MagLight
Jourråtta
10 juli 2014
· 148 Inlägg
Ännu en vecka har gått med 5 dagars arbete på bilen. Har varit saker som gått bra, och saker som gått mindre bra. Blev inte så mycket bilder på slutet då tröttheten börjar ta ut sin rätt och nu vill jag bara bli klar så att jag kan njuta lite av bilen medans sommaren fortfarande lyser med sin närvaro.
Men med tanke på hur mycket bilder det blivit på sistone så är väll det inget negativt... eller?
Borrar ur dåliga gängorna för kamöverfallen i toppen
Gängar för insatsgängorna
Skruvar i nya frächa M7x1.0mm gängor
Kammarna äntligen monterade efter en månads väntan på grejer
Motorn börjar bli komplett, däremot så var jag tvungen att skruva av insuget igen eftersom gängorna till fuelrailen sa upp sig när jag provade att skruva på den... Men som tur var så var det även där M7x1.0mm så det var bara att skruva i nya gängor där med.
För att få ut motorn ur motorverkstan var vi tvungna att gjuta upp golvet litegrann plus att vi fick bygga upp en brygga som farsan ändå ville bygga...
Började spåna på vart BTR'en ska sitta. Det här var första alternativet som verkade fungera så därför gjordes ett fäste och slang kapades till rätt längd för den här placeringen.
Fästet till BTR'en blev faktiskt riktigt bra enligt min mening
Bygget av bryggan mellan verkstan och förrådet börjar ta form.
Till slut så hängde motorn i lyften igen efter 2 månader på motorbocken
Kopplingen monterad
Här hade BTR'en suttit som handen i handsken... om det inte hade varit för att Kabelstammen skulle gå där...
Motor och växellåda äntligen återförenade, tog ca 1½ timme med hjälp av farsan för att få till rätt vinkel så att den gled in.
Innan motorn lyftes i bilen igen så passade jag på att dra lite ny kabel till Batteriet som ska flyttas till bakluckan. Blev 2x50mm2
Motor och låda inrullade under bilen
Lyfte äntligen upp motorn på plats i sitt nytvättade/nymålade hem. Konstaterade senare att jag halverat installationstiden i jämförelse med när jag hinkade i motorn i min gamla Galant... från 1½ timme till 45min
Min uppgraderade CT26 Turbo. Här syns skillnaden mot original som bara har 5 blad istället för mina 6
Nya hörnan för kopplingsplintar och öppna luftfiltret med rakt insug och återcirkulerande dumpventil
En sak till som fick sig en omgång med sprayflaskan för maximal nördfaktor. Nedre motorbalken som här dessutom bestyckas med Polyurethanbussningar
Såga såga såga
Efter en hel del sågande, bankande, smörjande, kylande och pressande så kände jag mig nöjd med resultatet... Men som någon med ett falköga ser här nedan, så gjorde jag bort mig totalt och satte bussningarna bak och fram... så det blev tankesmedja en stund plus en del letande efter möjliga verktyg för att få ihop grejerna rätt. Kunde till slut pressa ur den ena bussningen rakt in i den andra hållaren med hjälp av en gammal remskiva som hade samma mått som bussningen, och ett skruvstäd, där hade vi en extra timme p.g.a utmattning och allmänt seg i kolan.
Här slutade jag ta bilder och bara fortsatte med småpyssel. Bland annat drog jag in kabelstammen, fixade fästen till säkringshållaren, flyttade på BTR'en och sågade till ett till fäste för att få ihop det. Fixade resten med Fuelrailen och drog fast alla slangar ordentligt. Kopplade in alla kablar under insuget, bytte ut en del kablar bland annat till startmotorn.
Såhär står bilen nu och väntar på mig till nästa vecka när jag tar semester och ska bli klar med bilen innan slutet på Juli. På bilden syns även nya placeringen av BTR'en som nu sitter på torpedväggen på andra sidan av insuget. Låttåtkomlig för avläsning och justering.
Ska fixa ett nytt svart kabelskydd till kablarna som går över kamremskåpan... så det behöver ni inte oroa er för.