Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 516 811 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Fast funderar på att byta det till Bestmann..  Om man googlar mitt regnr så får man upp ett tyskt gammalt stridsflyg smile

O då borde man sätta flygvapnet på sidan och kompressor på motorn, hehe

K-pisten o hakkorset får man nog stå över..

Senast redigerat av Peter_Eriksson (14 januari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Ja, det finns säkert flera krigsinspirerade bilar. Speciellt kamogröna med svenska flygvapnet på. Men inte just temat som var kul, utan att regnumret faktiskt är ett namn på ett stridsflyg.

Finns en annan bubbla som heter the president, som har JFK i regnumret smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Tokkens bubbla är fräsch! Han skulle starta ett nytt bubblaprojekt har jag för mig att han skrev.

Dock är jag lite småallergisk mot motivlackering.. hur snyggt gjort det än är.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Kul, jag var inne o la en kommentar så får man ju uppdateringar om vad som händer där med smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Dåså blir det en liten uppdateringsrapport igen

Det blev några timmar idag, närmare bestämt 12.30 - 18.30

Började med att göra färdigt bältena, eller ja nästan färdigt.. Jag väntar bara på adapterbultarna till fästena i tunneln. Att dra en bult rakt igenom går inte för då skulle den ta i växelstången.

Men det ser helt ok ut, utom att sätesklädseln ser ut som skit... Den ska bytas tillsammans med dörrsidor framöver. Gött med 3punktsbälten iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0743_zpsf7b76808.jpg

Här även en mall jag gjorde innan till det vinklade fästen man behöver för att få plats med rullen framför baksätet.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1145_zps7283aa76.jpg

-MATS- var förbi garaget igår och hämtade sitt ar-borrade block, o han hade med sig skivor till mallar för nya dörrsidor
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1144_zps3205bbd3.jpg

Testmonterade vevhusventilationsburk samt tändspole på fläktkåpan för att se att skruvhål fungerar innan jag gör ett nytt försök att lacka den. Skräpfoto blev det.. glömde av blixten..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1140_zpsf7e7f89d.jpg

Sen tejpade jag lite för att se hur jag ska ta ur inspektionsluckor i motorrummet, ser detta ok ut eller är det nåt man ska akta på andra sidan? Kunde inte se nåt själv..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1139_zps53f8a298.jpg

Putsade vidare och tog sen några bilder på toppen som jag har portat. Den är fortfarande inte färdig, men nu börjar det iaf likna nåt. Avgassidan är det en del kvar på, insugssidan lite plastning etc, sen ska alla ventilsäten fräsas. Sen ska den andra göras likadan, haha yaaay

Båda kanaler
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1132_zpsc7747908.jpg

Högra
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1131_zps8d86a75b.jpg

Vänstra
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1127_zps61937285.jpg

Förbränningsrum 1
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1122_zps69024fb6.jpg

Förbränningsrum 2
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1121_zps91f33291.jpg

Båda förbränningsrummen, toppen skall planas en hel del sen.. lär väl göra urtag i kolvar om man ska ha 1,25:1 vippor också.. Det visar sig
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1120_zps75bd92ff.jpg

Det var väl egentligen allt som hände idag..

Senast redigerat av Peter_Eriksson (14 januari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Cool beans smile

Man får ju passa på nu innan leverans av barn så att säga smile Men sen har jag ganska mkt fritid som det ser ut nu med o kul är det dessutom, ja då blir det lite gjort iaf.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (14 januari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Jag vetefan om så många fräser grejer för kaffepengar längre.. När jag frågat på ett par ställen så säger de bara att de vill ha betalt för att ens ta i grejerna.. Men det skulle vara kul med lite egna grejer smile

ORIGINAL kom bälten först senare, men det finns fästpunkter från -62, i denna satt tvåpunktsbälten när jag köpte den. Från axeln ner mot mittunneln, utan rullar givetvis.. haha

Så nu är det lite behändigare.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Hade gärna haft såna här fast svarta fram big_smile o bur med, men det är lite otymplgt att ta sig till baksätet då..

http://i.ebayimg.com/t/OMP-Donington-Bucket-Seat-Classic-Historic-Brown-/00/s/NTAwWDUwMA==/$T2eC16JHJGwE9n)ySeWGBQ(PiIK4pw~~60_12.JPG

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Bucket seat ja, finns såna billiga på ebay såg jag nu också... typiskt.. då blev man ju inte mindre sugen.. haha.

Jag vet inte.. jag har lite svårt för skruvburar av nån anledning.. vet inte riktigt varför. Men jag har lovat mig själv att detta projekt INTE ska spåra ur för mkt big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Bimiss skrev:
När du talade om att du skulle ha en bes motor, och en 'goare' motor på lite över 100hk , så trodde jag inte du skulle göra det såhär seriöst smile

Besiktningsmotorn tänker jag inte göra nåt med.. bara ta bort värmekamrarna för de är ändå ruttna.

Eftersom jag ändå inte kan trycka ihop motorn snabbare så kan jag lika gärna leka lite med topparna under tiden.. Så lär man sig lite också. Hade varit betydligt lättare att bara köpa nya 044:or o hinka dit, men de kostar runt 3000:- st.

Sen är det ju alltid kul att göra det lite seriöst iaf. Dock skulle jag kunna göra det bra mkt seriösare, dela blocket, arborra och stoppa i nya lager, annan kam, strokad motviktsvev, större cylindrar, osv osv osv..

Niknar skrev:
Här är en länk till TMI som har modellanpassade sportstolar för Bubbla 1958-1964 och även för nyare modeller

http://www.evwparts.com/TMIBeetleSeatUpholstery.asp

Riktigt snygga men vet tyvärr inte priset : )

Tackar, jag har sett några olika återförsäljare av TMI inredning, snygga ja. Priset varierar nog, men runt 2-2500:- för alla säten.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
15 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Hallå Ovredsson!

Tack, kul att höra smile jag ska göra mitt bästa för att fortsätta uppdatera och dokumentera.

Nu blev jag med kaffesugen hehe

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
15 januari 2013 · 3 068 Inlägg

you bet!

snart kommer en kul uppdatering, ska bara käka smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
15 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Dåså, då har man lite mat i magen.. Det blev visst en lång dag ändå..

Fast i mitt garage var jag bara nån timme eller så, kikade på lite grejer, gjorde en sista lite filning. Sen lekte jag med en insugsventil.

Gjorde en backcut på den och undercut på skaftet, rundade kant på insidan och slipade in den lite lätt mot ett säte i en annan topp.

Därefter packade jag ihop topplock, ventiler, en insug och en avgas, knaster och fjäderbrickor. Åkte upp till Kungälv o hälsade på PPR-Micke. Han ringde mig nämligen imorse o sa till mig att komma över med topp för flödestest! Väldigt spännande.. hade jag filat en mirakeltopp? Eller mer sannolikt filat den till fördärvelse? Skulle den flöda bättre eller sämre än original??

Laddad med snus så monterade Micke upp toppen i bänken, värmde lite lera, på med hörselkåpor.. Sen fullt ös, 2, 4, 6, 8, 10, 12mm lyft. Alla mätningar är gjorda på 25" vattenpelare.

Vill passa på att tacka Micke för att han tog ett par timmar av värdefull garagetid och flödade åt mig, så nu har man en liten susning om vad man har gjort iaf. Micke får väl skriva själv vad han tyckte, men jag är nöjd iaf.

Så här flödade det, 25", utan insug med lera runt kanten. Vid detta test har INGET gjorts med ventilsätet.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1146_zps4223b4ef.jpg

I teorin räcker flödet alltså till 125hk på 12mm lyft (4x129x0,243) Men man får räkna med förluster på vägen.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (15 januari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
15 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar! Tycker det är helt ok för en originaltopp med 35,5mm ventil och 85,5 borr. Sen ska ju ventilsätet fixas o där finns mer flöde att hämta smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar Mats! Skönt att man inte gjort bort sig gällande filandet, när man postat så mkt bilder o så, haha.

Ska bli spännande att se om lite plast, frästa säten och bearbetat insug ger nåt mer smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Jag vet faktiskt inte riktigt om jag ska vara ärlig. Men jag håller på att forska i det så ska vi snart veta smile

Blir spännande att se i vilket fall sen vad man får med fixade ventilsäten, testa med plastad port och filade insug!

Klämmer den ur 100+ hk så blir jag väldigt glad!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Så här ser det ut i en orörd topp, visserligen en med gjutnummer 311. Det skiljer lite, det är ju såna du har Robban. 043:orna är något bättre utgångsobjekt.

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0766.jpg
                   Original                                          Mina portade
Flödet på  2mm är 32,8cfm                                2mm är 36,19
                 4mm är 61,6cfm                              4mm är 72,7
                 6mm är 83,8cfm                              6mm är 91,18
                 8mm är 89,0cfm                              8mm är 108,57
               10mm är 93.1cfm                             10mm är 122,61
               12mm är 97,2cfm                             12mm är 129,83

Förutom flödet i sig är den stora skillnaden att den är i princip helt död efter 6mm lyft med en ökningg på ynka 13,4cfm till 12mm. Tittar man på mina i nuläget ökar flödet mellan 6-12mm med 38,65cm. De ger alltså 7,38cfm mer på 6mm och 32,63cfm mer på 12mm.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (16 januari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Hehe, du får väl läsa på lite istället för att spela quizkampen på ifånen smile

Ja, enl Micke är det ungefär vad man brukar få ur en sån topp, så enl både honom och Erland Cox såär det bra jobbat smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Slängt toppar o lite annat i avfettningsbad.. Synd att avfettning inte funkar på en själv, haha då hade man sluppit träning.. ååååh.. ^^

Iaf. Under tiden som de låg o götta sig i badet så drog jag fram ett insug. Dessa måste ju också filas för att inte bromsa flödet ner i topparna.

Asjobbiga att fila iiiii  sad O då kör jag med en större roterande fil på skaft.. Så det tar inte sjukt lång tid ändå.. drygt hur som.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0745_zps95d2a0e6.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0744_zpsb4de63ef.jpg

Så blev man inbeordrad på jobbet imorn.. typiskt.. 9-14 bara iofs, men jag hade tänkt ta en heldag i garaget.. well well, hinner väl lite iaf.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Jag ett par olika smile

Till topparna har jag använt en dremel, finns på clas ohlsson, jula, etc

Till insugen krävdes värre grejer smile

Borrmaskin, borrförlängare och roterande fil i andra änden. Kan ta foto eller kanske tom filma lite imorn eftermiddag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang