5723
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

145 Inlägg
21 oktober 2014
#8921
Här är några bilder på extraljusen jag har nu, kanske någon finner det intressant. Tycker jag fick behagligare ljus med dessa än med LED-ljusen, mindre närljus, även om det inte är något som helst fel på dem. Smaksak antar jag.

3x70w xenon i extraljusen (fjärr, pencil, fjärr) och 55w xenon i helljuset. Sitter stenskottsskydd från Biltema på.

Även monterat backljus. 2x18w LED backljus/arbetsljus. 2st 10w LED med egen liten refektor ist. för original lampor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146540/146540-03684a4d5e97851d0e0e1831b8642076_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146540/146540-9cdb8d180d7f9d4779ab0db0452a82a4_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146540/146540-9170ded2c6bcf22da4f457f765bbf884_tn.jpg

Min lösning med stag. Sladdarna är för korta så kunde inte gömma kontakterna.. Tips??
https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146540/146540-a63ad273d5a92df2555231707fa28d11_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146540/146540-4f0625122c922fd642ff9832fef8cbe5_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146540/146540-60ee672964f4eacdbc92d281e68fb8b8_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146540/146540-d47a1471afa67355974edc2d98ad01d1_tn.jpg


2 030 Inlägg
21 oktober 2014
#8922
Vart köpte du backljusen?? Fungerar dom bra?
Tänkte att de kunde vara bra på min 940 då man ser lite klent så lite extra gör inget! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

145 Inlägg
21 oktober 2014
#8923
BlueScreeen skrev:
Vart köpte du backljusen?? Fungerar dom bra?
Tänkte att de kunde vara bra på min 940 då man ser lite klent så lite extra gör inget! smile

Köpte dem hos kberg.se men de finns hos fler också. Även på tradera har jag sett såna. Tycker de funkar riktigt bra smile


127 Inlägg
21 oktober 2014
#8924
-adro- skrev:
torpis skrev:
Har vi lärt oss något idag nu då? Hoppas det.

Förlåt konstapeln. Men hur sann är uppgiften om 2km räckvidd? Kanske är hur långt bort man kan se en reflex, vilket i så fall är lite missledande när de skriver så. Då de flesta säkert tänker "Nice jag kommer kunna se 2km" och köper, för att sedan bli besvikna.

Läste 1 km någon stans. Men hur som haver så lär de lysa galet mycket. Efter stölden vågar jag nog inte köra på dessa stora runda utan vill nog ha en ledramp som antingen kan monteras av lätt eller en som sitter som berget (typ under reggplåten). Vilka ska man satsa på om man vill ha ungefär samma ljusutbyte (längd etc) som dessa monster?


145 Inlägg
21 oktober 2014
#8925
Perrablerra skrev:
-adro- skrev:
torpis skrev:
Har vi lärt oss något idag nu då? Hoppas det.

Förlåt konstapeln. Men hur sann är uppgiften om 2km räckvidd? Kanske är hur långt bort man kan se en reflex, vilket i så fall är lite missledande när de skriver så. Då de flesta säkert tänker "Nice jag kommer kunna se 2km" och köper, för att sedan bli besvikna.

Läste 1 km någon stans. Men hur som haver så lär de lysa galet mycket. Efter stölden vågar jag nog inte köra på dessa stora runda utan vill nog ha en ledramp som antingen kan monteras av lätt eller en som sitter som berget (typ under reggplåten). Vilka ska man satsa på om man vill ha ungefär samma ljusutbyte (längd etc) som dessa monster?

Om du inte blivit allt för frälst på LED så kanske xenonkonverterade SIM eller liknande kan vara ett alternativ? Finns nog inte många som vill sno såna, och lyser mer än okej vill jag påstå. Skulle någon mot förmodan stjäla dem så får de ju inte med sig ballasterna om du sätter dem innanför huven/krockbalken. Och ljusen kostar ca 250 spänn styck tongue

Vill du ha LED så finns ju en uppsjö av ramper, kan inte riktigt säga vilka som är bäst. Du kan nog få betala en rätt rejäl peng om du vill ha en riktig kvalitetsramp.


3 Inlägg
22 oktober 2014
#8926
Hej!
Orkar tyvärr inte läsa igenom denna megatråd, ursäkta för det wink
Har monterat en ledramp på bilen (E46 -01) och den blinkar till ibland när den ska vara avstängd.
Jag gissar att det är ljusövervakningen som kollar om helljuset fungerar och då ledrampen kräver mindre ström än halogenlamporna så blinkar den till då.
Hur gör jag för att fixa detta? Har läst om relän med resistor/diod men kan inte hitta såna reläer någonstans, hjälp tack!! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
22 oktober 2014
#8927
maettiboy skrev:
Hej!
Orkar tyvärr inte läsa igenom denna megatråd, ursäkta för det wink
Har monterat en ledramp på bilen (E46 -01) och den blinkar till ibland när den ska vara avstängd.
Jag gissar att det är ljusövervakningen som kollar om helljuset fungerar och då ledrampen kräver mindre ström än halogenlamporna så blinkar den till då.
Hur gör jag för att fixa detta? Har läst om relän med resistor/diod men kan inte hitta såna reläer någonstans, hjälp tack!! smile

Inget relä alls idag?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 Inlägg
22 oktober 2014
#8928
it_mutt skrev:
maettiboy skrev:
Hej!
Orkar tyvärr inte läsa igenom denna megatråd, ursäkta för det wink
Har monterat en ledramp på bilen (E46 -01) och den blinkar till ibland när den ska vara avstängd.
Jag gissar att det är ljusövervakningen som kollar om helljuset fungerar och då ledrampen kräver mindre ström än halogenlamporna så blinkar den till då.
Hur gör jag för att fixa detta? Har läst om relän med resistor/diod men kan inte hitta såna reläer någonstans, hjälp tack!! smile

Inget relä alls idag?

Jo det sitter ett relä nu, men det verkar reagera för lätt eller vad man ska säga.
Funderar på att sätta ett motstånd på styrströmmen så inte reläet öppnar när ljuskontrollen gör sitt, kan det funka tro?

127 Inlägg
22 oktober 2014
#8929
-adro- skrev:
Perrablerra skrev:
-adro- skrev:

Förlåt konstapeln. Men hur sann är uppgiften om 2km räckvidd? Kanske är hur långt bort man kan se en reflex, vilket i så fall är lite missledande när de skriver så. Då de flesta säkert tänker "Nice jag kommer kunna se 2km" och köper, för att sedan bli besvikna.

Läste 1 km någon stans. Men hur som haver så lär de lysa galet mycket. Efter stölden vågar jag nog inte köra på dessa stora runda utan vill nog ha en ledramp som antingen kan monteras av lätt eller en som sitter som berget (typ under reggplåten). Vilka ska man satsa på om man vill ha ungefär samma ljusutbyte (längd etc) som dessa monster?

Om du inte blivit allt för frälst på LED så kanske xenonkonverterade SIM eller liknande kan vara ett alternativ? Finns nog inte många som vill sno såna, och lyser mer än okej vill jag påstå. Skulle någon mot förmodan stjäla dem så får de ju inte med sig ballasterna om du sätter dem innanför huven/krockbalken. Och ljusen kostar ca 250 spänn styck tongue

Vill du ha LED så finns ju en uppsjö av ramper, kan inte riktigt säga vilka som är bäst. Du kan nog få betala en rätt rejäl peng om du vill ha en riktig kvalitetsramp.

Jo visst xenon kan vara ett alternativ. Har dock blivit förälskad i hur snabbt de tänds. 0,1 sekund lär inget xenonkitt i hela världen kunna slå. Bra när någon inte bländar av big_smile Dessutom tar det ingen plast och kan monteras väldigt diskret. Men får fnula vidare och se vad försäkringsbolaget säger.


1 749 Inlägg
23 oktober 2014
#8930
Djo skrev:
-adro- skrev:
Djo skrev:

185 watt cree led 16 680 lumen ljus från ett extraljus tre stycken skulle ge 50 040 lumen ser du inte den alltså?

Ser bara en länk till crazyrides förstasida, men blir endast vitt när jag klickar på den :s

Ja den ligger ju på första sidan ser jag nu kolla igen ser du en stor annons på första sidan för det extraljuset.

http://www.crazyride.se/

En massa 5w dioder, jag skulle föredragit starkare dioder men å andra sidan är jag inte diodfrälst wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

24 Inlägg
23 oktober 2014
#8931
Alla ni med ramper på taket, vad använder ni för genomförning?  Ska montera en 42" ledramp på e39 men hittar ingen bra genomförning.


1 071 Inlägg
23 oktober 2014
#8932
Jag har dragit kabeln under dropplisten sen ner under huven

Onödigt inlägg^^

25 Inlägg
23 oktober 2014
#8933
Hejsan.

På min bil har jag  ljustekniken D2S vid mina halvljus.
Kan jag med marginal välja att uppgradera mig från D2S till D2R och till ljusfrekvensen 4300K med de befintliga original ballaster som bilen har sedan nytillverkningen?

Undrar:LG

Perrablerra skrev:
-adro- skrev:
Perrablerra skrev:

Läste 1 km någon stans. Men hur som haver så lär de lysa galet mycket. Efter stölden vågar jag nog inte köra på dessa stora runda utan vill nog ha en ledramp som antingen kan monteras av lätt eller en som sitter som berget (typ under reggplåten). Vilka ska man satsa på om man vill ha ungefär samma ljusutbyte (längd etc) som dessa monster?

Om du inte blivit allt för frälst på LED så kanske xenonkonverterade SIM eller liknande kan vara ett alternativ? Finns nog inte många som vill sno såna, och lyser mer än okej vill jag påstå. Skulle någon mot förmodan stjäla dem så får de ju inte med sig ballasterna om du sätter dem innanför huven/krockbalken. Och ljusen kostar ca 250 spänn styck tongue

Vill du ha LED så finns ju en uppsjö av ramper, kan inte riktigt säga vilka som är bäst. Du kan nog få betala en rätt rejäl peng om du vill ha en riktig kvalitetsramp.

Jo visst xenon kan vara ett alternativ. Har dock blivit förälskad i hur snabbt de tänds. 0,1 sekund lär inget xenonkitt i hela världen kunna slå. Bra när någon inte bländar av big_smile Dessutom tar det ingen plast och kan monteras väldigt diskret. Men får fnula vidare och se vad försäkringsbolaget säger.

2 071 Inlägg
23 oktober 2014
#8934
Lalo59 skrev:
Hejsan.

På min bil har jag  ljustekniken D2S vid mina halvljus.
Kan jag med marginal välja att uppgradera mig från D2S till D2R och till ljusfrekvensen 4300K med de befintliga original ballaster som bilen har sedan nytillverkningen?

Undrar:LG

Om din bil har D2S så finns det bara nackdelar att köra med D2R istället, D2R är endast gjorda för halvljus med reflektorer.
Däremot så funkar dina ballaster med både D2S och D2R lampor så länge de är 35W.

Och färgtemperaturen kan du välja vad du tycker men 4300K eller 5000K rekommenderas.

24 Inlägg
23 oktober 2014
#8935
Jag saknar dropplist men kan iofs tänka mig att tejpa skiten, sitter ändå bara på vinterhalvåret.


71 Inlägg
24 oktober 2014
#8936
Du bör läsa på lite om olika Xenonlampor, vilken spänning som driver dom, färgtemperaturer osv för att lättare förstå dig på sakerna.
R står alltså för reflektor precis som MammDiin skriver, det har inget med lampans effekt att göra som att en V70R går bättre än en V70T5 osv wink


Jag citerar mig själv från någon sida tillbaka.
Lalo59 skrev:
Hejsan.

På min bil har jag  ljustekniken D2S vid mina halvljus.
Kan jag med marginal välja att uppgradera mig från D2S till D2R och till ljusfrekvensen 4300K med de befintliga original ballaster som bilen har sedan nytillverkningen?

Undrar:LG

Pierre2JZ skrev:
D2S och D2R är lampor som normalt sitter i halvljuset på bilar med projektor (D2S) och reflektor (D2R), dessa har inga AMP kontakter utan man får använda en adapterkabel.
D2C är nån sorts hybridlampa som passar i både reflektor och projektor, dock inte att rekommendera i halvljus med reflektor då en D2R lampa har en avskärmning som förhindrar att ljuset lyser på fel ställe i reflektorn så det bländar.

D2Y och D2H har AMP kontakter och kan ersätta en D1S och D2S lampa.
Dock har D1S lampan tändaren påbyggd baktill och kräver då en speciell ballast. Bland annat har NBB originalxenon sånna lampor.
Det som skiljer dom olika lamporna åt är alltså urfasningarna i lampornas fötter som passar i klackarna på strålkastaren/extraljuset.

Googla bilder så får du mer humm om hur de ser ut wink


127 Inlägg
24 oktober 2014
#8937
fulingbusen skrev:
Jag saknar dropplist men kan iofs tänka mig att tejpa skiten, sitter ändå bara på vinterhalvåret.

Är också intresserad av att sätta en på taket. Tjoa gärna till hur du fick till det. Är även intresserad av de bästa sätten att montera dem. Skulle vilja kunna ta av den när jag inte använder bilen så den inte blir snodd smile


230 Inlägg
24 oktober 2014
#8938
Perrablerra skrev:
fulingbusen skrev:
Jag saknar dropplist men kan iofs tänka mig att tejpa skiten, sitter ändå bara på vinterhalvåret.

Är också intresserad av att sätta en på taket. Tjoa gärna till hur du fick till det. Är även intresserad av de bästa sätten att montera dem. Skulle vilja kunna ta av den när jag inte använder bilen så den inte blir snodd smile

Fixa ett takräcke som ni fäster rampen i.
Sätt på AMP/Deutsch kontakter för att snabbt kunna montera av den.
Sätt reläsats och förläng kablarna upp på taket med AMP/Deutsch
Köp http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … -st-35596/ och fäst i kanten på rutan.

Volia, rampen blir lätt att plocka bort och kablarna blir relativt bort gömda.


Man kan även sätta såna här med krympslang och stripes.
Inte lika snyggt men funkar också.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … -st-35495/
Senast redigerat av lajvN (24 oktober 2014)


48 Inlägg
25 oktober 2014
#8939
Nån som har erfarenhet av humanhabits xenonljus?
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e … svart.html

145 Inlägg
25 oktober 2014
#8940
Limpan_ skrev:
Nån som har erfarenhet av humanhabits xenonljus?
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e … svart.html

Svar ja. Dock inte de du länkar, men kan säga att jag hellre åker utan ljus än handlar där igen. Extraljusen hade dålig kvalité, lyste med olika färg trots att det vart led-lampor. Ingen bra kundservice alls. För 2500 hade jag nog konverterat några SIM extraljus eller handlat färdiga extraljus nån annanstans smile



Sök