2888
Sök

Nissan Skyline R33 Gts-t Motorbygge RB30!!

Skyline R33 GTS-T som kommer att bli RB30/25 !! Satsar på att bli en brutal och välbyggd bil med 700whp ! BILEN ÄR TILL SALU!

87 628 Visningar
Uppdaterades senast 1 september 2014
385 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#161
Jippi:D den 26/11 kommer rb30 underdelen till Göteborg. Så idag ska jag beställa tid till borrning
Och ballansering så man ligger mä smile

Börjat portat toppen lite på undanstunder här på jobbet, lite tråkigt när en inte har slipstift i olika utföranden.  Men men dä går ju ändå och kommer kännas bra att man har varit mä å gjort allt man kan för att få motorn att andas rejält smile (bilder kommer)

Plockade dit lite saker i motorutrymmet efter lackering

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-c5eb02a20fd34311948c17f885a1dc3e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-c4eca9f28af469f414bb53dfae29c39f.jpg

Även köpt 2st bosch 044 pumpar och ett 70 ampere relä smile


558 Inlägg
6 november 2013
#162
Härligt att de går framåt smile

385 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#163
Normark skrev:
Härligt att de går framåt smile

Om jag inte jobbar på jobbet så bygger jag på huset, om inte huset så på bilen och inget av dä så sover jag hahah big_smile


385 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#164
Jaha idag plockade jag ur ventilerna ur toppen så jag kan porta runt sätena och in där.
Har ett stift som är gjort för aluminium och helvete va dä biter haha :p lite dumt att dä slutar helt tvärt å inte konar i änden om ni förstår. Blir grymma kanter om man inte tänker sig för, ska ändå gå mä ett finare stift sen men någonting kan man väl få gnälla på ? Haha

När jag tvättade av toppen lite snabbt förut så rann vattnet nästan rakt egenom, ventilerna tätade helt sjukt dåligt.. sotlagringar som hette duga vill jag lova!
Men fint mä ny frästa säten sen å Inslipade ventiler.
Undra om dä ä överkurs å provtrycka ventilfjädrarna ? Så alla har samma lika spänst smile

Fick hem de nya bosch pumparna, ska bli fint mä bra flöde som klarar av höga laddtryck!
Letar fortfarande efter lite y-kors å hållare, någon som har? smile har inte så bråttom att köpa in å därför så kan jag köpa om någon har liggandes:)

Plockade bort "frostpluggen" där den extra oljereturen ska sitta, ska mäta mer och beställa någon bra tätning istället för oring.
Ni förstår nog var den ska sitta när ni ser bilderna :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-645d3349ade15137ea8087218789d318.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-746219fb922e3cd07dfac6643301286a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-6f2efd502503ecb0b56a7a818dc8d1ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-9fdea93f552cdd848b6576cd85c3f798.jpg


1 397 Inlägg
13 november 2013
#165
Ett tips när du ska porta.. kör bara stiftet där du ska ta bort mycket.. exempel den där knölen på avgassidan.. annars så ska du köra sandpappersrullar..

Typ sånna:
http://media.conrad.com/medias/global/c … S_1000.jpg

Blir mycket mera följsamt och lättarbetat. Enligt mig smile)


908 Inlägg
13 november 2013
#166
lill3bror skrev:
Ett tips när du ska porta.. kör bara stiftet där du ska ta bort mycket.. exempel den där knölen på avgassidan.. annars så ska du köra sandpappersrullar..

Typ sånna:
http://media.conrad.com/medias/global/c … S_1000.jpg

Blir mycket mera följsamt och lättarbetat. Enligt mig smile)

Mycket riktigtt, brukar grovta med stift, sen köra sådana som du länkade så blir det fin finish på de hela smile
har dock en tendens till att slitas ganska snabbt så köp ett gäng.
Senast redigerat av Emiiilz (13 november 2013)


1 397 Inlägg
13 november 2013
#167
Emiiilz skrev:
lill3bror skrev:
Ett tips när du ska porta.. kör bara stiftet där du ska ta bort mycket.. exempel den där knölen på avgassidan.. annars så ska du köra sandpappersrullar..

Typ sånna:
http://media.conrad.com/medias/global/c … S_1000.jpg

Blir mycket mera följsamt och lättarbetat. Enligt mig smile)

Mycket riktigtt, brukar grovta med stift, sen köra sådana som du länkade så blir det fin finish på de hela smile
har dock en tendens till att slitas ganska snabbt så köp ett gäng.

Haha.. jovars! sen när man kört slut på alla så brukar man låta dom gå ett varv till innan man ger sig och åker och köper fler tongue


385 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#168
Väldigt tacksam föe tipset smile tur att dä finns gratis på jobbet wink

Jag portar upp toppen väldigt mycket så dä blir taget mycket mä stiftet, sedan så tittar jonas banck på mitt arbete och slutför allt:)

Jag vill veta att saker jag gör blir perfekt så därför blir banck inblandad, plus att han ä en sponsor men ändå big_smile

Men som sagt tack för era kommentarer smile

Lägger ut mer bilder senare ikväll, portar för fullt smile


1 397 Inlägg
13 november 2013
#169
Tiurinen skrev:
Väldigt tacksam föe tipset smile tur att dä finns gratis på jobbet wink

Jag portar upp toppen väldigt mycket så dä blir taget mycket mä stiftet, sedan så tittar jonas banck på mitt arbete och slutför allt:)

Jag vill veta att saker jag gör blir perfekt så därför blir banck inblandad, plus att han ä en sponsor men ändå big_smile

Men som sagt tack för era kommentarer smile

Lägger ut mer bilder senare ikväll, portar för fullt smile

Frihanda inte för mkt bara.. tänk på att det kan förstöra om du gör kanalen fel.. ligger faktiskt väldigt mkt tanke och parametrar bakom portning. Fick själv en liten snabbkurs av en proffsportare aom mäter med flödeabänk efter alla jobb


385 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#170
lill3bror skrev:
Tiurinen skrev:
Väldigt tacksam föe tipset smile tur att dä finns gratis på jobbet wink

Jag portar upp toppen väldigt mycket så dä blir taget mycket mä stiftet, sedan så tittar jonas banck på mitt arbete och slutför allt:)

Jag vill veta att saker jag gör blir perfekt så därför blir banck inblandad, plus att han ä en sponsor men ändå big_smile

Men som sagt tack för era kommentarer smile

Lägger ut mer bilder senare ikväll, portar för fullt smile

Frihanda inte för mkt bara.. tänk på att det kan förstöra om du gör kanalen fel.. ligger faktiskt väldigt mkt tanke och parametrar bakom portning. Fick själv en liten snabbkurs av en proffsportare aom mäter med flödeabänk efter alla jobb

Absolut, va mä toppen till jonas förut å han visade hur dä skulle tas smile
Jag gör kanalerna ca 2mm större och sedan gör jag loppen mer rakare och inte så skarpa kanter runt sätena smile

Har du bilder på din portning ?


KHRacing
13 november 2013
#171
dum frå¨ga kanske, men förklara gärna,, oljeretur i en vattenkanal ?

385 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#172
Här ser man hur jag har tagit bort kanten under sätet för att få avgaserna att få "mjukare" väg att gå, enkelt förklarat smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-6531430a71c5358810632c9eea4958c7.jpg

Blir lite annorlunda kanal, vänstra kanalen är den snäva kanten mycket mer rundare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-a29b86d87fa5d482fcd21f1f4d031ec3.jpg

Hoppas det blir bra, annars blir dä ett föremål i bokhyllan haha big_smile


385 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#173
KHRacing skrev:
dum frå¨ga kanske, men förklara gärna,, oljeretur i en vattenkanal ?

Det ä en stor kanal som löper där, som går mellan kammarna smile


1 397 Inlägg
14 november 2013
#174
Tiurinen skrev:
KHRacing skrev:
dum frå¨ga kanske, men förklara gärna,, oljeretur i en vattenkanal ?

Det ä en stor kanal som löper där, som går mellan kammarna smile

Jag tror han menar den extra oljereturen från toppen...

Enkelt förklarat så är det inte en frostplugg för vattnet, utan en "frostplugg" för där oljan är i toppen, samma utrymme som resten av vevhusventen och kammarna. Vattnet befinnersig (om du tittar på bilden igen) där den andra frostpluggen sitter (alltså under den han tagit bort).

Det sägs att vid acceleration så tvingas de mesta utav oljan som är i toppen bakåt. och då leder man enkelt ner den till tråget igen genom den här returen, istället för att bli kvar i toppen och riskera att suga torrt tråget.

Det den här "returen" gör är även att agera som extra trågventilation, så att de returer som går från toppen genom blocket även kan transportera oljan neråt enklare.

Övertrycket i en motor skapas ju utav den roterande vevaxeln och skapar sådeles en uppåt strömmning med luft genom alla tilltänkta öppningar genom tråget blocket och toppen. Försök kissa i motvind så förstår ni min teori smile

Hoppas jag förklarat någorlunda smile

"Edit" Märkte nu att du hade svarat på hans fråga.. det är lite tidigt på morgonen fortfarnade wink
Senast redigerat av lill3bror (14 november 2013)


1 397 Inlägg
14 november 2013
#175
Får hänvisa till min projektsida för portningsresultat.. där har du även ett flödesdiagram över hur den flödar före och efter hans portning, ha även i åtanke att jag har portat toppen själv innan han gjorde de.. så hans "före" resultat är alltså på min portning. Så de finns massor att hämta om man lämnar till någon som vet vad han gör tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=47

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-f1c11a59cdc70ba4fa6e0afaf3c2e51d.jpg
Senast redigerat av lill3bror (14 november 2013)


385 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#176
Visade bilder för jonas å han tyckte dä såg bra ut, så mä hans finlir sen så andas den som aldrig förr big_smile
Ju bättre flöde ju mindre laddtryck behöver man å man kan åka mä högre kompressionsförhållande smile

Ja de säger att toppen flödar bra orginal, men ingenting kan bli FÖR bra ju!

Mkt fint flöde på din topp jimmy smile


385 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#177
Ojoj gjorde min egna test bänk till att kolla vad mina bosch pumpar flödade,  blev en grym anläggning big_smile

Lite fränt att ha en stor manometer och kunna justera trycker, och ha genomskinliga dunkar.
Jag hade en stor batteriladdare på batteriet påkopplad så jag kunde mosa på så att jag hade ca 13.3volt vid drift.

Fick drygt 5liter vid 3bar 13.3volt
              4.4 liter vid 5bar 13.3volt

Dessa liter siffror är CA då jag inte hade något bra mått.
Sedan så tar dä kanske 1.5 sekund innan det börjar fylla dunken för att lite av ledningen ä tom.
Men kul att se iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-1b8b0630bb3297cd5423f7ddb52d3b17.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67054/67054-5a31821273687928ab651760d48e6dd6.jpg

Har beställt svänghjul,  acl lager och packningar ifrån Mr Tuning. Då har jag snart allt för att kunna ballansera veven med koppling m.m smile


KHRacing
20 november 2013
#178
lill3bror skrev:
Tiurinen skrev:
KHRacing skrev:
dum frå¨ga kanske, men förklara gärna,, oljeretur i en vattenkanal ?

Det ä en stor kanal som löper där, som går mellan kammarna smile

Jag tror han menar den extra oljereturen från toppen...

Enkelt förklarat så är det inte en frostplugg för vattnet, utan en "frostplugg" för där oljan är i toppen, samma utrymme som resten av vevhusventen och kammarna. Vattnet befinnersig (om du tittar på bilden igen) där den andra frostpluggen sitter (alltså under den han tagit bort).

Det sägs att vid acceleration så tvingas de mesta utav oljan som är i toppen bakåt. och då leder man enkelt ner den till tråget igen genom den här returen, istället för att bli kvar i toppen och riskera att suga torrt tråget.

Det den här "returen" gör är även att agera som extra trågventilation, så att de returer som går från toppen genom blocket även kan transportera oljan neråt enklare.

Övertrycket i en motor skapas ju utav den roterande vevaxeln och skapar sådeles en uppåt strömmning med luft genom alla tilltänkta öppningar genom tråget blocket och toppen. Försök kissa i motvind så förstår ni min teori smile

Hoppas jag förklarat någorlunda smile

"Edit" Märkte nu att du hade svarat på hans fråga.. det är lite tidigt på morgonen fortfarnade wink

Mkt bra svar,,, tack :-)

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
25 november 2013
#179
ska följas big_smile

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

385 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#180
Nomenia skrev:
ska följas big_smile

Tackar smile



Sök