1982
Sök

Kapitän "The duke"

En mildare uppdatering av ett gammal custom objekt.

773 559 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2024
2 517 Inlägg
15 juni 2014
Trådstartare
Nu blir jag lite nani hmm Var i väg & köpte mig en tom gastub/flaska som jag trodde var en 10 liters tub/flaska, men
som visa sig var en tub/flaska med hyreskontrakt. roll
(Så den är nog på 20 liter antar jag.)
Denna person som jag köpte den av hade köpt den av ett företag för ett x antal år sedan som hade gått i konkurs.
Det står -99 på tuben/flaskan.
Han skulle göra en provtryckning & konvertera den till kolsyra men hade aldrig fått tummen ur.
Så nu har jag alternativet att:
lämna in flaskan. 
konvertera om den till syrgas. (Som jag inte har en aning om hur man gör.)
Eller sälja den vidare till någon som kan vara intresserad av den.

Så frågan är om det kan vara någon där ute som kan vara intresserad av den?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

2 517 Inlägg
21 juli 2014
Trådstartare
hmm Nu har jag äntligen fått låna en liten 5 liters gastub & en 16 amp kabel så jag kunde prova svetsen.
Kopplade tåtarna i handsken & skulle hjälpa svärfar med klippbordet till gräsklipparen. Men.... roll
Fick ingen ordentlig kräma på svetsen....... Blev bara liksom små tarmar... men det var ganska tunt med gods så det gjorde ingen, men jag tror att jag måste ha kopplat tåtarna fel någonstans. roll Ska väll inte bli så med ganska hög inställning? Är det någon som kan det där med var tåtarna ska sitta i handsken? Jorden vet jag, men resten? Bild?

1 412 Inlägg
21 juli 2014
Det låter ju skumt, men den vi har på firman är ganska kräsen när det gäller inställningarna men när det blir rätt så går den som en dröm. smile

Tror att om man t.ex har strömmen på läge 4 så brukar läge 8-9 på trådmatningen vara lagom.
Senast redigerat av OpelP1 (21 juli 2014)

2 517 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
Jo, sant. Men nu hade jag näst högsta strömstyrkan & ganska lite trådmatning.
( för att det skulle fungera över huvud taget. )
provade olika inställningar men det blev ingen förbättring.
Ska kolla med en elektriker framöver.

294 Inlägg
9 augusti 2014
Tjena. Vilket otroligt jobb du gör! Mycket snajdigt och roligt att följa!

Har själv en Kapitän 60'a jag skall börja pula med.  Förhoppningsvis mycket mycket mindre rost på den, men har dock köpt en svets ifall det skulle behövas lagas nåt...

2 517 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
big_smile Tackar, kul med fler som dyker in & kollar,
ja det där med rosten är ju ett kapitel för sig. roll
Denna bil har ju bara rullat & gått så det är ett under att den höll ihop innan jag köpte den.
Men som vanligt så går alltid mina renoveringar till överdrift tongue Det börjar alltid med att det "bara" ska fixas lite gran roll & slutar med helrenoveringar. roll Förstår inte detta........
Kommer du att lägga upp dit projektet här på garaget? Säg till i så fall så kikar jag in.
Gå in på opelp1:s renoverings sida & kolla, intressant läsning där åxå. big_smile
Senast redigerat av HG_ (9 augusti 2014)

294 Inlägg
15 augusti 2014
Kollade opelp1 tråd, han är ju också grymt duktig! Får se, kanske lägger upp en tråd om Kapitänfixet, men då blir det nog mest som varnade exempel på hur man inte ska göra smile  Sanningen att säga så är jag rätt så mycket nybörjare på detta med bil-mekande, men om man aldrig börjar så blir man ju aldrig bättre. Måste dock få en annan bil ur vägen innan jag kan ta mig an Kapitänen. Jag är inte kapabel att göra två saker samtidigt, då blir inget färdigt... Är en VW Caddy som står och tar plats. Måste rostlagas lite besiktigas och säljas innan jag börjar...

Kan ju dessutom vara bra om jag gör mina nybörjarmisstag på den som ändå är mer eller mindre värdelös, så blir det kanske något färre misstag på Kaparn tänker jag roll Kanske lägger upp ett Caddy-"nybörjarprojekt" här så får jag lära mig hur det går till också. Så får ni rutinerade mekare nåt att skratta åt, det kan jag bjuda på tongue

2 517 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
big_smile Det finns inget rätt eller fel bara mer eller mindre bra wink (Kan ju inte bli mer än fel tongue )
Få upp bilder så man får se. Det är alltid lika roligt att se hur andra går tillväga.
Jag anser ju att vitsen med att lägga upp projekt här, är att man ska kunna bolla ideèr,
få tips & råd om bygget man håller på med, med andra. wink & förstås kunna visa hur man själv gör eller har gjort.
Nybörjare eller proffs, alla behöver hjälp på ett eller annat sätt. Stort som smått.

Alla har vi ju börjat någonstans, men det är ju klart att det är ju bättre att ge sig på ett mindre projekt i början &
avancera upp. big_smile
Frågar man inte så får man ingenting veta. big_smile

2 517 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
Projektet är inte nere. Kan bli lite väntan på uppdatering pga hade översvämning i källaren den 20:e aug. hmm
(ca halv meter med vatten.)
Så försäkringsbolag, upprensning av källare, påbörjat renovera källare & barnen har tagit all tid fram till idag så jag får ta hem bilen framöver när det blir lite tid till övers & fortsätta till våren.
Har byggt ett tillfälligt "garage" som jag ska stoppa in den i & som jag kan stå & svetsa det lilla som är kvar till våren.

Sitter & funderar på om jag kan hitta en billig tig-/pinn svets som jag kan öva tig svetsning på över vintern.
Någon som ska sälja någon vettig maskin till rimliga peng? Behöver inte vara en industri maskin, bara en som man kan svetsa småsaker med, typ avgasrör eller mindre alu. grejer.

Baronen
1 434 Inlägg
16 november 2014
HG_ skrev:
Projektet är inte nere. Kan bli lite väntan på uppdatering pga hade översvämning i källaren den 20:e aug. hmm
Så försäkringsbolag, upprensning av källare, påbörjat renovera källare & barnen har tagit all tid fram till idag så jag får ta hem bilen framöver när det blir lite tid till övers & fortsätta till våren.
Har byggt ett tillfälligt "garage" som jag ska stoppa in den i & som jag kan stå & svetsa det lilla som är kvar till våren.

Sitter & funderar på om jag kan hitta en billig tig-/pinn svets som jag kan öva tig svetsning på över vintern.
Någon som ska sälja någon vettig maskin till rimliga peng? Behöver inte vara en industri maskin, bara en som man kan svetsa småsaker med, typ avgasrör eller mindre alu. grejer.

Tråkigt med översvämning. Det förstör så mycket. Ang. TIG svets så tror jag julas är ganska prisvärd. Men du kan inte svetsa i alu med den. Det är svårt att hitta en AC/DC TIG för rimliga pengar har jag märkt.. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

2 517 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
vEight skrev:
HG_ skrev:

Tråkigt med översvämning. Det förstör så mycket. Ang. TIG svets så tror jag julas är ganska prisvärd. Men du kan inte svetsa i alu med den. Det är svårt att hitta en AC/DC TIG för rimliga pengar har jag märkt.. smile

hmm vatten i dom mängderna som kom ner (ca 140 mm på ett par timmar.) är inte så lätt att få stopp på.
tätade brunnslocken & la t.o.m 3st bromstrummor på locken, men dom åkte bara iväg. roll

Beg. AC/DC Tig svetsar verkar ligga på ca 4000:-. (Kollade på blocket.) Jag får nog vänta lite har ingen panik, men vissa grejer hade ju underlättat om man hade en sådan svets.

2 517 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
big_smile Nu äntligen har jag fått tag på en bakrutelist i bra beg. skick. tongue Den som sitter på nu är totalt skrot.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-f5d8a65a528dad70bc5e475cb0ee07bb.jpg

Är det någon som har en gummilist till framrutan så kan det vara av intresse om den är i bra skick. tongue

Letar åxå efter emblemet som sitter på handsfacksluckan.

Men tyvärr så får projektet vila ett tag till. hmm Blir massa andra grejer som måste fixas med först.
Senast redigerat av HG_ (23 januari 2015)

2 517 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
Nu blir det en liten sporadisk uppdatering i alla fall. big_smile
Skrapade av underredsmassa & lite annat skit på tanken under veckan som gått.
fick se ett litet hål som jag inte var så förfärad över, men som vanligt så vet man sedan tidigare att det alltid gömmer sig mer skit i gammla bilar som man inte ser. roll
Jag tog med tanken till jobbet & fick kört över den med blästern. tongue
& ta ta,

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-a0140fb312040534fc914428c93270fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-a243ba06a83b5245753f684d5c643e20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105325/105325-f22405015c73bbeda65c82e2f84a5b7a.jpg

& mera hål blev det tongue

Nästa sporadiska uppdatering kommer längre fram när jag får lite tid till övers så ha lite tålamod. big_smile

2 343 Inlägg
13 februari 2015
Blästern är bra på att ta fram sanningen smile och det blir ju alltid mer att göra efter det sad

2 517 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
big_smile Sanningen svider i bland, hmm men det är bättre att få fram det direkt än att lägga i tanken i skuffen, tanka upp den & sedan komma på att det är hål i den. tongue & all jobb det blir sedan...... hmm
Men visst blir det mer jobb, men det lönar sig i slutet. big_smile

2 343 Inlägg
13 februari 2015
Det lönar sig att göra det ordentligt på en gång som du säger så kan man glömma bort den den detaljen sedan.

294 Inlägg
15 februari 2015
Roligt att det går framåt smile Själv tänkte jag göra något åt bromsarna på min P2'a så jag kan få den besiktad till våren (ful och jävlig...) men får fan inte loss ett av bromsrören. Ska göra ett försök med rörtång i kombo med Biltemas fantastiska nyckel...

2 517 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
RobbanGBG skrev:
Roligt att det går framåt smile Själv tänkte jag göra något åt bromsarna på min P2'a så jag kan få den besiktad till våren (ful och jävlig...) men får fan inte loss ett av bromsrören. Ska göra ett försök med rörtång i kombo med Biltemas fantastiska nyckel...

Det är alltid roligt när det går framåt big_smile
Är röret för jävligt så tycker jag du ska byta till nytt. Har du lagt upp ett projekttråd än? Skulle vara roligt & se. tongue
Senast redigerat av HG_ (15 februari 2015)

1 412 Inlägg
15 februari 2015
Kul att du får något gjort med din iaf.  smile

Min står det helt stilla med tyvärr och lär så förbli något år.

2 517 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
OpelP1 skrev:
Kul att du får något gjort med din iaf.  smile

Min står det helt stilla med tyvärr och lär så förbli något år.

Man får sig ett ryck emellanåt, det kliar i fingrarna ibland & då måste jag bara pilla. tongue

Blir bara några sporadiska uppdateringar framöver eftersom jag inte är färdig med översvämningen i källaren.
När det blir lite varmare ute så var det tänkt att börja med ett altanbygge som det var tänkt att använda till sommaren tongue behöver ju ha någonstans att grilla & förtära dricka när andan faller in. tongue

Bilen står hemma nu så jag har lite närmare att pilla på den när jag får lite tid till övers. big_smile
(Jag slipper detta med att planera in med frugan.)

Stå stilla något år? Har det hänt något allvarligt? hmm

Sök