Sprutar ur olja ur röret till stickan, Volvo 940 -98 ltt, chippad / 1bar.

robert___j
5 oktober 2012 · 449 Inlägg

Exsicco skrev:

robert___j skrev:

Exsicco skrev:
Kanske inte riktigt vad du skrev wink inget går in i luftfiltret, skulle bli ett rätt oljigt filter då. Även om jag skulle plugga ventilationen som går in före turbon så skull blocket bli ventilerat men inte lika bra då det endast sker när turbon inte laddar.

Du måste stilla min nyfikenhet... När man använder tre frågetecken på samma fråga, blir det då en viktigare fråga eller drygt?

'

helt klart drygt.. din vevhusvent går ut i slangen mellan turbo och luftfilter alltså samma som på volvo fast de behövs ingen extra till insuget anledningen till att man sätter det innan turbon är att det är enda stället där alltid är vakum på en turbo motor..

Första gången jag håller med dig till 100%, helt klart drygt. Men före turbon är inte det enda stället det blir vakuum på på en turbobil, så fort som turbon inte laddar så har du ett vakuum i insuget.

skrev alltid vakum inte enda stället....

Senast redigerat av robert___j (5 oktober 2012)

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
MR_Smart
5 oktober 2012 · 1 290 Inlägg

robert___j skrev:

Exsicco skrev:

robert___j skrev:
hade du haft en vevhusventilation till insuget och kört hårt och länge med laddtryck utan att släppa gasen så hade det ju inte fungerat!!!

Helt korrekt... och vad händer om man tejpar fast en PET-flaska på slangen som beskrivits tidigare i tråden?

de blir ju samma men det var ju för att kolla så den inte spruta flaskan full med olja...

Om du försöker blåsa in i en PET-flaska, hur mycket luft får du in i flaskan? Om du tejpar fast en flaska på slangen så kommer det ingen olja in i den, men du skrev kanske att man inte fick tejpa tätt.

MR_Smart
5 oktober 2012 · 1 290 Inlägg

robert___j skrev:

Exsicco skrev:

robert___j skrev:

'

helt klart drygt.. din vevhusvent går ut i slangen mellan turbo och luftfilter alltså samma som på volvo fast de behövs ingen extra till insuget anledningen till att man sätter det innan turbon är att det är enda stället där alltid är vakum på en turbo motor..

Första gången jag håller med dig till 100%, helt klart drygt. Men före turbon är inte det enda stället det blir vakuum på på en turbobil, så fort som turbon inte laddar så har du ett vakuum i insuget.

skrev alltid vakum inte enda stället....

Ja, det skrev du faktiskt smile

robert___j
6 oktober 2012 · 449 Inlägg

nej ja skrev att han skulle sticka den i en flaska inget om nån tejp.. finns evän en liten vakumslang från vevhuset så tätt blir de aldrig

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
robert___j
6 oktober 2012 · 449 Inlägg

jag har läste allt om ditt bygge för ett tag sen och jag måste bara fråga blir inte ditt insug ventiler väldigt kladdigt av oljedimma när du har vevhuset till insuget? har för mig att jag läste det var vanligt att det krånglade med hade det inte varit bättre att strunta i vevhuset till insug och bara dra till mellan turbo och filter utan backventil?

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
JFfoto
6 oktober 2012 ·

Exsicco skrev:

robert___j skrev:

Exsicco skrev:

Helt korrekt... och vad händer om man tejpar fast en PET-flaska på slangen som beskrivits tidigare i tråden?

de blir ju samma men det var ju för att kolla så den inte spruta flaskan full med olja...

Om du försöker blåsa in i en PET-flaska, hur mycket luft får du in i flaskan? Om du tejpar fast en flaska på slangen så kommer det ingen olja in i den, men du skrev kanske att man inte fick tejpa tätt.

Detta som gjort att den läcker olja då? eftersom den blev tät, och jag plåga den lite.. smile

robert___j
6 oktober 2012 · 449 Inlägg

nej då hade din oljesticka flyget ur så det är absolut ingen fara

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
MR_Smart
6 oktober 2012 · 1 290 Inlägg

robert___j skrev:
nej ja skrev att han skulle sticka den i en flaska inget om nån tejp.. finns evän en liten vakumslang från vevhuset så tätt blir de aldrig

Bilden där han frågar om han gjort rätt så skriver du att han gjort precis rätt, och det ser väldigt tätt ut. Men om han orkar läsa igenom hela tråden så hittar han kanske den här rättelsen.

Nu pallar jag inte mer. Jag tror nog att du har rättså bra koll på hur det fungerar men du uppfattas som dryg och då är det rätt lätt att svara med samma mynt. Din avhyvling av han som du tyckte skulle sluta skriva och det överdriva användandes av frågetecken och utropstecken är allt annat än ödmjukt.

JFfoto
6 oktober 2012 ·

Exsicco skrev:

robert___j skrev:
nej ja skrev att han skulle sticka den i en flaska inget om nån tejp.. finns evän en liten vakumslang från vevhuset så tätt blir de aldrig

Bilden där han frågar om han gjort rätt så skriver du att han gjort precis rätt, och det ser väldigt tätt ut. Men om han orkar läsa igenom hela tråden så hittar han kanske den här rättelsen.

Nu pallar jag inte mer. Jag tror nog att du har rättså bra koll på hur det fungerar men du uppfattas som dryg och då är det rätt lätt att svara med samma mynt. Din avhyvling av han som du tyckte skulle sluta skriva och det överdriva användandes av frågetecken och utropstecken är allt annat än ödmjukt.

Visste inte att man inte skulle tejpa tätt, men ville inte heller ba köra ner slangen och ut och köra, då jag inte ser något, om det skulle komma olja på grenröret eller turbon smile och visste inte vilket tryck det skulle bli att jag inte ville tejpa den litegran bara.. så tog det säkra och tejpa lite överdrivet smile

MR_Smart
6 oktober 2012 · 1 290 Inlägg

robert___j skrev:
jag har läste allt om ditt bygge för ett tag sen och jag måste bara fråga blir inte ditt insug ventiler väldigt kladdigt av oljedimma när du har vevhuset till insuget? har för mig att jag läste det var vanligt att det krånglade med hade det inte varit bättre att strunta i vevhuset till insug och bara dra till mellan turbo och filter utan backventil?

Det sitter dubbla catchtankar så det lär fungera så länge som backventilerna håller. Insugsventilern är inte problemet på Smart, snarare avgasventilerna som blir brända om det kommer för mycket med olja. Att skippa vevhusventilationen som går in i insuget skulle jag inte rekommendera, väljer att lita på den välbetalda tyska ingenjören på Mercedes som designat motorn.

Du är välkommen med mer inlägg i min projekttråd ang. mitt projekt så länge du håller dig till enkla fråge- och utropstecken wink här kommer jag inte svara på fler inlägg i det ämnet.

MR_Smart
6 oktober 2012 · 1 290 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Exsicco skrev:

robert___j skrev:
nej ja skrev att han skulle sticka den i en flaska inget om nån tejp.. finns evän en liten vakumslang från vevhuset så tätt blir de aldrig

Bilden där han frågar om han gjort rätt så skriver du att han gjort precis rätt, och det ser väldigt tätt ut. Men om han orkar läsa igenom hela tråden så hittar han kanske den här rättelsen.

Nu pallar jag inte mer. Jag tror nog att du har rättså bra koll på hur det fungerar men du uppfattas som dryg och då är det rätt lätt att svara med samma mynt. Din avhyvling av han som du tyckte skulle sluta skriva och det överdriva användandes av frågetecken och utropstecken är allt annat än ödmjukt.

Visste inte att man inte skulle tejpa tätt, men ville inte heller ba köra ner slangen och ut och köra, då jag inte ser något, om det skulle komma olja på grenröret eller turbon smile och visste inte vilket tryck det skulle bli att jag inte ville tejpa den litegran bara.. så tog det säkra och tejpa lite överdrivet smile

Om det är tätt så kommer det inte hamna nått i flaskan och blir det ett övertryck i blocket så kommer olja och annat leta sig ut någon annanstans. Är lite osäker på vad syftet är med den övningen men jag vet inte hur den motorn är konstruerad. Kommer det ut stora mängder med olja så lär du få ett övertryck i blocket som kan bero på dåliga/trasiga kolvringar, kommer det ingen olja så kan allt vara frid och fröjd eller så är det stop i vevhusventilationen. Men som sagt, vet ej hur motorn är konstruerad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang