2656
Sök

Vad är DIN anledning att åka med plåtfälgar på vintern?

Ubåtsingenjör
7 360 Inlägg
17 november 2012
Volvo544special65 skrev:
Min pappa har alufälgar på vintern och det har inte din... roll

fasen också ! de har du rätt i ska ringa och skälla på pappa direkt !!

1 412 Inlägg
17 november 2012
CHEEVA skrev:
Volvo544special65 skrev:

Min pappa har sveriges dyraste alufälgar på sin under vintern, och han har med sig en uppsättning plåthjul om han parkerar vid en annan alufälg-till-vinterdäcken-förare och byter då till plåtfälgar på den personens bil för att framhäva sin egen.
Senast redigerat av OpelP1 (17 november 2012)

Ubåtsingenjör
7 360 Inlägg
17 november 2012
OpelP1 skrev:
CHEEVA skrev:
Volvo544special65 skrev:

Min pappa har sveriges dyraste alufälgar på sin under vintern, och han har med sig en uppsättning plåthjul om han parkerar vid en annan alufälg-till-vinterdäcken-förare och byter då till plåtfälgar på den personens bil för att framhäva sin egen.

hahaha made my day big_smile

Osponsrad
1 631 Inlägg
17 november 2012
b0nd3n skrev:
Johan85 skrev:
b0nd3n skrev:
på min extrabil Volvo 740 så sitter det plåtfälgar, dock fina o fräscha svarta sådana smile
och på min V70N sitter det nå små alu fälgar, typ 15", och jag skiter faktiskt fullständigt i vad jag åker på för fälgar under vintern, däremot bryr jag mig betydligt mycket mer om vad jag kör på för däck ! så istället för och satsa era pengar på dyra vinterfälgar kanske det är bättre o lägga dem pengarna på bra däck ! smile

så dyra fäljar så man bara har råd med kinadäck det är tufft! smile

finns säkert nån som vill köpa ett par 24" crome fälgar för 26.000kr och använda som vinterfälgar tongue

Min chef wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 november 2012
Jag har tillåmed köpt en uppsättning ALU till mina köra-sönder-på-vintern bilar då jag vägra åka plåt, det är så fruktansvärt fult...

Dumpersförare.
970 Inlägg
17 november 2012
OpelP1 skrev:
CHEEVA skrev:
Volvo544special65 skrev:

haha-smile

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

2 174 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Johan85 skrev:
Nitro skrev:
Alufälgar = skit när dom börjar oxidera av all salt, speciellt när fälgen sitter fast utav helvete när man tar av bultarna pga all rost o skit som fastnat mellan nav o fälg

Plåtfälgar = går av o på lätt, vem bryr sig om dom e fula de bara för vinter
Släng på kapslar o se glad ut

helt rätt!smile
haha nu vart påmind om mardrömmarna ja hade när min ena alu vinterdäcksfälj vägra släppa:)
ja skulle lägga på sommardäcken men ena fäljen satt fast så ja tänkte aja ett par smällar med storsläggan på däcket så borde de släppa men ikke:P ja slog slog och slog men nej de vägra släppa:P
en vecka till och från jobbet 1mil om dagen med lös skruvade bult krävdes innan det började klappra så ja kunde byta de trillskande hjulet:)

Finns lättare sätt som får bort fälgen direkt, hur tror du däck firmor gör? Struntar i byta däck ? Nej.

2 174 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Nitro skrev:
Alufälgar = skit när dom börjar oxidera av all salt, speciellt när fälgen sitter fast utav helvete när man tar av bultarna pga all rost o skit som fastnat mellan nav o fälg

Oxid eller rost? Kostar lika mycket och fixa, och är man någorlunda smart slipar av skit från naven och drar koppar pasta eller bra fett så lossnar det direkt aldrig några problem.

Dumpersförare.
970 Inlägg
17 november 2012
hangman skrev:
Nitro skrev:

Oxid eller rost? Kostar lika mycket och fixa, och är man någorlunda smart slipar av skit från naven och drar koppar pasta eller bra fett så lossnar det direkt aldrig några problem.

är bra om man gör det på bultar med.om man nu inte har nya och fina förstås.

Opel Omega 2,0 16V /97

Voodoo
1 444 Inlägg
17 november 2012
DusanMandick skrev:
för ja kör jävel på grusvägar och i skogen med vinterbilen, kör man emot nåt spricker alu fälgen, då får man leta upp en ny på blocket, hemsidor mm , kör man me plåtfälgar så behöver man leta 2 min så har man en ny fälg. sen är det inte värt att kosta på en vinterbil nåt

precis  körde med plåtfälgar med slad in i en trotoar kant  och bakfälgen böjdes .. hade de varit alu så hade jag inte kunnat köra därifrån

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

330 Inlägg
17 november 2012
hangman skrev:
Nitro skrev:

om du sätter kopparpasta så blir det värre
kvittar om man slipar varje gång blir fortfarande rost

2 174 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Nitro skrev:
hangman skrev:
Nitro skrev:

nej det blir det inte, Jag slipade mina nav, spraya med zinkspray och fett på fälgen, koppar pasta på bultarna, aldrig strulat på mina 25 bilar.

279 Inlägg
17 november 2012
Stripz skrev:
DusanMandick skrev:
för ja kör jävel på grusvägar och i skogen med vinterbilen, kör man emot nåt spricker alu fälgen, då får man leta upp en ny på blocket, hemsidor mm , kör man me plåtfälgar så behöver man leta 2 min så har man en ny fälg. sen är det inte värt att kosta på en vinterbil nåt

precis  körde med plåtfälgar med slad in i en trotoar kant  och bakfälgen böjdes .. hade de varit alu så hade jag inte kunnat köra därifrån

Har jag ochså gjort fast med alufälg. fälgen håll men bakaxeln blev sne. så gick köra där ifrån men inte bra

Dumpersförare.
970 Inlägg
17 november 2012
Nitro skrev:
hangman skrev:
Nitro skrev:

konstigt att det ska bli värre. sj gör jag detta alltid och har gjort så under alla mina bilar. har inga problem med det

Opel Omega 2,0 16V /97

330 Inlägg
17 november 2012
VolvoCoffe skrev:
Nitro skrev:
hangman skrev:

konstigt att det ska bli värre. sj gör jag detta alltid och har gjort så under alla mina bilar. har inga problem med det

mycket klet, smutsen fastnar bättre/mer
en kund hade öst på med kopparpasta men satt ändå

Dumpersförare.
970 Inlägg
17 november 2012
Nitro skrev:
VolvoCoffe skrev:
Nitro skrev:

mycket klet, smutsen fastnar bättre/mer
en kund hade öst på med kopparpasta men satt ändå

tror jag har ägt 30 bilar inte råkat ut för det ändå.

Opel Omega 2,0 16V /97

330 Inlägg
17 november 2012
äähh jag ger upp smile
men det har hänt att jag slipar runt navet o sprayar på monteringspasta (zink liknande grått spray)
sen nästa skifte så sitter hjulen ändå
men så klart så e det olika fälg till fälg, vissa sitter vissa sitter inte alls

9 130 Inlägg
17 november 2012
Kopparpasta detta mirakelklet, har aldrig haft problem med att någon fälg suttit fast sen jag började använda det.
Dessutom så tycker jag att utan kopparpasta är det plåtfälgarna som suttit jävligast efter 2500 vintermil, då har man ändå sett till att hålla bilen ren med att tvätta 1 gång i veckan.  Alufälgarna har alltid lossnat ihop med sista bulten.

21 761 Inlägg
17 november 2012
Jag kör en gammal 240 som har fått rost lite här och var, då känns det ganska meningslöst att slänga dit aluminiumfälgar som antagligen kostar mer än vad bilen är värd. smile

När det gäller hjulmuttrarna så har jag aldrig haft problem med vare sig "uppskruvade" eller "fastlåsta" muttrar när jag skiftar till sommar/vinterhjul, jag sätter en droppe motorolja på gängorna och drar åt "lagom hårt" med fälgkors eller ibland momentnyckel (bara för skojs skull) inställd på ca 120 NM.

Avstängd
1 418 Inlägg
18 november 2012
kopparpasta ska aldrig användas vid hjul eller nån annanstans där det blir varmt:)
kletet försvinner av värmen kopparn blir kvar och oxiderar:)

Sök