Rickard-v skrev:
Ja just ja det har jag läst att du vill ha flera framsystem.
Men då blir det än konstigare om du inte ska spela högt med flera framsystem. Det brukar man ju ha för att spela högre.
I vanliga fall kan du ju köra 2framsystem på varje kanal. Men nu är det ju låg impedans på dessa framsystem så det går inte. Då behöver du ju massor av kanaler till framsystemen det håller jag med om. Då blir det väldigt viktigt att allt är rätt kopplat så de inte spelar i motfas o förstör ljudet.
Du kan ju köra ett aktivt filter och ett fyrkanal steg o koppla alla diskanter i serie o sedan alla mellanreg i serie. Då får du 6-7ohm på varje kanal. Det funkar bra men då måste du dela aktivt. Det fixar en bra HU åt dig!
Men om du har många framsystem bara för att det ska se bra ut behöver du ju inte koppla in alla, då spar du ju förstärkarkanaler. Koppla bara in de som sitter längst ifrån dig framåt i bilen då låter det bättre.
(Du kanske tycker det låter korkat, men så tycker jag det låter med 3framsystem)
Grundregeln är ju att det ska vara lika långt till varje högtalare från örat!
Skiljer det 2cm i avstånd kommer några högtalare att jobba i motfas vid olika frekvenser.
När man bygger hemma högtalare justerar man på millimetern.
Du är nog den första som montera flera framsystem än basar. Du kanske skulle köra 1system fram och 8" i varje dörr. Då ser det inte så tomt ut. Det gjorde jag en gång i tiden. Så bygger du sluten låda till basarna i dörren. Då blir det kanon!
Har inge flera råd. För mig är det så konstigt att göra som du gör så lycka till.
2 st 804 räcker bra som du säger för musik lyssning i bilen.