Audi S2 3B (1992), UPDATE!!!! får ingen gnista?

Finalboss
30 november 2012 · 241 Inlägg

Tjena!

Som topic lyder... vad äre som har hänt?

När ja väl skottat bort snön och låtit bilen gått på tomgång i ca 5 minuter så sätter ja mig och lägger in diffen samt ettans växel.. Svänger och kör ut från den insnöade parkeringen och när väl kommer ut så gasar ja på ettan (lite mer än vanligt) och lägger in tvåan. Då helt plötsligt driver den inte.. Ja gasar och inget händer inga varv eller så. Vrider ja nyckel så har ja kräm så motorn vrider men hoppar liksom inte igång. Alla remmar finns och kamrem vrids när ja försöker starta. Har ja ettans växel i och inte kopplingen nere och vrider nyckeln så hoppar/åker bilen frammåt.

Motorn går inte igång överhuvudtaget. Den bara går runt och runt.

Mvh

Svullen smile

Senast redigerat av Svullenkanin (8 december 2012)

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576
Punkstern
30 november 2012 · 46 Inlägg

Börja med att kolla då du har tändning börja från stiften och arbeta dig därifrån typ stift,spolar,kablar osv

Parsan
30 november 2012 · 166 Inlägg

Vad är det för årsmod på bilen?Jag hade en gamal 91 förut och där hände samma sak jus vid gaspådrag.det visade sig att det sitter ett plasthjul på fördelaren som hade spruckit.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Finalboss
30 november 2012 · 241 Inlägg

Min är 1992. Bilen stod på tomgång i ca 5 min och sedan la ja in ettans växel åkte väl ca 15 meter och sen gasa därefter la in 2ans växel och sedan så började allting lysa alla kontrol lampor.. försökte gasa och inget hände, inga varv...

De luktade ingen soppa i bilen eller så.. men kan de vara så att den inte får bränsle? hmm

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576
wadde Tryck och pys-åka
30 november 2012 · 884 Inlägg

VR-givarna vid svänghjul. Knepigt att kolla bara sådär kanske.
Men kolla så att du inte fick samma skit som mig, avslagen tand på startkransen. Fram med ficklampa och be nån kompis vrida runt motor med skaft eller liknande. Ta loss paketet med de två givarna som sitter mitt på över svänghjulet så kan man kika rakt ner.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Finalboss
7 december 2012 · 241 Inlägg

(UPDATE)

Felsökt nu och det visar sig att den inte får gnista... Stiften verkar också ovanligt torra, ingen bränsle?
Bilen får alltså ingen gnista och det verkar som att de tar stopp vid fördelarn...
Tog loss fördelarlocket och märkte att ja kunde skruva ett kvarts varv ( 90 grader ) på rotorn... det ska ju inte gå att snurra på den.

Kollat alla säkringar och, bränslepump relät ser också fint ut.

Vad kan ja kolla på mer?!

Tack på förhand!

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576
Parsan
7 december 2012 · 166 Inlägg

Lyft upp fördelaren och kolla så inte nedre kugghjulet har gått sönder,detta hände på min s2:a.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Finalboss
7 december 2012 · 241 Inlägg

har försökt att göra det men de sitter en spärr, eller de ser ut som det i alla fall, som är i vägen... får inte bort den heller. sen sitter den ju under insuget med massa slangar runtom så det är lite svårt. Har läst att det ska bara vara att dra ut den men icke..

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576
SaTN Köp
7 december 2012 · 106 Inlägg

Är hallgivaren trasig så får du varken gnista eller bränsle. Inte helt ovanligt att dom går sönder heller.

Att lätt kunna vrida på rotorn 90grader låter kanske inte som något hit. Nolla motorn riktigt och kolla hur rotorn står då. Ta upp fördelaren och kolla så den verkligen är hel och fin.

Senast redigerat av SaTN (7 december 2012)

Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi S2 "720whp" (1991)
Finalboss
8 december 2012 · 241 Inlägg

UPDATE!

Fördelaren är utbytt då kuggarna va paj.
Testade tändspole och kopplade så den får bättre jord och bilen gick igång.. Efter ett tag så dog motorn av sig själv...
Sökte lite här och var och bilen får nu ingen gnista igen...... Ny bytt batteri, och fördelaren ser fin och hel ut.

Vrider man så tändningen kommer igång visar det att batteriet har 12 volt. Drar man runt motorn så visar den 10 volt. Tändspolen visar 3 volt....

Bilen går runt trögt..

Hjälp sad

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576
wadde Tryck och pys-åka
9 december 2012 · 884 Inlägg

Uj uj va bekymmer hmm

Hur kopplade du så tändspolen får bättre jord ?
Jag vet nämligen inte om det är så att tändspolen jordas från boxens utgång, dvs konstant plus matat från säkring till spolens ena sida. Det _kan_ vara så, jag är inte helt säker. Kopplingsschemat är din vän.

Här har du lite att gå på http://www.s2central.net/S2_Schematics/D/D34-05.pdf

och översikt på den sidan med massvis av annat att kika på http://www.s2central.net/S2_Schematics/MY92-3B-C.htm

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
SaTN Köp
9 december 2012 · 106 Inlägg

Nolla motorn riktigt och se hur tändningen står.

Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Audi S2 "720whp" (1991)
Finalboss
9 december 2012 · 241 Inlägg

UPDATE

tändspolen verkar vara öppen hela tiden så den inte laddar upp någon gnista. det verkar som att det är ström hela tiden  från boxen så den inte bryts.

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576
wadde Tryck och pys-åka
9 december 2012 · 884 Inlägg

har du kollat säkringen s32 då ?

Mät på grön-vita kabeln som kommer från boxen när nån sitter och tuggar runt startmotorn.
Jag pratar alltså om kabeln som går till spolen/förstärkaren. enligt schema ska det vara pin 2 i kontakten.
Kolla på ditt instrument om det rör sig nånting där övt. Prova att mäta mot både plus och minus(chassie) i andra ändan av mätaren. Jag vet inte om det ska vara en noll-puls eller plus-puls som ecu skickar ut.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
wadde Tryck och pys-åka
9 december 2012 · 884 Inlägg

Kolla sen att jordningen i pin 3 (brun-röd kabel) på kontakten till spolen är frisk med "ringfunktionen" om ditt mätinstrument har nån sån.
Till sist så kollar du att pin 1 (svart-blå) har 12v plus. Där kommer strömen från säkring s32 jag nämde tidigare.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang