Bästa "ämnet" för sugtrimm?

M7an oo=00=oo
6 november 2012 · 374 Inlägg

Någon var inne på samma tankar som jag, M30B35. Bra slagvolym, härligt vass med tex en Dr shrick-kam, blocket är tåligt som skyddshöljet till reaktorn på ett kärnkraftverk, finare motorljud får man leta efter, rimligt inköpspris, rejält med vrid (Speciellt om den hittar ner i en E30 eller E28 med kompetent chassi)

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
D_Carlsson Bonntrimmare
6 november 2012 · 620 Inlägg

cheffer skrev:

D_Carlsson skrev:

cheffer skrev:

Tja, bara motorn är ju minst 20k men jag skulle iaf inte köa en s50 för under 25, även det är "lilla" b30 för att den ska vara någorlunda fräsh så det går väl iofs in i budget det med smile Men då står han utan kabelhärva och styrsystem till motorn. 250 häst kostar ju en del ur m50 men från en m52b28 är det inte lika farligt med sin lite större volym. Men helt klart är ju s50 ett roligt val det med men lite dyrare blir det inräknat bil och el.

Priset säger ju egentligen ingenting om skicket hmm du lär ju minst peta i en 3L vev i en m50 och porta toppen och hyfsade kammar ett extraktor ett mappat chip eller ett eftermarknads sprut för att komma upp i samma liga som en s50 och då kan du fråga dig själv vilket som e mest värt?!?

Mvh Daniel

Tja, kränger någon iväg en s50 motor för 10k så kan man ju ganska lugnt utgå från att något är fel på den för de inte ligger i den prisklassen så jo, priset säger en del om skicket, om än indirekt smile Ja, man får trimma en m50 ännu hårdare och dyrare än 20k för att komma upp i närmare 300 sughästar med vad är din poäng? 250häst ur en m52b28 kan nås med 30k med motor(bil) inräknat, svårare att få en komplett s50 med el och kabelhärva och bil till det priset även om det är en bra motor. När ts har den budget han har så är det väl inget att argumentera om att han kan få en mer prisvärd motor för en dyrare peng? Det är ju irrelevant. Klart att det är möjligt om han har en jäkla tur men det är inget som jag skulle satsa på eftersom det är lite för lite pengar

Jag menar att mer än 90hk/1000cc innebär ganska avancerad trimning och det är det inte vem som helst som löser och då måste man anlita någon som kan och då blir det dyrt.
Som någon skrev tidigare m30 där går det att hämta lite mer och m60b40 där har du billiga hästar!

Mvh

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
caromania Forummoderator
7 november 2012 · 9 296 Inlägg

B16a2 har 100hästar per liter i original.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
D_Carlsson Bonntrimmare
7 november 2012 · 620 Inlägg

caromania skrev:
B16a2 har 100hästar per liter i original.

Vad är det då? en v-tech motor?

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
schnauz
7 november 2012 · 1 758 Inlägg

caromania skrev:
B16a2 har 100hästar per liter i original.

Inte många som skulle fila fram ett sådant koncept hemma i garaget, lär ligga några tusen ingenjörstimmar bakom den motorn.

D_Carlsson Bonntrimmare
7 november 2012 · 620 Inlägg

schnauz skrev:

caromania skrev:
B16a2 har 100hästar per liter i original.

Inte många som skulle fila fram ett sådant koncept hemma i garaget, lär ligga några tusen ingenjörstimmar bakom den motorn.

Lite det jag menar och dom som lyckas få ut den effekten så pallar den ju knappast att ligga på röd markeringen i några timmar!

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
caromania Forummoderator
7 november 2012 · 9 296 Inlägg

D_Carlsson skrev:

schnauz skrev:

caromania skrev:
B16a2 har 100hästar per liter i original.

Inte många som skulle fila fram ett sådant koncept hemma i garaget, lär ligga några tusen ingenjörstimmar bakom den motorn.

Lite det jag menar och dom som lyckas få ut den effekten så pallar den ju knappast att ligga på röd markeringen i några timmar!

En B16a2 kan knappast kallas trimmad i original och är mycket pålitlig. 190-210hk är säkert inga problem utan att kasta in en massa deg. Det är imponerande siffror av en 1.6 liters sugis, eller 1590cc som den egentligen är på. Fast det är klart, är vi bara ute efter att skryta med hur många hästar motorn här så är det ju bara att skaffa hem en gammal jänke v-8 och langa på jättefugg och vassare kammar i så plockar man väl ut 5-600 i ett nafs. Eller en Rolls Royce Merlin. Likförbannat kommer de inte upp i litereffekten hos en Honda V-tech.

En annan parallell skulle kunna vara Hondas K24, en 2,4liters motor som "bara" ger 190-200 hk beroende på årsmodell. En mer eller mindre nedtrimmad motor. K24 är en K20 med längre slag. K20 på 2 liter ger 200hk i original, en K24 har kapacitet långt över 240hk såklart. Och då är det "bara" en fyra på "bara" 2.4, att jämföra med BMWs sexor på 2.8-3.5l. (Självklart en annan budget dock)

Senast redigerat av caromania (7 november 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
cheffer
7 november 2012 · 1 422 Inlägg

D_Carlsson skrev:

cheffer skrev:

D_Carlsson skrev:

Priset säger ju egentligen ingenting om skicket hmm du lär ju minst peta i en 3L vev i en m50 och porta toppen och hyfsade kammar ett extraktor ett mappat chip eller ett eftermarknads sprut för att komma upp i samma liga som en s50 och då kan du fråga dig själv vilket som e mest värt?!?

Mvh Daniel

Tja, kränger någon iväg en s50 motor för 10k så kan man ju ganska lugnt utgå från att något är fel på den för de inte ligger i den prisklassen så jo, priset säger en del om skicket, om än indirekt smile Ja, man får trimma en m50 ännu hårdare och dyrare än 20k för att komma upp i närmare 300 sughästar med vad är din poäng? 250häst ur en m52b28 kan nås med 30k med motor(bil) inräknat, svårare att få en komplett s50 med el och kabelhärva och bil till det priset även om det är en bra motor. När ts har den budget han har så är det väl inget att argumentera om att han kan få en mer prisvärd motor för en dyrare peng? Det är ju irrelevant. Klart att det är möjligt om han har en jäkla tur men det är inget som jag skulle satsa på eftersom det är lite för lite pengar

Jag menar att mer än 90hk/1000cc innebär ganska avancerad trimning och det är det inte vem som helst som löser och då måste man anlita någon som kan och då blir det dyrt.
Som någon skrev tidigare m30 där går det att hämta lite mer och m60b40 där har du billiga hästar!

Mvh

Att nå närmare 90hk/liter är inte så dyrt på en m50 faktiskt smile Den flödar väldigt bra original och kan säga att originalgrenrören stoppar upp rätt duktigt. Andra grenrör, matchporta, vassare kammer och mappning så är du uppe i dessa omtalade 90hk/liter. Tänk på att b25 ändå presterar 77hk/liter original. b28 klämmer du ur 220-230 häst genom att endast byta insuget och mappa, kör du cai, m3 grenrör eller andra högflödesgrenrör, vassare kammer och mappa så är du utan problem uppe i 250. De är rätt trimvänliga även som sugisar faktiskt :)m30 är ju ett alternativ men den blir inte lika effektiv ändå och m60 är för tungt.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 november 2012 · 5 753 Inlägg

cheffer skrev:

D_Carlsson skrev:

cheffer skrev:

Tja, kränger någon iväg en s50 motor för 10k så kan man ju ganska lugnt utgå från att något är fel på den för de inte ligger i den prisklassen så jo, priset säger en del om skicket, om än indirekt smile Ja, man får trimma en m50 ännu hårdare och dyrare än 20k för att komma upp i närmare 300 sughästar med vad är din poäng? 250häst ur en m52b28 kan nås med 30k med motor(bil) inräknat, svårare att få en komplett s50 med el och kabelhärva och bil till det priset även om det är en bra motor. När ts har den budget han har så är det väl inget att argumentera om att han kan få en mer prisvärd motor för en dyrare peng? Det är ju irrelevant. Klart att det är möjligt om han har en jäkla tur men det är inget som jag skulle satsa på eftersom det är lite för lite pengar

Jag menar att mer än 90hk/1000cc innebär ganska avancerad trimning och det är det inte vem som helst som löser och då måste man anlita någon som kan och då blir det dyrt.
Som någon skrev tidigare m30 där går det att hämta lite mer och m60b40 där har du billiga hästar!

Mvh

Att nå närmare 90hk/liter är inte så dyrt på en m50 faktiskt smile Den flödar väldigt bra original och kan säga att originalgrenrören stoppar upp rätt duktigt. Andra grenrör, matchporta, vassare kammer och mappning så är du uppe i dessa omtalade 90hk/liter. Tänk på att b25 ändå presterar 77hk/liter original. b28 klämmer du ur 220-230 häst genom att endast byta insuget och mappa, kör du cai, m3 grenrör eller andra högflödesgrenrör, vassare kammer och mappa så är du utan problem uppe i 250. De är rätt trimvänliga även som sugisar faktiskt :)m30 är ju ett alternativ men den blir inte lika effektiv ändå och m60 är för tungt.

Skiljer inte många kilo mellan m30 och m60 smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
cheffer
7 november 2012 · 1 422 Inlägg

_Glenne_ skrev:

cheffer skrev:

D_Carlsson skrev:

Jag menar att mer än 90hk/1000cc innebär ganska avancerad trimning och det är det inte vem som helst som löser och då måste man anlita någon som kan och då blir det dyrt.
Som någon skrev tidigare m30 där går det att hämta lite mer och m60b40 där har du billiga hästar!

Mvh

Att nå närmare 90hk/liter är inte så dyrt på en m50 faktiskt smile Den flödar väldigt bra original och kan säga att originalgrenrören stoppar upp rätt duktigt. Andra grenrör, matchporta, vassare kammer och mappning så är du uppe i dessa omtalade 90hk/liter. Tänk på att b25 ändå presterar 77hk/liter original. b28 klämmer du ur 220-230 häst genom att endast byta insuget och mappa, kör du cai, m3 grenrör eller andra högflödesgrenrör, vassare kammer och mappa så är du utan problem uppe i 250. De är rätt trimvänliga även som sugisar faktiskt :)m30 är ju ett alternativ men den blir inte lika effektiv ändå och m60 är för tungt.

Skiljer inte många kilo mellan m30 och m60 smile

Har inte så stor koll på vikten på en m30 men det visste jag inte faktiskt, tack för infon! smile De tjänar ju rätt mycket vikt på alublock vilket man kan förstå.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
AndreasPlars
7 november 2012 · 1 062 Inlägg

cheffer skrev:
[ De tjänar ju rätt mycket vikt på alublock vilket man kan förstå.

Njae, håller inte helt med där. Jämför man tex M50B25 med M52B28 som bara har lite mera slag så skiljer det inte så många kilo i vikt sist jag såg siffror på det.

Min erfarenhet är att sålänge man håller sig borta från att byta kolvar/renovera/byta ventiler osv så är sugtrimmning ganska billigt
Om man bara kan hantera en svets och bygga lite nya grenrör och kanske insug.
Mappa styrsystemet är ju också ett krav om det ska bli billigt. Bara att mappa upp en helt original sugmotor på E85 kan ju ge 10-20% effekt!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
torpis Forummoderator
7 november 2012 · 10 572 Inlägg

aaa ni åker över till grundläggande...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Webrex
8 november 2012 · 379 Inlägg

Vilken alldeles underbart meningslös tråd tongue

Jag måste genast lägga mig i!

M60 4.0 väger in på blygsamma 204 kg. och 286 hp.

Jämför detta med följande:

Volvo b23 170kg 
Volvo vit 6a  185kg
BMW M52  175kg alu
BMW S52 3.2  226kg.

Notera nu att V8an väger mindre än S52 spisen big_smile Dessutom lägre tyngpunkt och kortare.
Lägg nu till att liter effekten hos M60 B40 är endast 71.5 HP... Detta innebär i verkligheten att den faktiskt är strypt. Detta har visats förr då de lämnar över 300 med chip.

Lägg sen till att dom kostar skit å ingenting så är beslutet enkelt.

Säg att du får upp den i 90hp per liter med fräsiga kammar och egen-snidare grenrör så hamnar man på 350-360 vilda kusar i en väldigt kompakt liten stryktålig sak.

Alltså, färdig diskuterad tongue M60 is da shit! big_smile

SportPilot Ubåtsingenjör
9 november 2012 · 7 234 Inlägg

Webrex skrev:
Vilken alldeles underbart meningslös tråd tongue

Jag måste genast lägga mig i!

M60 4.0 väger in på blygsamma 204 kg. och 286 hp.

Jämför detta med följande:

Volvo b23 170kg 
Volvo vit 6a  185kg
BMW M52  175kg alu
BMW S52 3.2  226kg.

Notera nu att V8an väger mindre än S52 spisen big_smile Dessutom lägre tyngpunkt och kortare.
Lägg nu till att liter effekten hos M60 B40 är endast 71.5 HP... Detta innebär i verkligheten att den faktiskt är strypt. Detta har visats förr då de lämnar över 300 med chip.

Lägg sen till att dom kostar skit å ingenting så är beslutet enkelt.

Säg att du får upp den i 90hp per liter med fräsiga kammar och egen-snidare grenrör så hamnar man på 350-360 vilda kusar i en väldigt kompakt liten stryktålig sak.

Alltså, färdig diskuterad tongue M60 is da shit! big_smile

jo man får isåfall köra på m60 ... m62 ska man akta sig lite för, fattar inte vilken idiot som designat kamdrivningen till den... måste varit en hjärndöd stackare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Webrex
9 november 2012 · 379 Inlägg

CHEEVA skrev:

Webrex skrev:
Vilken alldeles underbart meningslös tråd tongue

Jag måste genast lägga mig i!

M60 4.0 väger in på blygsamma 204 kg. och 286 hp.

Jämför detta med följande:

Volvo b23 170kg 
Volvo vit 6a  185kg
BMW M52  175kg alu
BMW S52 3.2  226kg.

Notera nu att V8an väger mindre än S52 spisen big_smile Dessutom lägre tyngpunkt och kortare.
Lägg nu till att liter effekten hos M60 B40 är endast 71.5 HP... Detta innebär i verkligheten att den faktiskt är strypt. Detta har visats förr då de lämnar över 300 med chip.

Lägg sen till att dom kostar skit å ingenting så är beslutet enkelt.

Säg att du får upp den i 90hp per liter med fräsiga kammar och egen-snidare grenrör så hamnar man på 350-360 vilda kusar i en väldigt kompakt liten stryktålig sak.

Alltså, färdig diskuterad tongue M60 is da shit! big_smile

jo man får isåfall köra på m60 ... m62 ska man akta sig lite för, fattar inte vilken idiot som designat kamdrivningen till den... måste varit en hjärndöd stackare

Skulle den skilja sig menar du?

M60 orginalet har ju dessutom koppar-topplockspackingar orginal, vassare kammar och större ventiler mm.

caromania Forummoderator
9 november 2012 · 9 296 Inlägg

Jag tror ni missat ämnet pojkar...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
9 november 2012 · 7 234 Inlägg

Webrex skrev:

CHEEVA skrev:

Webrex skrev:
Vilken alldeles underbart meningslös tråd tongue

Jag måste genast lägga mig i!

M60 4.0 väger in på blygsamma 204 kg. och 286 hp.

Jämför detta med följande:

Volvo b23 170kg 
Volvo vit 6a  185kg
BMW M52  175kg alu
BMW S52 3.2  226kg.

Notera nu att V8an väger mindre än S52 spisen big_smile Dessutom lägre tyngpunkt och kortare.
Lägg nu till att liter effekten hos M60 B40 är endast 71.5 HP... Detta innebär i verkligheten att den faktiskt är strypt. Detta har visats förr då de lämnar över 300 med chip.

Lägg sen till att dom kostar skit å ingenting så är beslutet enkelt.

Säg att du får upp den i 90hp per liter med fräsiga kammar och egen-snidare grenrör så hamnar man på 350-360 vilda kusar i en väldigt kompakt liten stryktålig sak.

Alltså, färdig diskuterad tongue M60 is da shit! big_smile

jo man får isåfall köra på m60 ... m62 ska man akta sig lite för, fattar inte vilken idiot som designat kamdrivningen till den... måste varit en hjärndöd stackare

Skulle den skilja sig menar du?

M60 orginalet har ju dessutom koppar-topplockspackingar orginal, vassare kammar och större ventiler mm.

jepp det skiljer sig ... andra glidskenor på m62, vad jag förstått sitter det ett kugghjul som kedjan löper runt på m60, m62 har en skena i form utav ett u som kedjan löper  i... denna skenan är ganska bräcklig och idiotiskt påfund. m60b30 har ivarje fall detta hjul istället för skena, antar att m60b40 ser likadan ut. Svårt tt förklara i text men hoppas du förstår ändå smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59683/59683-f44b281ef0e12f7e31c93e95c2394f29.jpg här är en dålig paint bild som kanske förklarar lite grann ... den till höger är m60 och vänster m62

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AndreasPlars
9 november 2012 · 1 062 Inlägg

Webrex skrev:
Lägg nu till att liter effekten hos M60 B40 är endast 71.5 HP... Detta innebär i verkligheten att den faktiskt är strypt. Detta har visats förr då de lämnar över 300 med chip.

Litereffekt säger ingenting om ifall en motor är strypt eller ej. '
Visst har den 286hk original? 300hk med chip är en ökning med knappt 5%. Inte mycket att tala om.

Min gamla Saab 2,0i gick från bänkade 133hk till 147hk med en stunds mjukvarujustering. Det är 10,5%.

Sedan kan man väga motorer på olika sätt, vått, torrr, med utan hjälpaggregat. osv.
Närmast sanningen kommer man om man lyfter ur en våt motor direkt ur bil och väger den och jämför därefter under samma förhållanden. En större motor brukar ha mer och större av allt.

perrkas skrev:
Övriga kriterier som gärna uppfylls är minsta möjliga vikt,

Då trådskaparen efterfrågar detta så tror jag kanske inte att en E34 eller E39 är så intressant...

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (9 november 2012)

Saab 900i (1989)
Bye_Bye
13 november 2012 · 25 Inlägg

Inget slår ändå ljudet av en VR6 mellan 4000 och 7000 rpm, framför allt med ett fullflödessystem:D

Fri bensin till alla med 6 cylindrar
Volkswagen Golf VR6 Syncro "Bye Bye" (1996)
torpis Forummoderator
13 november 2012 · 10 572 Inlägg

caromania skrev:
B16a2 har 100hästar per liter i original.

Är inte det bästa ämnet för sugtrimning tvärt om en motor med så låg utgångseffekt som möjligt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang