Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 516 830 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Haha, gött med inråttad inredning i bilen tongue

Nä, min är väl inte så rolig den heller. Eller jo, mattorna är fräscha för de är nya. Taket är ok förutom att det saknas tyg på takluckan. Men en polare ska såga ut 2mm mdf till nya dörrsidor som jag ska klä svart. Sen är stolarna.. tja "vita" får jag väl skriva.. eftersom de är rejält skitiga.. så ny svart klädsel till dem vore inte fel heller. Finns nya klädslar i massa olika färger.. kostar väl 1200-2500:- beroende på märke, kvalitet etc.

Vi får ta nån dag o kolla på inställningarna. Req fuel är ju basvärde för hur länge spridarna skall öppna, det får justeras så att man får tomgång på 40-50, annars räcker inte tabellen till för laddtryck (går bara till 255).

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Filma gjorde jag med vanliga systemkameran på stativ (en pentax K-r)

Jag har inte portat så överdrivet mkt innan, golftoppen, en annan likadan topp innan. Men sen har jag fått en del instruktioner om hur jag ska porta.. sen får man tänka att man är luft och försöka forma kanalen efter hur luften bäst tar sig in. Samtidigt vill man ha lätt koning ner mot ventilen. Det som brukar va sämst på de flesta originaltoppen är korta radien, men i bubblan är den helt ok på insugssidan. Topparna kommer jag flödestesta hos PPRMicke i kungälv.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Det ska inte vara nån skillnad vare sig du kör med förgasare eller insprutning. Visst kan man ha det ganska slätt, men polerat ska det inte vara iaf (Sen finns det alltid de som tycker tvärtemot). Fråga Erland Cox vad han tycker, honom litar iaf jag på smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

kan ju vara nåt med turbo.. kan ju också vara nåt med turbolensen, men jag vet inte om det övervinner att slät yta gör att det kan uppstå flödesseparation..

Här diskuteras en del kring ytfinish i kanaler.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=70857

Edit: Tack Cheeva för peppningen!

Senast redigerat av Peter_Eriksson (9 januari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Haha, så du stryker runt här minsann smile

Hur ska du slå mig? För att jag skaffat en 50 år gammal bil eller för att jag kommer att köra ifrån då?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Edit: nu såg jag första kommentaren om motorn, tackar! smile

Ebay, ebay.. Hmm, eeebaaay big_smile nä men sen finns väl de vanliga återförsäljarna här, dalhems, csp, vwimporten, osv.

Tmi är ju ett bra märke iaf som flesta säljer. Jag hottade nåt på ebay, komplett med sätesklädsel och dörrsidor för 2000:- återkommer när jag hittar den

Senast redigerat av Peter_Eriksson (9 januari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Aha, tmi ja, de ska va bra. Har för mig det finns nån mer tillverkare som säljs på vw heritage eller nåt sånt.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Aah, just ja! Den har jag sett innan, bra tips smile

Vad tror du om insugskanalerna nu då? Läste du tråden?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Allright, jag tror fortfarande på en ruggad yta. Tydligen blir ytskiktet tunnare och flödet bättre, risken för att flödet rullar och skapar turbulens mindre.

Gonatt!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Kalas, nu säger jag inte att det är någon absolut sanning! Men tittar man på de studier och resultat med 10cfm högre flöde med ruggad yta så talar det för att det är bättre.. Iaf i flödesbänken. På sävarturbo finns väldigt mkt kunnigt folk och intressanta trådar.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Peder: Haha, give it a try wink
Ja vafan, tänkte va snackar han, rb25..?! Kl07 på mirgonen..?!

Djo: ja sedär, jag är redan övertygad smile det är ju bra, för helvete va jobbigt det är att blankpolera kanaler. Avgassidan däremot kan va riktigt blank, där har man ju kolven som trycker ut gaserna.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Wihooo, två nya paket att hämta ut imorgon smile

3punktsbälten till framstolarna, lite säkrare samt att man montera barnstol till sommaren.

Sen mina 2 Kendaldekaler, 350x350mm som jag tänkte testa på dörrarna. Ser det inte bra ut så får man väl sätta upp dem i garaget eller nåt smile

"Råkade" också beställa billet stötstångsrör på ebay med oringar och fjädrar, lär täta ca 100x bättre än originalrören tongue

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/Untitled_zps7bd02e6c.jpg

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Svårt att låta bli när det är billigt och så lättillgängligt.. Frligt värre! big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Sen är det ju dumt att snåla på vissa saker.. Std-rören är ju kända för att läcka smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Ebay ja, fast usa. Delarna är mkt billigare, frakten brukar dock kosta mer, tull, skatt etc har jag inte åkt på hittills iaf, knock knock.

Haha, coilovers.. Haha igen.. Kompressionsförlust?

Du inte så insatt i luftkyld vw eller ventilmekanism med stötstänger va? smile

Rören sitter bara som hölje runt stötstänger mellan block och topp. Det är olja som brukar läcka vid skarven mot blocket smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Hehe, det är lugnt smile Men gamla v8:or har ju också stötstänger.. Istället för överliggande kamaxel sitter den inne vid veven i blocket, precis som volvo rödblock.

Nu kom jag just hem från garaget.. varit där ett jefla tag i dag.. tror jag åkte vid 11:30 och har bara handlat mat på vägen hem.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Sweet! Ta med dem på söndag så fixar vi nya fräscha skivor! smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Vad tror ni om denna? En på var sida.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0739_zpsd0e323fa.jpg

Nåväl.. jag började med att kika lite på hur man skulle montera in 3-punktsbälten i bubblan.. Jag visste att de är 3punkts för -68 och nyare.. Men det skulle finnas hål att fästa i även på tidigare.. Dock fanns inte hålen nere vid golvet på min bubbla.. om de aldrig funnits där eller om det är för att plåten bytts ut vet jag inte.

Så jag fick dra dit en egen lösning med rejält vinkeljärn i golvet, en bult och plattjärn under. Sitter iaf stadigt som attan. Men nu nästa problem. I tunneln sitter inre bältesinfästningen och hålet är gängat.. bara det att det är stort som fan.. Så jag behöver en adaptermutter 26mm (har jag för mig) utvändigt och m10 eller m12 invändigt, detta för att kunna fästa den 3:e punkten.
Tyvärr blev det inga bilder på bältet idag.. var lite less på det och orkade inte pausa för att ta kort. Det kommer kort på det framöver.

Adapterpluggar är iaf beställda från paruzzi.com

Så ett par bilder från portningsjobbet jag åstadkommit då.. återstår att se om det ger nåt, haha OBSERVERA, det är inte färdigt än, framförallt inte avgassidan.

Förbränningsrum
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0732_zps344e3ec5.jpg

Insugskanaler
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0734_zpsbacb81af.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0735_zps847c3cf0.jpg

Råkade missa lite samt ta denna bilden snett, men jag har fått dem hyffsat lika iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0736_zps31896318.jpg

Som sagt.. inte ens insugskanalerna är riktigt färdiga. Jag ska kontrollmäta lite mer och rätta till eventuella skillnader, sen ska avgassidan göras klart. Efter det är det bara en topp till att göra likadan, haha!

Just ja. Ja, jag är medveten om att det är en del sprickor i topparna.. vilket är extremt vanligt, men det är inga problem om de inte går ner under sätesringarna.. Denna upplagan av motorn är ju lågbudget smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Efter lite rådfrågning så har jag kommit fram till följande.

35,5mm insugsventil
10-11mm lyft
=
30% lyft i förhållande till ventilstorlek
=
90% kanal av ventilstorlek
=
31,9mm minsta area vid ventilsäte

Sen hade det ju varit trevligt att få med så många som möjligt av följande vinklar.. Men det beror ju på hur många fräsar det finns också..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Namnloumls_zpsb279ac04.jpg

Senast redigerat av Peter_Eriksson (12 januari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar Mr. T smile

Portningen är snart kla i ena toppen smile ska plastas lite också på långsidan tänkte jag.

Googla kellerassel så förstår du

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang