Missnöjd efter konvertering till högertrafik! Skyline R34

Znurf
12 oktober 2012 · 207 Inlägg

R35 skulle jag tro big_smile

Senast redigerat av Znurf (12 oktober 2012)

ForsaFrasse
12 oktober 2012 · 140 Inlägg

Znurf skrev:
R35 skulle jag tro big_smile

no shit tongue men det fungerar inte för mig tongue

Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 oktober 2012 · 6 170 Inlägg

ForsaFrasse skrev:

Znurf skrev:
R35 skulle jag tro big_smile

no shit tongue men det fungerar inte för mig tongue

Haha är ni knäppa eller ??

Nyaste skylinen heter R34 för R35 är ju helt enkelt bara "GTR". Och det har inte nissantomtar koll på.....   illa..  big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Seth
12 oktober 2012 · 3 354 Inlägg

senaste "skyline" modellen e ju R34 utav R serien? om man ska gå lite off topic

edit: tboc too fast

Senast redigerat av Seth (12 oktober 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
ForsaFrasse
12 oktober 2012 · 140 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

ForsaFrasse skrev:

Znurf skrev:
R35 skulle jag tro big_smile

no shit tongue men det fungerar inte för mig tongue

Haha är ni knäppa eller ??

Nyaste skylinen heter R34 för R35 är ju helt enkelt bara "GTR". Och det har inte nissantomtar koll på.....   illa..  big_smile

och benämningen på den är R35 big_smile skrev det 3 ggr så då fungerade det smile

Lite OT så nu håller vi oss till ämnet!

Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
OUTLAW1
12 oktober 2012 ·

har du köpt bilen från det företaget som gjort modifieringen?
är bilen besiktigad med dessa lamporna och godkänd?
har firman som gjort om lamporna lovat dom skall vara besiktningsgodkända?

För om firman som sålt dig bilen lovat att modifiera om lyktorna så att dom blir godkända hos bilprovningen så sitter dom i skiten ordentligt.

Har dom bara sagt "ja vi kan göra om dom så dom passar för högertrafik" så har dom just gjort detta..att det ser ut som skit e ju en annan sak..

Har dom lovat dig en svenskregistrerad godkänd bil..så sitter dom i skiten igen.

Så jag hoppas verkligan att firman du köpt bilen av har lovat dig en fullt godkänd bil..Då har dom inget annat val än att fixa detta åt dig med ordentliga lyktor..
det där jobbet hade jag oxo kunnat göra åt dig och tjänat lots of cash på..
hur svårt kan det vara att ta en dremel och ta upp ett hål och sedan montera dit ett billigt 75:- fjärrljus..

Hur fan ska du lyckas med att sätta xenonkablarna på h4 lampan då..
Nä rekkomenderar dig ett välsmort munläder och lite jävlarannama sedan prata med idioterna som gjort detta...
Blir så jävla arg nu när jag tänker på detta....Häng ut firman ordentligt...

ForsaFrasse
12 oktober 2012 · 140 Inlägg

OUTLAW1 skrev:
har du köpt bilen från det företaget som gjort modifieringen?
är bilen besiktigad med dessa lamporna och godkänd?
har firman som gjort om lamporna lovat dom skall vara besiktningsgodkända?

För om firman som sålt dig bilen lovat att modifiera om lyktorna så att dom blir godkända hos bilprovningen så sitter dom i skiten ordentligt.

Har dom bara sagt "ja vi kan göra om dom så dom passar för högertrafik" så har dom just gjort detta..att det ser ut som skit e ju en annan sak..

Har dom lovat dig en svenskregistrerad godkänd bil..så sitter dom i skiten igen.

Så jag hoppas verkligan att firman du köpt bilen av har lovat dig en fullt godkänd bil..Då har dom inget annat val än att fixa detta åt dig med ordentliga lyktor..
det där jobbet hade jag oxo kunnat göra åt dig och tjänat lots of cash på..
hur svårt kan det vara att ta en dremel och ta upp ett hål och sedan montera dit ett billigt 75:- fjärrljus..

Hur fan ska du lyckas med att sätta xenonkablarna på h4 lampan då..
Nä rekkomenderar dig ett välsmort munläder och lite jävlarannama sedan prata med idioterna som gjort detta...
Blir så jävla arg nu när jag tänker på detta....Häng ut firman ordentligt...

Stämmer bra allt du säger! som sagt!
ja nu har jag själv valt att tala om vilket företag det handlar om! Ringde upp Arash på PBZ och han säger att det har gjorts en kund undersökning och den konverteringen som har gjorts på mina lysen är den som mest liknar orginal och alla anda är nöjd med den. han säger oxå att dom har gjort samma operation så många gånger så dom vet vad dom gör" jag sa att det ser ut som eran första". han hävdar även att i mitt fall så är det ett estetiskt problem som bara jag tycker är dåligt. och han har gjort dom godkända för besiktning och till förlitliga.
Det här är deras tillväga gångs sätt och då kan det ju inte vara någon fara att jag berättar att det är deras mästerverk.....

vafan ska jag ta mig till? ser ju ut som ett rent helvete och jag tror inte nån annan hade velat ha samma lika look på sina skyline lysen! jag har kollat på ALLA skylines här på garaget.org och inte en enda jävel har sån här leksakslösning. han på står att det är ett 50 tal som vart med i undersökningen. Jag vill ha nya lysen orginal och då kan han få behålla mina.

Volvo 264 v8 "284an" (1975)
Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Znurf
12 oktober 2012 · 207 Inlägg

Jag misstänker att mina framljus också är konverterade av PBZ, men eftersom jag har en R33 och inget Xenon så ser min konvertering (likadan insats som du har fått, ser det ut som, typ nån Hella) lite bättre ut, men samtidigt så tycker jag att de har limmat ihop mina ljus som en dåre tongue

Men jag vågar inte säga att det är PBZ 100%, för det är isåfall förra ägaren (som köpte in bilen i sverige) som har fått sina lampor konverterade, men som sagt så ser insatsen ungefär likadan ut på den tongue Och det funkar betydligt bättre på R33 än på R34 smile

Och som Frasse nämnde så heter senaste skylinemodellen "Nissan GTR" men det är en R35 big_smile Du får försöka kontakta en administratör på det forumet istället då? :o

Snelhest Hertig
12 oktober 2012 · 182 Inlägg

Fifan vad fult.
Dessa har FVK konverterat, perfekt ljusbild och de har fortfarande 100% originalutseende.

http://i231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/bild1-2.jpg
http://i231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/bild-5.jpg

Janneutanb
12 oktober 2012 · 7 271 Inlägg

Snelhest skrev:
Fifan vad fult.
Dessa har FVK konverterat, perfekt ljusbild och de har fortfarande 100% originalutseende.

http://i231.photobucket.com/albums/ee23 … ild1-2.jpg
http://i231.photobucket.com/albums/ee23 … bild-5.jpg

Oj jävlar! Snacka om skillnad på kvalitén!
Pinsamt att ett så pass stort bolag som PBZ anser att deras konvertering är något man kan ta betalt för.

Mack Forum- och sitemoderator
12 oktober 2012 · 26 155 Inlägg

Snelhest skrev:
Fifan vad fult.
Dessa har FVK konverterat, perfekt ljusbild och de har fortfarande 100% originalutseende.

http://i231.photobucket.com/albums/ee23 … ild1-2.jpg
http://i231.photobucket.com/albums/ee23 … bild-5.jpg

Såg ju som en aaaaaningen bättre ut det där faktiskt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Zwudda Refined
12 oktober 2012 · 1 770 Inlägg

Fy fan i helvete. Jag trodde PBZ var ett seriöst företag. Fan va ledsen man blir...

JimpeBoy
12 oktober 2012 · 529 Inlägg

Om man går in på deras hemsida och tittar vad det skulle kosta att få sina lampor konverterade så inser man ganska snabbt att dom tjänar rätt bra med pengar på att konvertera. Jag hade då inte varit nöjd om jag hade lämnat in mina lampor där och fått betala 8500:-..

Konvertering av strålkastare för att ge rätt ljusbild för svensk trafik.
Nissan Skyline R32 projektor:
5000kr

Nissan Skyline R32 GTR “N1-style”:
7500kr

Nissan Skyline R33:
6500kr

Nissan Skyline R33 xenon:
7500kr (xenon försvinner, ej godkänt)

Nissan Skyline R34:
7500kr

Nissan Skyline R34 xenon:
8500kr (xenon försvinner, ej godkänt)

Toyota Supra MK4:
5000kr

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
ForsaFrasse
12 oktober 2012 · 140 Inlägg

Snelhest skrev:
Fifan vad fult.
Dessa har FVK konverterat, perfekt ljusbild och de har fortfarande 100% originalutseende.

http://i231.photobucket.com/albums/ee23 … ild1-2.jpg
http://i231.photobucket.com/albums/ee23 … bild-5.jpg

Ja de där ser ju helt orginal ut och snyggt! Har du kvar ditt xenon? Tackar så mycket för bra bilder! Hoppas att Arash kommer in och förklarar sin helt korkade konvertering..

Opel Kadett Coupé LS "Klenoden" (1971)
Nissan Skyline r34 GTT "Nisse" (1998)
Volvo 264 v8 "284an" (1975)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
12 oktober 2012 · 1 152 Inlägg

Har inte haft med PBZ att göra personligen men fått en uppfattning om att de är seriösa. Väldigt seriösa desutom.
Men efter detta så vette fan...

Kan inte TS sammla R34 ägare från skyline.se på denna tråd så får de göra testet?
Så får vi se vad R34:a ägarna tycker.

Stå på dig! Inte OK att de ser ut som de gör tyvärr!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Snelhest Hertig
12 oktober 2012 · 182 Inlägg

Xenonet är kvar.
Tog bilderna idag för att visa i tråden smile.

ForsaFrasse skrev:
Ja de där ser ju helt orginal ut och snyggt! Har du kvar ditt xenon? Tackar så mycket för bra bilder! Hoppas att Arash kommer in och förklarar sin helt korkade konvertering..

OUTLAW1
12 oktober 2012 ·

JimpeBoy skrev:
Om man går in på deras hemsida och tittar vad det skulle kosta att få sina lampor konverterade så inser man ganska snabbt att dom tjänar rätt bra med pengar på att konvertera. Jag hade då inte varit nöjd om jag hade lämnat in mina lampor där och fått betala 8500:-..

Konvertering av strålkastare för att ge rätt ljusbild för svensk trafik.
Nissan Skyline R32 projektor:
5000kr

Nissan Skyline R32 GTR “N1-style”:
7500kr

Nissan Skyline R33:
6500kr

Nissan Skyline R33 xenon:
7500kr (xenon försvinner, ej godkänt)

Nissan Skyline R34:
7500kr

Nissan Skyline R34 xenon:
8500kr (xenon försvinner, ej godkänt)

Toyota Supra MK4:
5000kr

Står ju helt klart att dom inte är godkända. Xenon försvinner ej godkänt.
Se till att han löser det bara.

Janneutanb
12 oktober 2012 · 7 271 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

JimpeBoy skrev:
Om man går in på deras hemsida och tittar vad det skulle kosta att få sina lampor konverterade så inser man ganska snabbt att dom tjänar rätt bra med pengar på att konvertera. Jag hade då inte varit nöjd om jag hade lämnat in mina lampor där och fått betala 8500:-..

Konvertering av strålkastare för att ge rätt ljusbild för svensk trafik.
Nissan Skyline R32 projektor:
5000kr

Nissan Skyline R32 GTR “N1-style”:
7500kr

Nissan Skyline R33:
6500kr

Nissan Skyline R33 xenon:
7500kr (xenon försvinner, ej godkänt)

Nissan Skyline R34:
7500kr

Nissan Skyline R34 xenon:
8500kr (xenon försvinner, ej godkänt)

Toyota Supra MK4:
5000kr

Står ju helt klart att dom inte är godkända. Xenon försvinner ej godkänt.
Se till att han löser det bara.

Dessa bilar går inte att få godkända med xenon. Dom saknar både spolning till lyktorna och höjdjustering.

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
12 oktober 2012 · 116 Inlägg

Hej!

Jag ger gärna lite input i denna fråga.

Lars (ForsaFrasse) ringde mig idag runt lunch och var missnöjd med estetiken på lösningen. När han ringde satt jag med två kunder i en bil på väg till en mötesplats. Efter ca. 10-15min samtal bad jag honom dra ett mail till mig med lite bilder och beskrivning på de saker han hade anmärkningar på så att jag kunde få en uppfattning om problemet och återkomma till honom. Det skulle han göra sade han. Istället för det (ännu inget mail) valde han att hänga ut företaget och mig här i tråden.

Jag hade lovat ForsaFrasse att konvertera strålkastarna på hans bil enl. den standardkonvertering som vi har gjort på PBZ sedan 2007 ungefär. Detta helt utan någon kostnad för honom!

Innan 2007 gjorde vi bara projektorkonverteringar på R34:orna, men efter att ha fått en del input från olika håll ang. att projektorerna inte såg "Skyline" ut, så gick vi över till att använda godkända nya reflektorer från världens största strålkastartillverkare (alltid helt nya delar, aldrig begagnade). De kunder som var involverade i förändringsarbetet då tyckte att det var bättre med denna lösning än projektorlösningen och vi gick med i samma riktning som våra kunder i frågan.

Denna typ av konvertering som har gjorts på Lars strålkastare är bevisligen godkända på Svensk Bilprovning. Det är inte spekulationer, utan jag kommer troligen med mer kött än någon annan i frågan. Vi har konverterat totalt sedan 2003 ca. 400st strålkastare till bilar (200st bilar lite drygt). Vi har gjort uppskattningsvis ett 30-tal exakt sådana här konverteringar till Skyline R34 sedan 2007. Samtliga av dessa bilar klarade registreringsbesiktning (tuff kontroll) och sedan dess har jag inte hört om någon som fått problem med dem på kontrollbesiktningarna åren därefter till dags dato. Det innebär alltså minst ett hundratal tillfällen för svensk bilprovning att ge en tvåa på denna lösning på strålkastarmodifiering. Jag borde ha hört ifall någon inte gick igenom eftersom någon bör ha velat reklamera lösningen. Så det lutar emot att denna konvertering har haft 100% success rate hos SBP. Mer än vad man kan säga om många andra lösningar.

Huvudkriteriet för vår konvertering är att det ska vara godkänt hos svensk bilprovning. Kraven hos Svensk bilprovning, när det kommer till R34:an är att det ska vara godkänd ljusbild, konverteringen ska vara permanent, den ska vara e-märkt, det får inte finnas xenon. Pga. det har vi skapat en konvertering som överensstämmer med just de kriterierna. Denna konvertering tar oss ca. 6h att utföra + materialkostnad.

Jag håller med om att den reflektor som någon hänvisade till att FVK använder är MYCKET snyggare än vår lösning. Men det går inte alltid hand i hand med det som faktiskt uppfyller kraven som ställs. Var är e-märkningen på deras strålkastare? Den ska egentligen vara olaglig och inte godkänd hos SBP. Det är inget alternativ för oss. Vi måste säkerställa att alla kunder alltid går igenom besiktningarna. Det är den tyngsta delen i den tjänst vi säljer.

En sak som inte framgick av bilderna som Lars lade upp är att den bild som visar reflektorn bakifrån, är utan den tätande täckkåpan monterad på plats. Det sitter nämligen en helt tät täckkåpa för det hålet så att hela innehållet i strålkastarhuset blir hermetiskt tätt.

En annan sak man måste tänka på är att om vi som företag ska lägga ner 50h på konvertering av ett par strålkastare, kommer kostnaden inkl. material att ligga i runda trakter på närmare 50 000kr. Hade någon här velat betala det för en konvertering? Jag tror inte det. Det är en balansgång mellan rimlig prisnivå och rimlig estetik. Blir det för dyrt blir tjänsten överflödig/osäljbar eller så jobbar man gratis för att kunna sälja det. Det sistnämnda är väl ok, om man har råd med det och om man tycker att det är kul. Men det är väldigt ovanligt att det förekommer medvetet på företag i alla branscher.

Vi har inte kompromissat ett dugg på det tekniska i lösningen. Det enda vi har kompromissat på är estetiken, framförallt den som inte syns utifrån bilen. Det har vi endast gjort pga. kostnaden. På samma sätt som motortillverkare inte bryr sig om estetiken inuti en motor, klädestillverkare inte bryr sig om estetiken inuti jackor osv. Estetik är bara relevant där den är avsedd att synas.

En annan sak man måste ta ställning till som företagare, är att metoderna man använder sig av måste vara repeterbara med god tillförlitlighet. Att kunna köpa de nödvändiga delarna för konverteringen helt nya är ett mycket viktigt kriterium. För baserat på att vi vet att vi ALLTID kan få tag på identiska delar, kan vi arbeta fram rutiner/metoder som vi sen kan jobba efter. Många av de snyggare konverteringarna som finns är gjorda med delar från begagnade andra bilstrålkastare. Förutom att dessa saknar synlig och godkänd e-märkning, så är det inte alltid man kan förlita sig på att man får tag på det till rimligt pris och rimligt skick, så att man kan garantera att det går att leverera vid en försäljning. Det måste vara godkänt, tillförlitligt och repeterbart.

Jag skulle rekommendera Lars att knäppa ett kort på bilen med de konverterade strålkastarna, på samma sätt som detta kort är taget:
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71339/71339-0f4c54af53f128b82b12897658f4294c.jpg

så kan man jämföra utseendet på ett korrekt och rättvist sätt.

Ifall det kommer upp en bild med samma förutsättningar, så kan gärna ni som är här fundera på det här:
Jag vet att vi kan göra ett estetiskt snyggare jobb som klarar SBP:s samtliga krav. Arbetstiden och materialkostnaden kommer dock att gå upp. Totalpriset för konverteringen kommer därmed att ligga på runt 14-15 000kr. Är den prisbilden ok för er, eller tycker ni, som mig och tidigare kunder, att det är lite väl saftigt för att få sina strålkastare godkända?

Mvh
Arash

Senast redigerat av Arash (12 oktober 2012)

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
jliskyline Team Midnight Racing
12 oktober 2012 · 137 Inlägg

Helt otroligt att man kan vara nöjd med ett sånt jobb.Jag skulle aldrig godkänna det där och ingen borde göra det heller.

T.M.R Team Midnight Racing
TVR Tuscan "Factory Red Rose" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang