HJÄLP! Motorhaveri på verkstaden..

MissUnik
24 oktober 2012 · 4 Inlägg

Ja som rubriken lyder..

Lämnade in bilen på GLAS verkstaden imorse för att byta fram ruta, när han sätter sig i bilen och ska köra in den så hinner han bara komma 30 meter innan motor ger upp..

Exakt vad kan jag kräva av dom?
Bilen är en -02a som rullat 20 tusen nånting.. Så min försäkring kommer inte täcka det..
Har dom någon slags ansvarsförsäkring som täcker min bil och kan jag kräva dom på pengarna för hyrbil mm?

Tacksam för snabbt svar!

Fredde_Vette JaG
24 oktober 2012 · 785 Inlägg

De kan ju inte påverka bilens ursprungsskick när de ska köra in bilen.

Tror tyvärr du inte kan kräva något av dem om det har gått till så som du beskriver.

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
JFfoto
24 oktober 2012 ·

Den hade ju rasat för dig ändå  när du hämtat den, så det är ju inte deras fel.. ta det som en man istället än att skylla på andra som inte gjort något fel, bara du som gjort fel som inte underhållt motorn ordentligt..

OpelP1
24 oktober 2012 · 1 412 Inlägg

Borde väl inte vara deras problem att din bil var i så dåligt skick att den ramlade ihop till en grushög när dom växlade till 2:an.

Kooza
24 oktober 2012 · 234 Inlägg

Det är en sak för ett försäkringsbolag att lösa, de gör en utredning över vad som har hänt och hur skicket på bilen var när du lämnade den på verkstaden. Men eftersom du skriver att du inte har en försäkring som kan täcka detta så blir det ju lite svårare. Prata med chefen över verkstaden och diskutera med honom, hade jag vart i din sits hade jag vart glad om jag fick något över huvud taget.

Jag personligen tycker det låter lite konstigt att motorn bara havererar helt att bro på ingenting, speciellt efter 30meter.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
xXSammy
24 oktober 2012 · 6 582 Inlägg

Hade bilen möjligen kamrem som du inte bytt?

De/Dem
OpelP1
24 oktober 2012 · 1 412 Inlägg

För att vara lite seriös då:


Det vore ju intressant att veta om motorn "gav upp" dvs ordentligt haveri eller om den helt enkelt bara stannade pga elfel eller liknande?

Senast redigerat av OpelP1 (24 oktober 2012)

MissUnik
24 oktober 2012 · 4 Inlägg

Hejsan!

Hade jag vetat exakt vad som vore felet så hade jag självklart delat med mig av det till er hungriga pojkar.. Men är tyvärr inte så bilkunnig, men har pratat med min meck och han säger att det lär ett motorhaveri och enda vettiga sättet att laga bilen är att byta ut den..

Och för er som hoppar på mig om att jag inte skött om min bil kan jag tala om att jag hämtade ut den på verkstaden igår från service..
Bilen har nyligen besiktigats men gick inte igenom pga av rutan och lite andra små fel.. (ljusinställning, skadad bromsslang, dörr som gått i baklås) Och skulle därför byta rutan och besiktiga om på fredag..

Och pga av detta så tycker jag att det är lite konstigt,,

Och vad det gäller försäkringen så är den självklart helförsäkrad men i om med att det är en gammal bil som rullat långt så täcker den ju inte motorskador..

Så ni tycker alltså att jag ska ta detta som en man (hur man nu gör det, när man föddes som kvinna) och strunta i att min bil som var hel och nyservad imorse ska bara gå sönder och jag får bogsera hem min bil med en ledsen min och stå med en bil som inte är värd ett piss?

kingen85
24 oktober 2012 · 146 Inlägg

MissUnik skrev:
Hejsan!

Hade jag vetat exakt vad som vore felet så hade jag självklart delat med mig av det till er hungriga pojkar.. Men är tyvärr inte så bilkunnig, men har pratat med min meck och han säger att det lär ett motorhaveri och enda vettiga sättet att laga bilen är att byta ut den..

Och för er som hoppar på mig om att jag inte skött om min bil kan jag tala om att jag hämtade ut den på verkstaden igår från service..
Bilen har nyligen besiktigats men gick inte igenom pga av rutan och lite andra små fel.. (ljusinställning, skadad bromsslang, dörr som gått i baklås) Och skulle därför byta rutan och besiktiga om på fredag..

Och pga av detta så tycker jag att det är lite konstigt,,

Och vad det gäller försäkringen så är den självklart helförsäkrad men i om med att det är en gammal bil som rullat långt så täcker den ju inte motorskador..

Så ni tycker alltså att jag ska ta detta som en man (hur man nu gör det, när man föddes som kvinna) och strunta i att min bil som var hel och nyservad imorse ska bara gå sönder och jag får bogsera hem min bil med en ledsen min och stå med en bil som inte är värd ett piss?

Skulle varit kul och veta vad som skett i motorn, om kamrem gått etc. För att du ska få rätt här, tror jag du behöver en utredning som visar att motorn inte var dålig innan du lämna den.
Med andra ord, jävligt svårt att bevisa.

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
24 oktober 2012 · 729 Inlägg

Eftersom den var inne på service igår och rasade idag hos glasmästaren så är det väll den första verkstadens fel?
Dom borde stå för det, för man brukar få garanti på verkstadsjobb.

Constantine
24 oktober 2012 · 679 Inlägg

Tycker det är dåligt att skylla ifrån sig på glasmästaren bara för att det råkade vara där du skulle lämna in bilen, var det precis vid inlämning eller var det efter du hämtat bilen?

Som någon tidigare sa, om det är någon annans fel så är det med största sannolikhet verkstaden som du lämna in bilen på för service.

davel
24 oktober 2012 · 347 Inlägg

MissUnik skrev:
Hejsan!

Hade jag vetat exakt vad som vore felet så hade jag självklart delat med mig av det till er hungriga pojkar.. Men är tyvärr inte så bilkunnig, men har pratat med min meck och han säger att det lär ett motorhaveri och enda vettiga sättet att laga bilen är att byta ut den..

Och för er som hoppar på mig om att jag inte skött om min bil kan jag tala om att jag hämtade ut den på verkstaden igår från service..
Bilen har nyligen besiktigats men gick inte igenom pga av rutan och lite andra små fel.. (ljusinställning, skadad bromsslang, dörr som gått i baklås) Och skulle därför byta rutan och besiktiga om på fredag..

Och pga av detta så tycker jag att det är lite konstigt,,

Och vad det gäller försäkringen så är den självklart helförsäkrad men i om med att det är en gammal bil som rullat långt så täcker den ju inte motorskador..

Så ni tycker alltså att jag ska ta detta som en man (hur man nu gör det, när man föddes som kvinna) och strunta i att min bil som var hel och nyservad imorse ska bara gå sönder och jag får bogsera hem min bil med en ledsen min och stå med en bil som inte är värd ett piss?

Hej!

Det kanske finns en utväg. Du sa att bilen precis varit på service. Snälla säg att du inte lämnat tillbaka den till samma ställe för att kolla det nya felet.
Det jag tror är att servicefirman har tabbat sig. Dom kan ha tömt bilen på olja och glömt fylla på, inte dragit åt muttern för oljetråget ordentligt så all olja åkt ut big_smile osv. Visst det kommer varningar för oljetryck osv då men man vet ju aldrig.
Att en såpass ny bil går sönder på det sättet är nog rätt ovanligt så det vore intressant att veta vad exakt dom gjorde med bilen på servicen.

Det är nog din enda chans iallafall. Glasfirman har inget med detta att göra för dom kan omöjligt ha orsakat felet som gjorde att motorn rasade.
Vad är det för bil förresten?

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
MissUnik
24 oktober 2012 · 4 Inlägg

För att förtydliga det lite till då, jag vill ju självklart inte skylla på någon, men se det från mitt håll, bilen har gått sönder och jag kan inte göra ett smack åt saken trotts min svindyra försäkring, då vill jag ju självklart kolla om det är något ett sånt stort bolag har en försäkring som täcker detta?

Efter bilen vart inlämnad vet jag inte vad dom har gjort, han sa att det var när han skulle köra in bilen detta hände, han hade sedan puttat in bilen , tagit ner rutan och ringt min sambo och berättat, han frågade då om han skulle sätta tillbaka den gamla rutan och strunta sätta dit den nya vilket han svarade ja på..

Nu när jag kom dit så hade han inte satt dit den utan bara lagt dit den gamla utan att sätta tillbaka delarna, och rutan dessutom helt förstord, när jag lämnade in den var det en liten spricka på 10 cm i ena hörnet,, nu var den helt randig uppefrån och ner..

Det är en passat.

Constantine
24 oktober 2012 · 679 Inlägg

MissUnik skrev:
För att förtydliga det lite till då, jag vill ju självklart inte skylla på någon, men se det från mitt håll, bilen har gått sönder och jag kan inte göra ett smack åt saken trotts min svindyra försäkring, då vill jag ju självklart kolla om det är något ett sånt stort bolag har en försäkring som täcker detta?

Efter bilen vart inlämnad vet jag inte vad dom har gjort, han sa att det var när han skulle köra in bilen detta hände, han hade sedan puttat in bilen , tagit ner rutan och ringt min sambo och berättat, han frågade då om han skulle sätta tillbaka den gamla rutan och strunta sätta dit den nya vilket han svarade ja på..

Nu när jag kom dit så hade han inte satt dit den utan bara lagt dit den gamla utan att sätta tillbaka delarna, och rutan dessutom helt förstord, när jag lämnade in den var det en liten spricka på 10 cm i ena hörnet,, nu var den helt randig uppefrån och ner..

Det är en passat.

Ja om rutan redan är sprucken när man tar ut den då är det nästan omöjligt att få den att inte spricka vidare. Så det är fullt normalt att den är söndersprucken. Vänd dig till den verkstad där du servade bilen och kräv en förklaring på vad som har hänt, för de var ju trots allt dem som senast pillade på din bils motor.

B-Body GM B-Body Nörd
24 oktober 2012 · 370 Inlägg

MissUnik skrev:
Och för er som hoppar på mig om att jag inte skött om min bil kan jag tala om att jag hämtade ut den på verkstaden igår från service..?

Du kanske ska gå tillbaka till verkstaden som servade bilen då det antagligen är dom som har gjort nått fel så att motorn skar.

Senast redigerat av B-Body (24 oktober 2012)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
twin_cam Smålänning
24 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

Som sagt, vänd dig till serviceverkstaden. Du har ju som sagt garanti på verkstadsjobb, och se till att kolla oljan i bilen, syns inget på stickan är det rätt självklart vad som har hänt.

Vet du inte hur man kollar, så stor det oftast angivet i instruktionsboken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MissUnik
24 oktober 2012 · 4 Inlägg

Jag har ju såklart kollat oljan och det jag kan och pratat med min meck och de var ju inget fel på bilen.. Det han gjorde var ju att byta olja och filter.. Tydligen har han på glasfirman tagit dit nån som han ansåg som "ganska bilkunnig" och han hade tydligen varit och kollat runt i motorn.. Och han snacka något om att han trodde att det var för att några plast skruvar som gått sönder efter ett kamrems byte.. Men den är ju inte nyligen bytt? Jaja får tacka för svaren!

ironhead volvoraggare
24 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

kan vara så jävligt att kamremmen har hoppat ett hack så la motorn av och vad är det för bil

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
dfine BMW entusiast
24 oktober 2012 · 579 Inlägg

En 1.8T möjligtvis? Då tror jag att du har en igensatt oljesil i tråget, sjukt vanligt på dom motorerna! Hur ser oljan ut? Silen sätts igen p.g.a "Oljekoks" (googla oil sludge)

Senast redigerat av dfine (24 oktober 2012)

snaku
24 oktober 2012 · 155 Inlägg

Men det händer väl bara på saab??? *Sarkasm*

Skämt å sido, jag hade garanterat vänt mig till första verkstaden. De har utfört något arbete på bilen, brukar nästan alltid vara så att det är orsaken.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang