ConnysSvetsOTaxi skrev:
Okej så då ska jag mäta på båda ställena på samma gång eller en i taget? Eller det kanske inte spelar någon roll? Och finns det något enkelt man kan göra för att få bättre spänning om det nu skulle vara ett problem?
Tack igen för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet!
Det kan börja med att kolla upp om det finns tydliga förluster mellan generator och batteri, då får du möjlighet att fixa till det innan det orsakar eventuella problem framöver.
Enklaste sättet att mäta förlusten är att sätta ena mätpinnen på generatorns B+ och andra mätpinnen på batteriets pluspol, sedan gör du om samma mätning mellan generatorns chassi och batteriets minuspol. Multimetern ska stå i läge för vanlig spänningsmätning och lämpligt mätområde kan vara tex 2 V för att få hyfsad noggrannhet.
Det du gör i detta läge är att mäta spänningsskillnaden mellan generator och batteri, mätvärdet ska alltså vara så nära 0 som möjligt i en sån här mätning. Vid mätningen ska generatorn belastas ordentligt, spela stereon på ganska hög volym och slå på kupefläkten på hög hastighet. Försök även ha lite högre motorvarv, typ 1500 varv eller så.
Om mätningen visar att förlusten är mer än 0,2-0,3 V så får du åtgärda det problemet, kanske rengöra diverse kontaktytor eller byta till nya grövre kablar.
När du vet att förlusten mellan generator och batteri ligger under 0,2-0,3 V med flera förbrukare igång så kan du göra de där strömmätningarna och vara säker på att mätningarna blir tillräckligt rättvisande.
