Strömbergs Volvo 242 T5 är nu reggad å besiktad, ny uppdatering 4/6-16 Ny låda på plats!!

Hoppas att året 2015 kommer bli året då allt funkar, har varit mycket motgångar, men nu känns de riktigt bra, bilen ska reggas i år och köras både på bana å gata...
  • 451 Följare
  • 772 372 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 november 2016
-Stromberg-
15 november 2012 · 882 Inlägg

KHRacing skrev:

-Stromberg- skrev:
tackar.nej inget reglemente följs.. bara egna vilda tankar å drömmar. men vore kul å höra dina påpekanden..kanske kan lära sig något av det.. lådan följde med vid köp av lite grejor. så vi prövar den å ser vad den orkar med.. cool

Tack för komplimangen, men jag är ingen expert på någe vis, men ser lite saker som
jag tycker saknas :-)

Dessa är bara mina egna reflektioner.  Har markerat allt jag tycker saknas med rött:

Sätt nån form av rör/plåt här-i-mellan för att styva upp buren/golvet
http://forumbilder.se/thumbs/1e152012212030e0f.jpg

Saknar staget här på var sida, då du har dörrstaget så högt, saknas detta staget så "kan" buren vikas just där.
http://forumbilder.se/thumbs/10152012213412aed.jpg

Samt här, montera förstärkningsrör mellan A-röret & Toyotastaget:
http://forumbilder.se/thumbs/6a15201221505cb56.jpg

De korta rörbitarna du satt mellan buren och 4-linksboxarna trr jag gör me skada än nytta,
om du smäller ett bakhjul i en mur eller någe så kommer de trycka på buren o försvaga denna.

Kul med dina synpunkter. där mellan tvärstaget å kardantunneln har jag tänkt att lägga imellan en bit. även så i förlängningen av dörr strävan. men hade inte tänkt på den ute vid Toyota staget. ska kolla de..
förstärkning mellan bur å 4 länkslåda gillar dom tydligen å se på sfro. så av den anledningen är det så. dom vill tydligen ha fäst allt i buren. men kan hålla med dig. å förresten så ska inte denna bilen i muren.. hoppas jag.. tongue


men fortsätt med dina synpunkter. tycker det är roligt att folk sätter sig in i arbetet..

mvh Strömberg.

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
-Stromberg-
15 november 2012 · 882 Inlägg

KHRacing skrev:
pS. Varför så sjukt breda däck för... 265:or...  jag hade gått ner till 235 el:245 iaf.
Skithäftigt ja, grepp ja, i överflöd:-)

Växelspakstips:

Skippa BMW´s orginalkuliss som är o alu med den fördömda plastbussningen.

Kör på samma lösning som jag har istället.

Jag kan filma hur korta lägen jag & hur stabild det blir. så du får se hur det ser ut :-)

Kullager/ledlager från JULA.se 99kr.

http://forumbilder.se/thumbs/7715201224708d2ac.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/2715201224956792c.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/7515201225047ce11.jpg

varför breda däck?? du svara på de själv..wink nej men vill ju ha mycket fäste. ska ju åka mycket bana. å för showens skull oxå. ser ju jävligt brutalt ut.. förhoppningsvis så kanske bilen hamnar på någon slags utställning,då ser de ju väldigt bra ut..

kommer inte åka med den spaken.. blir bättre grejor. du får se sen när tunneln är klar. men såg ju trevligt ut i din bil..förhoppningsvis blir det minst lika bra här.. vore kul om du kunde filma din spak med lägen för å få se hur de blir..


Mvh Strömberg.

Senast redigerat av -Stromberg- (15 november 2012)

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
-Stromberg-
15 november 2012 · 882 Inlägg

hockne skrev:

KHRacing skrev:
pS. Varför så sjukt breda däck för... 265:or...  jag hade gått ner till 235 el:245 iaf.
Skithäftigt ja, grepp ja, i överflöd:-)

Växelspakstips:

Skippa BMW´s orginalkuliss som är o alu med den fördömda plastbussningen.

Kör på samma lösning som jag har istället.

Jag kan filma hur korta lägen jag & hur stabild det blir. så du får se hur det ser ut :-)

Kullager/ledlager från JULA.se 99kr.

http://forumbilder.se/thumbs/7715201224708d2ac.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/2715201224956792c.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/7515201225047ce11.jpg

Tackar för dom tipsen smile
Jag vill veta mera om växelspakstips wink

Du får gärna gå in på min tråd och komma med förslag.






Mycket bra uppdatering smile
När komme nästa tongue
Stagen som jag köpte är monterade, vart mycket bra.
Jag kommer med en uppdatering efter helgen.




"Hemma snidat pedalställ av min kompis. riktigt grymt. tycker jag i alla fall..."
Han vill inte göra ett till? :-)

tackar. kul att du är med å läser å gillar detta. ja nästa uppdatering kommer väl i helgen tror jag. ska förhoppningsvis iväg å köpa nya stolar idag. har tänkt mig Sparco EVO stolar. behöver ha dom så jag ser var stolarna hamnar så jag vet hur långt bak spaken ska.


gött att de blev bra.. får vänta på din uppdatering nu då.. wink


Ang. pedalställ så är det omöjligt just nu.. prata med han förut å tiden läggs i min bil just nu.. cool men om du inte har skaffat något annat så hör av dig framåt sommaren. men tyvärr så hinns det inte med nu..
men han tyckte de va roligt att de gillades å uppskattar förfrågan..

Mvh Strömberg.

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
-Stromberg-
15 november 2012 · 882 Inlägg

Åkte till jobbet vid 5 imorse å tog ur diffrentialen, pinjongaxel å drivaxlar, lagerbanor. kapade sen bort alla fästen å slipa rent, tog även bort "öronen" som sitter på diffhuset som används på 700 serien senare för å få en "renare" axel. sen tvätta med avfettning för å få bort fett å olja, kördes sen efter lite jobb till blästrings firman här i stan,tror klockan var ca 13.00, klockan 15.40 ringde han å den var klar. toppen grejer, så nu ska de svetsas på 4 länk fästen och stötdämparfästen. sen ska axeln tillbaka för å få grundfärg innan den lackas senare...


Kom fram till igår att vi skulle behöva ha stolarna som jag ska ha i bilen sen, för att bestämma vart växelspak å rattaxel å allt ska vara å hur stor växellåds/kardantunnel ska bli. så blev att bestämma sig på telefon å kompisen som jobbar i göteborg fick hämta en stol som vi kan måtta med..

Så nu jävlar ska de byggas bil, i nästa vecka kommer det garanterat komma en del saker på plats..



Bilder ska ni få som vanligt.Först på bakaxeln innan den blir ihopbränd med nya fästen

Fråga mig inte varför alla bilder blir på fel håll..




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-0dd91dbf1262f0a8b2992a44eb3f6676.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-c2310cf4320ec5bb22cfed8fce392021.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-618158216b638f883e222437c33e69a4.jpg



Nya stolen. kommer komma en till sen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-ebf7b4cf636f3a78075d4031a5728e83.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-4fa76811cbb852ea1495a6974cc7fa8f.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-16eb7f8569218f9be0b4e8c3d5345035.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-6308e045973ffa5c7e4a5ee09ee69927.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-44cbc37e40816b41175b7351401dc082.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-7bff81ca0f15b7baeba832257237c87b.jpg



De va bara en liten uppdatering så ni inte tror jag slutat å greja... wink



Mvh Strömberg

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
mickey
15 november 2012 · 247 Inlägg

Ett tips om du ska blanda in sfro senare, sätt i en aluminium fuelcell då dom inte gillar plast versionerna.

Annars ser det riktigt bra ut! Vart köpte du coilovers'aaarna ?

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
-Stromberg-
15 november 2012 · 882 Inlägg

mickey skrev:
Ett tips om du ska blanda in sfro senare, sätt i en aluminium fuelcell då dom inte gillar plast versionerna.

Annars ser det riktigt bra ut! Vart köpte du coilovers'aaarna ?

Jaså, bryr dom sig om det? vet du varför? enda jag hört är att du måste kunna tanka utifrån, om man inte bygger in tanken i en låda med egen ventilation å dränering..


coilisarna kommer från sellholm. smile


Tack så mycket förresten...

Mvh Strömberg

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
hockne
15 november 2012 · 433 Inlägg

mickey skrev:
Ett tips om du ska blanda in sfro senare, sätt i en aluminium fuelcell då dom inte gillar plast versionerna.

Annars ser det riktigt bra ut! Vart köpte du coilovers'aaarna ?

Beror oxå på vilken års modell man har wink

Mvh/ Fredrik
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat?!Gör nu mera DEKALER !!! Maila: hgksand@gmail.com
-Stromberg-
15 november 2012 · 882 Inlägg

hockne skrev:

mickey skrev:
Ett tips om du ska blanda in sfro senare, sätt i en aluminium fuelcell då dom inte gillar plast versionerna.

Annars ser det riktigt bra ut! Vart köpte du coilovers'aaarna ?

Beror oxå på vilken års modell man har wink

okay. kan du förklara det lite mer.. det var intressant..

mvh strömberg.

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
Loxen
16 november 2012 · 162 Inlägg

-Stromberg- skrev:

hockne skrev:

mickey skrev:
Ett tips om du ska blanda in sfro senare, sätt i en aluminium fuelcell då dom inte gillar plast versionerna.

Annars ser det riktigt bra ut! Vart köpte du coilovers'aaarna ?

Beror oxå på vilken års modell man har wink

okay. kan du förklara det lite mer.. det var intressant..

mvh strömberg.

Snackade med bilprovningen idag om fuelcell och fick följande svar:

6 kap. Bränslesystem

Bränslesystem för drivmedel i vätskeform

Tillämpning

1 § Bestämmelserna i 2 – 10 §§ tillämpas på bränsletank och bränslesystem för bilar avsedda att drivas med bränsle som är flytande vid normal temperatur (+20 °C) och normalt tryck (100 kPa).

Övergripande krav

2 § Personbil skall

    vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 34 (se 3 kap. 1 §) i fråga om skydd mot brand, eller
    uppfylla kraven i 4 – 7 §§

3 § Övriga fordon skall uppfylla kraven i 4 – 7 §§.

Generella krav

4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.

5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Krav på bränsletankar

6 § Bil av 1998 eller senare års modell skall ha bränsletank som

    uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
    uppfyller kraven i direktiv 94/55/EG (se 2 kap. 54 §), eller
    uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar
    uppfyller kraven i direktiv 2008/68/EG (se 2 kap. 71 §).


7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsletank som

    uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
    uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar, eller
    är av metall eller plast och uppfyller kraven i 8–10 §§.


8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års modell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt armatur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får uppgå till högst 30 g/min.

Särskilda krav på plasttankar

9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

    Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
    Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
    Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
    Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.

Så det han sa till mig var att eftersom jag har en -84a så måste jag ha tankning utifrån och sen skulle jag se till att tanken jag köpte uppfyllde de krav som krävdes för min årsmodell. Hoppas det var till nån nytta smile

KHRacing
16 november 2012 ·

Loxen skrev:
Snackade med bilprovningen idag om fuelcell och fick följande svar:

6 kap. Bränslesystem

Bränslesystem för drivmedel i vätskeform

Tillämpning

1 § Bestämmelserna i 2 – 10 §§ tillämpas på bränsletank och bränslesystem för bilar avsedda att drivas med bränsle som är flytande vid normal temperatur (+20 °C) och normalt tryck (100 kPa).

Övergripande krav

2 § Personbil skall

    vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 34 (se 3 kap. 1 §) i fråga om skydd mot brand, eller
    uppfylla kraven i 4 – 7 §§

3 § Övriga fordon skall uppfylla kraven i 4 – 7 §§.

Generella krav

4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.

5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.
Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls.
Krav på bränsletankar

6 § Bil av 1998 eller senare års modell skall ha bränsletank som

    uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
    uppfyller kraven i direktiv 94/55/EG (se 2 kap. 54 §), eller
    uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar
    uppfyller kraven i direktiv 2008/68/EG (se 2 kap. 71 §).


7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsletank som

    uppfyller kraven i direktiv 70/221/EEG (se 2 kap. 5 §),
    uppfyller kraven i ECE-reglemente 34 avseende bränsletankar, eller
    är av metall eller plast och uppfyller kraven i 8–10 §§.


8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års modell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt armatur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får uppgå till högst 30 g/min.

Särskilda krav på plasttankar

9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

    Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
    Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
    Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
    Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.

Så det han sa till mig var att eftersom jag har en -84a så måste jag ha tankning utifrån och sen skulle jag se till att tanken jag köpte uppfyllde de krav som krävdes för min årsmodell. Hoppas det var till nån nytta smile

De svenska biesiktningsföretagen får endast godkänna Fuelcell o Rallybil (som en besiktigas utav dem längre, samt i Ombyggt eller amatörbyggt fordon, så all denna text ovanb är oväsentlig :-)

-Stromberg-
16 november 2012 · 882 Inlägg

Loxen.. tack för hjälpen å infon...

KHRacing.. tack för att du hjälpte mig att förstå att det bara är att bygga vidare som jag tänkt.. cool


Mvh Strömberg.

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
hockne
16 november 2012 · 433 Inlägg

Då slapp jag svara wink

Mvh/ Fredrik
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat?!Gör nu mera DEKALER !!! Maila: hgksand@gmail.com
Loxen
16 november 2012 · 162 Inlägg

De svenska biesiktningsföretagen får endast godkänna Fuelcell o Rallybil (som en besiktigas utav dem längre, samt i Ombyggt eller amatörbyggt fordon, så all denna text ovanb är oväsentlig :-)

Så du menar alltså att man inte kan besikta sin vanliga gatbil med fuelcell längre eller missförstod jag dig nu?
För det sa dom inget om igår!?

-Stromberg-
18 november 2012 · 882 Inlägg

Igår va de återigen ett pass i garaget, fick en massa gjort kändes det som..


Fick hängt upp bakaxeln i 4 länken å sett vart hjulen hamnar, satte under pallbockar för att se "körhöjden".





https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-7fd1cc64c4f83967b473a2f2d85cd77a.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-c725e2725da3dc6311c8a777e095c13d.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-5489685659fb423e4e00fa75c5124498.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-28250a42884bfc36bd851771e3dff7ed.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-14bcbf3d24378a7ae59f144d781d80b8.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-6b27bc29955170df538f1bad3e43499d.jpg





fick kollat så att wattlänken får plats med bra fästen,fick även satt dit ett rör till fjäderbenen bak, kommer bli riktigt bra de här...




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-881e3e1290e3b748abb3254c7151fda3.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-94b1357e0e14334b8277ae5331aac9d4.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-427d392dc0e47645d0c43bdb464bc4fb.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-8253c08665b546ceb5c35839a127354a.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-5d805520e4f790c6f2e19c9cea9108ce.jpg





Här är toppen på benet, ska byggas ett lock på röret så uniballsen får sitt fäste.




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-3a00aed502cc4304f68276def6847b9a.jpg




Och här är nedre delen på benet.




https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-e38f4acc358457fdc2516003deb65301.jpg





Nå, vad tycker ni?? blir detta bra, kul å höra era kommentarer...




Mvh Strömberg

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
_nobbe_
19 november 2012 · 159 Inlägg

ser bra ut jobba vidare

-Stromberg-
19 november 2012 · 882 Inlägg

_nobbe_ skrev:
ser bra ut jobba vidare

tackar.. ja ja får göra de,börjar bli kul nu när man ser lite helhet..cool

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
Tiiiseen
19 november 2012 · 526 Inlägg

Blir bra detta nu blir man ju inte mindre sugen på 4 länk och wattlänk till våfflan heller.... mm antal på din wg har en 60 mm men de är väldigt trångt i mitt motorutrymme är på jakt efter en mindre är de intressant kan du ju pm a smile

KHRacing
19 november 2012 ·

Loxen skrev:

De svenska biesiktningsföretagen får endast godkänna Fuelcell o Rallybil (som en besiktigas utav dem längre, samt i Ombyggt eller amatörbyggt fordon, så all denna text ovanb är oväsentlig :-)

Så du menar alltså att man inte kan besikta sin vanliga gatbil med fuelcell längre eller missförstod jag dig nu?
För det sa dom inget om igår!?

Det har du aldrig kunnat på fordon nyare än 1976 (egentligen)

fadret
19 november 2012 · 1 125 Inlägg

1.
Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
2.
Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
3.
Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
4.
Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring
---------
Har du en i termoplast så är det lugnt

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
-Stromberg-
19 november 2012 · 882 Inlägg

Tiiiseen skrev:
Blir bra detta nu blir man ju inte mindre sugen på 4 länk och wattlänk till våfflan heller.... mm antal på din wg har en 60 mm men de är väldigt trångt i mitt motorutrymme är på jakt efter en mindre är de intressant kan du ju pm a smile

Bygg 4 länk, de blir mycket bra, är man bara nogrann å mäter ordentligt å gärna mäter en extra gång så man är säker så är det inte speciellt krångligt.

Min wg är 44 mm tror jag,kan kolla exakt, synd du inte var en vecka tidigare, fick idag min beställda 60mm wg, packa upp den förut å konstatera att de blir lite grenrörs ombyggnad, hade redan tänk å bygga om , men nu blev de defenitivt..

Men däremot så är den andra till salu.. ge mig ett bud jag inte kan motstå så e den din.. tongue

Du kan höra av dig på 073-8336528 Mvh Strömberg

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang