Angående: Bankörning för nybörjare och vanligt folk 1500kr för två dagar

Blyfot_Racing
12 december 2012 · 904 Inlägg

peegee skrev:

Blyfot_Racing skrev:

peegee skrev:
Under vilka förutsättningar får man deltaga? roll

Utgångspunkten verkar ju vara endast för nybörjare som aldrig kört bana och hur kontrollerar ni i så fall detta?
...eller är det OK om man kört "någongång" innan och i så fall hur många ggr?

Jag belyser detta därför att chanser till öppna bankörningar för vem som helst har varit väldigt få på Kinnekulle senaste åren, så jag tror att även de som kört bana både mycket och lite kan tänkas anmäla sig till detta event som "fejk-nybörjare" för chansen till bankörningen... därav är det nog väldigt viktigt att vara tydlig här om det ska bli en bankörning för nybörjare, så det inte blir ett fiasko genom att de verkliga nybörjarna kommer dit och blir besvikna...!

Ja vi säger så här om du inte vågar ge dig ut å köra på en "vanlig" ban träff då ska du komma till oss vi kommer ju ha två grupper så du kan gå upp ett hack när du blir lite varamare i kläderna men brukar du köra på typ gatebil å har kört ett par år på bana så är jag glad om du besöker nån annan träff MEN bor du närma å vill komma å prata ge tips information om hur man kan utvecklas å bli en säker ban förare jo jag vet alla ger olika info men ändå så tror jag att det kan va nyttigt för alla att utbyta information det den ena glömmer kommer den andra ihåg

Förstår hur du resonerar men det löser inte problemet för många kan nog falskt uppge att de inte "vågar" köra på "vanlig" banträff för att få vara med och köra... förstår du hur jag menar?

Självklart gör jag det har faktiskt inte tänkt på det men tänker så här om det kommer 40 nybörjare å en van den vana tycker nog inte att det ä så kul om alla ligger i 50 runt banan å den vana vill ligga i hundra men kan nog bara hoppas att dom vana förstår å inte kommer å kör men titta ä allavälkomna

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
peegee Forummoderator
12 december 2012 · 2 924 Inlägg

Det problemet jag belyser är naturligtvis svårt att kontrollera men en 100%ig nybörjarträff med tillräcklig mängd deltagare för human låg kostnad per person tror jag blir svårt att få till (vilket är ett annat problem..) men det återstår väl att se, jag kan ha fel! roll

Det mest lyckade tror jag bör bli att köra en mixad banträff med en del för nybörjare och en annan del för erfarna... speciellt när det i allmänhet finns få bankörningstillfällen för allmänheten... men det kanske faller utanför ramarna för vad ni har möjlighet/tillstånd till att åstadskomma?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
filipb94
13 december 2012 · 3 Inlägg

1 Karl Sundbeck
2 Sebastian B-M (möjligt)
3 Christian Magnusson
4 Filip Bengtsson

lelleal
13 december 2012 · 1 150 Inlägg

De är vel bara köra en nybörjar grupp. och en fri grupp där vem som helst får köra utan att krångla till de förutsatt att bilen genom gått en teknisk besiktning innan?de brukar vel va svårt att att få ihop folk så de går ihop andå ligger de fortfarande runt 30k med ambulans under en helg ? eller har du kontakter så du får loss banan billigare ?

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Blyfot_Racing
13 december 2012 · 904 Inlägg

lelleal skrev:
De är vel bara köra en nybörjar grupp. och en fri grupp där vem som helst får köra utan att krångla till de förutsatt att bilen genom gått en teknisk besiktning innan?de brukar vel va svårt att att få ihop folk så de går ihop andå ligger de fortfarande runt 30k med ambulans under en helg ? eller har du kontakter så du får loss banan billigare ?

Har kontakter det har jag men får inte billigare för det tyvärr men fick nån av dom här tiderna på grund av kontakter  så klart du får komma å köra vi har ju två grupper men du får va berädd på att det kan va ett lugnare tempo det företaget som ska ha det andra datumet är det full fart som gäller smile vi har bara inte bestämt vem som ska ha vilket datum

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Blyfot_Racing
13 december 2012 · 904 Inlägg

Vill han inte ha det datumet så kan man ju göra en tvådagars körning med camping  depån blir ju lite dyrare men lite roligare

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
PLPerformance
17 december 2012 · 213 Inlägg

Kommer gärna upp å kör lite.

Bra tillfälle att ställa in chassie och prova inställningar.

Blyfot_Racing
17 december 2012 · 904 Inlägg

PLPerformance skrev:
Kommer gärna upp å kör lite.

Bra tillfälle att ställa in chassie och prova inställningar.

Skriv in dig i listan bara

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Thedriftking
17 december 2012 ·

1 Karl Sundbeck
2 Sebastian B-M (möjligt)
3 Christian Magnusson
4 Filip Bengtsson
5 Erik Johansson



Kommer gärna och testar 242an, skulle va kul med 2dagars med camping och vettigt med körtid så man kan börja lära sig smile

Vikingson avdankad vietnam veteran
17 december 2012 · 325 Inlägg

har aldrig kört på bana innan och mycket tankar i huvudet, och om de nu blir en nybörjar träff så är jag gärna på!

men mer saker borde skrivas till här.
vad krävs för utrustning?  räcker det med vanliga heltäckande kläder och hjälm eller är det 3-lagers brandsäker overall och fia godkänd utrustning som krävs?
hur är det med licenser? är det ett måste och vad kostar och krävs det för att ta?
vem kontrollerar bilen och ger tumme upp för att få köra, och hur skulle denna kontrollen gå till?
vad behöver man som förare tänka på att ta med sig för att få köra på banan? så man inte kommer dit och så fattas exp ett registreringsbevis (eller vad det nu kan tänkas vara) och så får man stå vid sidan och kolla på hela dagen istället. det är vad jag undrar över just nu iaf! smile annars låter det som en kanon ide kommer gärna dit!

Blyfot_Racing
17 december 2012 · 904 Inlägg

Vikingson skrev:
har aldrig kört på bana innan och mycket tankar i huvudet, och om de nu blir en nybörjar träff så är jag gärna på!

men mer saker borde skrivas till här.
vad krävs för utrustning?  räcker det med vanliga heltäckande kläder och hjälm eller är det 3-lagers brandsäker overall och fia godkänd utrustning som krävs?
hur är det med licenser? är det ett måste och vad kostar och krävs det för att ta?
vem kontrollerar bilen och ger tumme upp för att få köra, och hur skulle denna kontrollen gå till?
vad behöver man som förare tänka på att ta med sig för att få köra på banan? så man inte kommer dit och så fattas exp ett registreringsbevis (eller vad det nu kan tänkas vara) och så får man stå vid sidan och kolla på hela dagen istället. det är vad jag undrar över just nu iaf! smile annars låter det som en kanon ide kommer gärna dit!

Det kommer mer info fram över just nu kan jag ge dig tips det ä väl fler som kan komma med tips hjälm handskar bomulls kläder räcker bra däck eller ta med andra kolla över bromsar byt broms oljan så den ä fräsch det ä vä det licens löser du över dagen 100-150kr kostar det vet ej exakt nu.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Vikingson avdankad vietnam veteran
17 december 2012 · 325 Inlägg

1 Karl Sundbeck
2 Sebastian B-M (möjligt)
3 Christian Magnusson
4 Filip Bengtsson
5 Erik Johansson
6 Emil Vikingson (vikingson)

Blyfot_Racing
17 december 2012 · 904 Inlägg

Här kan vi skriva vad man ska ta med sig vad man ska tänka på, kopiera å lägg till
Å en del tips kan rädda dig å din bil, jag personligen bryr mig inte om du tex inte byter broms olja, det ä din bil det ä du som förlorar bromsförmågan å kör av sätter bilen i ett räcke voltar i värsta fall.
Gör dom här prickarna så får du en bra dag
1 byt broms olja
2 kolla över bromsar broms ledningar
3 bra däck eller en extra uppsättning så du tar dig hem
4 hjälm handskar bomulls kläder
5 verktyg
6 pressening som bilen står på om du ska meka.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
KHRacing
17 december 2012 ·

Blyfot_Racing skrev:
Det kommer mer info fram över just nu kan jag ge dig tips det ä väl fler som kan komma med tips hjälm handskar bomulls kläder räcker bra däck eller ta med andra kolla över bromsar byt broms oljan så den ä fräsch det ä vä det licens löser du över dagen 100-150kr kostar det vet ej exakt nu.

Har ni bestämt er för att ta SMA försäkrningen då ? annars räcker inte din tipslista långt tyvärr

Blyfot_Racing
17 december 2012 · 904 Inlägg

KHRacing skrev:

Blyfot_Racing skrev:
Det kommer mer info fram över just nu kan jag ge dig tips det ä väl fler som kan komma med tips hjälm handskar bomulls kläder räcker bra däck eller ta med andra kolla över bromsar byt broms oljan så den ä fräsch det ä vä det licens löser du över dagen 100-150kr kostar det vet ej exakt nu.

Har ni bestämt er för att ta SMA försäkrningen då ? annars räcker inte din tipslista långt tyvärr

Har inte hunnit kolla på det men du ser mitt andra inlägg kopiera å lägg till det du tycker fattas smile

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
pontiacen
17 december 2012 · 1 080 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
jag personligen bryr mig inte om du tex inte byter broms olja, det ä din bil det ä du som förlorar bromsförmågan å kör av sätter bilen i ett räcke voltar i värsta fall.

Nej, i värsta fall tappar han bromsförmågan bakom dig efter start/mål-rakan i 150km/h och även du voltar in i räcket, blir invalidiserad och sitter med en räkning på 30-lax för räcket plus trasig bil.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Blyfot_Racing
17 december 2012 · 904 Inlägg

pontiacen skrev:

Blyfot_Racing skrev:
jag personligen bryr mig inte om du tex inte byter broms olja, det ä din bil det ä du som förlorar bromsförmågan å kör av sätter bilen i ett räcke voltar i värsta fall.

Nej, i värsta fall tappar han bromsförmågan bakom dig efter start/mål-rakan i 150km/h och även du voltar in i räcket, blir invalidiserad och sitter med en räkning på 30-lax för räcket plus trasig bil.

Jo det ä ju så och att punkterna vi tar fram ä ju för allas säkerhet

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
aifia
19 december 2012 · 18 Inlägg

pontiacen skrev:

Blyfot_Racing skrev:
jag personligen bryr mig inte om du tex inte byter broms olja, det ä din bil det ä du som förlorar bromsförmågan å kör av sätter bilen i ett räcke voltar i värsta fall.

Nej, i värsta fall tappar han bromsförmågan bakom dig efter start/mål-rakan i 150km/h och även du voltar in i räcket, blir invalidiserad och sitter med en räkning på 30-lax för räcket plus trasig bil.

Vi skulle ju köra i 50km/t cool

Why so serious?
Blyfot_Racing
19 december 2012 · 904 Inlägg

aifia skrev:

pontiacen skrev:

Blyfot_Racing skrev:
jag personligen bryr mig inte om du tex inte byter broms olja, det ä din bil det ä du som förlorar bromsförmågan å kör av sätter bilen i ett räcke voltar i värsta fall.

Nej, i värsta fall tappar han bromsförmågan bakom dig efter start/mål-rakan i 150km/h och även du voltar in i räcket, blir invalidiserad och sitter med en räkning på 30-lax för räcket plus trasig bil.

Vi skulle ju köra i 50km/t cool

Vi ska ha två grupper en ä för såna som ä helt nybörjare å ä rädda om sina bilar å en grupp som ä lite hårdare men som ändå ä nybörjare

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
aifia
19 december 2012 · 18 Inlägg

Ja det låter som en god idé med två grupper! De som börjar är väl nybörjarna? För då kanske det är några i gruppen som vill vara med i grupp 2. Jag är själv fortfarande intresserad av att vara med bland totala nybörjare. Har aldrig satt min fot på en bana, och aldrig egentligen haft tanke på att köra på en bana. Men eftersom chansen ges så varför inte, så länge det inte blir en allt för dyr historia. Följer tråden och håller mig uppdaterad till det närmar sig dagen D.

1 Karl Sundbeck
2 Sebastian B-M (möjligt)
3 Christian Magnusson
4 Filip Bengtsson
5 Erik Johansson
6 Emil Vikingson (vikingson)
7 Daniel Lagerström

Why so serious?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang