Vad händer om man blir stannad med olagligt trimmad bil?

Aerodynamik ...
7 oktober 2012 · 7 120 Inlägg

Förra året blev jag stannad tre gånger och fick flygande besiktning en gång med 200an. Alla gånger på bilträffar. (Jönköping och Norrköping)

Så undvik träffar på kvällarna är väl mitt tips, jag har aldrig blivit stannad annars. smile

M_icke_
7 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

Tonade fram/baklampor innebär 500kr i böter och heter "bilen har utrustats med otillåten del" kan du rätta till detta på plats brukar man slippa ombes. Om polisen vill vara riktigt jävliga kan du få körförbud direkt så du inte får köra från platsen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
7 oktober 2012 · 501 Inlägg

okej smile

men har hört att stan är staden med störst "volvokuntur" dvs ALLA kör 740 böttsänkt med körs för lyktera wink

ska sänka 60/40 isåfall så kommer ju vara fullt körbar. tror ni dom bryr sig då?
tycker det verkar konstigt att man inte får ha röda angel eyes? avstängda hela tiden ju? bara ha vid träffar och vit photoshot eller sånt wink annars är det väll enkelt att plocka av det om man ska besikta eller säga att man ska plocka av ifall man blir stannad..


med med blinkers och ratten. hur kollar poliserna när man blir stannad? kanske inte satt någon airbag original? wink likaså kan ju blinkersen vara märkta. bara att ha med intyg på det som man får med? smile

Stil>Funktion
Lina-
7 oktober 2012 · 1 213 Inlägg

Som sagt upptäcker polis/bilinspektör man har gjort otillåten ändring på motorn då blir det registreringsbesiktning.

När jag trimmade min 940, efter gjordes regbesikning för att motorn skulle bli laglig. Vart fina papper på bilen efter regbes

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Hool
7 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

Emilius skrev:

Dave_C70 skrev:

Emilius skrev:
Dem kan inte besiktiga en parkerad bil.. Och då slipper man undan, för den gången.

DÄR hade du lite fel, alla bilar som körs eller kan misstänkas kommer att köras i trafik får inspekteras, alltså KAN ett besiktningsprotokoll sättas på rutan likt en parkeringsanmärkning.

I övrigt vad gäller flygande inspektion ger ett upptäckt motorbyte (om inte en exakt likadan motor har monterats pga t ex haveri) ett föreläggande om registreringsbesiktning. Har bilen en text i regbeviset där det står typ EG-typgodkänd är bilen helbilsgodkänd. I princip får inget ändras på en sån bil (däck och fälg anses väl i princip vara undantaget) utan att ett intyg från biltillverkaren anger annat, jag tror dock inte att biltillverkarna är sugna på att justera i intygen. Originalintyg ska nog iofs inte vara några problem att få ut.

Fordon med intygsår 2010 eller senare är ännu värre att bli påkommen med felaktigheter på då dessa fordon har någon form av "flerfordons-intyg", dvs alla fordon är godkända baserat på ett och samma intyg. Tror inte någon biltillverkare lämnar ut något som helst enskilt intyg på ett speciellt fordon.

Ska man regga ett fordon som inte omfattas av dessa intyg krävs att man registrerar med sk. enskilt godkännande. Krav för det är att fordonet är ett fabriksnytt fordon som har tillverkats- eller importerats till Sverige.

Har man då gjort omfattande ändringar på sitt fordon som har detta "flerfordons-intyg" är loppet ganska kört, man har helt enkelt en väldigt stor och dyr trädgårdsdekoration...

Hur ska dem besiktiga en bil utan regplåtar? Ska dem bryta upp huven och leta chassinummer?

Finns ofta ett chassienummer i vindrutan eller liknande.  Står på flera ställen.

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Emilius Avstängd
7 oktober 2012 · 1 714 Inlägg

Hool skrev:

Emilius skrev:

Dave_C70 skrev:

DÄR hade du lite fel, alla bilar som körs eller kan misstänkas kommer att köras i trafik får inspekteras, alltså KAN ett besiktningsprotokoll sättas på rutan likt en parkeringsanmärkning.

I övrigt vad gäller flygande inspektion ger ett upptäckt motorbyte (om inte en exakt likadan motor har monterats pga t ex haveri) ett föreläggande om registreringsbesiktning. Har bilen en text i regbeviset där det står typ EG-typgodkänd är bilen helbilsgodkänd. I princip får inget ändras på en sån bil (däck och fälg anses väl i princip vara undantaget) utan att ett intyg från biltillverkaren anger annat, jag tror dock inte att biltillverkarna är sugna på att justera i intygen. Originalintyg ska nog iofs inte vara några problem att få ut.

Fordon med intygsår 2010 eller senare är ännu värre att bli påkommen med felaktigheter på då dessa fordon har någon form av "flerfordons-intyg", dvs alla fordon är godkända baserat på ett och samma intyg. Tror inte någon biltillverkare lämnar ut något som helst enskilt intyg på ett speciellt fordon.

Ska man regga ett fordon som inte omfattas av dessa intyg krävs att man registrerar med sk. enskilt godkännande. Krav för det är att fordonet är ett fabriksnytt fordon som har tillverkats- eller importerats till Sverige.

Har man då gjort omfattande ändringar på sitt fordon som har detta "flerfordons-intyg" är loppet ganska kört, man har helt enkelt en väldigt stor och dyr trädgårdsdekoration...

Hur ska dem besiktiga en bil utan regplåtar? Ska dem bryta upp huven och leta chassinummer?

Finns ofta ett chassienummer i vindrutan eller liknande.  Står på flera ställen.

Ja det gör det säkert i en BMW E30 racebil med flockad bräda lol

Jag pratar om ETT tillfälle som jag varit med om själv. Inte vad alla bör göra med sina egna bilar..

402meter
7 oktober 2012 · 77 Inlägg

P-K skrev:
okej smile

men har hört att stan är staden med störst "volvokuntur" dvs ALLA kör 740 böttsänkt med körs för lyktera wink

ska sänka 60/40 isåfall så kommer ju vara fullt körbar. tror ni dom bryr sig då?
tycker det verkar konstigt att man inte får ha röda angel eyes? avstängda hela tiden ju? bara ha vid träffar och vit photoshot eller sånt wink annars är det väll enkelt att plocka av det om man ska besikta eller säga att man ska plocka av ifall man blir stannad..


med med blinkers och ratten. hur kollar poliserna när man blir stannad? kanske inte satt någon airbag original? wink likaså kan ju blinkersen vara märkta. bara att ha med intyg på det som man får med? smile

åkte på flygande med subban i somras. dom kollade inte mönsterdjup eller något sånt, endast lysen, och effekthöjjande saker. men brydde sig inte om sänkning eller något smile

P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
7 oktober 2012 · 501 Inlägg

Nej. Jag tänker på vad jag skulle göra om jag var polis. Dom flesta poliser är ju vanliga människor liksom. Är bilen sänkt, men inte så det stör och man kan köra utan problem har dom ju ingen anledning att bry sig wink


Men när man byter blinkers, hur vet dom om det är godkänt? När jag köpte ett rör till moppen så var det lagligt för att det var strypt. Man fick med ett intyg att visa att det var lagligt.

Är det samma för bilar? Kan ju skriva ut et fejk om det inte är godkänt wink

Stil>Funktion
M_icke_
7 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

För det första så bryr polisen inte sig om bilen är sänkt så länge den inte har kapade fjädrar, detta för att kapade fjädrar kan lossna ur skålarna och därmed vara trafikfarliga.
Skulle bilen vara sänkt med godkända coilovers så är det ju endast du själv som lider av att den är så låg så att du knappt tar dig fram.

Godkända blinkers ska vara stämplade med E-märke. För övrigt kommer polisen inte bry sig om detta så länge dom blinkar orange.

Och sen funkar det ju så att polisen måste påvisa brott, alltså kan dom inte sätta dit dig för saker dom tror eller misstänker. Dom måste ha konkreta bevis. Har du då ett par godkända blinkers och dom vill sätta böter för det, då är det upp till dom att bevisa att dom inte är godkända.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Hool
7 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

Emilius skrev:

Hool skrev:

Emilius skrev:

Hur ska dem besiktiga en bil utan regplåtar? Ska dem bryta upp huven och leta chassinummer?

Finns ofta ett chassienummer i vindrutan eller liknande.  Står på flera ställen.

Ja det gör det säkert i en BMW E30 racebil med flockad bräda lol

Jag pratar om ETT tillfälle som jag varit med om själv. Inte vad alla bör göra med sina egna bilar..

Brukar ändå finnas ställen man kan kolla chassie # utan att öppna huvar eller dörrar..    Beror dock på årsmodell och tillverkare.. 

Utan skyltar riskerar man att åka på bärgning dock..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 oktober 2012 · 946 Inlägg

P-K skrev:
Nej. Jag tänker på vad jag skulle göra om jag var polis. Dom flesta poliser är ju vanliga människor liksom. Är bilen sänkt, men inte så det stör och man kan köra utan problem har dom ju ingen anledning att bry sig wink


Men när man byter blinkers, hur vet dom om det är godkänt? När jag köpte ett rör till moppen så var det lagligt för att det var strypt. Man fick med ett intyg att visa att det var lagligt.

Är det samma för bilar? Kan ju skriva ut et fejk om det inte är godkänt wink

Alla godkända lyktor och strålkastare har instansade nummer och e-märkning i plasten. Tar två sekunder att undersöka om de är godkända eller ej.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 oktober 2012 · 946 Inlägg

M_icke_ skrev:
Och sen funkar det ju så att polisen måste påvisa brott, alltså kan dom inte sätta dit dig för saker dom tror eller misstänker.

Eller inte... Gör skillnad på att en fordonsbrist inte per definition behöver vara ett brott i juridisk mening. Finns ju en mängd fordonsfel som inte genererar böter. Tycker en polis att ett fordon har en brist är det dennes bedömning som gäller.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
juhaaan
8 oktober 2012 · 619 Inlägg

Men om man som många gör byter till större intercooler, annat avgas, sportluft m.m. Hur stor är chansen att man får om bes för det?

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 oktober 2012 · 946 Inlägg

juhaaan skrev:
Men om man som många gör byter till större intercooler, annat avgas, sportluft m.m. Hur stor är chansen att man får om bes för det?

Typ hur stor som helst... Inget diskret som inte märks precis. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
MarcusGronberg Lowlife
8 oktober 2012 · 809 Inlägg

Dave_C70 skrev:

P-K skrev:
Nej. Jag tänker på vad jag skulle göra om jag var polis. Dom flesta poliser är ju vanliga människor liksom. Är bilen sänkt, men inte så det stör och man kan köra utan problem har dom ju ingen anledning att bry sig wink


Men när man byter blinkers, hur vet dom om det är godkänt? När jag köpte ett rör till moppen så var det lagligt för att det var strypt. Man fick med ett intyg att visa att det var lagligt.

Är det samma för bilar? Kan ju skriva ut et fejk om det inte är godkänt wink

Alla godkända lyktor och strålkastare har instansade nummer och e-märkning i plasten. Tar två sekunder att undersöka om de är godkända eller ej.

bara för att dem har instansade E-märkningar betyder det inte att dem är lagliga.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
juhaaan
8 oktober 2012 · 619 Inlägg

Dave_C70 skrev:

juhaaan skrev:
Men om man som många gör byter till större intercooler, annat avgas, sportluft m.m. Hur stor är chansen att man får om bes för det?

Typ hur stor som helst... Inget diskret som inte märks precis. smile

Nää men är det nåt som polisen bryr sig om? Känns inte som det medtanke på att nästan alla kör med det?

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 oktober 2012 · 946 Inlägg

MarcusGronberg skrev:

Dave_C70 skrev:

P-K skrev:
Nej. Jag tänker på vad jag skulle göra om jag var polis. Dom flesta poliser är ju vanliga människor liksom. Är bilen sänkt, men inte så det stör och man kan köra utan problem har dom ju ingen anledning att bry sig wink


Men när man byter blinkers, hur vet dom om det är godkänt? När jag köpte ett rör till moppen så var det lagligt för att det var strypt. Man fick med ett intyg att visa att det var lagligt.

Är det samma för bilar? Kan ju skriva ut et fejk om det inte är godkänt wink

Alla godkända lyktor och strålkastare har instansade nummer och e-märkning i plasten. Tar två sekunder att undersöka om de är godkända eller ej.

bara för att dem har instansade E-märkningar betyder det inte att dem är lagliga.

E-märkningen anger att lyktan är godkänd i EU, finns alltid en siffra efter E:et beroende på vilket land som har godkänt lyktan. E1 = Tyskland, E4 = Holland, E9 = Spanien och E11 = Storbritannien. Lyktorna är godkända i enligt samma reglemente men utfärdat i olika länder. Alla lyktor har dessutom olika koder instansade beroende på vad för sorts lykta det handlar om:

- B Fog lamp
- C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
- R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
- CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
- HC Low (dip) beam headlamp, halogen
- HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
- HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
- DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID Xenon)
- DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
- RL Daytime Running Lamp ("DRL")
- PL Plastic lens (may occur with any of above markings)

En lykta märket RL E9 är alltså en DRL-lampa som är har ett godkännande enligt EU-reglementet som är utfärdat i Holland/Nederländerna.

Enkelt svar, en EU-märkt lykta är tillåten, givetvis under de premisser att den ej är modifierad från sitt ursprungsskick.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 oktober 2012 · 946 Inlägg

juhaaan skrev:

Dave_C70 skrev:

juhaaan skrev:
Men om man som många gör byter till större intercooler, annat avgas, sportluft m.m. Hur stor är chansen att man får om bes för det?

Typ hur stor som helst... Inget diskret som inte märks precis. smile

Nää men är det nåt som polisen bryr sig om? Känns inte som det medtanke på att nästan alla kör med det?

Absolut! Bara för att flertalet kör med samma fel blir det inte lagligt... En brist är en brist.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
MarcusGronberg Lowlife
8 oktober 2012 · 809 Inlägg

Dave_C70 skrev:

MarcusGronberg skrev:

Dave_C70 skrev:
Alla godkända lyktor och strålkastare har instansade nummer och e-märkning i plasten. Tar två sekunder att undersöka om de är godkända eller ej.

bara för att dem har instansade E-märkningar betyder det inte att dem är lagliga.

E-märkningen anger att lyktan är godkänd i EU, finns alltid en siffra efter E:et beroende på vilket land som har godkänt lyktan. E1 = Tyskland, E4 = Holland, E9 = Spanien och E11 = Storbritannien. Lyktorna är godkända i enligt samma reglemente men utfärdat i olika länder. Alla lyktor har dessutom olika koder instansade beroende på vad för sorts lykta det handlar om:

- B Fog lamp
- C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
- R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
- CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
- HC Low (dip) beam headlamp, halogen
- HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
- HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
- DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID Xenon)
- DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
- RL Daytime Running Lamp ("DRL")
- PL Plastic lens (may occur with any of above markings)

En lykta märket RL E9 är alltså en DRL-lampa som är har ett godkännande enligt EU-reglementet som är utfärdat i Holland/Nederländerna.

Enkelt svar, en EU-märkt lykta är tillåten, givetvis under de premisser att den ej är modifierad från sitt ursprungsskick.

med tanke på att du får endast ha två ljuskällor fram gällande parkeringsljus, (vars en på var sida av bilen) och då du har te.x e-märkta angel eyes som har 4 ljuskällor. = olagligt..

plus alla dessa devil eyes som har typ tio lampor. och angel eyes som är e-märkte är inte lagliga.

Senast redigerat av MarcusGronberg (8 oktober 2012)

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 oktober 2012 · 946 Inlägg

MarcusGronberg skrev:

Dave_C70 skrev:

MarcusGronberg skrev:
bara för att dem har instansade E-märkningar betyder det inte att dem är lagliga.

E-märkningen anger att lyktan är godkänd i EU, finns alltid en siffra efter E:et beroende på vilket land som har godkänt lyktan. E1 = Tyskland, E4 = Holland, E9 = Spanien och E11 = Storbritannien. Lyktorna är godkända i enligt samma reglemente men utfärdat i olika länder. Alla lyktor har dessutom olika koder instansade beroende på vad för sorts lykta det handlar om:

- B Fog lamp
- C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
- R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
- CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
- HC Low (dip) beam headlamp, halogen
- HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
- HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
- DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID Xenon)
- DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
- RL Daytime Running Lamp ("DRL")
- PL Plastic lens (may occur with any of above markings)

En lykta märket RL E9 är alltså en DRL-lampa som är har ett godkännande enligt EU-reglementet som är utfärdat i Holland/Nederländerna.

Enkelt svar, en EU-märkt lykta är tillåten, givetvis under de premisser att den ej är modifierad från sitt ursprungsskick.

med tanke på att du får endast ha två ljuskällor fram gällande parkeringsljus, (vars en på var sida av bilen) och då du har te.x e-märkta angel eyes som har 4 ljuskällor. = olagligt..

plus alla dessa devil eyes som har typ tio lampor. och angel eyes som är e-märkte är inte lagliga.

Kan meddela att regeln om endast fyra ljuspunkter framåt inte längre gäller. Du får således ha hur många p-ljus som helst framåt så länge de finns inom en viss höjd från marken samt inom en viss bredd från fordonets kant sett. Kommer inte ihåg de där exakta måtten i huvudet nu men kan ta fram dem om du vill. smile

Senast redigerat av Dave_C70 (8 oktober 2012)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang