4516
Sök

Flytta krängare för ändrad effekt?

1 271 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Har funderat lite på att få min vinter bil lite sladd vänligare med grövre krängarebak (dubbla) bilen är en 740.

Men att då flytta org krängare bakåt/vända på drn så den sitter så långt bak på bärarmarna som är möjligt borde inte effekten utav det bli att den beter sig som en grövre?

Rätta mig om jag har fel men beskriv då varför det inte blir så tack

1 948 Inlägg
8 november 2012
Till att börja med så har jag svårt att se att bilen kommer bli "vänligare", kommer snarare bli tvärtom smile

Ja den kommer lättare komma på sladd, men det kommer istället bli lite värre att kontrollera den. Volvo 740 e ju verkligen inte en bil som är svår att få upp på sladd smile

577 Inlägg
8 november 2012
Svetsa bakaxeln och spänn handbromsen istället big_smile
Kanske du redan gjort vad vet jag!
Senast redigerat av risodlarn (8 november 2012)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 271 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Vill kunna kasta lättare på 3an å 4an än vad det är nu den är svetsad nyrenoverad handbroms å sinterlamell..

Förklara hur en bil med stummare bakvagn blir värre å sladda med :S då det blir lättare pga mer tryck på innerhjul så det "glider" lättare

535 Inlägg
9 november 2012
Varför spänna handbromsen ?

1 948 Inlägg
9 november 2012
-stoffe- skrev:
Vill kunna kasta lättare på 3an å 4an än vad det är nu den är svetsad nyrenoverad handbroms å sinterlamell..

Förklara hur en bil med stummare bakvagn blir värre å sladda med :S då det blir lättare pga mer tryck på innerhjul så det "glider" lättare

Med värre menar jag att den kommer bli svårare att kontrollera och inte lika "förlåtlig". Finns flertalet m3 e46 som kört med grövre krängare bak men bytt tillbaka efter ofrivilliga sladdar.

Brukar inte Volvo rallybil dessutom ta bort krängarna? Fast kanske bara e fram det?

1 271 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Tillbaks till frågan kommer det bli som att montera en grövre?

1 215 Inlägg
9 november 2012
jag hade samma funderingar idag smile vore intressant om någon kunde förklara lite hur och varför det skulle påverkas smile

1 271 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
baltis skrev:
-stoffe- skrev:

Med värre menar jag att den kommer bli svårare att kontrollera och inte lika "förlåtlig". Finns flertalet m3 e46 som kört med grövre krängare bak men bytt tillbaka efter ofrivilliga sladdar.

Brukar inte Volvo rallybil dessutom ta bort krängarna? Fast kanske bara e fram det?

Är juh lite skillnad på en m3 å en 740 gl tongue

535 Inlägg
9 november 2012
-stoffe- skrev:
baltis skrev:
-stoffe- skrev:

Ja den ena e ju snygg

Drive It Like You Hate It
335 Inlägg
9 november 2012
DKn skrev:
-stoffe- skrev:
baltis skrev:

Ja den ena e ju snygg

Volvon då:Dbig_smilerollrollroll

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

5 936 Inlägg
9 november 2012
Om du flyttar krängningshämmarstagen närmare axeln så borde det bli ungefär som att sätta grövre krängningshämmare eftersom hävarmen då blir kortare vilket betyder att det krävs mer kraft för att vrida krängningshämmaren.

1 271 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
simlar skrev:
Om du flyttar krängningshämmarstagen närmare axeln så borde det bli ungefär som att sätta grövre krängningshämmare eftersom hävarmen då blir kortare vilket betyder att det krävs mer kraft för att vrida krängningshämmaren.

Alltså så långt ut på bärarmarna som möjligt fler som tycker som jag att det borde bli det

1 271 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
DKn skrev:
-stoffe- skrev:
baltis skrev:

Ja den ena e ju snygg

Inte fan är det äckel volvo iaf

5 936 Inlägg
9 november 2012
-stoffe- skrev:
simlar skrev:

Alltså så långt ut på bärarmarna som möjligt fler som tycker som jag att det borde bli det

Vet inte hur hämmaren sitter monterad på 740, men själva armarna som går ut från krängningshämmaren vill du göra kortare.

Ritade en bild för att förklara bättre:
http://img132.imageshack.us/img132/9255/krngare.png

Hhehehehhest
375 Inlägg
9 november 2012
DKn skrev:
Varför spänna handbromsen ?

För att man använder handbromsen ganska mycket när man sladdar

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

1 948 Inlägg
9 november 2012
Hur som helst så anser jag att man INTE behöver grövre krängare på en bil med som har så mycket vikt fram samt stel bakaxel... Behöver man grövre krängare för att kunna sladda med en volvo 740 på vintern, då behöver man lära sig att kasta förställ och kicka koppling istället smile

Men kör på du, försöker bara varna dig för att bilen kan bli svår kontrollerad istället.

1 948 Inlägg
9 november 2012
Kom och tänka på en sak, om du nu vill ändra med krängarna på din sladdbil, ta bort krängarna fram istället då.

2 266 Inlägg
9 november 2012
Bilen kommer väl bli mer understyrd och de vill man inte.

Bättre svetsdiffa och kapa fjädrarna 2-2 1/2 varv fram och 1 172-2 varv bak sen har riktiga dubbade däck fram typ nokian,gislaved. Då åker du utan problem på kontrollerade ställ på 3 och 4ans växel.

svetsdiff !!!

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
9 november 2012
Har åkt en del volvo och 740 är väl den sladdvänligaste bilen man kan ha tror jag. Men svetsdiff elt riktig diff och lite snurr i maskinen så kan man hä riktigt kul.  Men sunkiga stötdämpare och fjädrar är drygt. Okej grejer så funkar det fint.
Börja krångla med k-hämnare kommer göra varken till eller från på den iaf.

Sök