3671
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

21 761 Inlägg
21 september 2014
#8481
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Okej, men hur mäter jag bilen allmänna förbrukning på bästa sätt?

Med hjälp av en tångamperemätare som du kopplar på tex batteriets pluskabel, då mäts den ström som bilens förbrukare utom batteriet drar. Om du kopplar på generatorns laddkabel så ser du den totala ström som generatorn ger, dvs även den laddström som går till batteriet. Är batteriet i bra skick och fulladdat så ska det inte vara någon större skillnad mellan dessa mätningar och det funkar att mäta på båda sätten med tillräcklig noggrannhet. smile

1 237 Inlägg
21 september 2014
#8482
xeno95 skrev:
liquisole skrev:
Någon som vet vad det kan bero på att mitt xenon på höger sida ofta ej kommer igång, om jag sedan switchar mellan auto-läge och on-läge så börjar den oftast att lysa. Är en Mazda 3 GT 2005 som har xenon standard. Ballasten som börjar bli dålig eller något? sad

Lampan troligtvis smile

blir att prova med det, tack. Annors kanske som Mervolic sade om strömmen, är ju som om den har prob att komma igång.

196 Inlägg
21 september 2014
#8483
Drönirettab skrev:
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Okej, men hur mäter jag bilen allmänna förbrukning på bästa sätt?

Med hjälp av en tångamperemätare som du kopplar på tex batteriets pluskabel, då mäts den ström som bilens förbrukare utom batteriet drar. Om du kopplar på generatorns laddkabel så ser du den totala ström som generatorn ger, dvs även den laddström som går till batteriet. Är batteriet i bra skick och fulladdat så ska det inte vara någon större skillnad mellan dessa mätningar och det funkar att mäta på båda sätten med tillräcklig noggrannhet. smile

Okej, Då låter det som något t.o.m en vanlig dödlig som jag själv skulle klara av att göra. Ska se om jag kan gräva fram en tångamperemeter i verkstaden på jobbet. Då ska jag slå på stereon ordentligt och se hur mycket ampere som finns kvar så hoppas jag att det finns plats för bra många extraljus! big_smile

Tack på förhand för fortsatt visat intresse och tipsande!

21 761 Inlägg
21 september 2014
#8484
Mät även spänningen på batteriet samtidigt som strömmätningen görs och låt motorn varva 1500-2000 varv konstant vid mätningarna. Även om generatorn orkar ge ganska mycket ström så innebär det inte alltid att spänningen alltid orkar hållas på samma nivå, därför är en spänningsmätning i kombination med strömmätning också viktig. smile

783 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#8485
Var ett tag sen man la upp nåt här. Så nu kommer de lite saker som jag har lekt med.

Vart nytt vinterstuk på bimmern i år smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-4ebbf6a0bfa987ffa76668598724523e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-830a7f938f193716b4fee36449621dd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-d465d8a7a5a8cf6fc540112df9ab11a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-1dc6cbd7db1321ee2c089584bb4bbaa3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-47accd39a32c88d14b8b5814e5a972e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-59fd1d86f4f3b33e387441e16aa76632.jpg

Som ni ser är de 4st Nbb 225er med 2 x 85w 6000k och 2 x 75w 6000k FPPF

Köpte även en sån här leksak i helgen, vet dock inte vart jag ska montera den hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-b75fa5d27ce50f92ef0e2f30551d4164.jpg


2 074 Inlägg
21 september 2014
#8486
Hittade något som såg intressant ut: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/le … 010130110/

783 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#8487
Köpte mig även en 740 med som är slit och släng bil, vart lite ljus på den med wink

6st Nbb 175er med 2 x 55w 2 x 70w F7 2 x 75w PFPPFP

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-b9b2cc7e50ef5125d6a5c5b8e5a753d6.jpg

Vart lite backljus med wink 27w led x 4 , 1 x 55w ,  1x 35W xenon

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-4034fd593653b2b86b947c3897955f37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-e2f0b564bac26b3995105f7089a52415.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-7db31f134479f2d9c2a830c9eaac305a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-b5f9e0093b7111b5399a1c2d94aa0566.jpg


196 Inlägg
21 september 2014
#8488
Drönirettab skrev:
Mät även spänningen på batteriet samtidigt som strömmätningen görs och låt motorn varva 1500-2000 varv konstant vid mätningarna. Även om generatorn orkar ge ganska mycket ström så innebär det inte alltid att spänningen alltid orkar hållas på samma nivå, därför är en spänningsmätning i kombination med strömmätning också viktig. smile

Okej så då ska jag mäta på båda ställena på samma gång eller en i taget? Eller det kanske inte spelar någon roll? Och finns det något enkelt man kan göra för att få bättre spänning om det nu skulle vara ett problem?

Tack igen för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet!

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 september 2014
#8489
Brådhis skrev:
TurbOla skrev:
Confide skrev:
På många nyare bilar är det ju speciallfattningar (VW har den berömda *(%/# bajonettfattningen).
Tror mer det är det han menar.
Humanhabit.se har väl dessa socklar löst för beställning.

Nej, inte riktigt så. Lampfästet är vanlig H7 men jag tänkte på kontaktstycket till elen.

Eftersom det är hela kontaktstycken till insatserna, och motorstyrning till halvljus o.s.v.

Som jag skrev, du tar den kontakten som satt på din H7 och kopplar in till ballastens kablage. Ballasten är förberedd för detta och kablaget är anpassat till vilken sorts lampa du valt. Du behöver inte röra huvudkablaget till strålkastaren. smile

//Brådhis

Kanon, det låter bra! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

21 761 Inlägg
21 september 2014
#8490
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Okej så då ska jag mäta på båda ställena på samma gång eller en i taget? Eller det kanske inte spelar någon roll? Och finns det något enkelt man kan göra för att få bättre spänning om det nu skulle vara ett problem?

Tack igen för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet!

Det kan börja med att kolla upp om det finns tydliga förluster mellan generator och batteri, då får du möjlighet att fixa till det innan det orsakar eventuella problem framöver.

Enklaste sättet att mäta förlusten är att sätta ena mätpinnen på generatorns B+ och andra mätpinnen på batteriets pluspol, sedan gör du om samma mätning mellan generatorns chassi och batteriets minuspol. Multimetern ska stå i läge för vanlig spänningsmätning och lämpligt mätområde kan vara tex 2 V för att få hyfsad noggrannhet.

Det du gör i detta läge är att mäta spänningsskillnaden mellan generator och batteri, mätvärdet ska alltså vara så nära 0 som möjligt i en sån här mätning. Vid mätningen ska generatorn belastas ordentligt, spela stereon på ganska hög volym och slå på kupefläkten på hög hastighet. Försök även ha lite högre motorvarv, typ 1500 varv eller så.

Om mätningen visar att förlusten är mer än 0,2-0,3 V så får du åtgärda det problemet, kanske rengöra diverse kontaktytor eller byta till nya grövre kablar.

När du vet att förlusten mellan generator och batteri ligger under 0,2-0,3 V med flera förbrukare igång så kan du göra de där strömmätningarna och vara säker på att mätningarna blir tillräckligt rättvisande. smile

7 481 Inlägg
21 september 2014
#8491
Mervolic skrev:
granadadr skrev:
Mervolic skrev:
350 meter användbart ljus räcker gott för mig, ser man ett djur/hinder på så långt avstånd och inte hinner få stopp så kör man oerhört för fort. Ser inte riktigt poängen med att se längre fram än så, egentligen. Själv vill jag hellre ha så bred och jämn ljusbild som möjligt, eftersom det är lättare att se älgar, cyklister och andra självmordsbenägna djur som kommer från sidorna.

personligen tycker jag 350 meter är för lite,, tänka bara på när man kör på 2+1 väg å man ser skyltarna 400m,, det är ej så långt wink jag vill iaf kunna se 500m,,

Skyltarna är reflekterande. Har du 350 meter användbart ljus så kan du säkert se skyltarna på 700+ meters avstånd ändå. Men det finns ju inget behov av att se en älg springa över vägen 1 km bort, för den är ju typ 400 meter in i skogen när du kommer dit ändå.

kom precis hem från en resa till Sundsvall och kan bara säga att joo det behövs alltid bra ljus wink det enda som är irriterande är reflexerna från just alla skyltar,, vi hade lite dis och duggregn och nog behövdes allt ljus man kunde hitta

höll föressten på att köra på en räv vid möte,, såg den bara i ögonvrån, tjejen såg den samtidigt som jag,, MKT nära meo sad


196 Inlägg
22 september 2014
#8492
Drönirettab skrev:
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Okej så då ska jag mäta på båda ställena på samma gång eller en i taget? Eller det kanske inte spelar någon roll? Och finns det något enkelt man kan göra för att få bättre spänning om det nu skulle vara ett problem?

Tack igen för fortsatt visat intresse och hjälpsamhet!

Det kan börja med att kolla upp om det finns tydliga förluster mellan generator och batteri, då får du möjlighet att fixa till det innan det orsakar eventuella problem framöver.

Enklaste sättet att mäta förlusten är att sätta ena mätpinnen på generatorns B+ och andra mätpinnen på batteriets pluspol, sedan gör du om samma mätning mellan generatorns chassi och batteriets minuspol. Multimetern ska stå i läge för vanlig spänningsmätning och lämpligt mätområde kan vara tex 2 V för att få hyfsad noggrannhet.

Det du gör i detta läge är att mäta spänningsskillnaden mellan generator och batteri, mätvärdet ska alltså vara så nära 0 som möjligt i en sån här mätning. Vid mätningen ska generatorn belastas ordentligt, spela stereon på ganska hög volym och slå på kupefläkten på hög hastighet. Försök även ha lite högre motorvarv, typ 1500 varv eller så.

Om mätningen visar att förlusten är mer än 0,2-0,3 V så får du åtgärda det problemet, kanske rengöra diverse kontaktytor eller byta till nya grövre kablar.

När du vet att förlusten mellan generator och batteri ligger under 0,2-0,3 V med flera förbrukare igång så kan du göra de där strömmätningarna och vara säker på att mätningarna blir tillräckligt rättvisande. smile

Okej, då tror ja att jag hänger med! Ska försöka mig på dom här mätningarna så snart jag få tid på jobbet. Håller tummarna för att det ska gå att hänga på riktigt många ljus! (5st eller 6st) Provade exakt det du sa men utan att ha någon amperemeter ansluten. Har nämligen en voltmätare installerad i bilen så tänkte att jag kollar lite snabbt vad som händer iaf, får ju inga exakta siffror men ser ju om det har något påverkan eller inte och med full kupefläkt, stereo på högt och lite andra små saker så gick voltmätaren från ca 14V till 13-13.5V när jag slog på mina Big Knick med 100w halogen i varje. Vet inte om det är något som bådar gott för det hela eller ej. Men håller som sagt tummarna för att det ska gå! big_smile

MarcusHansson
763 Inlägg
22 september 2014
#8493
Här kommer min vinterbil smile

Skoda Octavia -99
https://www1.garaget.org/archive/56/55986/363077/363077-3469786.jpg

Utrustad med
3st SIM 60w 6000K
2st SIM 50w 6000K
1st Ledramp 100w

Blir led lampa till baklyset med samt dimljus mä xenon smile
kommer fler bilder sen:)

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

1 045 Inlägg
22 september 2014
#8494
Smoke skrev:
fredda_king skrev:
Smoke skrev:

Jag tror inte riktigt att det är för tunna kablar. Däremot har tillverkaren ändrat om lite på speedstart balasterna, tidigere har det suttit en extra plus kabel som man kopplar direkt till batteriet för att få rätt ström mängd så den orkar tända till. (Lätt förklarat). Så jag ska prova med ett par andra ballaster på jobbet imorgon som har en extra plus kabel. Jag har ej canbus så det ska inte vara det heller.

är de inte för lite ström/jord till ballastrarna du har dÅ?

Strömen kanske det kan vara, men jag provade som jag skrev jorda direkt till batteriet men då blev resultatet densamma. Vi monterar xenon lampor på väldigt många nybilar på jobbet (Subaru) och tycker kablarna är av samma grovlek. Men klart det kan skilja på andra sätt med.

Men jag ska prova med andra ballaster imorgon med extra Plus kabel till batteriet så får vi se om det blir bättre.

Hej du bör nog ha ett canbus kit på din bil, är mest troligt att bilen stänger av strömmen till helljuset för den tror lampan är trasig, detta pga av att xenonkittet drar för lite ström.


187 Inlägg
23 september 2014
#8495
Djo skrev:
m_dahm skrev:
Djo skrev:
När en länka till denna sida var jag tvungen att kolla runt lite.

http://www.kberg.se/kbc288-led-curved-bar

288 watt 6000 kelvin 21120 lumen 3795 kr

mot denna

http://www.prestandabelysning.se/50-rea … ramp/529-0

240 watt 5700 kelvin 21600 lumen 5695 kr

Första sidan har jag aldrig hört talas om ej ramperna heller tror ni den första lyser nästan lika bra som den andra bara en undran ? Såg ju dock nu att prestandabelysning sänkt sina priser smile

Beror på vilken ljusbild du vill ha. Reachline kommer lysa längre och med en mer markerad bredd, 10 grader högt och ca 20-25 grader brett tack vare kurvningen. Kbergs borde ge en mera ljusmatteliknande bild med kortare räckvidd.

Okej har du någon exempelbild på ett ljusmatteliknande ljus bild?


Och vilken skulle du föredra Jag vill ha en bred hyffsat lång ljusbild som är jämn i ljuset kommer även ha xenon extra ljus och tänkte ha led rampen för änu mer ljus och jämnare ljusbild.

Låter som att du vill ha en curved smile
http://m.youtube.com/watch?v=97pB5o2aM-s

10 164 Inlägg
23 september 2014
#8496
m_dahm skrev:
Djo skrev:
m_dahm skrev:
Beror på vilken ljusbild du vill ha. Reachline kommer lysa längre och med en mer markerad bredd, 10 grader högt och ca 20-25 grader brett tack vare kurvningen. Kbergs borde ge en mera ljusmatteliknande bild med kortare räckvidd.

Okej har du någon exempelbild på ett ljusmatteliknande ljus bild?

Jo det har jag med kommit fram till båda jag länkade är curved wink


Och vilken skulle du föredra Jag vill ha en bred hyffsat lång ljusbild som är jämn i ljuset kommer även ha xenon extra ljus och tänkte ha led rampen för änu mer ljus och jämnare ljusbild.

Låter som att du vill ha en curved smile
http://m.youtube.com/watch?v=97pB5o2aM-s

Båda jag länkade är curved smile

Hade gärna sett en film på k-bergs led ramp också men finner ej någon.
Senast redigerat av Djo (23 september 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

145 Inlägg
23 september 2014
#8497
Har nu satt på två 18w led backljus direkt på originalkablarna. Har bytt glödlamporna mot 10w led reflector lampor. Men jag vill kunna tända backljusen utan att lägga i backen. T.ex om jag står bakom bilen och gör något. Kan jag dra en kabel från batteriet till en brytare, sedan vidare till backljuset, och sätta en säkring framme vid batteriet?
Senast redigerat av -adro- (23 september 2014)


7 481 Inlägg
23 september 2014
#8498
-adro- skrev:
Har nu satt på två 18w led backljus direkt på originalkablarna. Har bytt glödlamporna mot 10w led reflector lampor. Men jag vill kunna tända backljusen utan att lägga i backen. T.ex om jag står bakom bilen och gör något. Kan jag dra en kabel från batteriet till en brytare, sedan vidare till backljuset, och sätta en säkring framme vid batteriet?

klart du kan det wink
och sen kan du ha ett relä eller en dubbelbrytare så kan du även ha de kopplade så du kan ha dem via backljuskontakten smile
Senast redigerat av granadadr (23 september 2014)


145 Inlägg
23 september 2014
#8499
granadadr skrev:
-adro- skrev:
Har nu satt på två 18w led backljus direkt på originalkablarna. Har bytt glödlamporna mot 10w led reflector lampor. Men jag vill kunna tända backljusen utan att lägga i backen. T.ex om jag står bakom bilen och gör något. Kan jag dra en kabel från batteriet till en brytare, sedan vidare till backljuset, och sätta en säkring framme vid batteriet?

klart du kan det wink
och sen kan du ha ett relä eller en dubbelbrytare så kan du även ha de kopplade så du kan ha dem via backljuskontakten smile

Löste det så att jag satt en liten kabelsnutt mellan dimbakljuset och sladden som går från org. backljus till ledlamporna. Resultatet blev till synes perfekt, jag kan tända alla fyra backljus med dimbakljusets knapp. Och det tänds när jag lägger i backen, sitter ingen lampa till dimbakljuset och har inte gjort på flera år. Vad tror ni om den lösningen?

Undrar dock om man måste ha dimbakljus, och vad besikningen säger om detta? Antar att jag kan dra isär kontakten och stoppa i en lampa innan jag besiktigar, tar ju inte mer än 20 sekunder :p


8 Inlägg
23 september 2014
#8500
Tjaa!

Tänkte xenonkonvertra mina halvljus till 8000k wink Golf 6 tdi 09-10

Men stötte på ett litet problem, har H7 lampor, vart fan kopplar jag in
kabelskorna? Köpte H7 55W kit från SC styling. Någon som har kopplat in det
på golf tidigare och kan berätta hur, eller någon annan som har någon lösning?



Sök