3214
Sök

Remsprayen sabbar elladdningen, batteriet sulfaterat. HJÄLP!

1 Inlägg
4 oktober 2006
Trådstartare
Nån som råkat ut för detta?:
Efter att ha sprejat remspray på generatorremmen så laddade generatorn inte ens över 13 Volt (13,9 innan), utan batteriet drogs istället ur på laddning under körning. Sen gick ca en vecka innan jag hade tillfälle att ladda batteriet m aggregat och, som man kunde misstänka så är batteriet sig inte alls likt. Gick till en verkstad för 'rekonditionering' eller vad det heter men de sa; "nej, vaddå sulfatering. Sånt hände på gamla batterier", sen laddade de upp det på vanligt sätt och ... det är fortfarande lika dålig ladd i. (Syravärdena verkar helt OK, men voltmetern är på strax över 10. Verkar det stämma med sulfateringssymptom?? Hemmaladdarens amperemätare sjunker ganska snabbt till noll, det är ju iaf ett tecken som hör till).

Måste väl köpa ny ack. Men hur gör jag med remmarna? Vill MKT GÄRNA slippa byta dem.
- Har haft på (Bosse Bildoktors) potatismjöl: det ger en förbättrad laddning, nästan 13,5. Men mjölet sitter väl knappast i ngn längre tid.
- Skrapat av 'kletet' för hand: måttlig förbättring.
Finns ngn lämplig sprit e dyl som inte sabbar remmarna? Borste, såpa o vatten?
Bosseknep nr 2, som jag ej prövat: gnida med stearinljus. (KAN det inte lätt bli FÖR glatt då? Och hur 'backar' man från det, då? Går väl knappast?).

När jag laddar m bilgeneratorn så visar alltså voltmetern som bäst ca 13.5. Fråga - det kan väl inte bero på att, typ; "oxideringen gör att motståndet från batteriet är förhöjt och även när generatorn pumpar ut rätt Volt så visas ett lägre värde.." ?? (Är i princip helt okunnig själv om el). Tackar som svarar.

21 761 Inlägg
4 oktober 2006
Om vilospänningen bara är 10V så ska inte syradensiteten visa normala värden, mätaren borde nästan inte visa någonting tycker jag. Rent teoretiskt så borde mätaren visa under 1,0 och så lågt vet jag inte om vanliga mätare brukar gå. Annars har du rätt i att batteriet visar tydliga tecken på att vara sulfaterat eftersom det inte tar laddning utan laddströmmen sjunker ner till noll fastän batteriet inte blir laddat.

Nu har jag inte provat Bosse Bildoktors olika knep men om man måste börja att ta till sådana knep så är ju huvudproblemet att remmarna inte fungerar i ordning och då är mitt förslag att du byter remmarna och batteriet. Att få igång batteriet är ofta nästan omöjligt när det har varit totalt urladdat en längre tid, är det dessutom någorlunda modernt så är det känsligare för sådana saker än vad äldre batterier var.

Detta med laddspänning, om batteriet är helt fulladdat så ska laddspänningen vara åtminstone över 14V. 14,4V eller kanske någon tiondel högre bör spänningen vara på en ganska ny bil. Men spänningen blir lägre om batteriet inte är fulladdat.
Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2006)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
5 oktober 2006
på jobbet gör jag rent drivremmar med T-röd, och de har inte ruttnat än iaf...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök