Volvo S70 Glt -97 Startar ej VARM "LÖST"

Sossobabe
15 september 2012 · 32 Inlägg

hejsan

Hoppar direkt till problemet, Häromdagen skulle jag köra en sväng och på väg rykte bilen till lite ( Tänkte inte mer på de) sedan efter att jag stannat bilen och gått ett ärande så skulle jag starta och köra iväg men nej nej, då ville inte bilen starta så jag ringde efter bärgningshjälp, Motorstyrenhetslampan Tändes också. På vägen hem provar jag dra igång den och den startar men går väldigt dåligt. Åker in till stan köper service grejer som jag redan hade tänkt så bytte Olja + Filter, Luftfilter, Tändstift, rotor+fördelare Vilket inte gjorde mycket skillnad förutom när jag startar den kommer en avgasknall med massa sot. Dessutom rycker bilen lite mer än vanligt.

Jag har kollat att pumpen till bensinen går och det gör den samma att bränslerelä fungerar, jag har haft väck Lambda Sonden och rengjort den från skit.  Bilen startar när den blivit kall igen och när den kommit upp i temp så tvärdör den och dessutom har den en ganska ryckig tomgång. Kan jag köpa biltemas OBD II felkodsläsare för att använda till min bil? Skulle vilja komma undan så billigt som möjligt.

Jag är ganska van att skruva men den här gången håller jag bli tosig.

Alla svar är väldigt tacksammt

Mvh Gianna

Senast redigerat av Sossobabe (16 september 2012)

Sossobabe
15 september 2012 · 32 Inlägg

Kan även tilläga att immobilizern är nyligen bytt och att jag gjort vid vevhusventilationen när bilen införskaffades.

Marlboroman
15 september 2012 · 8 234 Inlägg

Skulel tippa på att det är givaren som läser på svänghjulet som är felkällan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sossobabe
15 september 2012 · 32 Inlägg

Okej finns det något sätt att kolla? Men det är ju konstigt att bilen startar när den är kall i så fall? Måste man läsa av felkoder för att se det?
tack på förhand

Marlboroman
16 september 2012 · 8 234 Inlägg

Det finns egentligen bara 2 varianter: kolla felkoder eller byta på ren chansning. Den givaren påverkas av värme, så att den funkar när motorn är kall är inte omöjligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sossobabe
16 september 2012 · 32 Inlägg

Okej, jag ska åka in till biltema och köpa deras OBD II felkodsläsare och förhoppningsviss blir jag lite klockare då, skriver ut felkoderna här sen.

robert___j
16 september 2012 · 449 Inlägg

kamaxelgivaren..

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Sossobabe
16 september 2012 · 32 Inlägg

Får felkod P0103 Mass Air Flow (MAF) Circuit High Input, hmm någon ide?

Sossobabe
16 september 2012 · 32 Inlägg

P103= EFI-121 Luftmassemätare för hög signal, permanent fel.

Volvo´s översättning av felkoden

Sossobabe
16 september 2012 · 32 Inlägg

Har nu konstaterat LMM som är dålig, startar inte med LMM kopplar ut den och den startar finnt men ryker en del, får se om jag kan finna en.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang