MarcusGronberg skrev:
Dave_C70 skrev:
P-K skrev:
Nej. Jag tänker på vad jag skulle göra om jag var polis. Dom flesta poliser är ju vanliga människor liksom. Är bilen sänkt, men inte så det stör och man kan köra utan problem har dom ju ingen anledning att bry sig

Men när man byter blinkers, hur vet dom om det är godkänt? När jag köpte ett rör till moppen så var det lagligt för att det var strypt. Man fick med ett intyg att visa att det var lagligt.
Är det samma för bilar? Kan ju skriva ut et fejk om det inte är godkänt

Alla godkända lyktor och strålkastare har instansade nummer och e-märkning i plasten. Tar två sekunder att undersöka om de är godkända eller ej.
bara för att dem har instansade E-märkningar betyder det inte att dem är lagliga.
E-märkningen anger att lyktan är godkänd i EU, finns alltid en siffra efter E:et beroende på vilket land som har godkänt lyktan. E1 = Tyskland, E4 = Holland, E9 = Spanien och E11 = Storbritannien. Lyktorna är godkända i enligt samma reglemente men utfärdat i olika länder. Alla lyktor har dessutom olika koder instansade beroende på vad för sorts lykta det handlar om:
- B Fog lamp
- C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
- R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
- CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
- HC Low (dip) beam headlamp, halogen
- HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
- HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
- DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID Xenon)
- DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
- RL Daytime Running Lamp ("DRL")
- PL Plastic lens (may occur with any of above markings)
En lykta märket RL E9 är alltså en DRL-lampa som är har ett godkännande enligt EU-reglementet som är utfärdat i Holland/Nederländerna.
Enkelt svar, en EU-märkt lykta är tillåten, givetvis under de premisser att den ej är modifierad från sitt ursprungsskick.