Köra långtradare på vintern?

Eddy Galen, inte dum.
27 oktober 2012 · 1 324 Inlägg

Jag kom och tänka på en sak.

Jag undrar om ni lastbilschaffisar har vinterdäck?

Med tanke på att ni kör runt på i relation till en personbil; extrem vikt så misstänker jag att vinterdäck skulle bara slitas ut på 10 mil.

850heden
27 oktober 2012 · 557 Inlägg

När jag körde lastbil så hade vi inte vinterdäck. Dock i lumpen så fick vi sätta på dubbat på fram däcken på vintern. Så det går att ha dubbadedäck.

Skulle tro att de flesta kör med nån form av M/S däck som går året runt och funkar okej i snön med.

Gronwalls
27 oktober 2012 · 1 808 Inlägg

Nopp, man Sita (där jag jobbar) har dom som hämtar hushållssopor dubbdäck. Annars räcker det med 5mm på mönsterdjupskravet lastbilar har på vintern.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Kuffe Audi:ot
27 oktober 2012 · 183 Inlägg

Likaså har Ragn Sells dubbat fram på hushållssopbilarna som går i villområden. Tror inte det är många fler än sopåkarna som har vinterdäck. Däremot är det förvånansvärt många lastbilar & bussar i linjetrafik som har nästintill blankslitna bakdäck på vintern.

Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines.
Mange85
27 oktober 2012 · 169 Inlägg

Tror nog dom flesta seriösa svenska åkerierna byter till vinterdäck. Dubbat är nog inte såå vanligt dock.
Tyvärr är det värre med utländska chafförer som kommer in med blankslitna däck och tror det ska gå och köra på det. Har varit mycket snack om hur man ska kunna kontrollera dessa osv.

BMW 335xi (2008)
JimpeBoy
27 oktober 2012 · 529 Inlägg

Vi har vinterdäck på min lastbil. Förra året körde vi med dubbat fram också men i år skulle vi köra odubbat fram.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
AMAZON-68
27 oktober 2012 · 53 Inlägg

Kör med vinterdäck både fram och på driven.

99 av 100 som kör fast är väl utländare?

CarpeDiem German Engineering
27 oktober 2012 · 9 082 Inlägg

På mitt gamla jobb har de vinterdäck.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
jok3 Lastbilsschaffis
27 oktober 2012 · 886 Inlägg

Vinterdäck är det som gäller. Backas upp med spikkedjor när det är riktigt halt smile

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang