Tomgångsfel 940 turbo

volvo____
14 september 2012 · 60 Inlägg

tjena! jag har ett underligt fel på min 940 turbo (b230ft) som jag just fått ihop igen efter lite mod.

problemet är följande..
när man vrider på nyckeln så springer den igång klockrent och går som den ska på tomgång hur länge som hellst, men så fort man gasar till kraftigt en gång så vill den dö, då får man sitta och hålla gas ett bra tag (ca 30 sek) innan den går själv, men dock väldigt ojämt, väntar man ca 30 sek till så går den klockrent igen.

övrig info
bränsletrycket är orört, 2.5kg på tomgång
har bland annat bytt spridare till Gröna R spridare 465cc
har även testat byta tomgångsmotor och luftmassemätare och försökt se efter tjuvluft läkage

Egna teorier
har inte testat byta tillbaka till den lambdasond som satt från början. (nu sitter det en annan original som redan var monterad på den downpipe jag skulle ha) men ger en defekt lambda den symptomen?

Är spridarna kanske för stora?




mycket tacksam för svar //MVH Erik

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Henkix
15 september 2012 · 6 737 Inlägg

har en kompis som haft samma fel dock hade han ingen turbo, men på hans så var de fel på vattentemp givaren (sitter under 3ans insugsrör) tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo____
15 september 2012 · 60 Inlägg

Henkix skrev:
har en kompis som haft samma fel dock hade han ingen turbo, men på hans så var de fel på vattentemp givaren (sitter under 3ans insugsrör) tongue

lät ju konstigt tyckte jag tongue men jag kan testa byta, har garanterat nån liggandes = )

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Henkix
15 september 2012 · 6 737 Inlägg

har du felkodsläsare på din bil? jag tror nästan du ska ha de. ska isåfall finnas i motorumet till vänster vid "fjädertronet" eller va de nu kallas tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo____
15 september 2012 · 60 Inlägg

Henkix skrev:
har du felkodsläsare på din bil? jag tror nästan du ska ha de. ska isåfall finnas i motorumet till vänster vid "fjädertronet" eller va de nu kallas tongue

de har jag faktiskt inte tänkt på alls, jo jag vet vars den sitter, då ska jag göra de också wink

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
jockev8
15 september 2012 · 127 Inlägg

hoppas de är okey att skriva i samma tråd smile har också problem med 940, komme olja ur påfyllningslocket, normalt eller ringar som är kassa så kompen trycker ut det?

bilen är ltt

volvo____
15 september 2012 · 60 Inlägg

jockev8 skrev:
hoppas de är okey att skriva i samma tråd smile har också problem med 940, komme olja ur påfyllningslocket, normalt eller ringar som är kassa så kompen trycker ut det?

bilen är ltt

inget att bekymmra sig över på en gammal volvo, kolla bara så att vevhusventilationen inte är igensatt, annars bara byt packningen i locket.

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Henkix
15 september 2012 · 6 737 Inlägg

jockev8 skrev:
hoppas de är okey att skriva i samma tråd smile har också problem med 940, komme olja ur påfyllningslocket, normalt eller ringar som är kassa så kompen trycker ut det?

bilen är ltt

är nästan helt 100 på att packningen i locket är kass. wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo____
16 september 2012 · 60 Inlägg

jag kan kanske ha hittat felet, ska åtgärda det någon dag framöver. avgas läkage mellan downpipen och turbon så att de lurar lambdasonden att den går för snålt och då blir de bara skit av allt istället. någon som tror på min teori? tongue

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Henkix
16 september 2012 · 6 737 Inlägg

kan va så ja wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
robert___j
16 september 2012 · 449 Inlägg

för de första så ska det vara 3,8kg bränsletryck till dom gröna spridarna sen undrar ja om du byggt om luftmassmätarn till 3tum för annars har du alldeles för stora spridare på den.. sånt fel brukar man få om man satt dit en öppen dump men det har du inte eller*????

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
volvo____
17 september 2012 · 60 Inlägg

robert___j skrev:
för de första så ska det vara 3,8kg bränsletryck till dom gröna spridarna sen undrar ja om du byggt om luftmassmätarn till 3tum för annars har du alldeles för stora spridare på den.. sånt fel brukar man få om man satt dit en öppen dump men det har du inte eller*????

Nej jag har en återcirkulerande dump. Vad exakt ger en större luftmassemätare egentligen? Har läst att vissa brukar sätta de men har inte förstått varför. Agående bränsletrycket så när ska det vara 3.8kg? På tomgång?, 0 bar? eller vid fullt ladd? Jag har ställt upp trycket nu till ca 3bar på tomgång och vid 1.4bar ladd så är det nästan 5 bar i bränsletryck

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Pim_Pim
17 september 2012 ·

För att kompensera luft och bränsle, det är därför du sätter dit en 3" lmm till dom gröna spridarna.
Så nu går den antagligen väldigt fett.

volvo____
17 september 2012 · 60 Inlägg

Pim_Pim skrev:
För att kompensera luft och bränsle, det är därför du sätter dit en 3" lmm till dom gröna spridarna.
Så nu går den antagligen väldigt fett.

Aha jo den går faktiskt lite fett men den går ju rent och bra annars och nu har jag löst tomgångsproblemet lite tillfälligt med att öppna gasspjället lite så nu ligger den stadigt på ca 1000 rpm på tomgång. Men angående bränsletrycket som ska vara 3.8.. När?? På tomgång eller?

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Rojpen
17 september 2012 · 2 230 Inlägg

ja 3.8bar på tomgång(utan vakumslangen inkopplad), men detta är bara för att få ut dom dära 465cc som dom är på standard. går bilen din redan fett så höj inte trycket för då kommer den gå ännu fetare..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
volvo____
17 september 2012 · 60 Inlägg

Har sett att många sätter en lmm från 960, passar dom rakt av? Från vilken modell isåfall?

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Rojpen
17 september 2012 · 2 230 Inlägg

om jag inte minns fel så är det den som slutar på 012 man ska använda. och den sitter på 960 och volvos 16v motorer.

eller så gör du en själv med ett 3" rör och lite lim/tätnings medel.

Senast redigerat av Rojpen (17 september 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
volvo____
17 september 2012 · 60 Inlägg

Rojpen skrev:
om jag inte minns fel så är det den som slutar på 012 man ska använda. och den sitter på 960 och volvos 16v motorer.

eller så gör du en själv med ett 3" rör och lite lim/tätnings medel.

Okej, så det kan alltså vara boven till mitt tomgångsproblem? Om int annat så kanske den klarar avgasvärderna på besiktningen om man byter lmm :p

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
robert___j
17 september 2012 · 449 Inlägg

helt klart är de boven i dramat den går jättefett nu

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
volvo____
17 september 2012 · 60 Inlägg

robert___j skrev:
helt klart är de boven i dramat den går jättefett nu

Okej då ska jag försöka få tag i en annan luftmassemätare, tack för hjälpen smile

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang