2663
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 februari 2014
andreas1 skrev:
Måtte väl vara enklare om folk bländar av innan risken är att det blir jobbigt för framförvarande. Tillräckligt bra ljus blir lika jobbigt i sidospeglar.  Ändrar ni dom oxå.

Nu börjar vi närma oss ett vettigt resonemang.   Det är exakt så jag tänker.   Jag vill inte blända framförvarande, samtidigt som jag måste se vägen. I mitt scenario så har jag tänt helljuset tills jag bedömer att framförvarande blir mer förhindrad i framförandet av sitt fordon än vad jag blir om jag släcker ljuset.  Alltså om jag är på en raka som är 7km lång så släcker jag inte mitt lyse om en bil är 5km bort eftersom då får ju jag åka i totalt kolmörker i 2km vilket är farligt. Framförvarande berörs heller inte, inte mer än i sitt huvud eftersom han kan se att jag har helljus, mn bländas inte.

Sen kan man diskutera till dödagar vad som är ett rimligt avstånd, men i min mening är det en bit bortanför där jag upplever att mina lampor lyser upp. Körskolan använder "se regskylten" men det är enligt mig för nära och inget pålitligt sätt eftersom skylten kan vara så smutsig att den inte syns. 

I detta så utgår jag från att framförvarande bländar av sin backspegel, också i syfte att underlätta körningen. Sidospeglarna har jag aldrig haft problem med. Är någon så nära att ljuset i dem bländar så kan man använda handtecken genom sidorutan smile

Om någon bromsar, stannar börjar blinka vänster på en väg, ja då tänder jag för att själv kunna se om någonting är på tok. Helljuset är liksom till för att underlätta körningen inte att jävlas med.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

BASS GLAD
1 381 Inlägg
11 februari 2014
vågar man köpa detta http://www.ebay.com/itm/121216312077?ss … 3.l2649vvv

då jag behöver ha canbus i min bil för de ska funka,,,v

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

1 071 Inlägg
11 februari 2014
birka76 skrev:

Personligen så skulle jag nog välja normal stora ballaster har fått för mig att dom fungerar bättre

Onödigt inlägg^^

679 Inlägg
11 februari 2014
birka76 skrev:

Jag skulle inte ha slagit till, för det första är det ett DC xenon kit vilket innebär att det inte är optimal strömtillförsel där bakströmmen är högre (och riskerar skada andra komponenter om man har riktigt otur) samt att livslängden minskar drastiskt. Du vill ha ett digitalt AC kit istället, varför står bl.a på denna länk http://gtrlighting.com/forum/index.php?topic=42.0 men googla runt där finns det ännu mer som talar mot DC kit.

Säljaren verkar heller inte förstå sig på vad han pratar om när man läser beskrivningen noggrannare, bl.a:

fog bulb:3000K better
low beam:4300K-5000K better
high beam:6000K better

Såklart är inte 6000k bättre ljus än 4300k i helljuset, man får heller inga 3200lumen utav 6000k utan snarare 2800 i ett riktigt bra fall.

Personligen har jag också dåliga erfarenheter med små ballaster, hade liknande på i ca 40-50min totalt sen dog ena sidan. Den andra klarade sig dock, ändå var det ett AC kit men från Kina såklart.

Slutsats: Köp på ebay ett AC kit med canbus istället, det kostar runt 50-60kr mer än ett "vanligt" DC kit och är mycket stabilare och hållbarare.

733 Inlägg
11 februari 2014
partyvan skrev:
birka76 skrev:

Personligen så skulle jag nog välja normal stora ballaster har fått för mig att dom fungerar bättre

Ballastrar som fungerat riktigt bra för mig är S500 Ballastrarna. har gått sönder fler stora boxar än sådana boxar för mig smile

BASS GLAD
1 381 Inlägg
12 februari 2014
ok då vet jag ... att ska ha ett AC kit med canbus

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Bondmeckare
246 Inlägg
15 februari 2014
Nu är man med i klubben, idag monterades fem SiM extraljus med 60W 4300K Xenon i, grymt nöjd med ljuset för den pengen smile

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/545/1imx.jpg

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

Avstängd
1 418 Inlägg
15 februari 2014
Bamzefan skrev:
Nu är man med i klubben, idag monterades fem SiM extraljus med 60W 4300K Xenon i, grymt nöjd med ljuset för den pengen smile

vi vill ha natt bilder på ljuset;)

Bondmeckare
246 Inlägg
15 februari 2014
Johan85 skrev:
Bamzefan skrev:

vi vill ha natt bilder på ljuset;)

Glömde ta bild när jag var och ställde in dem nu på kvällningen, men lyste upp hela flygrakan och den är strax över 3km lång smile

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

Avstängd
1 418 Inlägg
15 februari 2014
någon som vet hur materialet är på railsen på en volvo v70 99a? min ramp ja fått hem igen blir perfekt att montera med yttre fötterna, då dom går perfekt ner brevid railsen.
så det ja undrar är om det finns nog med gods i dom för att gänga underifrån?

jag tänkte borra och gänga i railsen så jag får dit 1 plattjärn på varje sida som jag sen skruvar rampen ismile

1 265 Inlägg
16 februari 2014
Johan85 skrev:
någon som vet hur materialet är på railsen på en volvo v70 99a? min ramp ja fått hem igen blir perfekt att montera med yttre fötterna, då dom går perfekt ner brevid railsen.
så det ja undrar är om det finns nog med gods i dom för att gänga underifrån?

jag tänkte borra och gänga i railsen så jag får dit 1 plattjärn på varje sida som jag sen skruvar rampen ismile

funkar de inte att sättaett takräcke och hänga rampen under?

735 Inlägg
16 februari 2014
Hej!

Har i dagsläget följande setup:
2x 35w xenon dimljus
2x 35w xenon halvljus
2x 55w speedstart helljus
2x 55w speedstart extraljus

Hade tänkt slänga på ett tredje extraljus och köra 100w xenon i alla 3, bör jag oroa mig för något? generatorn tänker jag mest på smile
bilen är en volvo S70

21 761 Inlägg
16 februari 2014
Om man bara räknar på helljusen och de tänkta 100 W extraljusen så kan de nog dra uppåt 50-55 A i startögonblicket enligt specifikationen på några olika ballaster på nätet, sedan drar de kanske 35-40 A när de är varma. Frågan är hur mycket ström bilens övriga saker vill ha och om du har annat "lull lull" som drar en del ström, dessutom skulle det vara bra att veta hur stor generatorn är. smile

210 Inlägg
16 februari 2014
extraljus på taket - hur har ni löst kabeldragningen? smile

735 Inlägg
16 februari 2014
Drönirettab skrev:
Om man bara räknar på helljusen och de tänkta 100 W extraljusen så kan de nog dra uppåt 50-55 A i startögonblicket enligt specifikationen på några olika ballaster på nätet, sedan drar de kanske 35-40 A när de är varma. Frågan är hur mycket ström bilens övriga saker vill ha och om du har annat "lull lull" som drar en del ström, dessutom skulle det vara bra att veta hur stor generatorn är. smile

Hittar inte på google, står det på den?

Om vi säger 100A resp 120A då?

Forummoderator
26 478 Inlägg
16 februari 2014
xeno95 skrev:
Drönirettab skrev:

Hittar inte på google, står det på den?

Om vi säger 100A resp 120A då?

Du lär nog ha en likadan som jag i min V70, och den är på minst 100A.

Edit:

I handboken står det så här;

Elsystem:

Generator max strömstyrka: Bensinmotor 1400W (100A) Dieselmotor: 1610W (115A)
                                                             1120W (80A*)

* Bilar utan luftkonditionering och automatväxellåda.
Senast redigerat av Mack (16 februari 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 062 Inlägg
17 februari 2014
Tja

Förlåt för det första att jag inte orkar läsa igenom 390 sidor om det jag vill veta xD

Har ni några bra förslag på 3st extraljus till min passat-04 och 3st till en pendlarbil typ golf 2/3

Har bara använt sim innan på mina tidigare volvos tongue och misstänker att det är värt å köpa några modeller bättre lyktor tongue Sen halogen xenon lr led det är ju en djungel utan dess like.  Har led börjat slå igenom på allvar i extraljusen nu? kan man byta dioderna lr måste man byta lyktan när dem pajjar?

Vilka sidor har bra priser på bra lyktor? smile

mvh Jocke

Team Björkeryd

Fotograf
1 319 Inlägg
17 februari 2014
wildboy_87_ skrev:
Tja

Förlåt för det första att jag inte orkar läsa igenom 390 sidor om det jag vill veta xD

Har ni några bra förslag på 3st extraljus till min passat-04 och 3st till en pendlarbil typ golf 2/3

Har bara använt sim innan på mina tidigare volvos tongue och misstänker att det är värt å köpa några modeller bättre lyktor tongue Sen halogen xenon lr led det är ju en djungel utan dess like.  Har led börjat slå igenom på allvar i extraljusen nu? kan man byta dioderna lr måste man byta lyktan när dem pajjar?

Vilka sidor har bra priser på bra lyktor? smile

mvh Jocke

det mesta handlar om vad det får kosta ska du ha xenon så föredrar jag nbb med  75w xenon. led finns det massor av bara välja om det ska vara ramp eller lyktor. sen vad du vill ha för dioder cree sägs väll vara bästa men kostar lite mer.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 062 Inlägg
17 februari 2014
fredda_king skrev:
det mesta handlar om vad det får kosta ska du ha xenon så föredrar jag nbb med  75w xenon. led finns det massor av bara välja om det ska vara ramp eller lyktor. sen vad du vill ha för dioder cree sägs väll vara bästa men kostar lite mer.

Tja

Jadu runt 1000kr lyktan kanske smile men vad är mest ljus för pengarna typ?

Led verkar vara för dyrt för mig om man inte väljer å ta det direkt från kina typ tongue

mvh jocke

Team Björkeryd

Fotograf
1 319 Inlägg
17 februari 2014
wildboy_87_ skrev:
fredda_king skrev:

Tja

Jadu runt 1000kr lyktan kanske smile men vad är mest ljus för pengarna typ?

Led verkar vara för dyrt för mig om man inte väljer å ta det direkt från kina typ tongue

mvh jocke

beror på hur man ser det led kommer ju hålla x antal gånger längre så blir billigare i längden. xenon har längre kastlängd på ljuset mot för led ännu, annars är det en smaksak.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Sök