3331
Sök

Servo slutar fungera _ibland_. BMW 540iM E39. MYCKET tacksam för idéer.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Har ett mycket mystiskt problem med min servo.
Tycker jag provat "allt" nu.

Felyttring: Servon kan sluta fungera helt plötsligt närsomhelst. Bilen blir då MYCKET tungstyrd.
Exempel:
* Precis efter start på en parkering när jag varit och handlat. Börjar oftast fungera igen efter någon minut.
* Fungerar utmärkt vid start men efter någon/några mil slutar den helt plötsligt att fungera mitt i en kurva. Kan börja fungera direkt efter kurvan eller ibland så fungerar den inte på någon mil.

Vad jag gjort:
* Bytt servotronicventil(styr hur mycket servohjälp man ska få beroende på hastighet). Sitter på styrsnäckan.
* Bytt servopump
* Bytt påfyllningsbehållaren då denna har ett filter som inte går att byta separat
* Bytt servoolja till ny fräsch. Gjordes genom att jag tog bort returslangen på behållaren, startade bilen 3sekunder, stängde av, fyllde på behållaren med ny olja, repeterade. Detta gjordes tills oljan såg nästan helt klar ut. Använde ca. 2liter ATFolja.
* Luftat systemet. Hade locket på behållaren öppen och gjorde fulla rattutslag lugnt åt båda håll tills det slutade komma bubblor i behållaren. Svängde ett par extra gånger efter det slutat bubbla.

Kan det vara styrsnäckan?
Kan det finnas elektronik som kan stänga av servotrycket helt?
Idéer?

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 september 2012
På styrväxlarna ska det finnas någon ventil som tydligen ibland bråkar. Ingen aning om funktionen men det är tyvärr ett inte så ovanligt fel på min egen bil och den beter sig precis som du beskriver det, i mitt fall framförallt i nedförsbackar som avslutas i 90 graders svängar.

Sök lite på din egen styrväxel, om det kan vara något förekommande även på den typ som sitter i din BMW. Funktionen lär ju inte skilja mycket egentligen.

Om det är nån tröst så har min hållit på såhär i flera år och det har inte blivit värre, så personligen avvaktar jag. Samtidigt låter det ju inte bra att den lägger av under lång tid? För mig handlar det om 1-2 sekunder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 938 Inlägg
12 september 2012
Rent spontant känns det som att remmen slirar stundtals, hade det problemet på en lastbil för längesen, det var nog mer spännande än din bmw när det hände i t.ex en rondell, men du kanske bara glömt skriva att du bytt den?!

963 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
caromania skrev:
På styrväxlarna ska det finnas någon ventil som tydligen ibland bråkar. Ingen aning om funktionen men det är tyvärr ett inte så ovanligt fel på min egen bil och den beter sig precis som du beskriver det, i mitt fall framförallt i nedförsbackar som avslutas i 90 graders svängar.

Sök lite på din egen styrväxel, om det kan vara något förekommande även på den typ som sitter i din BMW. Funktionen lär ju inte skilja mycket egentligen.

Om det är nån tröst så har min hållit på såhär i flera år och det har inte blivit värre, så personligen avvaktar jag. Samtidigt låter det ju inte bra att den lägger av under lång tid? För mig handlar det om 1-2 sekunder.

Jag är inte ensam! big_smile

Vill ha min bil i så nära nyskick jag kan/har råd och framförallt sånt som påverkar körningen.
Måste lösa detta.
Kör ganska aktivt, både på väg och även lite bankörning så vill inte ha överraskningar som att styrningen blir väldigt tung mitt i kurvor. hmm

Hittade styrväxel på Bildelsbasen, frågan är om jag vågar chansa på en beg. eller om man ska köpa en ny?
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in … id=9413544

963 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Glesmark skrev:
Rent spontant känns det som att remmen slirar stundtals, hade det problemet på en lastbil för längesen, det var nog mer spännande än din bmw när det hände i t.ex en rondell, men du kanske bara glömt skriva att du bytt den?!

Har inte bytt remmen nyligen men hade loss den när jag bytte servopumpen i helgen. Såg ut som ny tyckte jag och har inte hört något remslir.

Kan väl aldrig tänka mig att en lastbil är mer svårstyrd än en bil? tongue

414 Inlägg
13 september 2012
Inget att göra.. Du får nog sälja kompressorn till mig big_smile
Nä men ärligt så har jag faktiskt haft el fel som gjorde att servotronic fungerade dåligt. På min bil va det såhär: Startar bilen, i parkeringsfart så fungerar servotronic som den skulle, dvs mycket lätt i låg fart. när jag kom upp i ca 20-30km/h så försvann säkert 50% av servoverkan direkt och bilen blev något tungstyrd. Typ som att servotronic trodde att jag körde i 200Km/h fast jag egentligen kanske körde i 50km/h. Även fast jag saktade in till låg fart (20-30km/h) så va styrningen rätt hård, och blev lätt igen först efter att jag börjat parkera eller startade om bilen.

Bytte ut ljusmodulen mot en annan begagnad modul och kopplade in datorn, sedan fungerade servotronic igen smile

Snackar om min 540iat e39 btw

102 Inlägg
13 september 2012
Låter onekligen knepigt det där Jonas.
Har tyvärr inga vettiga förslag förutom remmen.
Men läste tidigare talares inlägg om ljusmodulen. och vill du testa så får du låna min givetvis och köra några dar och se om det blir bättre?

963 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Powe_R skrev:
Nä men ärligt så har jag faktiskt haft el fel som gjorde att servotronic fungerade dåligt. På min bil va det såhär: Startar bilen, i parkeringsfart så fungerar servotronic som den skulle, dvs mycket lätt i låg fart. när jag kom upp i ca 20-30km/h så försvann säkert 50% av servoverkan direkt och bilen blev något tungstyrd. Typ som att servotronic trodde att jag körde i 200Km/h fast jag egentligen kanske körde i 50km/h. Även fast jag saktade in till låg fart (20-30km/h) så va styrningen rätt hård, och blev lätt igen först efter att jag börjat parkera eller startade om bilen.

Bytte ut ljusmodulen mot en annan begagnad modul och kopplade in datorn, sedan fungerade servotronic igen smile

Slutade servon fungera helt för dig någongång? Som om du stängt av bilen medans du körde?

Mycket tacksam för din respons hursomhelst, en punkt till att felsöka. Alltid bra att ha något att testa, när jag skrev tråden trodde jag det var slut på grejer att testa snart. smile

963 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Magnaflux skrev:
Men läste tidigare talares inlägg om ljusmodulen. och vill du testa så får du låna min givetvis och köra några dar och se om det blir bättre?

Grymt sjyst! Jag är lite stressad då jag vill kunna njuta av denna säsongen lite med fungerande servo. smile

Ringde precis BMWverkstad och frågade vad en styrväxel kostar.. tur det är armstöd på stolen annars hade jag ramlat av.. tongue
16425.- för en ny(renoverad?) styrservo. 1250.- till om jag inte lämnar in min gamla.
Om någon är intresserad så har den art.nr. 32131091791
Ersättare för gamla art.nr: 32131095191

Beställde en från bildelsbasen.se. Suttit på en 540iA som gått 10500mil så jag hoppas den är fräsch och fungerande.
Kostnad: 2650.- inkl. frakt. Fanns tyvärr inte på någon skrot inom köravstånd från mig.

Någon som har fler idéer så säg gärna till. Funkar det inte att byta styrväxel så vill jag gärna ha fler förslag på hur jag kan göra slut på pengar på något som inte får bilen att gå fortare. wink
Senast redigerat av TCG (13 september 2012)

414 Inlägg
13 september 2012
TCG skrev:
Powe_R skrev:

Slutade servon fungera helt för dig någongång? Som om du stängt av bilen medans du körde?

Mycket tacksam för din respons hursomhelst, en punkt till att felsöka. Alltid bra att ha något att testa, när jag skrev tråden trodde jag det var slut på grejer att testa snart. smile

Nej, slutade aldrig helt att fungera, utan förlorade bara en del av servoverkan och blev hårdare. Men gick fortfarande att köra utan några som helst problem.

En punkt som man kan kolla är det ju, men ganska långsökt då våra symtom är rätt olika.. Hoppas det löser sig i alla fall smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 september 2012
TCG skrev:
Magnaflux skrev:

Grymt sjyst! Jag är lite stressad då jag vill kunna njuta av denna säsongen lite med fungerande servo. smile

Ringde precis BMWverkstad och frågade vad en styrväxel kostar.. tur det är armstöd på stolen annars hade jag ramlat av.. tongue
16425.- för en ny(renoverad?) styrservo. 1250.- till om jag inte lämnar in min gamla.
Om någon är intresserad så har den art.nr. 32131091791
Ersättare för gamla art.nr: 32131095191

Beställde en från bildelsbasen.se. Suttit på en 540iA som gått 10500mil så jag hoppas den är fräsch och fungerande.
Kostnad: 2650.- inkl. frakt. Fanns tyvärr inte på någon skrot inom köravstånd från mig.

Någon som har fler idéer så säg gärna till. Funkar det inte att byta styrväxel så vill jag gärna ha fler förslag på hur jag kan göra slut på pengar på något som inte får bilen att gå fortare. wink

Å jäklar!! 16000 och då är den inte ny? Sanslöst faktiskt. Som kuriosa kostar en ny styrväxel till min 900kr och det på en bil som kostade en halv miljon för 20 år sedan. Absurt.

Då är ju 2650:- riktigt bra!

Frågan är hur funktionen är rent mekaniskt? Det måste bli billigare att renovera den befintliga styrväxeln hos någon klok mekanisk/hydralisk verkstad?

963 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Detta är helt otroligt.
Bytte styrväxel idag.
Hällde på drygt 1liter fräsch ATFolja.
Gjorde fulla rattutslag åt båda håll flera gånger.

Fortfarande samma fel. sad

Känns otroligt långsökt med ljusmodul men det känns som sista gissningen? Någon som har något annat förslag?

102 Inlägg
23 september 2012
TCG skrev:
Detta är helt otroligt.
Bytte styrväxel idag.

Känns otroligt långsökt med ljusmodul men det känns som sista gissningen? Någon som har något annat förslag?

Låna min nästa helg och testa!!!! gratis fel sökning:P dock lite jobb.

963 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Magnaflux skrev:
TCG skrev:
Detta är helt otroligt.
Bytte styrväxel idag.

Låna min nästa helg och testa!!!! gratis fel sökning:P dock lite jobb.

Kan inte låta bli att nappa på det erbjudandet. smile
Jag ringer dig närmare helgen!

963 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Fick låna ljusmodulen(datorbox som styr bl.a. servotronicen) idag av Magnaflux. (Jäkligt sjyst att låna ut den!).
Hjälpte tyvärr inte.

Tänkte att det kanske kunde vara kablarna mellan servotronicen och ljusmodulen så jag kopplade ur kontakten i hjulhuset. Bilen blev lite mer trögstyrd vid mycket låg fart men ingen jätteskillnad.

Den sista svaga gissningen är att någon/några slangar sväller inuti när det blir varmt.
Långsökt gissning men vet inte vad jag ska testa annars? :S

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 september 2012
Låter riktigt jobbigt! Jag har tyvärr inga idéer just nu, men jag lider med dig och håller tummarn för att du eller någon annan kommer på felet.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

102 Inlägg
30 september 2012
TCG skrev:
Fick låna ljusmodulen(datorbox som styr bl.a. servotronicen) idag av Magnaflux. (Jäkligt sjyst att låna ut den!).
Hjälpte tyvärr inte.

Tänkte att det kanske kunde vara kablarna mellan servotronicen och ljusmodulen så jag kopplade ur kontakten i hjulhuset. Bilen blev lite mer trögstyrd vid mycket låg fart men ingen jätteskillnad.

Den sista svaga gissningen är att någon/några slangar sväller inuti när det blir varmt.
Långsökt gissning men vet inte vad jag ska testa annars? :S

Tråkigt att det inte funkade. har tyvärr inga bra förslag på vad som kan vara fel.
Värt ett försök dock.

24 Inlägg
2 oktober 2012
hur går de???  har lite av samma problem med min e38...servot dör ibland, samt att när de funkar så är de trögt....bytt olja tre gånger,.......men står i valet och kvalet att prova byta servupump.....

963 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Lille-bror skrev:
hur går de???  har lite av samma problem med min e38...servot dör ibland, samt att när de funkar så är de trögt....bytt olja tre gånger,.......men står i valet och kvalet att prova byta servupump.....

På min går det lätt som på en ny bil när det fungerar men vi kanske har samma orsak till våra problem ändå?
Kolla längre upp i tråden där jag skriver art.nr. på pumpen. Stämmer det med din E38 så kan du få låna min pump att testa med?
Lite förutsatt att du bor på västkusten då. smile
Kanske går att lösa om du betalar frakt annars?

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 oktober 2012
I värsta fall får du väl bekosta en felsökning på BMW-verkstad? Det bör inte bli mer än 1200-1500kr?

Sök