3301
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Fotograf
1 319 Inlägg
17 september 2014
#8421
mercaa skrev:
fredda_king skrev:
tänkte om du åker på en ström dipp då du tänder ljusen så datorn nollar. annars får du mäta strömmen då du tänder släcker.. hur piggt är batteriet?

Datorn nollar inte utan den startar om färddatorn typ?

Batteriet är väl säkert inte det bästa. men har ett större i bagaget också men det är nog halv krassligt det med. vilo spänning på typ 11.9-12v efter någon dag. 

Men har jag på xenonet någon minut ungefär så sjunker spänningen till 9 volt typ- 440w + 110w halvljus.   Tecken på kasst batteri pack? tongue

kan vara det.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

196 Inlägg
18 september 2014
#8422
Hejsan!

Undrar om det finns någon som har provat LED extraljusen PBE180? Kollar själv på 60w versionen men är även sugen på dom snart kommande PBE225 med hela 120w effekt, men är tveksam om min generator skulle orka med.
(Vill naturligtvis ha 5st och generatorn ligger på 75w) Så dela gärna med er av era erfarenheter, bilder, och tips!

Tack på förhand!
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (18 september 2014)

* Voff voff *
10 989 Inlägg
18 september 2014
#8423
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Undrar om det finns någon som har provat LED extraljusen BPE180? Kollar själv på 60w versionen men är även sugen på dom snart kommande BPE225 med hela 120w effekt, men är tveksam om min generator skulle orka med.
(Vill naturligtvis ha 5st och generatorn ligger på 75w) Så dela gärna med er av era erfarenheter, bilder, och tips!

Tack på förhand!

75w generator? 6,2 A...? Låter väldigt lite... tongue

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fotograf
1 319 Inlägg
18 september 2014
#8424
nu har man monterat å konstadera att NONSENS "PDC-KILLER inte verkar fungera tillfredsställande. har monterat dessa kuddar så nära mitten som möjligt på sensorn. men den skriker ändå. så nån som har nå annat förslag. på bra sätt att döda dom på.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

127 Inlägg
18 september 2014
#8425
Vad är den troligaste orsaken om en xenonlampa på 5000K avger ett grönt sken istället för vitt?


* Voff voff *
10 989 Inlägg
18 september 2014
#8426
Perrablerra skrev:
Vad är den troligaste orsaken om en xenonlampa på 5000K avger ett grönt sken istället för vitt?

Att lampan är på väg att ge upp...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

8 Inlägg
18 september 2014
#8427
MammDiin skrev:
Octavia2 skrev:
Jag har tre st NBB som jag tänkte byta lamptyp på har just nu H1 men såg att man kunde plocka bort själva metallplattan och sätta dit en annan lampsort.
I Svenska butiker verkar dom heta D2S/D2R men på de utländska heter dom D2S/D2C och D2H vilken lampa är det som gäller för montering i mina NBB 225.

Funkar med alla D2 lampor, utom D2R som är gjord för reflektor halvljus.

D2C är en D2S men som även passar i reflektorer gjorda för D2R. Med andra ord så är det meningen att man inte ska kunna sätta en D2S i reflektor gjord för D2R och tvärt om.
http://diodedynamics.com/images/global/ … S_diff.jpg

D2Y brukar de vanligen kallas när de har AMP kontakter istället för D2 kontakt.
http://img.alibaba.com/img/pb/044/224/4 … 44_827.jpg

Själv föredrar jag D2 kontakter framom AMP, för det är helt enkelt lättast med D2 när det kommer till att montera och demontera kontakten. Att koppla ihop AMP kan vara jävligt med en hand och även att få itu dem kan vara svårt om de kärvar. D2 funkar så fint när man enkelt vrider den med en hand och kan hålla i reflektorn med andra handen.

Tackar för svaret ska kolla runt lite på ebay och aliexpress efter lämplig lampa.
Kör med 100w ballaster då borde det gå med en 75 w lampa.
Har hört någon diskussion om att det inte finns 100w lampa?

127 Inlägg
18 september 2014
#8428
Brådhis skrev:
Perrablerra skrev:
Vad är den troligaste orsaken om en xenonlampa på 5000K avger ett grönt sken istället för vitt?

Att lampan är på väg att ge upp...

//Brådhis

Surt. Precis ny lampa sad Blir att leta upp kvittot då.


196 Inlägg
18 september 2014
#8429
Brådhis skrev:
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Undrar om det finns någon som har provat LED extraljusen BPE180? Kollar själv på 60w versionen men är även sugen på dom snart kommande BPE225 med hela 120w effekt, men är tveksam om min generator skulle orka med.
(Vill naturligtvis ha 5st och generatorn ligger på 75w) Så dela gärna med er av era erfarenheter, bilder, och tips!

Tack på förhand!

75w generator? 6,2 A...? Låter väldigt lite... tongue

//Brådhis

Råkade visst vara lite för snabb på tangenterna, 75A vad det jag menade förstås!
Var även lite snabb på namnet på extraljusen som heter PBE180 och PBE225.

Tack på förhand för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet!
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (18 september 2014)

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
18 september 2014
#8430
mercaa skrev:
fredda_king skrev:
tänkte om du åker på en ström dipp då du tänder ljusen så datorn nollar. annars får du mäta strömmen då du tänder släcker.. hur piggt är batteriet?

Datorn nollar inte utan den startar om färddatorn typ?

Batteriet är väl säkert inte det bästa. men har ett större i bagaget också men det är nog halv krassligt det med. vilo spänning på typ 11.9-12v efter någon dag. 

Men har jag på xenonet någon minut ungefär så sjunker spänningen till 9 volt typ- 440w + 110w halvljus.   Tecken på kasst batteri pack? tongue

Byt batteri. Vid 12volt är ju batteriet inte ens till hälften laddat. Vid 9volt är batteriet tomt. Detta så länge du får ut dryga 14v i laddning med minimalt med förbrukare igång.
Senast redigerat av RannerKing (18 september 2014)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

21 761 Inlägg
18 september 2014
#8431
mercaa skrev:
Batteriet är väl säkert inte det bästa. men har ett större i bagaget också men det är nog halv krassligt det med. vilo spänning på typ 11.9-12v efter någon dag.

Menar du att det sitter två batterier i din bil?

mercaa skrev:
Men har jag på xenonet någon minut ungefär så sjunker spänningen till 9 volt typ- 440w + 110w halvljus.

Med motorn avslagen eller igång?

558 Inlägg
18 september 2014
#8432
RannerKing skrev:
Byt batteri. Vid 12volt är ju batteriet inte ens till hälften laddat. Vid 9volt är batteriet tomt. Detta så länge du får ut dryga 14v i laddning med minimalt med förbrukare igång.

Okej, har varit å köpt ett 90ah batteri på biltema så hoppas på det bästa smile förövrigt så provade jag att ladda batteriet igår kväll och det hade börjat läcka syra (skvaller hål längst upp?)och ett svagt konstigt ljud från det...... Inte bra.


558 Inlägg
18 september 2014
#8433
Två batterier i bilen ja.  Bilen avslagen


21 761 Inlägg
18 september 2014
#8434
Du bör kolla upp om båda batterierna är dåliga eller om det bara är det ena batteriet, sedan även kontrollmäta laddspänningen. Om det visar sig att båda batterierna är dåliga så riskerar ditt nya 90 Ah batteri att dras ur, därför tycker jag att du antingen kollar upp båda eller enbart använder det nya batteriet tills vidare. smile

692 Inlägg
18 september 2014
#8435
När det är 423 sidors tråd så orkar jag dessvärre inte läsa igenom alla sidor utan jag ställer frågan rakt ut istället.

Jag har idag köpt mig ett xenon kit på Mekonomen H1 50w 5000K Speedstarter slim ballaster. Kopplar in dessa och det funkar i 1,5-2 sekunder sen stängs lampan av. Släpper jag på helljus spaken och tänder upp dessa igen så lyser det i 1,5-2 sekunder för att sen slockna igen.
Jag tänkte att det kanske var för dålig jord och jordade då direkt på batteriet med samma resultat.

Vad kan felet vara?

Xenon kittet sitter på en opel astra från -2005.
Senast redigerat av Smoke (18 september 2014)

2 074 Inlägg
18 september 2014
#8436
Octavia2 skrev:
MammDiin skrev:
Octavia2 skrev:
Jag har tre st NBB som jag tänkte byta lamptyp på har just nu H1 men såg att man kunde plocka bort själva metallplattan och sätta dit en annan lampsort.
I Svenska butiker verkar dom heta D2S/D2R men på de utländska heter dom D2S/D2C och D2H vilken lampa är det som gäller för montering i mina NBB 225.

Funkar med alla D2 lampor, utom D2R som är gjord för reflektor halvljus.

D2C är en D2S men som även passar i reflektorer gjorda för D2R. Med andra ord så är det meningen att man inte ska kunna sätta en D2S i reflektor gjord för D2R och tvärt om.
http://diodedynamics.com/images/global/ … S_diff.jpg

D2Y brukar de vanligen kallas när de har AMP kontakter istället för D2 kontakt.
http://img.alibaba.com/img/pb/044/224/4 … 44_827.jpg

Själv föredrar jag D2 kontakter framom AMP, för det är helt enkelt lättast med D2 när det kommer till att montera och demontera kontakten. Att koppla ihop AMP kan vara jävligt med en hand och även att få itu dem kan vara svårt om de kärvar. D2 funkar så fint när man enkelt vrider den med en hand och kan hålla i reflektorn med andra handen.

Tackar för svaret ska kolla runt lite på ebay och aliexpress efter lämplig lampa.
Kör med 100w ballaster då borde det gå med en 75 w lampa.
Har hört någon diskussion om att det inte finns 100w lampa?

I stort sett alla 100W kit har ''75W'' lampor. Och man kan ju undra varför ingen tillverkar en ''100W'' lampa...

Själv kör jag med 50W lampor till 100W ballaster, och konstigt nog upplever jag inte ljuset som gult heller fastän de är 4300K.

414 Inlägg
18 september 2014
#8437
UPDATE big_smile

en liten update då . har nu satt dit EMC filter på alla ballaster och när man står still med P på lådan(har automat tongue) så har problemet minskat en hel del . kan sitta och blinka utan att det varnar men i driven så har det hänt under big_smile . med Drive i lådan så håller sig varv talet på samma vid påslag och den varnar inte alls .detta är till 90% lyckat

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

Fotograf
1 319 Inlägg
18 september 2014
#8438
Smoke skrev:
När det är 423 sidors tråd så orkar jag dessvärre inte läsa igenom alla sidor utan jag ställer frågan rakt ut istället.

Jag har idag köpt mig ett xenon kit på Mekonomen H1 50w 5000K Speedstarter slim ballaster. Kopplar in dessa och det funkar i 1,5-2 sekunder sen stängs lampan av. Släpper jag på helljus spaken och tänder upp dessa igen så lyser det i 1,5-2 sekunder för att sen slockna igen.
Jag tänkte att det kanske var för dålig jord och jordade då direkt på batteriet med samma resultat.

Vad kan felet vara?

Xenon kittet sitter på en opel astra från -2005.

troligen är det för tunna kablar. får koppla på relä.  sen kanske du har canbus så om lamporna drar fel strömstyrka så tror datorn att dom är trasiga och bryter strömmen.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

692 Inlägg
18 september 2014
#8439
fredda_king skrev:
Smoke skrev:
När det är 423 sidors tråd så orkar jag dessvärre inte läsa igenom alla sidor utan jag ställer frågan rakt ut istället.

Jag har idag köpt mig ett xenon kit på Mekonomen H1 50w 5000K Speedstarter slim ballaster. Kopplar in dessa och det funkar i 1,5-2 sekunder sen stängs lampan av. Släpper jag på helljus spaken och tänder upp dessa igen så lyser det i 1,5-2 sekunder för att sen slockna igen.
Jag tänkte att det kanske var för dålig jord och jordade då direkt på batteriet med samma resultat.

Vad kan felet vara?

Xenon kittet sitter på en opel astra från -2005.

troligen är det för tunna kablar. får koppla på relä.  sen kanske du har canbus så om lamporna drar fel strömstyrka så tror datorn att dom är trasiga och bryter strömmen.

Jag tror inte riktigt att det är för tunna kablar. Däremot har tillverkaren ändrat om lite på speedstart balasterna, tidigere har det suttit en extra plus kabel som man kopplar direkt till batteriet för att få rätt ström mängd så den orkar tända till. (Lätt förklarat). Så jag ska prova med ett par andra ballaster på jobbet imorgon som har en extra plus kabel. Jag har ej canbus så det ska inte vara det heller.

Fotograf
1 319 Inlägg
18 september 2014
#8440
Smoke skrev:
fredda_king skrev:
Smoke skrev:
När det är 423 sidors tråd så orkar jag dessvärre inte läsa igenom alla sidor utan jag ställer frågan rakt ut istället.

Jag har idag köpt mig ett xenon kit på Mekonomen H1 50w 5000K Speedstarter slim ballaster. Kopplar in dessa och det funkar i 1,5-2 sekunder sen stängs lampan av. Släpper jag på helljus spaken och tänder upp dessa igen så lyser det i 1,5-2 sekunder för att sen slockna igen.
Jag tänkte att det kanske var för dålig jord och jordade då direkt på batteriet med samma resultat.

Vad kan felet vara?

Xenon kittet sitter på en opel astra från -2005.

troligen är det för tunna kablar. får koppla på relä.  sen kanske du har canbus så om lamporna drar fel strömstyrka så tror datorn att dom är trasiga och bryter strömmen.

Jag tror inte riktigt att det är för tunna kablar. Däremot har tillverkaren ändrat om lite på speedstart balasterna, tidigere har det suttit en extra plus kabel som man kopplar direkt till batteriet för att få rätt ström mängd så den orkar tända till. (Lätt förklarat). Så jag ska prova med ett par andra ballaster på jobbet imorgon som har en extra plus kabel. Jag har ej canbus så det ska inte vara det heller.

är de inte för lite ström/jord till ballastrarna du har dÅ?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil


Sök