2236
Sök

Volvo 850 går upp ca 500 i varv när man ska växla

56 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#1
Tja smile har en volvo 855 T5 96a och den går upp ca 500 mer i varv när man ska växla hmm de gör den oavsett om bilen är kall eller varm smile nån som har råkat ut för detta med? Är väldigt tacksam för svar smile smile MVH  Niklas

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 november 2012
#2
kolla tjuvluft smile

därefter kollar du tomgångsmotorn


56 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#3
okej, ska kolla upp detta ikväll smile tack för svar smile

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

Stölle
199 Inlägg
24 november 2012
#4
Exakt så betettde sig min T5 -96a .. min tomgångsmotor gav upp o efter byte försvann även varvhöjningen. Bara för att efter ca 1000 mil återkomma.. kollade lite efter tjuvluft men hittade inget så ja slutade o bry mig o efter ett tag slutade ja att lägga märke till det.
Vet att en kompis hade problem med att spjällaxeln kärvade lite så när han släppte gasen stängde inte spjället lika fort som det skulle, men han smörjde upp det o sen va de bra igen, men den bilen betedde sig ungefär likadant när man skulle växla så misstänkte tjuvluft lr tomgångsmotor på den också först...

Jag anar ugglor som får kläder.

218 Inlägg
25 november 2012
#5
många har "stryp" tomgångsventilen med tydligen lyckat resultat.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

56 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#6
okej ska kolla upp detta smile

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

1 803 Inlägg
26 november 2012
#7
När det gäller turbo är detta helt normalt pga att motorn på kort tid ska gå från att vara överladdad till att vara sugmotor, så vid en växling så "hänger" varvet kvar eller t o m ökar lite tills laddtrycket ebbat ut.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 november 2012
#8
Hilmer skrev:
När det gäller turbo är detta helt normalt pga att motorn på kort tid ska gå från att vara överladdad till att vara sugmotor, så vid en växling så "hänger" varvet kvar eller t o m ökar lite tills laddtrycket ebbat ut.

förmodar att han har dumpventil på bilen, samt att din teori inte riktigt stämmer då laddtrycket är på fel sida om gasspjället


1 803 Inlägg
26 november 2012
#9
Alex-s skrev:
Hilmer skrev:
När det gäller turbo är detta helt normalt pga att motorn på kort tid ska gå från att vara överladdad till att vara sugmotor, så vid en växling så "hänger" varvet kvar eller t o m ökar lite tills laddtrycket ebbat ut.

förmodar att han har dumpventil på bilen, samt att din teori inte riktigt stämmer då laddtrycket är på fel sida om gasspjället

Om du plötsligt stänger spjället så finns det tryck kvar efter spjället som ger detta fenomen, det handlar inte om några längre stunder så klart utan mer att det är tillräckligt för att kunna noteras vid "normal" körning.
Fenomenet är känt på alla turbomotorer då dom ska växla från övertryck till undertryck, olika bilmärken har försökt lösa det på lite olika vis.

Om det i TS fall dröjer sig kvar längre så kan det så klart bero på annat också, helt omöjligt för mig att svara på då man inte har mer att gå på.


56 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#10
okej, men de har inget med tomgångsmotorn att göra? tongue nej, har ingen dumpventil i, bara ett JR filter!
precis som du skriver Hilmer, varvet "hänger" sig lite.. Bruka få gasa till lite när jag står stilla så brukar de sjunka till ca 800 igen men sen går de upp igen.. hmm

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

1 803 Inlägg
26 november 2012
#11
Då kan det vara annat som felar, det jag beskrev tidigare händer endast vid färd/belastning vill jag minnas.


56 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#12
aha okej.. få kolla upp detta

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 november 2012
#13
Biffen94 skrev:
okej, men de har inget med tomgångsmotorn att göra? tongue nej, har ingen dumpventil i, bara ett JR filter!
precis som du skriver Hilmer, varvet "hänger" sig lite.. Bruka få gasa till lite när jag står stilla så brukar de sjunka till ca 800 igen men sen går de upp igen.. hmm

dumpventil måste du ha, förmodligen är den integrerad i turbon.


56 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#14
jo ett original, men ingen eftermarknadsdump

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

1 854 Inlägg
27 november 2012
#15
Det är så, inget fel på bilen.

Jag har ägt 4 st alla va så.

Sen finns fler trådar om detta

56 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#16
okej, men måste ändå byta tomgångsmotorn för tomgången  är lite hög

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

6 739 Inlägg
27 november 2012
#17
Biffen94 skrev:
okej, men måste ändå byta tomgångsmotorn för tomgången  är lite hög

haha man byter inte tomgånsmotorn för att tomgången e hög lol tomgången på den bilen e uppskruvad

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

56 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#18
få kolla uppp detta dp wink

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

141 Inlägg
28 november 2012
#19
Är det ett fel eller inte?
Alla 850 jag har kört har betett sig så, och det är mycket svårare att köra mjukt då.

Jag fixar din A/C, skicka PM


Sök