Renovering av VW Bubbla -66

Bubblan ska få sig en uppfräshning av både plattan och karossen!
  • 63 Följare
  • 210 420 Visningar
  • Projektet avslutat 23 december 2013
Niknar
4 december 2012 · 198 Inlägg

Fungerar säkert bra, fördelen är att du ser att alla karossfästen ligger rätt. Om du behöver nederdelarna på dörrstolparna har jag två nya ekonomiplåtar som jag inte behövde byta, med fästen för gångjärnet. Släpper dom för hälfte av vad jag betalade om du har behov :-)

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
4 december 2012 · 510 Inlägg

De enda jag behöver byta är höger värmekanal, men ja tänkte byta båda när jag ändå har allt ner rivet.. från början så skulle ja ju inte ens lyfta kaross, skulle bara lacka om och fräsha till lite, men de gick ju som de gick.. hehe lika bra att göra allt ordentligt, ska byta båda golvhalvorna också, så de verkligen blir nytt och fräsht! Men ja tror ja gör så att jag fixar allt när jag sätter tillbaka karossen, för de vore inte så kul om den vek sig..  Men nu vet jag vem jag ska fråga om ja har nån fundering wink Du har ju verkligen gjort ett makalöst jobb! Och du valde en mycket snygg färg! Får man se den på Bugrun i sommar ?


Niknar skrev:
Fungerar säkert bra, fördelen är att du ser att alla karossfästen ligger rätt. Om du behöver nederdelarna på dörrstolparna har jag två nya ekonomiplåtar som jag inte behövde byta, med fästen för gångjärnet. Släpper dom för hälfte av vad jag betalade om du har behov :-)

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
5 december 2012 · 510 Inlägg

Lyfte av karossen i dag och körde iväg den.. valde väldigt bra dag att göra de på, snö kaos.. men de gick bra smile Och dom som säger att man lyfter dom på 2 personer kan ju gärna få visa de, ialf om man ska lyfta och gå iväg med den upp på en kärra! Vi va 5 personer, då gick de bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-7f6c9bb02defd2a9cc77278dd48d208e.jpg

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
5 december 2012 · 198 Inlägg

Det går att lyfta på två men då utan rutor, dörrar,huv och bensintank det gör säkert 60- 70 kg. Men det är inget du lyfter någon längre stund. Vi var dock fyra när vi satte tillbaka den nylackade karossen för att inte chippa lacken.

Jag ska försöka komma till Bugrun i sommar är lite osäker på vad som kan hända dock. När man haft loss allting tänk om jag missa dra åt något viktigt :0 Har bara kört 7 mil hittills inkl till och från besiktningen. Träffade en kille i somras som stod och meckade kylfläkt som lossnat halvägs till Tierp i Sala tog nog ett par timmar. Lätt när motorn är loss från bilen men kräver "flickfingrar" när den sitter i.

Senast redigerat av Niknar (5 december 2012)

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
5 december 2012 · 510 Inlägg

Mina rutor och dörrar sitter ju kvar.. men skönare att va några fler smile  I morrn ska ja kolla lite vad som ska beställas, blir ialf 2 nya golfhalvor och värmekanaler..måste bara hitta rätt värmekanaler!

Niknar skrev:
Det går att lyfta på två men då utan rutor, dörrar,huv och bensintank det gör säkert 60- 70 kg. Men det är inget du lyfter någon längre stund. Vi var dock fyra när vi satte tillbaka den nylackade karossen för att inte chippa lacken.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Niknar
5 december 2012 · 198 Inlägg

Kollade på dalhems värmekanaler 1948-67, art 9511001 V, 9511002 H  895 kr/st klarar du dig med att bara byta botten plåten på dessa så kostar det 235 kr/st art 9510072 och 9510071 H+V.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hakiki
5 december 2012 · 510 Inlägg

Tackar så mycket, dom va rätt så biliga på plåt, golvhalvor för 850:- st också.. blir att beställa all plåt därifrån smile

Niknar skrev:
Kollade på dalhems värmekanaler 1948-67, art 9511001 V, 9511002 H  895 kr/st klarar du dig med att bara byta botten plåten på dessa så kostar det 235 kr/st art 9510072 och 9510071 H+V.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
7 december 2012 · 510 Inlägg

Vart en sväng i garaget i dag och plocka ner framvagnen, och såg då att jag behöver byta ramhuvet också.. de var lite kexigt på ena sidan wink Och i går kväll lyfte vi av karossen på kompisens 55a så nu har vi 2 st plattor som ska göras iordning.. vi ska sätta oss och beställa all plåt som vi behöver i veckan från Dalhems.com Sen kommer vi börja med att göra irodning på hans, sen byter vi plats på våra och använder mitt garage och lackerar i smile Får hoppas de går snabbt att fixa till plattorna! Annars har de inte hänt så mycket mer, styrleder och stag satt som berget i framvagnen så dom är inte loss än.. nån som har ett bra tips eller är de bara att banka och slå så mycket man orkar ? smile Trevlig helg på er!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
DieselGudrun
7 december 2012 · 75 Inlägg

Värma brukar vara ett bra tips

Volvson
7 december 2012 · 128 Inlägg

Jag skulle ha lös mina styrleder på min 62:a för nån månad sen och då var det bara våld som gällde, satt så inni berget! så det är bara att kämpa   lol

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
8 december 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
- - - styrleder och stag satt som berget i framvagnen så dom är inte loss än.. nån som har ett bra tips eller är de bara att banka och slå så mycket man orkar ? smile

Lederna kan sitta duktigt hårt fast ... man kan slå på ändarna om man gängar ut muttrarna såpass långt att inte gängorna tar skada. Tänk även på att ändarna på styrstagen är gängade med höger- respektive vänstergängor i var ände för att smidigt kunna länga/korta dem och ställa in toe-in wink

OBS! Om din kompis har en 55:a så är det inte samma stolskenor som på -56 (56:orna började tillverkas i augusti 1955) och nyare, och inte heller samma pressningar under baksätet vid batteriet. Kan vara bra att veta när man ska byta golvhalvor smile .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hogge_
9 december 2012 · 186 Inlägg

snyggt jobbat smile Fortsätt så o ladda upp massa bilder. Mycket kul o roligt att läsa.

Hakiki
9 december 2012 · 510 Inlägg

Okej, tackar smile Så han kan inte beställa samma golvhalvor som mig då asså? Ska ge mig på och försöka banka ut styrlederna i morrn, för ska lämna bort framvagnen på fredag för ombyggnation smile


-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
- - - styrleder och stag satt som berget i framvagnen så dom är inte loss än.. nån som har ett bra tips eller är de bara att banka och slå så mycket man orkar ? smile

Lederna kan sitta duktigt hårt fast ... man kan slå på ändarna om man gängar ut muttrarna såpass långt att inte gängorna tar skada. Tänk även på att ändarna på styrstagen är gängade med höger- respektive vänstergängor i var ände för att smidigt kunna länga/korta dem och ställa in toe-in wink

OBS! Om din kompis har en 55:a så är det inte samma stolskenor som på -56 (56:orna började tillverkas i augusti 1955) och nyare, och inte heller samma pressningar under baksätet vid batteriet. Kan vara bra att veta när man ska byta golvhalvor smile .

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
9 december 2012 · 510 Inlägg

Sådär ser den underbara plattan ut.. hehe plockade bort framvagnen och såg att ramhuvet var helt slut, så blir att byta ut de också.. ska beställa 2 golvhalvor och ramhuvud i morrn, nått man ska tänka på när man byter ramhuvet eller är de bara kapa och svetsa dit de nya ? smile Ny kompressorn och lackspruta ska inhandlas i morrn så man kan lacka plattan och alla detaljer sen när de är dax smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-54614fd46ba1db604adb79752cad1398.jpg

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
EOzIPped
9 december 2012 · 361 Inlägg

Gött jobbat!

Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
EOzIPped
9 december 2012 · 361 Inlägg

Missa inte   www.Boxerville.se

Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
Hakiki
9 december 2012 · 510 Inlägg

Nedå är inne och läser där en del, men orka inte starta 2 projekt trådar smile

EOzIPped skrev:
Missa inte   www.Boxerville.se

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
EOzIPped
9 december 2012 · 361 Inlägg

Synd. För där finns det mycket bra kunskap och intresse smile

Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
Hakiki
9 december 2012 · 510 Inlägg

Blev så förbannad på att de inte gick att lägga upp bilder där, eller ja fatta inte hur man gjorde;) haha så starta en här smile

EOzIPped skrev:
Synd. För där finns det mycket bra kunskap och intresse smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
EOzIPped
9 december 2012 · 361 Inlägg

Du går ju länka bilder från garaget om man vill. De har jag gjort.

Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang