Golf 3 1.8i -92 knackande ljud vid lätt gaspådrag, tydligt vid kallt väder.

emma92
21 oktober 2012 · 68 Inlägg

RockSolid skrev:

emma92 skrev:

RockSolid skrev:

garanterat lyftarna då

okej, så att hälla i såndär rengöring som man häller i oljan kan hjälpa? Dock behöver man ju göra nytt oljebyte igen då. tongue

ja eller byta dom smile

Om man inte gör nått åt det då, va kan hända? Är det dumt att köra bilen då? tongue Förhoppningsvis ska ja väll försöka fixa det om det är nått riktigt alvarligt. tongue

emma92
22 oktober 2012 · 68 Inlägg

Kan det vara möjligt att det blev värre vid oljebytet tidigare. Den knackar bara mer å mer nu tycker jag.
Igår började oljelampan att blinka vid start av bilen men slutade. Kollade oljan. Tyckte nästan att oljan va lite som vatten..
Vad är bäst olja till denna bil?
Överväger stort att göra den där rengöringen och oljebytet nu snart.

te_wik Forummoderator
22 oktober 2012 · 12 813 Inlägg

Kör in till en verkstad och låt dem göra en koll på oljetrycket. Låter för mig som att din oljepump inte klarar av att bygga upp det tryck som krävs, och knackandet beror på att lager osv går torr.

Att köra bilen i detta läget anser jag vara dumt, ett större haveri väntar om det är så att det är dåligt oljetryck.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
emma92
22 oktober 2012 · 68 Inlägg

te_wik skrev:
Kör in till en verkstad och låt dem göra en koll på oljetrycket. Låter för mig som att din oljepump inte klarar av att bygga upp det tryck som krävs, och knackandet beror på att lager osv går torr.

Att köra bilen i detta läget anser jag vara dumt, ett större haveri väntar om det är så att det är dåligt oljetryck.



Mvh Tommy

Det gör ont i själen när man inte kan nått nästan. Köpte bilen för cirka 2 veckor sen. Det var inget fel på den då, knackandet började typ 5 dagar efter.
Kan hända att jag inbillar mig trögheten pga allt som man läser hit å dit å plus att det var 3 pers som åkte bilen just igår.
Men oljelampan har kanske 2 gånger tidigare blinkat till jättesnabbt när jag varit ut å åkt.
Ska nog försöka kolla oljetrycket.
Men om bilen överlag går bra och bara knackar vid kallstart. Är det som du sa eller är det lyftarna då? Kan rengöring man häller i oljan hjälpa? Och hur illa är det att åka med knackande lyftare?

te_wik Forummoderator
22 oktober 2012 · 12 813 Inlägg

När jag köpte min A6a så gick den fint och utan missljud. Jag bytte olja i den strax efter köpet och då började den knacka som fasen, så samma sak som för dig. Jag kollade oljetrycket och såg att det var lågt, men inte helt utan. Körde kring 700-800mil med bilen men har en reservmotor liggandes.

Är det lyftarna som låter, vilket jag inte tror när jag sett klippet så är det väl inte någon jättefara att köra. Men är det något annat så hjälper sällan någon rengörning eller tillsats i oljan, kanske blir tyst men skadan är redan skedd.

I mitt fall var det en makapär som kallas för oljetrycksregulator som fastnade i öppet läge vilket gjorde att oljetrycket inte blev tillräcklig när oljan blev varm och tunnare. Efter många rengörningar och oljebyten har jag nu fått tillbaka oljetrycket. Men varje gång jag byter olja ser man metallspån i oljan = inte bra.

Vad för olja har du i den nu?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

te_wik skrev:
När jag köpte min A6a så gick den fint och utan missljud. Jag bytte olja i den strax efter köpet och då började den knacka som fasen, så samma sak som för dig. Jag kollade oljetrycket och såg att det var lågt, men inte helt utan. Körde kring 700-800mil med bilen men har en reservmotor liggandes.

Är det lyftarna som låter, vilket jag inte tror när jag sett klippet så är det väl inte någon jättefara att köra. Men är det något annat så hjälper sällan någon rengörning eller tillsats i oljan, kanske blir tyst men skadan är redan skedd.

I mitt fall var det en makapär som kallas för oljetrycksregulator som fastnade i öppet läge vilket gjorde att oljetrycket inte blev tillräcklig när oljan blev varm och tunnare. Efter många rengörningar och oljebyten har jag nu fått tillbaka oljetrycket. Men varje gång jag byter olja ser man metallspån i oljan = inte bra.

Vad för olja har du i den nu?



Mvh Tommy

Okej, min bil knackade ju redan innan oljebytet.
Det var inga metallspån i oljan som var i innan jag bytte iaf.

Jag har 10w40 mineral olja i nu.

De e väldiigt många som lyssnat på bilen nu som säger det är lyftarna så hoppas det är dom nu:P

Mvh Emma

Funkiee Saab älskare!
23 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

låter som något lager i motorn tyvärr... man hör att ljudet inte är lika hela tiden utan tystnar, kan komma tillbaks osv... Hade det vart tryckare hade det smällt o klickat lika mycket hela tiden!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

Funkiee skrev:
låter som något lager i motorn tyvärr... man hör att ljudet inte är lika hela tiden utan tystnar, kan komma tillbaks osv... Hade det vart tryckare hade det smällt o klickat lika mycket hela tiden!

Hm.. Går bilen bra då annars liksom om det skulle vara något lager?
Min bil går ju verkligen bra. Inga problem alls förutom dehär knckandet vid kallstart.

mvh Emma

Funkiee Saab älskare!
23 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

det påverkar inte hur den går, har du bytt oljan på sistone?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

Funkiee skrev:
det påverkar inte hur den går, har du bytt oljan på sistone?

Okej. Knackandet var redan inann jag bytte olja förra veckan. Bytte till 10w40 mineral olja.

Mvh Emma

Funkiee Saab älskare!
23 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

bara kör tills det rasar o byt motor, eller renovera motorn innan det blir värre

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

Funkiee skrev:
bara kör tills det rasar o byt motor, eller renovera motorn innan det blir värre

Men hua det lät inte så kul tongue Ska åka te en verksta å höra med dom å hoppas på det bästa!smile

Mvh Emma

Funkiee Saab älskare!
23 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

Lycka till! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

http://www.svtplay.se/klipp/94296/skitig-motor-1

Exakt som den där bilen låter min! tongue

Funkiee Saab älskare!
23 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

Ditt klipp låter för metalliskt för att det ska vara tryckarna hmm

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
23 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

http://www.garaget.org/video/30396 så lät min, o det var tryckarna som var igenkläggade smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

Funkiee skrev:
http://www.garaget.org/video/30396 så lät min, o det var tryckarna som var igenkläggade smile

Ja men sådär låter ju min oxå exakt. Kan hända att kameran gör det värre oxåtongue

Funkiee Saab älskare!
23 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

ja isf är det tryckarna smile inte så mycket o bry sig om egentligen, på en sån gammal bil

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
emma92
23 oktober 2012 · 68 Inlägg

Funkiee skrev:
ja isf är det tryckarna smile inte så mycket o bry sig om egentligen, på en sån gammal bil

Okej börjar känna lite lättnad i luften härtongue Ska ändå fråga en expert så man är helt säker!
Men tack så mkt!

Mvh Emma smile

Funkiee Saab älskare!
23 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

testa o kör ett tag, o sen byt olja igen eller rengör motorn innan du byter olja smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang