Har funderat lite på att få min vinter bil lite sladd vänligare med grövre krängarebak (dubbla) bilen är en 740.
Men att då flytta org krängare bakåt/vända på drn så den sitter så långt bak på bärarmarna som är möjligt borde inte effekten utav det bli att den beter sig som en grövre?
Rätta mig om jag har fel men beskriv då varför det inte blir så tack
Till att börja med så har jag svårt att se att bilen kommer bli "vänligare", kommer snarare bli tvärtom
Ja den kommer lättare komma på sladd, men det kommer istället bli lite värre att kontrollera den. Volvo 740 e ju verkligen inte en bil som är svår att få upp på sladd
Vill kunna kasta lättare på 3an å 4an än vad det är nu den är svetsad nyrenoverad handbroms å sinterlamell..
Förklara hur en bil med stummare bakvagn blir värre å sladda med :S då det blir lättare pga mer tryck på innerhjul så det "glider" lättare
Med värre menar jag att den kommer bli svårare att kontrollera och inte lika "förlåtlig". Finns flertalet m3 e46 som kört med grövre krängare bak men bytt tillbaka efter ofrivilliga sladdar.
Brukar inte Volvo rallybil dessutom ta bort krängarna? Fast kanske bara e fram det?
Vill kunna kasta lättare på 3an å 4an än vad det är nu den är svetsad nyrenoverad handbroms å sinterlamell..
Förklara hur en bil med stummare bakvagn blir värre å sladda med :S då det blir lättare pga mer tryck på innerhjul så det "glider" lättare
Med värre menar jag att den kommer bli svårare att kontrollera och inte lika "förlåtlig". Finns flertalet m3 e46 som kört med grövre krängare bak men bytt tillbaka efter ofrivilliga sladdar.
Brukar inte Volvo rallybil dessutom ta bort krängarna? Fast kanske bara e fram det?
Om du flyttar krängningshämmarstagen närmare axeln så borde det bli ungefär som att sätta grövre krängningshämmare eftersom hävarmen då blir kortare vilket betyder att det krävs mer kraft för att vrida krängningshämmaren.
Om du flyttar krängningshämmarstagen närmare axeln så borde det bli ungefär som att sätta grövre krängningshämmare eftersom hävarmen då blir kortare vilket betyder att det krävs mer kraft för att vrida krängningshämmaren.
Alltså så långt ut på bärarmarna som möjligt fler som tycker som jag att det borde bli det
Alltså så långt ut på bärarmarna som möjligt fler som tycker som jag att det borde bli det
Vet inte hur hämmaren sitter monterad på 740, men själva armarna som går ut från krängningshämmaren vill du göra kortare.
Hur som helst så anser jag att man INTE behöver grövre krängare på en bil med som har så mycket vikt fram samt stel bakaxel... Behöver man grövre krängare för att kunna sladda med en volvo 740 på vintern, då behöver man lära sig att kasta förställ och kicka koppling istället
Men kör på du, försöker bara varna dig för att bilen kan bli svår kontrollerad istället.
Bilen kommer väl bli mer understyrd och de vill man inte.
Bättre svetsdiffa och kapa fjädrarna 2-2 1/2 varv fram och 1 172-2 varv bak sen har riktiga dubbade däck fram typ nokian,gislaved. Då åker du utan problem på kontrollerade ställ på 3 och 4ans växel.
Har åkt en del volvo och 740 är väl den sladdvänligaste bilen man kan ha tror jag. Men svetsdiff elt riktig diff och lite snurr i maskinen så kan man hä riktigt kul. Men sunkiga stötdämpare och fjädrar är drygt. Okej grejer så funkar det fint. Börja krångla med k-hämnare kommer göra varken till eller från på den iaf.