2249
Sök

Renovering av VW bubbla TYP 1 1970

denna bil köpte jag till mig och min son. den var besiktad när jag köpte den i mars i år men är riktigt hängig. så det blev att renovera bilen. många timmar och många tusen lappar kommer att gå åt har jag en känsla av men det ska... Visa mer

17 553 Visningar
Uppdaterades senast 5 december 2012
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 november 2012
Kul att du fixat storleken på bilderna nu smile !

Vad blir det för kaross?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

50 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
det blir en från en 68 så det är en likadan. men sen blir det juh andra skärmar och lysen ibak och andra skärmar ifram med andra typer av blinkers. ska lägga igen orginal blinkershålen och montera blinkersen under strålkastarn tänkte jag och så är det juh plastskärmar som är breddade 12 CM i fram och 20CM i bak (obs total breddning) så det ska bli lite annat. komemr nog bli riktigt nice när jag är klar i alla fall...

50 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:

Vad blir det för kaross?

Du har möjligen inget roligt stående till min bil för en skaplig peng??

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 november 2012
pantera_rules skrev:
-MATS- skrev:

Vad blir det för kaross?

Njae - har i stort sett bara delar så att det räcker att få ihop vår 57:a. Däremot har jag en stor mängd delar till VW typ3.

Är det något särskilt du söker?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
, . .·´¯`·..

50 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
pantera_rules skrev:
-MATS- skrev:

Vad blir det för kaross?

Njae - har i stort sett bara delar så att det räcker att få ihop vår 57:a. Däremot har jag en stor mängd delar till VW typ3.

Är det något särskilt du söker?

Pm:ar dig i stället...

50 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
pantera_rules skrev:
fick lite positiva besked idag. nya karossen kommer i mitten av december.. så nu blir det att svetsa den lilla rost som är på plattan i slutet av månaden sen blir det att bygga motor i väntan på karossen. för tydligen var det lite rost på den som behöver åtgärdas. bland annat i något av hjulhusen precis vid däcksprutet och sen något hål i Orkester diket ( golvet bakom baksätet) men annars var det inte så mycket mer. så beställa list till mellan kaross och platta så det bara är att montera ihop bilen och plattan när allt är färdig svetsat. sen kan jag börja forma bil det ska bli riktigt kul.

ändrig av datum tydligen. karossen kommer nästa helg så då ska jag till garaget och spendera många timmar där ut med att svetsa platta och sedan rensa bort resterande grejer från plattan så jag får in karossen på pallbockar så jag kan börja svetsa den. finns lite rost på den karossen som kommer som behöver åtgärdas innan montering på platta kan bli möjlig. men innen det är dags för det så måste framvagn och bakvagn med låda syra tvättas och sedan målas i samma kulörer som bilen.

50 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105818/105818-64ded8031289c49273a14fe6606e12d7.jpg
Donator karossen som är Mycket finare än den jag hade. denna är mycket billigare och kommer gå mycket fortare att laga upp. Kan tillägga att min gamla kaross var av i a stolparna i fram och trösklarna var helt slut och plåten emot bakhjulet båda sidor var helt sönder rostad. alltså skrot
Senast redigerat av pantera_rules (18 november 2012)

50 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105818/105818-927eec23f35d4e6f7b2e66ff5fee092a.jpg

lite halv risig i baljan så här men det går att laga. fortfarande finare än gamla karossen.

50 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105818/105818-f245ed074f57fa27b1f188c57467e359.jpg
Skaplig i hjulhusen i alla fall. lite gran som här i varje hjulhus men det är inget direkt genomgående.  så det ska nog gå bra att få i ordning på detta.

50 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105818/105818-5bd78eeec806e8d669bb66ac9b31790b.jpg  detta känner jag att detta är nog det svåraste att få till med tanke på att ena fästet mot plattan sitter här  i närheten. har ej fått hem karossen ännu så jag har ingen möjlighet att uttala mig om hur allvarligt det  är. men jag är taggad att laga så det ska nog gå bra..

50 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
gastug fixad! ny list till mellan kaross och platta beställd. likaså lite andra diverse plåt som är svårt att få till själv. så nu i helgen blir det att svetsa och göra så mycket det bara går på plattan så jag kan riva isär den totalt och ställa den mot väggen så jag kan sedan kan få in karossen på palbockar i det hörn jag ska ha den stå i. men efterssom karossen kommer på söndag eftermiddag så lär jag ju juh hunnit klart med plattan innan det så då blir det att bygga lite motor i stället.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 november 2012
Bra jobbat smile

Rosten under baksätet som du visar på bilden är inte så svår att fixa när du separerat kaross och bottenplatta, det kommer säkert bli bra!

, . .·´¯`·..

50 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
Bra jobbat smile

Rosten under baksätet som du visar på bilden är inte så svår att fixa när du separerat kaross och bottenplatta, det kommer säkert bli bra!

nja det tror inte jag heller. det är väl så att det alltid ser värre ut än vad det är. all rost går att laga. Speciellt om det är på en VW wink det som är skönt är faktiskt att värmekanalerna och trösklar är hela på bilen. finns lite små fix. men värmekanalren och alla förstärkningar är hela och fina. detta är enda rosten på hela karossen förutom ett litet hål som en 1krona i orkesterdiket.. så 1 helg så är rosten lagad och sen kan jag börja forma bilen. det är ju det jag längtar. har så mycket ideér i huvudet hur jag vill göra.. så jag hoppas det blir bra. måste hinna klart till det är mantorp. det är juh 30 års Jubileum i år så dit måste man juh då.. ska inte du dit????

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 november 2012
Jo, jag tänker allt masa mig upp till Bug Run jag också smile . Men jag är lyckligt lottad på så sätt att om jag inte får klart projektet så har jag minst en annan körklar Bubbla att köra i vilket fall som helst - så jag behöver ju inte känna någon "garage-ångest" i det fallet cool

, . .·´¯`·..

50 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
Jo, jag tänker allt masa mig upp till Bug Run jag också smile . Men jag är lyckligt lottad på så sätt att om jag inte får klart projektet så har jag minst en annan körklar Bubbla att köra i vilket fall som helst - så jag behöver ju inte känna någon "garage-ångest" i det fallet cool

Hehe. då tycker jag vi borde synas där. du kommer juh se hur min folkvagn blir när den är klar.. ja vissa har den turen. jag har ju jag med egentligen om jag vill. men jag känner att jag vill få ordning på denna då det är MÅNGA som inte trot på att jag hinner få den klar för besiktning innan mantorp. men det enda som oroar mig är jag inte får köra något specielt med bilen innan då jag bygger egen och renoverar motor till dess.. men resten vet jag att jag fixar..

50 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
dålig poå det här med bilder just nu känner jag. men lite har det hänt. nya karossen står hemma vid garaget. plattan är under lagning. inte alls mycket kvar att göra för att få kunna montera iup platta och kaross igen. ska sätta kapmaskinen i orginal fäljarna med här i veckan och bredda. tänkte jag ska göra en breddning på ca 6CM titalt på bakfäljarna och ha orginal i fram. men komemr upp lite bilder efter helgen. då ska ni få se vad om är i görningen

Sök