat lite folk som också gav mig svaret 12 månader, därför ville jag kolla om någon här på Garaget förstår sig på sånt här och hade svar på min fråga.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Wicca
12 september 2012 · 886 Inlägg

Inte för att vara otrevlig eller så men om du haft körkort i 16 år borde du rimligtvis vara över 34 år och således själv kunna inse att bästa sättet att få reda på detta är att ringa transportstyrelsen eller helt enkelt en nybilsförsäljare?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Jungmar
12 september 2012 · 847 Inlägg

Enda gången jag hört att man inte får sälja bilen direkt är när min pappa köpt bilar via sitt jobb, Har han köpt bil från sitt jobb har han inte fått sälja dem förens efter tre månader. Kan säkert vara ett år om han köper ny bil. Är på Volvo det gäller.

Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

Jungmar skrev:
Enda gången jag hört att man inte får sälja bilen direkt är när min pappa köpt bilar via sitt jobb, Har han köpt bil från sitt jobb har han inte fått sälja dem förens efter tre månader. Kan säkert vara ett år om han köper ny bil. Är på Volvo det gäller.

Då var det nog därifrån jag fått det där med 12 månader, för det var just från Volvo den bilen köptes 2002 och som jag nu trodde gäller för alla bilförsäljningar.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

Wicca skrev:
Inte för att vara otrevlig eller så men om du haft körkort i 16 år borde du rimligtvis vara över 34 år och således själv kunna inse att bästa sättet att få reda på detta är att ringa transportstyrelsen eller helt enkelt en nybilsförsäljare?

Har gjort det innan jag la upp tråden, de skulle återkomma senare idag för personerna var tydligen upptagna. Så jag är fortfarande inte dum för mina 16 år som körkortsinnehavare min vän wink

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Jungmar
12 september 2012 · 847 Inlägg

Alexx skrev:

Jungmar skrev:
Enda gången jag hört att man inte får sälja bilen direkt är när min pappa köpt bilar via sitt jobb, Har han köpt bil från sitt jobb har han inte fått sälja dem förens efter tre månader. Kan säkert vara ett år om han köper ny bil. Är på Volvo det gäller.

Då var det nog därifrån jag fått det där med 12 månader, för det var just från Volvo den bilen köptes 2002 och som jag nu trodde gäller för alla bilförsäljningar.

Detta gäller alltså när en anställd köper en bil med rabatt.

Alexx
12 september 2012 · 141 Inlägg

Jungmar skrev:

Alexx skrev:

Jungmar skrev:
Enda gången jag hört att man inte får sälja bilen direkt är när min pappa köpt bilar via sitt jobb, Har han köpt bil från sitt jobb har han inte fått sälja dem förens efter tre månader. Kan säkert vara ett år om han köper ny bil. Är på Volvo det gäller.

Då var det nog därifrån jag fått det där med 12 månader, för det var just från Volvo den bilen köptes 2002 och som jag nu trodde gäller för alla bilförsäljningar.

Detta gäller alltså när en anställd köper en bil med rabatt.

Ja det var precis så det var för min del också vid det tillfället, så jag förstod dig rätt om vad du menade smile

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang