4643
Sök

Tjutade/gnisslande fläktrem

193 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
Hej,
min fläktrem på min Leon har börjat gnissla,
ett sådant riktigt irriterande ljud som man hör
lite bilar som har nästan varje dag.
HUr ska jag åtgärda detta? det är inget fel på remen ser det inte
ut som. Kan man smörja den med något medel
eller vad är lösningen?

Mvh Kimme

SSS -12
3 217 Inlägg
5 oktober 2006
Skulle faktiskt rekommendera dig att byta ut det, även om det inte ser ut att vara något fel på den så kan det mycket väl visa sig vara det när du väl haft av den!

Sen skadar det inte att få på en ny fräsh rem, den har ändå suttit där snart 7 år... Kostar inte så mycket och du måste inte anpassa dig till några direkta vinklar i motorn smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

562 Inlägg
5 oktober 2006
Fuckface skrev:
Skulle faktiskt rekommendera dig att byta ut det, även om det inte ser ut att vara något fel på den så kan det mycket väl visa sig vara det när du väl haft av den!

Sen skadar det inte att få på en ny fräsh rem, den har ändå suttit där snart 7 år... Kostar inte så mycket och du måste inte anpassa dig till några direkta vinklar i motorn smile

håller med.. annars så kan man ta silikon spray (det gjorde vi iaf på morsans 240 det funkade bra..) sedan har jag bara hört att potatis mjöl ska funka om man ska slippa oljudet en kort stund..

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

4 571 Inlägg
5 oktober 2006
Är den nybytt så kan man ju annars använda ett stearinljus tongue

Är den några år så föreslår jag att du byter den

193 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
Vet ni ungefär vad det kostar att få den bytt? ska lacka om den snart så kanske kan göra det samtidigt.

Mvh Kimme

124 Inlägg
2 november 2006
Har också ett sånt ljud på min bil men på min tror jag att det är drivremmen som låter. Kan man smörja in den med t.ex. remspray från biltema eller liknande så den inte låter? och är det svårt att byta den. (850 GLT)

2 655 Inlägg
2 november 2006
Eller varför inte ta och SPÄNNA DEN??
Absolut billigast och bäst.

324 Inlägg
2 november 2006
tobi skrev:
Fuckface skrev:

håller med.. annars så kan man ta silikon spray (det gjorde vi iaf på morsans 240 det funkade bra..) sedan har jag bara hört att potatis mjöl ska funka om man ska slippa oljudet en kort stund..

men du... Silikon spray!? Allså blev inte remmen att slira då bara!? Det är väll som att ha på olja?!

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

21 761 Inlägg
2 november 2006
Håller med Streckkoden, prova att spänna först om remmen är ospänd. Hjälper inte det så är det bättre att byta rem, det kanske blir tillfälligt bättre med remspray men det är ju ändå ett troligt tecken på att remmen inte är schysst.

193 Inlägg
2 november 2006
Trådstartare
tack för svaren, jag bytte remmen för 3 veckor sedan eller något sånt så nu går den tyst.

Mvh Kimme

21 761 Inlägg
2 november 2006
Kul att det ordnade sig, hoppas att Dialbo får till det också(med ny rem kanske eller att spänna den).
Senast redigerat av Drönirettab (2 november 2006)

124 Inlägg
2 november 2006
Ok, men är det inte så på 850:n att den spänner sig självt eller nåt liknande? och är det såvrt att byta rem, man behöver inte ställa in punkter o så va?

193 Inlägg
2 november 2006
Trådstartare
Har tyvärr ingen erfarenhet av Volvo.

21 761 Inlägg
2 november 2006
Dialbo skrev:
Ok, men är det inte så på 850:n att den spänner sig självt eller nåt liknande? och är det såvrt att byta rem, man behöver inte ställa in punkter o så va?

Är det kamremmen som du menar när du skriver drivremmen?
Senast redigerat av Drönirettab (2 november 2006)

124 Inlägg
2 november 2006
Nej, Jag menar den remmen som syns när du står framför bilen och kollar på vänster sida av motorn. Det är väl drivremmen? Den har inget skydd som kamremmen har.

21 761 Inlägg
3 november 2006
Ja, den kan väl bla kallas för drivrem. Jag säger iaf fläktrem.
Hur man spänner remmen på 850 vet jag inte men jag tror inte att den spänner sig själv, det har jag inte hört talas om. En fläktrem har inga speciella punkter att ställa in efter heller.

Det ska bara vara att spänna den lagom mycket, dvs om man trycker på remmen mellan generatorn och vattenpumpen så ska den gå att trycka ner ungefär 1cm. Man ska inte behöva trycka hårt, bara "lagom".

Sök