2330
Sök

Bil? Övertala? För tidigt? =P

JDMister.2
295 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Tjena alla motorentusiaster! smile

Jag har sedan 4 år tillbaka viljat äga och köra en Golf Mk2 GTi Stance (tyskstuk), och nu när jag väl kommit upp i ålder så har jag då funderat på att skaffa en. Dock så vill jag stuka den själv så tänkte skaffa en fungerande mk2a och fixa till den tills oktober nästa år!

Frågan till er är då, är det för tidigt att börja? Är det dyrt att ha en bil ståendes på gården?
Min far är väldigt emot att ha denna bil på gården då jag för tillfället fortfarande bor hemma (17 och studerande).
Vi har garage (lite proppfullt dock med maskiner) men flyttar man mc:n så borde den gå in..
Men iaf, Jag lever än sålänge på studiebidrag och lite inkomster från alla håll och kanter (dock inget brutalt)! Söker extrajobb osv..
När jag drar upp argumentet så får jag motargument att jag inte kommer ha något att gö på bilen utan att bara ha den och stå och titta på den, men han verkar inte förstå att jag under en tid faktiskt ska stuka den..

Visste inte vart jag skulle lägga detta så lägger det i Allmänt så får vi väll se smile Jag är rätt så ny när det gäller skruvning i bilar osv men har meckat med andra maskiner förut.. Skulle dock vilja veta hur man övertalar en farsgubbe!

Tack på förhand!
/Zetter

Ride with style,
Low and slow.

Forummoderator
26 455 Inlägg
26 november 2012
Det är väl aldrig för tidigt att börja såklart, men ekonomin är ju en faktor man inte ska blunda för. Har man inte råd så har man ju inte råd. En bil skall ju skötas om - om man bryr sig om den - även fast den står avställd och parkerad.
Finns nog många sjuttonåringar som redan har bilar i dagsläget, så varför skulle inte du kunna ha en?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 130 Inlägg
26 november 2012
Så länge du har bilen avställd utan försäkring så kostar det inget att äga bilen, sen kan man ju ta en garageförsäkring vilket jag skulle rekomendera för 20-40:- i månaden om taket skulle rasa in på garaget eller om garaget skulle brinna ner.

Det är aldrig för tidigt att skaffa en bil, vet dom som köpt bilar när dom var 15-16 för att göra i ordning till dom fyller 18. Köper du dessutom en bil som kan vara lite dålig i lacken och eventuellt lite rost på så kan det vara bra att ha lite tid på sig att rostlaga och lacka mm.

JDMister.2
295 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Det är väl aldrig för tidigt att börja såklart, men ekonomin är ju en faktor man inte ska blunda för. Har man inte råd så har man ju inte råd. En bil skall ju skötas om - om man bryr sig om den - även fast den står avställd och parkerad.
Finns nog många sjuttonåringar som redan har bilar i dagsläget, så varför skulle inte du kunna ha en?

Jag har pengar att sköta om den osv, jag kan fixa varmgarage till den om det är så att far min inte vill ha den på gården. Och jag är alltid en ombryare(?) XD om mina saker, men vad skulle du kunna tro att det kan kosta att bara ha bilen ståendes i ett år? Givetvis tar jag hand om den på bästa möjliga sätt!

Ride with style,
Low and slow.

JDMister.2
295 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Så länge du har bilen avställd utan försäkring så kostar det inget att äga bilen, sen kan man ju ta en garageförsäkring vilket jag skulle rekomendera för 20-40:- i månaden om taket skulle rasa in på garaget eller om garaget skulle brinna ner.

Det är aldrig för tidigt att skaffa en bil, vet dom som köpt bilar när dom var 15-16 för att göra i ordning till dom fyller 18. Köper du dessutom en bil som kan vara lite dålig i lacken och eventuellt lite rost på så kan det vara bra att ha lite tid på sig att rostlaga och lacka mm.

Rostlaga och lacka, jag är somsagt väldigt ny på detta, så det behövs en svets, lackspruta(för grund) sen lacka hos firma?

Eller ska man göra allt hos firma eller allt själv?

Ride with style,
Low and slow.

9 130 Inlägg
26 november 2012
Z-etter skrev:
Putteliten skrev:

Rostlaga och lacka, jag är somsagt väldigt ny på detta, så det behövs en svets, lackspruta(för grund) sen lacka hos firma?

Eller ska man göra allt hos firma eller allt själv?

Det beror ju på hur mycket kunskap du har och hur pass duktig du är. Visst nästan vem som helst kan rostlaga, men inte många som kan göra det bra.

Ju mera du gör själv desto billigare blir det. Rostlaga och lacka en bil kan man ju plöja ner många sköna 1000 lappar på......

1 231 Inlägg
26 november 2012
oftast blir det ju så att har man inga pengar att använda till det så tröttnar man snabbt.. man börjar liksom skruva lite här och lite där för att man inte har nåt att göra, men sen finns inga pengar till att köpa dom där coiloverserna, fälgarna osv som behövs för att fylla ut det man precis skruvade bort.. och till slut blir det liksom bara jaha.. vad fan ska jag göra nu? är ju helt klart från person till person smile men jag tycker det är bättre att spara pengar på ett konto för att lite senare kunna köpa en fräschare mk2a och samtidigt köpa alla saker du behöver smile

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
26 november 2012
nej det är inte för tidigt! fyllde själv 17 förra veckan och har haft min bili några månader redan. far betalar försäkring och skatt dock.

är alltid bra att ha bilen. man lär sig skruva på dem osv. köp en väldigt billig golf med småfel som du borde kunna fixa billigt men med lite tid så lär du dig skruva och så säljer du den i vår och tjänar en liten peng förhoppningsvis smile

Stil>Funktion

JDMister.2
295 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Zzoink skrev:
oftast blir det ju så att har man inga pengar att använda till det så tröttnar man snabbt.. man börjar liksom skruva lite här och lite där för att man inte har nåt att göra, men sen finns inga pengar till att köpa dom där coiloverserna, fälgarna osv som behövs för att fylla ut det man precis skruvade bort.. och till slut blir det liksom bara jaha.. vad fan ska jag göra nu? är ju helt klart från person till person  men jag tycker det är bättre att spara pengar på ett konto för att lite senare kunna köpa en fräschare mk2a och samtidigt köpa alla saker du behöver

Jag tycker ju det allid är kul att fixa med småsakerna, det är mycket detalj som ingår i  mina projekt då jag faktiskt går Design och Produktutveckling på tekniska =P
Fast just dedär argumentet med att spara pengarna på ett konto är ett utav de min far brukar använda =P har ingen aning om hur jag ska smyga runt det argumentet XD

P-K skrev:
nej det är inte för tidigt! fyllde själv 17 förra veckan och har haft min bili några månader redan. far betalar försäkring och skatt dock.

är alltid bra att ha bilen. man lär sig skruva på dem osv. köp en väldigt billig golf med småfel som du borde kunna fixa billigt men med lite tid så lär du dig skruva och så säljer du den i vår och tjänar en liten peng förhoppningsvis smile

Du har ju en poäng du smile Men vet inte hur många få kr man kan tjäna på en mk2a dock =P plus att köper jag en sån med bara nå småfel så behåller jag den nog wink

Ride with style,
Low and slow.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 november 2012
Ett tips är att du inte bör räkna med att tjäna en krona på någon bil utan det är nästan alltid förlustaffärer, däremot så är det väldigt bra att arbeta med händerna och den kunskap samt erfarenhet du får har du nytta av i många andra lägen som inte omfattar bilar. Se det som läropengar således, och det argumentet kan du kanske lägga fram för far din?

Övningskör du med dina föräldrar? I så fall kan du påpeka att du vill köra din egen bil istället så undviker ni slitage och eventuella skador på dina föräldrars bil(ar), det kanske gör dem mer välvilligt inställda till att ha en Golf ståendes? Dessutom tror jag det är bra att bilen används regelbundet, dels för att bilar inte tycker om att stå längre perioder men framför allt för att du skall hålla intresset uppe och inte släppa projektet halvfärdigt och icke körbart.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

JDMister.2
295 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
Ett tips är att du inte bör räkna med att tjäna en krona på någon bil utan det är nästan alltid förlustaffärer, däremot så är det väldigt bra att arbeta med händerna och den kunskap samt erfarenhet du får har du nytta av i många andra lägen som inte omfattar bilar. Se det som läropengar således, och det argumentet kan du kanske lägga fram för far din?

Övningskör du med dina föräldrar? I så fall kan du påpeka att du vill köra din egen bil istället så undviker ni slitage och eventuella skador på dina föräldrars bil(ar), det kanske gör dem mer välvilligt inställda till att ha en Golf ståendes? Dessutom tror jag det är bra att bilen används regelbundet, dels för att bilar inte tycker om att stå längre perioder men framför allt för att du skall hålla intresset uppe och inte släppa projektet halvfärdigt och icke körbart.

Grymt bra svar! Tack så hemskt mycke!
Dock så måste bilen va försäkrad om jag ska övningsköra i den, den måste va besiktigad och vara skattad! Jag anser helst att den står avställd och obes, eller nå så jag inte behöver spendera mer pengar än det som fixas på bilen! Det är väll alltid bra att ha en besiktigad bil, och köper jag den och den är de så är det ett stort plus. Men kostnader såsom försäkring vet jag inte hur jag ska handla med!

Ride with style,
Low and slow.

1 534 Inlägg
26 november 2012
Z-etter skrev:
Rquired skrev:

Dock så måste bilen va försäkrad om jag ska övningsköra i den, den måste va besiktigad och vara skattad! Jag anser helst att den står avställd och obes, eller nå så jag inte behöver spendera mer pengar än det som fixas på bilen! Det är väll alltid bra att ha en besiktigad bil, och köper jag den och den är de så är det ett stort plus. Men kostnader såsom försäkring vet jag inte hur jag ska handla med!

Om bilen ändå skall stå och du inte har råd att fixa upp den och stanca den som du vill redan nu, så är det väl bättre att vänta tills ekonomin tillåter det?

Det är inte ont om golfar direkt, så du lär inte ha problem att hitta drömbilen att stanca när du väl har råd..

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
26 november 2012
Rquired skrev:
Ett tips är att du inte bör räkna med att tjäna en krona på någon bil utan det är nästan alltid förlustaffärer.

Där måste jag faktiskt säga imot lite faktiskt. känner en hel del i våran ålder som har tjänat pengar på bilar. inga stora summor men det är en månadslön för oss wink

just nu så håller en klasskompis på med en 740 han fick av en gammal gubbe hans farfar kände då den var på väg till skroten.

kort sagt körde han den till skolan (går fordon) och började söka. bilfan startade inte. enfer en del meckande och 500 kr senare var en ny bränslepump i och den startade och gick igenom besiktningen utan problem.

han la ner ca 2000 på den totalt och sålde för 5000 så JO, man kan käna pengar på det wink

sen är det ju alltid den där "köp billigt, sälj dyrt" smile

men visst, jag förstår dig. mycket går man back på men det finns faktiskt gott om bilar att tjäna lite på om man letar lite wink

Stil>Funktion

JDMister.2
295 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
jetta16v skrev:
Z-etter skrev:
Rquired skrev:

Om bilen ändå skall stå och du inte har råd att fixa upp den och stanca den som du vill redan nu, så är det väl bättre att vänta tills ekonomin tillåter det?

Det är inte ont om golfar direkt, så du lär inte ha problem att hitta drömbilen att stanca när du väl har råd..

Jag har råd att fixa den. Det är just de, men att betala skatt och försäkring är inget jag vill lägga extra pengar på smile Men jag får väll ta era råd och vänta då, även om jag fullt till hundra skulle vilja ha en bil att lära mig meka i osv hmm

Ride with style,
Low and slow.

1 534 Inlägg
26 november 2012
Z-etter skrev:
jetta16v skrev:
Z-etter skrev:

Jag har råd att fixa den. Det är just de, men att betala skatt och försäkring är inget jag vill lägga extra pengar på smile Men jag får väll ta era råd och vänta då, även om jag fullt till hundra skulle vilja ha en bil att lära mig meka i osv hmm

Har du råd att fixa den då?
Skaffa fram alla delar som behövs för slutresultatet?
Har du råd med det, kör på!
Men har du inte råd med det heller så lär du ju inte ha så mkt att göra på den och den kommer bara att ta en massa plats, du kanske får höra "vad var det jag sa"-snacket roll

JDMister.2
295 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
jetta16v skrev:
Z-etter skrev:
jetta16v skrev:

Har du råd att fixa den då?
Skaffa fram alla delar som behövs för slutresultatet?
Har du råd med det, kör på!
Men har du inte råd med det heller så lär du ju inte ha så mkt att göra på den och den kommer bara att ta en massa plats, du kanske får höra "vad var det jag sa"-snacket roll

Jag får råd med tiden wink
Men ja, kanske har du rätt!

Ride with style,
Low and slow.

1 534 Inlägg
26 november 2012
P-K skrev:
Rquired skrev:
Ett tips är att du inte bör räkna med att tjäna en krona på någon bil utan det är nästan alltid förlustaffärer.

Där måste jag faktiskt säga imot lite faktiskt. känner en hel del i våran ålder som har tjänat pengar på bilar. inga stora summor men det är en månadslön för oss wink

just nu så håller en klasskompis på med en 740 han fick av en gammal gubbe hans farfar kände då den var på väg till skroten.

kort sagt körde han den till skolan (går fordon) och började söka. bilfan startade inte. enfer en del meckande och 500 kr senare var en ny bränslepump i och den startade och gick igenom besiktningen utan problem.

han la ner ca 2000 på den totalt och sålde för 5000 så JO, man kan käna pengar på det wink

men visst, jag förstår dig. mycket går man back på men det finns faktiskt gott om bilar att tjäna lite på om man letar lite wink

Du har helt rätt.

Fast det finns 2 sidor av myntet.

Man kan köpa bilar och "reparera" dom på olika sätt.

Nisse 1 köper/får en gammal skruttig 740 för en billig peng och fixar upp den hyfsat billigt så den blir så gott som felfri och går igenom besiktningen. Nisse 1 lägger då inte ner en massa pengar på Hova-lyktor bak, kjolpaket, fälgar mm. som Nisse 2 gör, för Nisse 2 har nämligen bestämt sig för att bilen både skall gå igenom besiktningen och ha den som projekt där han bryr sig mer om utseendet på bilen. Eventuellt upphängning, bromsar och motor med.

När Nisse 1 säljer bilen så ser bilen hyfsat original ut och är i ganska bra skick, som dessutom gått igenom besiktningen..

När Nisse 2 säljer bilen så kommer allt han lagt på bilen att vara nästintill värdelöst, visst, Nisse 2 kanske får 5-10k mer än Nisse 1, men Nisse 2 har då lagt 15-20k mer på delar...

3 032 Inlägg
27 november 2012
Som det har sagts i tråden så är det aldrig för tidigt.
Köpte själv en Sierra V6 som skulle få konstgjord andning när jag var 16.
Blev ståendes då pengarna inte räckte till och jag tappade lusten.
Men visst kan du hantera dina pengar och har tålamod så lär det inte vara något större problem att få i ordning på en Goffe, Du har ju som sagt ett år på dig! smile

KHRacing
27 november 2012
glöm inte att du även måste övertala farsan att stå som registrerad ägare på fordonet i fråga.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 november 2012
P-K skrev:
Rquired skrev:

Jag skrev aldrig att man inte kan tjäna pengar på en begagnad bil utan att man inte bör räkna med det. Om inget annat så är risken stor att man blir besviken om man räknar med att tjäna en liten slant på bilen och det snabbt som ögat vänder till att man spenderat en liten slant istället. Äldre bilar befinner sig förstås i olika stadier av slitage det är sällan eller aldrig allting bytts och åtgärdats samtidigt, och då kan det dyka upp något fel särskilt om man har bilen ett lite längre tag än i fallet "köp, byt bränslepump och sälj".

Gör man istället tvärt om och räknar med att det kostar pengar, blir man positivt överraskad om man skulle ha tur och affären går med ett litet plus. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök