Kört i diket. Endast trafikförsäkring & bilen sitter fast. Vad ska jag göra?

Emilius Avstängd
8 december 2012 · 1 714 Inlägg

Eller ställ av den bara för att slippa riskera att bli av med skatten?

bumpe Lastbilsmekaniker
8 december 2012 · 3 878 Inlägg

Funkar som så att ska bilen stå uppställd utan att dräneras kommer den stå kvar på dig, annars kommer den antingen skrivas över på skroten när den dränerats och väntar på demontering eller så kommer dom dränera den (töm o glöm som det heter på fackspråk),lägga den rakt i pressen och skriva den som skrotad.

myran Foto/Bilnörd
8 december 2012 · 1 541 Inlägg

Just därför man alltid har halvförsäkring. Bara pröjsa självrisken till bärgarfirman så löser dom resten och ställer bilen där du vill ha den ovansett hur illa till bilen står.

En bärgning är rätt dyrt nu för tiden. speciellt om bilen ligger långt ut i skogen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Evildan
8 december 2012 ·

Underdog skrev:
Dom sa att bilen avställs i samband med skrotningen. Så då är väl skatten min? Är det för sent att ställa av den via nätet?

Nu har du lämnat bilen till skroten, vad skrev ni? ägarebyte eller skrotning?
Stor skillnad på det när det gäller fordonsskatten.
Ägarbyte: Du får ingen skatt tillbaka om dom inte ställde av den i ditt namn.
Skrotning: Du får skatten tillbaka.
Du får inte ställa av bilen i ditt namn nu när ni har gjort affären, det är olagligt.
Du kan inget göra åt saken, det är försent.

Lina-
8 december 2012 · 1 213 Inlägg

Evildan skrev:

Underdog skrev:
Dom sa att bilen avställs i samband med skrotningen. Så då är väl skatten min? Är det för sent att ställa av den via nätet?

Nu har du lämnat bilen till skroten, vad skrev ni? ägarebyte eller skrotning?
Stor skillnad på det när det gäller fordonsskatten.
Ägarbyte: Du får ingen skatt tillbaka om dom inte ställde av den i ditt namn.
Skrotning: Du får skatten tillbaka.
Du får inte ställa av bilen i ditt namn nu när ni har gjort affären, det är olagligt.
Du kan inget göra åt saken, det är försent.

Oavsett om skroten skrev över bilen på sig själva eller inte, så måste skroten fylla i rutan för avregistrering.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Evildan
8 december 2012 ·

Lina- skrev:

Evildan skrev:

Underdog skrev:
Dom sa att bilen avställs i samband med skrotningen. Så då är väl skatten min? Är det för sent att ställa av den via nätet?

Nu har du lämnat bilen till skroten, vad skrev ni? ägarebyte eller skrotning?
Stor skillnad på det när det gäller fordonsskatten.
Ägarbyte: Du får ingen skatt tillbaka om dom inte ställde av den i ditt namn.
Skrotning: Du får skatten tillbaka.
Du får inte ställa av bilen i ditt namn nu när ni har gjort affären, det är olagligt.
Du kan inget göra åt saken, det är försent.

Oavsett om skroten skrev över bilen på sig själva eller inte, så måste skroten fylla i rutan för avregistrering.

Varför tror du så?
Dom kan skriva den på sig själva utan att skrota den pappersmässigt.
Så gör många skrotar och det är helt legitimt.
Men det beror på hur säljaren och skroten har skrivit, ägarbyte eller skrotning som jag skrev ovan.

Senast redigerat av Evildan (8 december 2012)

Lina-
8 december 2012 · 1 213 Inlägg

Evildan skrev:

Lina- skrev:

Evildan skrev:
Nu har du lämnat bilen till skroten, vad skrev ni? ägarebyte eller skrotning?
Stor skillnad på det när det gäller fordonsskatten.
Ägarbyte: Du får ingen skatt tillbaka om dom inte ställde av den i ditt namn.
Skrotning: Du får skatten tillbaka.
Du får inte ställa av bilen i ditt namn nu när ni har gjort affären, det är olagligt.
Du kan inget göra åt saken, det är försent.

Oavsett om skroten skrev över bilen på sig själva eller inte, så måste skroten fylla i rutan för avregistrering.

Varför tror du så?
Dom kan skriva den på sig själva utan att skrota den pappersmässigt.
Så gör många skrotar och det är helt legitimt.
Men det beror på hur säljaren och skroten har skrivit, ägarbyte eller skrotning som jag skrev ovan.

Bara för de finns skrotar som gör detta, så betyder de inte att de e lagligt. Som att jämföra med dom som lyckas besikta bilen med t.ex hemmatonade lysen, åh tror de e lagligt bara för den gick genom.

Fordon som skrotar tar emot måste avregistreras enligt lag, skrotar som inte följer reglerna riskerar få sitt skrotintyg indraget om berörd myndighet skulle få kännedom om de.

DU kanske mena att de finns skrotar som som skriver över på sig själva som privstperson "vid sidan om skroten"?

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Evildan
8 december 2012 ·

Lina- skrev:

Evildan skrev:

Lina- skrev:
Oavsett om skroten skrev över bilen på sig själva eller inte, så måste skroten fylla i rutan för avregistrering.

Varför tror du så?
Dom kan skriva den på sig själva utan att skrota den pappersmässigt.
Så gör många skrotar och det är helt legitimt.
Men det beror på hur säljaren och skroten har skrivit, ägarbyte eller skrotning som jag skrev ovan.

Bara för de finns skrotar som gör detta, så betyder de inte att de e lagligt. Som att jämföra med dom som lyckas besikta bilen med t.ex hemmatonade lysen, åh tror de e lagligt bara för den gick genom.

Fordon som skrotar tar emot måste avregistreras enligt lag, skrotar som inte följer reglerna riskerar få sitt skrotintyg indraget om berörd myndighet skulle få kännedom om de.

DU kanske mena att de finns skrotar som som skriver över på sig själva som privstperson "vid sidan om skroten"?

Bara för att ett företag bedriver bilskrotrnng betyder inte det att det är det enda dom sysslar med, flera har även en fungerande bilhandel i samma företag.

Det är i bägge fall fullt lagligt att skriva över bilen på företaget för att sälja vidare alt skrota fordonet senare.
Har du en pålitlig källa som kan motbevisa detta länka gärna ngt.

Fordon som däremot tas emot som skrot måste givetvis avregistreras men det måste inte heller göras direkt utan det intygande pappersjobbet ska vara klart inom en månad när bilen är "tömd" eller innan pressning.

Senast redigerat av Evildan (8 december 2012)

Evildan
8 december 2012 ·

exempelvis så här:
tidigare såldes även övriga bilar/fordon här, dom bilarna såldes av företaget Hällbergabildemontering AB och inte av ngn "privatperson vid sidan av"
dom hade till och med egen finansiering, inte via WASA eller dyl.

http://www.used-carparts.se/

DanneSundin
8 december 2012 · 682 Inlägg

Mitt största tips från mig till dig: Skaffa en vän med en traktor. På riktigt, en "gubbe" här ute brukar hjälpa folk loss för en femhundring och ibland gratis..

Underdog
9 december 2012 · 170 Inlägg

DanneSundin skrev:
Mitt största tips från mig till dig: Skaffa en vän med en traktor. På riktigt, en "gubbe" här ute brukar hjälpa folk loss för en femhundring och ibland gratis..

Det är i gnesta ja, södertälje har inte folk med traktorer, närmsta bondgård finns i ytterkanten av lina hage.

Ang skatten så ringde jag skroten och de sa att vanligtvis så brukar skatten betalas åter till ägaren eftersom de kryssar i rutan att bilen ska avregistreras/skrotas i samband med ägarbytet(?)... hängde inte riktigt med, men jag fick mitt svar att oftast e den ägarens.. Sen återstår det att se, ja får väl åka till dom å prata med någon ansvarig där ifall dom tar skatten ifrån mig...

DanneSundin
9 december 2012 · 682 Inlägg

Underdog skrev:

DanneSundin skrev:
Mitt största tips från mig till dig: Skaffa en vän med en traktor. På riktigt, en "gubbe" här ute brukar hjälpa folk loss för en femhundring och ibland gratis..

Det är i gnesta ja, södertälje har inte folk med traktorer, närmsta bondgård finns i ytterkanten av lina hage.

Ang skatten så ringde jag skroten och de sa att vanligtvis så brukar skatten betalas åter till ägaren eftersom de kryssar i rutan att bilen ska avregistreras/skrotas i samband med ägarbytet(?)... hängde inte riktigt med, men jag fick mitt svar att oftast e den ägarens.. Sen återstår det att se, ja får väl åka till dom å prata med någon ansvarig där ifall dom tar skatten ifrån mig...

Då känner du helt klart inte rätt personer, då jag vet ett flertal personer I Sodertalje med just det, traktor eller liknande (jobbar för assistanskåren etc)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang