2957
Sök

Högtalare saab 9-3 årsmodell 98

103 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
tjenare!

bytte idag ut 6*9orna vid hatthyllan mot 2 nya.. sen funderade jag lite över om det sitter högtalare i dörrarna och upptäckte att det inte gör det...
Men efter lite grävande så upptäckte jag att högtalar kablarna var framdragna, MEN dem verkade inte fungera.
Testade nämligen att koppla i dom gamla 6*9orna och fick inget ljud alls...

Någon som vet om det kan vara någon koppling nånstans som skall kopplas i eller om det helt enkelt bara är dummys som är framdragna i dörrarna?

926 Inlägg
1 december 2012
zapp skrev:
tjenare!

bytte idag ut 6*9orna vid hatthyllan mot 2 nya.. sen funderade jag lite över om det sitter högtalare i dörrarna och upptäckte att det inte gör det...
Men efter lite grävande så upptäckte jag att högtalar kablarna var framdragna, MEN dem verkade inte fungera.
Testade nämligen att koppla i dom gamla 6*9orna och fick inget ljud alls...

Någon som vet om det kan vara någon koppling nånstans som skall kopplas i eller om det helt enkelt bara är dummys som är framdragna i dörrarna?

det är bara dummys, du får dra egna kablar.

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

7 281 Inlägg
1 december 2012
Normalt sett så drivs väl dom av ett steg så kablarna är säkerligen dragna mellan där steget normalt sitter och högtalaren.

493 Inlägg
1 december 2012
Ja när det sitter högtalare där så drivs dem av ett externt slutsteg som Brains säger. Du ska inte behöva dra fram nytt kablage. Riv ner handskfacket och panelen till vänster, så bör det finnas något kontaktdon där som ej är anslutet någonstans. AS3 systemen har en slutsteg sitter just där. Sen är det bara att koppla på ett batteri till kontaktdonet i dörren och mäta vilka kablar som är vilka om du ska använda dem smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

3 466 Inlägg
1 december 2012
Alla 9-3or har så gott som samma kablage, detta innebär att det är fördraget till saker som inte nödvändigtvis behöver finnas i bilen som ex elstolar, dimljus mm. Detta gäller även stereokablarna. Där är alltså kablar dragna till orginalslutsteget som inte finns i bilar med AS1. Detta innebär att man relativt enkelt kan uppgradera till AS2.
Däremot så går kablarna från dörrarna inte upp till stereon och kan därför inte användas (vilket är tur för impedansen hade blivit för låg för stereons inbyggda förstärkare) utan slutsteg. Vill du ha högtalare i dörrarna kan du antingen leta upp högtalarkablarna och skarva på där eller helt enkelt dra ut nya i dörrarna. Jag rekommenderar dock att du skaffar slutsteg till dörrhögtalarna i vilket fall.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök