2774
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

187 Inlägg
30 augusti 2013
Aerocombi skrev:
martinn skrev:
http://www.hova.com/stralkastarlampordimljuslampor-led-cree-h7/ nån som har testat dessa om det är något och ha? smile

Kollade på youtubeklippet de länkade till på deras sida nu, o kan bara säga att det finns inte en sportmössa att jag skulle lägga de pengarna på att få ett sånt ljus. lös ju inte ett dugg bättre utan bara vitare. Skulle jag ju hellre köpa kvallitetshalogen med ett vitare sken. hmm

Det är ju det jag ser som fördel med det hela. Visst att man vill ha mkt ljus, men det bländar ju trots allt medtrafikanter med t.ex eftermonterat (även original) xenon.

398 Inlägg
30 augusti 2013
Aerocombi skrev:
martinn skrev:
http://www.hova.com/stralkastarlampordimljuslampor-led-cree-h7/ nån som har testat dessa om det är något och ha? smile

Kollade på youtubeklippet de länkade till på deras sida nu, o kan bara säga att det finns inte en sportmössa att jag skulle lägga de pengarna på att få ett sånt ljus. lös ju inte ett dugg bättre utan bara vitare. Skulle jag ju hellre köpa kvallitetshalogen med ett vitare sken. hmm

Kvalitéshalogen med vitare sken klingar dåligt i mina öron. Det vitare skenet dom påstås ha kommer från ett blått färglager som gör att lampan får en halverad livstid och sämre ljusutbyte och runt 1000 lumen.

Jämför då det mot detta LED kit med livslängd lika lång som fläkten fungerar och tror sådana fläktar bör hålla minst 10000h och lyser med 1800 lumen vid 25w

Svart på vitt alltså:
1) 80% mer ljus än 55w "vithalogen"
2) dagsljusvitt sken 6000K vs 4000K "vithalogen"
3) Bara 45% förbrukning av 55w halogen (25w/55w)
4) 10000h lystid vs 250h = 40x längre livstid

Ta priset på dina halogenlampor och multiplicera några gånger är du snart uppe i ett sådant kit...
Detta är ju bra alternativ till xenon i socklar där xenon bländar t.ex H4

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

* Voff voff *
10 921 Inlägg
30 augusti 2013
HBass skrev:
Aerocombi skrev:
martinn skrev:

Kvalitéshalogen med vitare sken klingar dåligt i mina öron. Det vitare skenet dom påstås ha kommer från ett blått färglager som gör att lampan får en halverad livstid och sämre ljusutbyte och runt 1000 lumen.

Jämför då det mot detta LED kit med livslängd lika lång som fläkten fungerar och tror sådana fläktar bör hålla minst 10000h och lyser med 1800 lumen vid 25w

Svart på vitt alltså:

Ta priset på dina halogenlampor och multiplicera några gånger är du snart uppe i ett sådant kit...

Om man jämför med Philips värstingar Xtreme Vision (heter dom väl om jag minns rätt?) då? Dom har inget blått glas och lyser förhållandevis vitt och riktigt starkt.

Hur många lumen ger dom t.ex? Visst dom håller inte lika länge, men dom kostar å andra sidan runt 300:- och är lagliga...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (30 augusti 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Avstängd
10 388 Inlägg
30 augusti 2013
HBass skrev:
Aerocombi skrev:
martinn skrev:

Svart på vitt alltså:

Fast...nu måste jag flicka in, även om jag inte kommer ihåg var, att jag läst att ECE-reglerna begränsar (tror det var H7 jag läste om) max lumen till 1500 (+-5 eller 10%). Dvs, det är vad som får lämnas. Då är ju inte LEDen laglig (om inte detta ändrats). Ska ta en titt och se om jag hittar var dock (källor är alltid bra).

- - Edit - -

Ja, och givetvis, olika lumen vid olika lampor osv, men iaf
Senast redigerat av it_mutt (30 augusti 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

77 Inlägg
30 augusti 2013
Är det vanligt att radion störs av xenonkittet? Har jag lyckats satt ballasterna för nära något annat som orsakar det eller är det helt enkelt dåliga ballaster som orsakar det? Är ett 35w kitt i halvljuset jag satt i, mycket nöjd med lyset men lite drygt med störningar..

Soppgubbe
900 Inlägg
30 augusti 2013
vetus skrev:
Är det vanligt att radion störs av xenonkittet? Har jag lyckats satt ballasterna för nära något annat som orsakar det eller är det helt enkelt dåliga ballaster som orsakar det? Är ett 35w kitt i halvljuset jag satt i, mycket nöjd med lyset men lite drygt med störningar..

Det kan hända att dom bråkar med varandra, testa med att vira lite aluminiumfolie rund ballasterna och testa.
Har hört att det ska fungera

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

264 Inlägg
30 augusti 2013
vetus skrev:
Är det vanligt att radion störs av xenonkittet?

Ja det kan hända. Det finns speciella avskärmingar att köpa som man sätter på kabeln, men lite experimenterande brukar lösa det. Montera ballasterna så långt ifrån allt känsligt som du kan och så nära lyktorna som du törs, och undvik förlängningskablar.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

2 064 Inlägg
30 augusti 2013
Confide skrev:
martinn skrev:
Confide skrev:
Jag kör med dessa i hel och halvljus på Skodan. Nöjd med dom kitten faktiskt, enda negativa är att det passar inte alla bilar...

Kan du fixa nån bild på ljusbilden? smile

Kan tyvärr inte fixa någon vettig bild på ljusbilden, men den är helt okej.
Fördelen med detta kitt är att du har 100% ljus under 0.5 sekunder.
Du har även 0 UV-strålning från dioderna.
Och sedan har du ju en annan fördel i att dioderna lever längre än xenon i snitt.
Nackdelen däremot är att dom kostar mera och lyser mindre.
Det beror på vad man är ute efter som sagt, i teorin så är detta kitt möjligt att få lagligt.
Det utvecklar under 2000 lumen och då behövs ingen nivåljustering / högtrycksspolning...
Men det krävs fortfarande E-märkning i bilar som är helbilsgodkända tyvärr =/.

En annan fördel du glömde är den låga strömförbrukningen smile

Men för att få det godkänt så måste man väl ha strålkastare godkända för LED?

2 624 Inlägg
30 augusti 2013
HBass skrev:
Aerocombi skrev:
martinn skrev:

Svart på vitt alltså:

Låter fruktansvärt intressant! smile

men den fläkten som ska sättas dit. får den plats i en vanlig lykta eller lär det moddas rätt duktigt för att få dit den?

77 Inlägg
30 augusti 2013
V70Drive skrev:
vetus skrev:

Det kan hända att dom bråkar med varandra, testa med att vira lite aluminiumfolie rund ballasterna och testa.
Har hört att det ska fungera

Anade nästan det.. ska testa folie! hehe

JE71 skrev:
vetus skrev:
Är det vanligt att radion störs av xenonkittet?

Ja det kan hända. Det finns speciella avskärmingar att köpa som man sätter på kabeln, men lite experimenterande brukar lösa det. Montera ballasterna så långt ifrån allt känsligt som du kan och så nära lyktorna som du törs, och undvik förlängningskablar.

Hade inte mycket att välja på när jag skulle montera ballasterna.. korta kablar och begränsat med utrymme hmm Sen såg jag idag att när det blir dags att konvertera de 3 extraljusen så kommer jag behöva sätta ballasterna i motorutrymmet då det är omöjligt att få plats bakom grillen. Kommer alltså ha 5 st som stör! =/

498 Inlägg
30 augusti 2013
Någon som testat dessa kanske? Nått att ha eller?
http://www.hova.com/lampa-led-backljus- … star-cree/

464 Inlägg
30 augusti 2013
Så mycket svar redan så ni får ursäkta mig om det finns svar på detta någon annanstans bland dessa 270 sidor i tråden. men orkar ej läsa igenom allt.

Funderar på 3 st fjärr led xljus de kostar drygt 4500 på prestandabelysning. Har i dagsläget 3 st hella 3003 med 55w xenon men funderar på att köpa 3st nya nbb då mina hella är slitna. Är led så pass mycket bättre att det är motiverat att lägga ut 2000kr extra eller äre lika bra å bara köpa nbb å flytta nuvarande xenon kit?.
Senast redigerat av lixer (30 augusti 2013)

264 Inlägg
30 augusti 2013
lixer skrev:
Så mycket svar redan så ni får ursäkta mig om det finns svar på detta någon annanstans bland dessa 270 sidor i tråden. men orkar ej läsa igenom allt.

Funderar på 3 st fjärr led xljus de kostar drygt 4500 på prestandabelysning. Har i dagsläget 3 st hella 3003 med 55w xenon men funderar på att köpa 3st nya nbb då mina hella är slitna. Är led så pass mycket bättre att det är motiverat att lägga ut 2000kr extra eller äre lika bra å bara köpa nbb å flytta nuvarande xenon kit?.

Överlägset mest belysning per krona får du genom att köpa nya NBB eftersom du redan har xenonet.
Själv kom jag som många andra aldrig riktigt överens med NBB 225:ornas ljusbild, men lös utav helsike gjorde det, hela tuvträsk-rakan blev som dagsljus.

Men köp gärna LED:arna, och visa resultate/omdömet innan man själv bestämmer sig. big_smile

464 Inlägg
30 augusti 2013
JE71 skrev:
lixer skrev:

Överlägset mest belysning per krona får du genom att köpa nya NBB eftersom du redan har xenonet.
Själv kom jag som många andra aldrig riktigt överens med NBB 225:ornas ljusbild, men lös utav helsike gjorde det, hela tuvträsk-rakan blev som dagsljus.

Men köp gärna LED:arna, och visa resultate/omdömet innan man själv bestämmer sig. big_smile

vill gärna köpa led:arna men det är 2000 kr å då jag inte vet hur mycket bättre dom är så känns det inte riktigt motiverat, hade hopp om någon som haft xenon som övergått till led skulle ha ett bra svar, angående nbb så hade jag tänkt mig 3st med bred bild och xenon, mekanikern på jobbe var nöjd med dom så lite därför jag hade tänkt köpa dem. men ! ledarna spökar inne i skallen vill ha vill ha men vill inte beta 4500 bara smile

264 Inlägg
30 augusti 2013
Jag köpte en gång i tiden 3 st breda NBB i tron att det var tillräckligt, men inte.
Den i mitten märktes knappt alls, jag saknade längden ovanför vägen. Med en pencil i mitten så blev det komplett..

Soppgubbe
900 Inlägg
30 augusti 2013
JE71 skrev:
Jag köpte en gång i tiden 3 st breda NBB i tron att det var tillräckligt, men inte.
Den i mitten märktes knappt alls, jag saknade längden ovanför vägen. Med en pencil i mitten så blev det komplett..

Original xenon, konverterad xenon eller halogen?

Soppgubbe
900 Inlägg
30 augusti 2013
Har en s70 -98 och tänkt att fästa extraljusen i krockbalken. Finns det några kablar, krocksensorer eller liknande där?

464 Inlägg
30 augusti 2013
V70Drive skrev:
JE71 skrev:

Original xenon, konverterad xenon eller halogen?

Skillnad på orginal xenon och konverterad? köpte ett kit på 55w å hedde i mina hella ingen aning om det är konverterat eller orginal.

464 Inlägg
30 augusti 2013
JE71 skrev:

så jag gör klokt i å köpa 2st breda å en pencil då. tack för tips alla förslag är välkommna.

Forummoderator
26 454 Inlägg
30 augusti 2013
V70Drive skrev:
Har en s70 -98 och tänkt att fästa extraljusen i krockbalken. Finns det några kablar, krocksensorer eller liknande där?

Inte vad jag har märkt på min V70..men jag kanske har haft tur?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök