Vad händer om man blir stannad med olagligt trimmad bil?

P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
7 oktober 2012 · 501 Inlägg

sha!

är en som gillar att dagdrömma. satt och funderade på en 325 motor med turbo att slänga in i e36:an.


Vad händer om man blir stannad med den? planer är tonade framlampor(kanske), ratt utan airbag och motorn då. kommer alltså inte vara laglig.



säger dom bara till en eller får man fängelse liksom? hur funkar försäkring och det vid olycka? kommer ju vara besiktad med lagliga saker som sedan byts ut.

Stil>Funktion
DKn
7 oktober 2012 · 535 Inlägg

Spelar ingen roll om skiten e besiktigad eller inte den är olaglig, om man skall hård dra det enligt lagen.
Sen så har Ja dock aldrig hört om någon som inte fått ut försäkring vid krock fast bilen är trimmad, men de kommer nog folk svara i tråden att de känner dom visst folk som blivit av med försäkringen på grund av trim. Så kör ej obesiktigad hehe.

Vad som händer om du blir stannad med den beror ju på vad poliserna e på för humör. Men tror de värsta är som kan hända att man får reg om besiktning(tror jag det heter). Och då beror de på hur gammal bilen är och vad man får göra och vad man gjort, kan inte dom exakta åren men tror de e -95 innan kan man få bygga om men efter 95 så blir de ett helvetet att få tag på rätt papper av tillverkarna ( Ja som ni märker kan ja de inte alls egentligen) men skit samma de Ja skulle komma till var att Ja läste om en kille som fått om reg  besiktning på en bil från 2006 (inte helt 100 på året men omkring där). Och han sa att han lika gärna kunde skrota bilen för att han inte kunde få tag på pappernar om hur bilen skall se ut från fabrik. Så kan bli tråkigt om de är en dyr bil. Men man skall väl också kunna bygga amatör fordon eller var de heter, men de har Ja ingen anning om hur man går till väga eller om de e några speciella år tal som gäller där med.
Men dom flesta kör ju omkring trimmat utan att de händer något. Och med ratt utan airbag de e la upp till dig men kanske inte så kul när olyckan år där.
Antagligen kommer en del rätta alla fel Ja skrivit. Men vad Ja lärt mig är det ca så här de är.

Senast redigerat av DKn (7 oktober 2012)

Emilius Avstängd
7 oktober 2012 · 1 714 Inlägg

Man kan enkelt beskriva det som så,
Det är inte en fråga om du kommer åka på flygande besiktning, det är när.

Du måste vara beredd på att byta motor varje besiktning såklart,
och har du otur blir du stoppad på flygande en vecka efter du stoppat i nya motorn,
då är det bara besikta igen, och sen kommer dem stoppa dig varje gång dem känner igen dig på gatan.
alltså kan det bli 20 motorbyten mellan dem två första besiktningarna om du har otur och vill fortsätta.

Har du lite cojones går det nog att ta det till rätten på något vis..
"Nu har jag besiktat om bilen 3 gånger och varje gång var den original trots polisens utlåtande om trimning,
hur ställer ni er till detta?"
Hur vet jag inte.. men går säkert att göra något dylikt.

Kanske ger dem fan i dig då du fightas emot eller så ger dem dig ett helvete tillbaks.

Jag har sett välkända streetracingnamn som känt för att cruisa ner till stan med sina 1000hk monster,
och vid åsynen av besiktningsbussen parkerat bilen, låst och sprungit därifrån.
Dem kan inte besiktiga en parkerad bil.. Och då slipper man undan, för den gången.

Bottom line..
Ska man åka med tydligt trimmad nyare bil lär man iallafall ha en viss grad av laglöshet,
fast man kan ju ha tur också.

discokapten Kapten på disco!
7 oktober 2012 · 1 729 Inlägg

Emilius skrev:
Man kan enkelt beskriva det som så,
Det är inte en fråga om du kommer åka på flygande besiktning, det är när.

Du måste vara beredd på att byta motor varje besiktning såklart,
och har du otur blir du stoppad på flygande en vecka efter du stoppat i nya motorn,
då är det bara besikta igen, och sen kommer dem stoppa dig varje gång dem känner igen dig på gatan.
alltså kan det bli 20 motorbyten mellan dem två första besiktningarna om du har otur och vill fortsätta.

Har du lite cojones går det nog att ta det till rätten på något vis..
"Nu har jag besiktat om bilen 3 gånger och varje gång var den original trots polisens utlåtande om trimning,
hur ställer ni er till detta?"
Hur vet jag inte.. men går säkert att göra något dylikt.

Kanske ger dem fan i dig då du fightas emot eller så ger dem dig ett helvete tillbaks.

Jag har sett välkända streetracingnamn som känt för att cruisa ner till stan med sina 1000hk monster,
och vid åsynen av besiktningsbussen parkerat bilen, låst och sprungit därifrån.
Dem kan inte besiktiga en parkerad bil.. Och då slipper man undan, för den gången.

Bottom line..
Ska man åka med tydligt trimmad nyare bil lär man iallafall ha en viss grad av laglöshet,
fast man kan ju ha tur också.

Har haft körkort i över 8 år och kört i snitt 4000 mil om året privat och har ALDRIG blivit stoppad av en besiktningstekniker, kör även 10k mil på jobbet och ser kanske teknikerna 2-3 gånger om året, MAX!
Så jag skulle väl påstå att du överdriver som fan.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
caromania Forummoderator
7 oktober 2012 · 9 296 Inlägg

discokapten skrev:

Emilius skrev:
Man kan enkelt beskriva det som så,
Det är inte en fråga om du kommer åka på flygande besiktning, det är när.

Du måste vara beredd på att byta motor varje besiktning såklart,
och har du otur blir du stoppad på flygande en vecka efter du stoppat i nya motorn,
då är det bara besikta igen, och sen kommer dem stoppa dig varje gång dem känner igen dig på gatan.
alltså kan det bli 20 motorbyten mellan dem två första besiktningarna om du har otur och vill fortsätta.

Har du lite cojones går det nog att ta det till rätten på något vis..
"Nu har jag besiktat om bilen 3 gånger och varje gång var den original trots polisens utlåtande om trimning,
hur ställer ni er till detta?"
Hur vet jag inte.. men går säkert att göra något dylikt.

Kanske ger dem fan i dig då du fightas emot eller så ger dem dig ett helvete tillbaks.

Jag har sett välkända streetracingnamn som känt för att cruisa ner till stan med sina 1000hk monster,
och vid åsynen av besiktningsbussen parkerat bilen, låst och sprungit därifrån.
Dem kan inte besiktiga en parkerad bil.. Och då slipper man undan, för den gången.

Bottom line..
Ska man åka med tydligt trimmad nyare bil lär man iallafall ha en viss grad av laglöshet,
fast man kan ju ha tur också.

Har haft körkort i över 8 år och kört i snitt 4000 mil om året privat och har ALDRIG blivit stoppad av en besiktningstekniker, kör även 10k mil på jobbet och ser kanske teknikerna 2-3 gånger om året, MAX!
Så jag skulle väl påstå att du överdriver som fan.

Jag har heller aldrig fått flygande besiktning, körkort i snart 25år.

En annan sida av problemet är om du med en olaglig, obesiktigad bil orsakar en olycka. Den ekonomiska smällen och konsekvensen av lagbrottet är en sak, men tänk om det vill sig riktigt illa och du orsakar en olycka med personskador som följd... Jag tror inte det är speciellt roligt att orsaka något sådant i en laglig bil, men definitivt skulle det bli betydligt mer samvetstryckande i en olaglig bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DKn
7 oktober 2012 · 535 Inlägg

Är inte direkt mycket ute och strögar men tillexempel varje gång de e crusing i Lysekil så står ju polisen och stannar alla ungdoms bilar och tittar under huven. Och ger om besiktning till folk. Vet själv några som inte vågar köra Sina egna bilar dit, just på grund av rädsla att dom stoppar än.

M_icke_
7 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

Det handlar inte om hur mycket man kör. Utan var och när.

Jag ligger o jobbpendlar 14mil varje dag och ser i princip aldrig polisen då. Tar jag däremot en tur i stan en lördagkväll så kryllar det av dom. Och troligheten att dom tar en på flygande är bra mycke större, speciellt om man har en bil som kan misstänkas vara olaglig,

Sen kan polisen dessutom köra flygande på en parkerad bil OM dom har sett dig köra med den precis innan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Emilius Avstängd
7 oktober 2012 · 1 714 Inlägg

caromania skrev:

discokapten skrev:

Emilius skrev:
Man kan enkelt beskriva det som så,
Det är inte en fråga om du kommer åka på flygande besiktning, det är när.

Du måste vara beredd på att byta motor varje besiktning såklart,
och har du otur blir du stoppad på flygande en vecka efter du stoppat i nya motorn,
då är det bara besikta igen, och sen kommer dem stoppa dig varje gång dem känner igen dig på gatan.
alltså kan det bli 20 motorbyten mellan dem två första besiktningarna om du har otur och vill fortsätta.

Har du lite cojones går det nog att ta det till rätten på något vis..
"Nu har jag besiktat om bilen 3 gånger och varje gång var den original trots polisens utlåtande om trimning,
hur ställer ni er till detta?"
Hur vet jag inte.. men går säkert att göra något dylikt.

Kanske ger dem fan i dig då du fightas emot eller så ger dem dig ett helvete tillbaks.

Jag har sett välkända streetracingnamn som känt för att cruisa ner till stan med sina 1000hk monster,
och vid åsynen av besiktningsbussen parkerat bilen, låst och sprungit därifrån.
Dem kan inte besiktiga en parkerad bil.. Och då slipper man undan, för den gången.

Bottom line..
Ska man åka med tydligt trimmad nyare bil lär man iallafall ha en viss grad av laglöshet,
fast man kan ju ha tur också.

Har haft körkort i över 8 år och kört i snitt 4000 mil om året privat och har ALDRIG blivit stoppad av en besiktningstekniker, kör även 10k mil på jobbet och ser kanske teknikerna 2-3 gånger om året, MAX!
Så jag skulle väl påstå att du överdriver som fan.

Jag har heller aldrig fått flygande besiktning, körkort i snart 25år.

En annan sida av problemet är om du med en olaglig, obesiktigad bil orsakar en olycka. Den ekonomiska smällen och konsekvensen av lagbrottet är en sak, men tänk om det vill sig riktigt illa och du orsakar en olycka med personskador som följd... Jag tror inte det är speciellt roligt att orsaka något sådant i en laglig bil, men definitivt skulle det bli betydligt mer samvetstryckande i en olaglig bil.

Ja jag överdriver som fan.

Vad har ni för bilar grabbar? Är det något som lockar till sig snuten?

Jag antar att ni båda har lastbilsagg och 4" rör ut genom framskärmen tillsammans med screamer pipe.

Att man inte blir stoppad har inte att göra med att jag överdriver,
det handlar lite om att man åker Saab 9-5 biopower snarare än en E36 turbo med svarta framlysen på brehäng genom centrum.

Emilius Avstängd
7 oktober 2012 · 1 714 Inlägg

M_icke_ skrev:
Det handlar inte om hur mycket man kör. Utan var och när.

Jag ligger o jobbpendlar 14mil varje dag och ser i princip aldrig polisen då. Tar jag däremot en tur i stan en lördagkväll så kryllar det av dom. Och troligheten att dom tar en på flygande är bra mycke större, speciellt om man har en bil som kan misstänkas vara olaglig,

Sen kan polisen dessutom köra flygande på en parkerad bil OM dom har sett dig köra med den precis innan.

Ja, om dem har sett dig köra den innan, men inte om man springer därifrån så som jag nu skrev.
Detta handlar om obesiktigade bilar utan nummerplåtar för övrigt så ingen blev kopplad till nånting troligtvis,
inte något som lagligt går att styrka iallafall.

Blyfot_Racing
7 oktober 2012 · 904 Inlägg

Kompisen har en e30 turbo den ä skattad å försäkrad men ej bes ser han snuten så gasar han bara

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 oktober 2012 · 946 Inlägg

Emilius skrev:
Dem kan inte besiktiga en parkerad bil.. Och då slipper man undan, för den gången.

DÄR hade du lite fel, alla bilar som körs eller kan misstänkas kommer att köras i trafik får inspekteras, alltså KAN ett besiktningsprotokoll sättas på rutan likt en parkeringsanmärkning.

I övrigt vad gäller flygande inspektion ger ett upptäckt motorbyte (om inte en exakt likadan motor har monterats pga t ex haveri) ett föreläggande om registreringsbesiktning. Har bilen en text i regbeviset där det står typ EG-typgodkänd är bilen helbilsgodkänd. I princip får inget ändras på en sån bil (däck och fälg anses väl i princip vara undantaget) utan att ett intyg från biltillverkaren anger annat, jag tror dock inte att biltillverkarna är sugna på att justera i intygen. Originalintyg ska nog iofs inte vara några problem att få ut.

Fordon med intygsår 2010 eller senare är ännu värre att bli påkommen med felaktigheter på då dessa fordon har någon form av "flerfordons-intyg", dvs alla fordon är godkända baserat på ett och samma intyg. Tror inte någon biltillverkare lämnar ut något som helst enskilt intyg på ett speciellt fordon.

Ska man regga ett fordon som inte omfattas av dessa intyg krävs att man registrerar med sk. enskilt godkännande. Krav för det är att fordonet är ett fabriksnytt fordon som har tillverkats- eller importerats till Sverige.

Har man då gjort omfattande ändringar på sitt fordon som har detta "flerfordons-intyg" är loppet ganska kört, man har helt enkelt en väldigt stor och dyr trädgårdsdekoration...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Emilius Avstängd
7 oktober 2012 · 1 714 Inlägg

Dave_C70 skrev:

Emilius skrev:
Dem kan inte besiktiga en parkerad bil.. Och då slipper man undan, för den gången.

DÄR hade du lite fel, alla bilar som körs eller kan misstänkas kommer att köras i trafik får inspekteras, alltså KAN ett besiktningsprotokoll sättas på rutan likt en parkeringsanmärkning.

I övrigt vad gäller flygande inspektion ger ett upptäckt motorbyte (om inte en exakt likadan motor har monterats pga t ex haveri) ett föreläggande om registreringsbesiktning. Har bilen en text i regbeviset där det står typ EG-typgodkänd är bilen helbilsgodkänd. I princip får inget ändras på en sån bil (däck och fälg anses väl i princip vara undantaget) utan att ett intyg från biltillverkaren anger annat, jag tror dock inte att biltillverkarna är sugna på att justera i intygen. Originalintyg ska nog iofs inte vara några problem att få ut.

Fordon med intygsår 2010 eller senare är ännu värre att bli påkommen med felaktigheter på då dessa fordon har någon form av "flerfordons-intyg", dvs alla fordon är godkända baserat på ett och samma intyg. Tror inte någon biltillverkare lämnar ut något som helst enskilt intyg på ett speciellt fordon.

Ska man regga ett fordon som inte omfattas av dessa intyg krävs att man registrerar med sk. enskilt godkännande. Krav för det är att fordonet är ett fabriksnytt fordon som har tillverkats- eller importerats till Sverige.

Har man då gjort omfattande ändringar på sitt fordon som har detta "flerfordons-intyg" är loppet ganska kört, man har helt enkelt en väldigt stor och dyr trädgårdsdekoration...

Hur ska dem besiktiga en bil utan regplåtar? Ska dem bryta upp huven och leta chassinummer?

Mattyyy DMNDphoto
7 oktober 2012 · 727 Inlägg

Om man blir stannad med bara tonade lysen vad för straff kan man få då? Jag lär inte byta motor i bilen sen iaf inte i första hand men tonade lysen vore riktigt najs!

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
Grotesk
7 oktober 2012 · 260 Inlägg

Mattyyy skrev:
Om man blir stannad med bara tonade lysen vad för straff kan man få då? Jag lär inte byta motor i bilen sen iaf inte i första hand men tonade lysen vore riktigt najs!

För mig så blev det "bara" ombesiktning.

Saab 900 S (1990)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 oktober 2012 · 946 Inlägg

Emilius skrev:
Hur ska dem besiktiga en bil utan regplåtar? Ska dem bryta upp huven och leta chassinummer?

Självklart görs ingen inspektion i det fallet. Alla för stunden givande förutsättningar måste ju såklart bakas in. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 oktober 2012 · 946 Inlägg

Mattyyy skrev:
Om man blir stannad med bara tonade lysen vad för straff kan man få då? Jag lär inte byta motor i bilen sen iaf inte i första hand men tonade lysen vore riktigt najs!

Blir en ombesiktning, antingen bara en ombesiktning eller en "vanlig" helbesiktning, lite beroende på om du vid inspektionen är inne i "din" besiktningsperiod. Dessutom några hundra i böter.

Senast redigerat av Dave_C70 (7 oktober 2012)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Emilius Avstängd
7 oktober 2012 · 1 714 Inlägg

Dave_C70 skrev:

Emilius skrev:
Hur ska dem besiktiga en bil utan regplåtar? Ska dem bryta upp huven och leta chassinummer?

Självklart görs ingen inspektion i det fallet. Alla för stunden givande förutsättningar måste ju såklart bakas in. smile

Yes. Självklart så kan det te sig annorlunda i andra fall men jag gav endast som ett exempel ett specifikt fall,
som handlade om en kille som vet vad han gör wink

P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
7 oktober 2012 · 501 Inlägg

Jäklar vad ni skriver big_smile

Det jag tänkt göra med bilen är:

Sänka ganska mycket
Andra bredare fälgar
Gråtonade blinkers (köpta i butik)
Röda angel eyes (inte köra med dom på)
Eventuellt tona lamporna fram/bak
Ratt utan airbag

Dom kommer ju se att bilen är ändrad.



Vad jag undrar är, stannar polisen bara när dom ser detta? Får man böter och köra vidare? Hur funkar om man får ombes? Är det bara att åka och besikta om?

Motorn är ju ett senare projekt om man känner att allt förutom motorn är okej. Har motorn vid stredtrace isåfall smile


Så polisen stannar för att den låter trimmad? Håller man sig under 2000 varv så låter ju inte bilen...

Stil>Funktion
nordstromj
7 oktober 2012 · 1 772 Inlägg

P-K skrev:
Jäklar vad ni skriver big_smile

Det jag tänkt göra med bilen är:

Sänka ganska mycket
Andra bredare fälgar
Gråtonade blinkers (köpta i butik)
Röda angel eyes (inte köra med dom på)
Eventuellt tona lamporna fram/bak
Ratt utan airbag

Dom kommer ju se att bilen är ändrad.



Vad jag undrar är, stannar polisen bara när dom ser detta? Får man böter och köra vidare? Hur funkar om man får ombes? Är det bara att åka och besikta om?

Motorn är ju ett senare projekt om man känner att allt förutom motorn är okej. Har motorn vid stredtrace isåfall smile


Så polisen stannar för att den låter trimmad? Håller man sig under 2000 varv så låter ju inte bilen...

Är du nojig? Finns det inga andra trimmade/stylade bilar i Lidköping?

Jag gissar på att du kommer klara dig länge.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 oktober 2012 · 946 Inlägg

P-K skrev:
Jäklar vad ni skriver big_smile

Det jag tänkt göra med bilen är:

Sänka ganska mycket
Andra bredare fälgar
Gråtonade blinkers (köpta i butik)
Röda angel eyes (inte köra med dom på)
Eventuellt tona lamporna fram/bak
Ratt utan airbag

Dom kommer ju se att bilen är ändrad.



Vad jag undrar är, stannar polisen bara när dom ser detta? Får man böter och köra vidare? Hur funkar om man får ombes? Är det bara att åka och besikta om?

Motorn är ju ett senare projekt om man känner att allt förutom motorn är okej. Har motorn vid stredtrace isåfall smile


Så polisen stannar för att den låter trimmad? Håller man sig under 2000 varv så låter ju inte bilen...

Ja, klart att du kan bli stoppad när du har moddat så pass mycket...

Sänka ganska mycket Beror på hur du har sänkt, kapat/tagit bort fjädrar = obra
Andra bredare fälgar Så länge de inte löper utanför skärmkanten så...
Gråtonade blinkers (köpta i butik) Är de e-märkta är det OK
Röda angel eyes (inte köra med dom på) Får inte finnas rött ljus framåt ens vid stillastående, 2:a direkt
Eventuellt tona lamporna fram/bak 2:a direkt
Ratt utan airbag Airbag ur funktion/indikering varnar för fel i systemet, 2:a

Du lär få en månad på dig att fixa 2:orna, sen körförbud.
Moddad/utbytt motor = regbesiktning. ALLT kommer att kontrolleras på bilen.

Du får även böter och får köra fordonet vidare från platsen så länge bilen inte anses trafikfarlig, t ex avsaknad av fjädrar, och beläggs i så fall med spansk flagg.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang