volvo 240 utan komp.

volvo_240_tic ingen aning
2 oktober 2006 · 687 Inlägg

jag skulle köra in bilen i garaget så fick jag för mig att jag skulle varva upp bilen...
nå jag gorde det fram och tilbaka. när jag hade nått "gasen i botten" så hörde jag ett skrålande ljud å släpte gaspedalen så dog bilen. sen ville den inte starta mer...
den får bensin och har både olja och vatten i motorn, kamremmen har inte häller flytats och när man skall vrida i gång så går det ovanligt lätt och hörs ett svagt knackande...

vad kan ha hänt??

tack på förhand

//kalle

även zebran har sina fläckar
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
3 oktober 2006 · 1 660 Inlägg

Hmm, låter lite kolvringshaveri, men med reservation att jag kan ha fel.. Hoppas på något enklare för den delen.

volvo_240_tic ingen aning
3 oktober 2006 · 687 Inlägg

kan hända men det är ingen kop. alls i motorn..

tycker det skulle va osannolikt att det skulle ske på alla sylindrar..


när man vrider tilbaka nyckeln så "ränner" motorn några varv..

även zebran har sina fläckar
Hakan_J
3 oktober 2006 · 380 Inlägg

Låter lite konstigt om du tappat komp på alla cylindrarna,säker på att inte remmen har hoppat några kugg,har själv råkat ut för det.

volvo_240_tic ingen aning
3 oktober 2006 · 687 Inlägg

var fins märkningarna på vevaxelhjulet till kamremmen och var finns motsvarande märkning på motorn/remmkåpan??

även zebran har sina fläckar
horsekiller
3 oktober 2006 · 747 Inlägg

Jag har för mej att du skulle vara duktig på allt om bilar... Du har anmärkt mycket om mina bilar som du varit säker på... Men som har varit helt åt helvete.... Så detta enkla felet kan la inte vara så svårt för dej då ???!!!

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
volvo_240_tic ingen aning
3 oktober 2006 · 687 Inlägg

var jyst ut och kollade om remmen hade hoppat några kuggar.. men det hade den inte...

även zebran har sina fläckar
volvob20_racing
3 oktober 2006 · 4 Inlägg

går motorn runt som den ska när du försöker starta?

volvo_240_tic ingen aning
3 oktober 2006 · 687 Inlägg

jag har nyss haft upp toppen på den och det var ventilerna som är krokiga... det är märken på kolvarna...

men det konstiga är att kamremmen är som den ska på alla hjul...

Senast redigerat av volvo_240_tic (3 oktober 2006)

även zebran har sina fläckar
VW_Jens
3 oktober 2006 · 608 Inlägg

detta verkar skumt om remmen e hel och den inte hade kuggat över! men ventilerna hade krökts! är du säker att alla märkningar va rätt? nåja är ju ingen skillna numera blir ju ändå att renovera toppen väll? kanske porta på samma gång?

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Slampe
5 oktober 2006 · 1 Inlägg

Ventilflyt skulle jag tro!

volvo_240_tic ingen aning
9 oktober 2006 · 687 Inlägg

jens volvo in sports skrev:
detta verkar skumt om remmen e hel och den inte hade kuggat över! men ventilerna hade krökts! är du säker att alla märkningar va rätt? nåja är ju ingen skillna numera blir ju ändå att renovera toppen väll? kanske porta på samma gång?

ja det blir vel lite gran och en vassare kam hade jag tänkt mig...

även zebran har sina fläckar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang