3188
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

5 149 Inlägg
19 oktober 2014
#8861
På mina extraljus så sitter det en svetsloppa i änden på varie skruv vilket i alla fall försvårar om någon vill skruva av dom och själva bågen sitter med skruv genom krockbalken med skallen på insidan så får dom lös muttern från fästet så går den ej att skruva ur smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

145 Inlägg
19 oktober 2014
#8862
Så jävla surt när man inte får ha sina saker ifred... Undrar just vad det är för folk som orkar stjäla extraljus osv. Har hänt vid två tillfällen att en familjemedlem blivit bestulen på bilstereon, som kostade ca 300 spänn på Biltema. Dom har ju ett andrahandsvärde på typ 90 kr eller nåt sånt. Även grannen blev bestulen på 13kr i enkronor och femmor som låg i bilen. Båda gångerna var under bärplockarsäsongen..

Nu till något annat. Jag upplever mitt halvljus som svagt, det är originalxenon på en v40 -04. Lamporna har jag kört med minst 5000 mil, på under två år. De är köpta hos Xenonkungen, 595kr paret, 35w och 6000k.

Vad är mest troligt? Spänningsfall eller kassa lampor?
Har funderat på att sätta ett eget relä och koppla originalballasten på det istället, måste väl göra någon sorts skillnad?


4 586 Inlägg
19 oktober 2014
#8863
-adro- skrev:
Så jävla surt när man inte får ha sina saker ifred... Undrar just vad det är för folk som orkar stjäla extraljus osv. Har hänt vid två tillfällen att en familjemedlem blivit bestulen på bilstereon, som kostade ca 300 spänn på Biltema. Dom har ju ett andrahandsvärde på typ 90 kr eller nåt sånt. Även grannen blev bestulen på 13kr i enkronor och femmor som låg i bilen. Båda gångerna var under bärplockarsäsongen..

Nu till något annat. Jag upplever mitt halvljus som svagt, det är originalxenon på en v40 -04. Lamporna har jag kört med minst 5000 mil, på under två år. De är köpta hos Xenonkungen, 595kr paret, 35w och 6000k.

Vad är mest troligt? Spänningsfall eller kassa lampor?
Har funderat på att sätta ett eget relä och koppla originalballasten på det istället, måste väl göra någon sorts skillnad?

Kan även vara en dålig reflektor. Fungerar höjdjusteringen som den ska ?


145 Inlägg
19 oktober 2014
#8864
jocke_gronberg skrev:
-adro- skrev:
Så jävla surt när man inte får ha sina saker ifred... Undrar just vad det är för folk som orkar stjäla extraljus osv. Har hänt vid två tillfällen att en familjemedlem blivit bestulen på bilstereon, som kostade ca 300 spänn på Biltema. Dom har ju ett andrahandsvärde på typ 90 kr eller nåt sånt. Även grannen blev bestulen på 13kr i enkronor och femmor som låg i bilen. Båda gångerna var under bärplockarsäsongen..

Nu till något annat. Jag upplever mitt halvljus som svagt, det är originalxenon på en v40 -04. Lamporna har jag kört med minst 5000 mil, på under två år. De är köpta hos Xenonkungen, 595kr paret, 35w och 6000k.

Vad är mest troligt? Spänningsfall eller kassa lampor?
Har funderat på att sätta ett eget relä och koppla originalballasten på det istället, måste väl göra någon sorts skillnad?

Kan även vara en dålig reflektor. Fungerar höjdjusteringen som den ska ?

Hade loss ena strålkastaren för inte så längesen, tyckte reflektorn såg okej ut. Hör att "nivåmotorn" låter när jag slår på tändningen, finns nåt sätt att testa om den fungerar?

Dom lyser ju inte för lågt, hellre för högt isåfall, men ingen har blinkat åt mig så bländar då förmodligen inte.
Senast redigerat av -adro- (19 oktober 2014)


Avstängd
10 388 Inlägg
19 oktober 2014
#8865
-adro- skrev:
jocke_gronberg skrev:
-adro- skrev:
Så jävla surt när man inte får ha sina saker ifred... Undrar just vad det är för folk som orkar stjäla extraljus osv. Har hänt vid två tillfällen att en familjemedlem blivit bestulen på bilstereon, som kostade ca 300 spänn på Biltema. Dom har ju ett andrahandsvärde på typ 90 kr eller nåt sånt. Även grannen blev bestulen på 13kr i enkronor och femmor som låg i bilen. Båda gångerna var under bärplockarsäsongen..

Nu till något annat. Jag upplever mitt halvljus som svagt, det är originalxenon på en v40 -04. Lamporna har jag kört med minst 5000 mil, på under två år. De är köpta hos Xenonkungen, 595kr paret, 35w och 6000k.

Vad är mest troligt? Spänningsfall eller kassa lampor?
Har funderat på att sätta ett eget relä och koppla originalballasten på det istället, måste väl göra någon sorts skillnad?

Kan även vara en dålig reflektor. Fungerar höjdjusteringen som den ska ?

Hade loss ena strålkastaren för inte så längesen, tyckte reflektorn såg okej ut. Hör att "nivåmotorn" låter när jag slår på tändningen, finns nåt sätt att testa om den fungerar?

Dom lyser ju inte för lågt, hellre för högt isåfall, men ingen har blinkat åt mig så blandar då förmodligen inte.

Ställ dig med fronten mot en vägg och se om lamporna rör sig? (Antar att det fungerar på Volvo som på ex.vis Audi)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 030 Inlägg
19 oktober 2014
#8866
då han har en V40 så är det inte sådan funktion som audi har med nivåregleringen! Dom går alltså inte upp och ner och sedan till rätt läge vid start

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

145 Inlägg
19 oktober 2014
#8867
Om jag står nära en vägg med halvljus på ser det ut ungefär såhär: ___/      ___/

Slår jag på helljus så försvinner de tydliga linjerna, om ni fattar vad jag menar, tycker det ser ut som det blir så iallafall.

Edit: Om jag jämför med brorsans v40 -99 med halogenlampor, så tycker jag den har bättre halvljus, den har mer som en tydlig linje där halvljuset slutar. det har de flesta bilar tycker jag. Men inte min vad jag kan se.
Senast redigerat av -adro- (19 oktober 2014)


2 071 Inlägg
19 oktober 2014
#8868
-adro- skrev:
Om jag står nära en vägg med halvljus på ser det ut ungefär såhär: ___/      ___/

Slår jag på helljus så försvinner de tydliga linjerna, om ni fattar vad jag menar, tycker det ser ut som det blir så iallafall.

Edit: Om jag jämför med brorsans v40 -99 med halogenlampor, så tycker jag den har bättre halvljus, den har mer som en tydlig linje där halvljuset slutar. det har de flesta bilar tycker jag. Men inte min vad jag kan se.

Xenonlamporna börjar även lysa svagare med tiden, men original borde väl ha 80% kvar av ljuset efter 2000 timmar vill jag minnas. Men du har inte original så säkert förlorar de ljuset lite snabbare. Du har ju även 6000K som lyser svagare speciellt i regn och dimma.

4 586 Inlägg
19 oktober 2014
#8869
Hej har en Golf -11

hur känsliga är dom för ballaster när det gäller resten av elsystemet. Tänkte konvertera helljuset.

Vet att på volvo v50/Audi A3 så går torkarmotorn sönder vid konvertering

vad bör man tänka på ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (19 oktober 2014)


145 Inlägg
19 oktober 2014
#8870
MammDiin skrev:
-adro- skrev:
Om jag står nära en vägg med halvljus på ser det ut ungefär såhär: ___/      ___/

Slår jag på helljus så försvinner de tydliga linjerna, om ni fattar vad jag menar, tycker det ser ut som det blir så iallafall.

Edit: Om jag jämför med brorsans v40 -99 med halogenlampor, så tycker jag den har bättre halvljus, den har mer som en tydlig linje där halvljuset slutar. det har de flesta bilar tycker jag. Men inte min vad jag kan se.

Xenonlamporna börjar även lysa svagare med tiden, men original borde väl ha 80% kvar av ljuset efter 2000 timmar vill jag minnas. Men du har inte original så säkert förlorar de ljuset lite snabbare. Du har ju även 6000K som lyser svagare speciellt i regn och dimma.

Vet inte riktigt hur många timmar det går på 5000 mil, men de har kanske tappat lite styrka.

Min idé om att koppla halvljuset på ett eget relä då, är den helt meningslös?
Jag menar, bilens kablage är ju rätt gammalt, kablarna är stela och på ett ställe i lamphuset såg jag att det var ett liitet hål på strömkabelns hölje.

Kanske ska skaffa ett par lampor med 5000k, några som rekommenderas förutom Philips och Osram? De är ju så dyra sad


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
19 oktober 2014
#8871
-adro- skrev:
MammDiin skrev:
-adro- skrev:
Om jag står nära en vägg med halvljus på ser det ut ungefär såhär: ___/      ___/

Slår jag på helljus så försvinner de tydliga linjerna, om ni fattar vad jag menar, tycker det ser ut som det blir så iallafall.

Edit: Om jag jämför med brorsans v40 -99 med halogenlampor, så tycker jag den har bättre halvljus, den har mer som en tydlig linje där halvljuset slutar. det har de flesta bilar tycker jag. Men inte min vad jag kan se.

Xenonlamporna börjar även lysa svagare med tiden, men original borde väl ha 80% kvar av ljuset efter 2000 timmar vill jag minnas. Men du har inte original så säkert förlorar de ljuset lite snabbare. Du har ju även 6000K som lyser svagare speciellt i regn och dimma.

Vet inte riktigt hur många timmar det går på 5000 mil, men de har kanske tappat lite styrka.

Min idé om att koppla halvljuset på ett eget relä då, är den helt meningslös?
Jag menar, bilens kablage är ju rätt gammalt, kablarna är stela och på ett ställe i lamphuset såg jag att det var ett liitet hål på strömkabelns hölje.

Kanske ska skaffa ett par lampor med 5000k, några som rekommenderas förutom Philips och Osram? De är ju så dyra sad

Har du kollat på lichtex.de? Ska tydligen ha rätt schyssta priser på Osram och Philips lampor vad jag har läst, dock har jag inte handlat därifrån själv.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

2 071 Inlägg
19 oktober 2014
#8872
AD_ skrev:
-adro- skrev:
MammDiin skrev:

Xenonlamporna börjar även lysa svagare med tiden, men original borde väl ha 80% kvar av ljuset efter 2000 timmar vill jag minnas. Men du har inte original så säkert förlorar de ljuset lite snabbare. Du har ju även 6000K som lyser svagare speciellt i regn och dimma.

Vet inte riktigt hur många timmar det går på 5000 mil, men de har kanske tappat lite styrka.

Min idé om att koppla halvljuset på ett eget relä då, är den helt meningslös?
Jag menar, bilens kablage är ju rätt gammalt, kablarna är stela och på ett ställe i lamphuset såg jag att det var ett liitet hål på strömkabelns hölje.

Kanske ska skaffa ett par lampor med 5000k, några som rekommenderas förutom Philips och Osram? De är ju så dyra sad

Har du kollat på lichtex.de? Ska tydligen ha rätt schyssta priser på Osram och Philips lampor vad jag har läst, dock har jag inte handlat därifrån själv.

Ja de har bästa priserna jag sett där, men inte själv heller (vågat) handlat därifrån.

264 Inlägg
19 oktober 2014
#8873
AD_ skrev:
Har du kollat på lichtex.de? Ska tydligen ha rätt schyssta priser på Osram och Philips lampor vad jag har läst, dock har jag inte handlat därifrån själv.

Jag har handlat från Lichtex flertalet gånger utan problem. Senast Philips D1S+ som ger runt 4700k.
Lichtex är välkänt på många tyska forum som en av de få seriösa firmorna.

Jag synade lamporna noga, på gränsen till paranoid granskning, och samtliga lampor därifrån var äkta vara.
Dock så är osram drabbat av väldigt identiska plagiat så till den milda grad att knappt osram själva kan garantera sina egna lampors äkthet, såvida de inte kan följa försändelsen för just "DEN" lampan från sitt eget lager till en specifik ÅF just vid "den" tidpunkten.
Så illa är det. sad
Philips har inte drabbats av detta konstigt nog, troligtvis för att philips inte är lika utbrett i asien med xenonprodukter som osram är.

(Edit: ang ljusstyrka och livslängd.. Ett originalxenon har ofta tappat över 50% av ljusstyrkan efter ca 2000 timmar.)
Senast redigerat av JE71 (19 oktober 2014)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

145 Inlägg
19 oktober 2014
#8874
Dessa Philips D2R 4800k med 50% mer ljus, vad finns att säga om dem? Är priserna på lichtex.de per styck?
Skoltyskan är inte så bra som den en gång var :p


264 Inlägg
19 oktober 2014
#8875
-adro- skrev:
Dessa Philips D2R 4800k med 50% mer ljus, vad finns att säga om dem? Är priserna på lichtex.de per styck?
Skoltyskan är inte så bra som den en gång var :p

Det var sådana jag köpte, fast D1S.
Precis som det ska vara så lös de första veckan gräddgult runt 4000k, sedan så blev ljuset vitare och vitare, och efter en månad med min användning så hade de samma kelvin som de 5000k xenon jag har i extraljusen.
Mina gamla lampor hade runt 1500 timmar bakom sig, och jag blev förvånad när jag fick se hur pass mycket starkare de nya lamporna lös. Så jag skulle rekommendera att byta lampor efter absolut MAX 1500-2000 timmar!

Pris per styck, ja.
Senast redigerat av JE71 (19 oktober 2014)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

145 Inlägg
19 oktober 2014
#8876
JE71 skrev:
-adro- skrev:
Dessa Philips D2R 4800k med 50% mer ljus, vad finns att säga om dem? Är priserna på lichtex.de per styck?
Skoltyskan är inte så bra som den en gång var :p

Det var sådana jag köpte, fast D1S.
Precis som det ska vara så lös de första veckan gräddgult runt 4000k, sedan så blev ljuset vitare och vitare, och efter en månad med min användning så hade de samma kelvin som de 5000k xenon jag har i extraljusen.
Mina gamla lampor hade runt 1500 timmar bakom sig, och jag blev förvånad när jag fick se hur pass mycket starkare de nya lamporna lös. Så jag skulle rekommendera att byta lampor efter absolut MAX 1500-2000 timmar!

Pris per styck, ja.

Hur lång var leveranstiden? smile


264 Inlägg
20 oktober 2014
#8877
-adro- skrev:
Hur lång var leveranstiden? smile

4 Arbetsdagar

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

600 Inlägg
20 oktober 2014
#8878
Vad brukar ni ha för borr för att gummit ska passa i lyktorna?

230 Inlägg
20 oktober 2014
#8879
ErsdaHL skrev:
Vad brukar ni ha för borr för att gummit ska passa i lyktorna?

typ en sån här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve … HSS-19284/
Senast redigerat av lajvN (20 oktober 2014)


145 Inlägg
20 oktober 2014
#8880
Kan informera om att Biltemas stenskottsskydd sitter som berget på SIM extraljus. Finns nog dock en risk att man råkar ha sönder dem om man tar av och på dem ofta.

Jag har de ofärgade, men funderar på att sätta gul film på och endast använda dem i dimma och snöoväder, och på dagen kanske. Vad tror ni om det?



Sök