Volvo 855 T-5R Helrenovering

Helrenovering av Volvos kultikon från det glada 90-talet! Tanken är att lossa varenda lite pinal på bilen och förfina till nyskick eller bättre än nyskick. Bilen hängs upp i vagga där underredet kommer genomgå en totalrenovering i form av blästring, rostlagning, rostskydd och lackering. Delar kommer att blästras och lackeras, skruvar kommer syradoppas och eloxeras/förzinkas. Häng med och se förvandlingen från ladufynd till en bil som likaväl kunna stått hos Volvohandlaren nyss!
  • 694 Följare
  • 558 794 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2018
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
25 juni 2015 · 2 100 Inlägg

Nya växelwirarna kom idag från GCP. Som synes på bilden var de gamla originalen inte fina med sina 28.000 mil på nacken. Är ju inte så skoj att montera tillbaka gammalt rostigt skrot lol

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/134B71F0-D918-4317-9877-601F9292EE5E.jpg

Tja!
edinZ
26 juni 2015 · 409 Inlägg

haha helt jävla sjukt projekt du har, har suttit på jobbet nu i cirka 2 timmar och bara läst. riktigt bra projekt och följer direkt wink

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
26 juni 2015 · 2 100 Inlägg

edinZ skrev:
haha helt jävla sjukt projekt du har, har suttit på jobbet nu i cirka 2 timmar och bara läst. riktigt bra projekt och följer direkt wink

Tack! Härligt att höra smile

Tja!
DiezelMorran
7 juli 2015 · 125 Inlägg

helt sjukt va fräsch du gör den!! big_smile

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
12 juli 2015 · 2 100 Inlägg

DiezelMorran skrev:
helt sjukt va fräsch du gör den!! big_smile

Ja jag försöker smile

Tja!
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
12 juli 2015 · 2 100 Inlägg

Plockade fram motorrummets kabelhärva. Ska rengöras grundligt och sedan monteras smile

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/7382D9DF-CCC7-4B19-9DD8-9BEEA66BA819.jpg

Tja!
Volvo850_T5-R
13 juli 2015 · 1 Inlägg

Vilket jobb du lägger ner! Riktigt kul att se:D Detta kommer att följas med spänning

TBergsten
16 juli 2015 · 996 Inlägg

Vad använder du då du rengör? M600 eller något? Oftast brukar dom dära vara kletig och jävlig, kult att du även väljer att rengöra den biten big_smile

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
19 juli 2015 · 2 100 Inlägg

Har klarat mig från kletiga kablar än så länge Bill. Men nån simpel limborttagning borde lösa problemet smile

Har börjat lite smått med kabelhärvan nu. Rengjort kablar, rengjort skyddshöljen till kablarna, kontrollerat kablaget samt kollat över kontaktstycken och bytt dom som varit defekta.

La uppskattningsvis 4-5 timmar igår på att rengöra och dona med härvan igår. Och har gjort drygt 1/4-del av härvan. Så det tar sin tid!

Här är en före och en efterbild på en liten del av härvan.
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/4E652A9B-4A9D-4E67-932B-CF803B6A1B76.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/F7B60264-3B47-4398-9398-7468BC3B3A4A.jpg

Tja!
Sickan_
19 juli 2015 · 945 Inlägg

Haha du e juh sjuk Dennis! yikes på ett jäkligt bra sätt dock! big_smile Riktigt bra jobbat med bilen, du lämnar verkligen inget orört, underbart att se! big_smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Thullen
20 juli 2015 · 1 653 Inlägg

Helt makalöst vilket fantastiskt jobb du lägger ner! Riktigt kul att läsa dina uppdateringar smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Rikard_Persson NISMO <3
9 augusti 2015 · 1 065 Inlägg

Underbart att se en så välgjord och seriös renovering!

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
9 augusti 2015 · 2 100 Inlägg

Missat att uppdatera lite här såg jag nu... Kopierar från annat forum.

Så, då var halva kabelhärvan gjord. Väldigt segt arbete men kul att se att resultatet blir bra!

Här är kontaktstycket till yttertemperaturgivaren. Till vänster original 850, stiften i detta kontaktstycke hade rostat fast så pass att ena kabeln gick av när jag försökte dela på kontakten. Detsamma hände på samtliga 850 bilar som jag senare försökte ta ett nytt kontaktstycke ifrån. Då såg jag att man på X70-serien bytt till ett nytt utförande på kontakten, som dessutom innehöll en gummitätning i själva kontakten, vilket gjorde att den lossnade direkt från givaren när kontakten delades. Så det fick bli en sån kontakt istället  big_smile

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/EAE8FEF7-260C-43A5-974A-2E6A924A8DDE.jpg
Lite före och efter smile
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/FE3E3763-7BA9-4A11-B0AE-F5D57350906F.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/4FB7F4EC-0A12-41F2-A0CF-09492CF0A238.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/48BC5E99-C38B-4923-B6B3-362ED83B73B7.jpg
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/6F7768D2-A3F7-453B-B90F-8048A9BC4A08.jpg
Jahapp, kabelhärvan till motorrummet är klar. Fick byta lite fler kablar och kontaktstycken än planerat...  :roll: Men nu är den i vart fall monterad. Med det klart hade jag tänkt att kasta i vajern för motorhuvslåset samt lite vacuumslangar. Såg dock att skyddshöljet till huvvajern hade skavts sönder och börjat rosta inuti, bara en tidsfråga innan den hade börjat kärva mao. Så en ny sådan beställdes och monterades. Sen kom jag att tänka på att min laddtrycksmätare betett sig lite konstigt genom att visa väldigt olika värden på tomgång. Efter en snabb titt på slangen fann jag att ett hål hade uppstått på slangen... Så den slangen ska jag försöka få tag i nu.

Och eftersom det strulade "framme" i bilen valde jag att ägna lite tid i bak av bilen nu. Så jag plockade fram alla mattor som ska vara i kupén och rengjorde dessa. Beställde även nya handbromsvirear och monterade. Under tiden mattorna torkade till sig så passade jag på att rostskydda allt som vi tidigare svetsat genom att spruta i tunnflytande rostskydd i hålrum osv. Sedan monterades alla mattor  :mrgreen:

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/CC8F5CCE-8409-492B-B5A8-65D8EEDD7AD0.jpg
Då var den på plats smile
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/4F232A57-E6BB-48B9-A406-1F2328CEFDF0.jpg

Tja!
MC_Stradele Maserati
10 augusti 2015 · 483 Inlägg

Ser riktigt bra ut. När du rengör kontakterna så fint som du gör. Har du något speciellt medel? Det blir ju som nytt igen smile

Jag älskar jordguppar !
Mr_Lööf
10 augusti 2015 · 1 911 Inlägg

Dennis_999 skrev:

volvoqq skrev:
Du får ta lågtempratursfett i alla kontakterna sen ocksåwink

Varför? smile

Tror han tänker mer på att lägga fett i de grå 2-polskontakterna som inte direkt är fuktsäkrade. Så de inte korrigerar i kontaktstiften. smile

För övrigt så använde Saab också de skit kontakterna rätt bra i Saab 9000.. Funkar kalas bra när bilen är ny eller 1år gammal.. Men inte när den är 20år gammal. Så du gör ett bra val att byta kontakten. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang