5819
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Jägermeister
910 Inlägg
26 oktober 2014
#8961
Hej gott folk!
Tänkte höra med er som ju verkar kunna det mesta inom xenon, har 4st blå Bosch Navigator som det för tillfället sitter 4x140w halogen i som jag tänkt xenonkonvertera.
Får som jag kollat 2 satser xenon för kring 1000kr på olika ställen, alltså 4 lampor och 4 ballaster.
Kommer det bli en större skillnad med det jag tänkt, 55w 4300k H1 med slim ballaster jämför med 140w halogen?
Sen undrar jag om ballasterna skulle kunna rymmas innuti extralysena och hur känsliga är dom för vibrationer och stötar, kan dom ligga lösa innuti extralysena eller måste dom sättas fast med tex dubbelhäftande tejp?
Dubbehäftande tejp kan ju bli lite svårt då extralysenas kåpor ju är runda så blir ju inte mkt till fästyta.

En gång är ingen gång...

4 586 Inlägg
26 oktober 2014
#8962
patrikke skrev:
jocke_gronberg skrev:
Ni som är sugna på att skaffa bättre helljus och har H15 lampor med DRL
te:x golf 6/Caddy.mm

Skit i dessa xenon lampor helt omöjliga att montera. Passformen är kass och strömadaptern får man inte dit

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-a58367fd6a1741aeddca9c6109c7276e.jpg

Vilket märke är det på de lamporna då som man ska undvika?

carmodshop står det på mina men säkert samma tillverkare fast i olika förpackning

köpta ifrån england
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 oktober 2014)


600 Inlägg
26 oktober 2014
#8963
Drönirettab skrev:
ErsdaHL skrev:
men kan tro att jorden är dålig då den sitter i en flärp till framskärm.

När alla ballasterna ska tända extraljusen så drar det en del ström, sitter jordkablarna bara i en vek plåtflärp så finns absolut anledning att misstänka dålig kontakt där. Oavsett vad som orsakar ditt problem så tycker jag att du borde byta till ett bättre ställe för jordkablarna. smile

flyttade hela kabelstammen upp runt batteriet så tar all jord och ström där. Men nu är det ett surrande ljud från dom små boxarna på kablarna till ballastrarna vet ej om det var så tidigare? är kanske vanligt?

2 071 Inlägg
26 oktober 2014
#8964
ErsdaHL skrev:
Drönirettab skrev:
ErsdaHL skrev:
men kan tro att jorden är dålig då den sitter i en flärp till framskärm.

När alla ballasterna ska tända extraljusen så drar det en del ström, sitter jordkablarna bara i en vek plåtflärp så finns absolut anledning att misstänka dålig kontakt där. Oavsett vad som orsakar ditt problem så tycker jag att du borde byta till ett bättre ställe för jordkablarna. smile

flyttade hela kabelstammen upp runt batteriet så tar all jord och ström där. Men nu är det ett surrande ljud från dom små boxarna på kablarna till ballastrarna vet ej om det var så tidigare? är kanske vanligt?

Brukar vanligen vara lite ljud från xenon, speciellt i början när de tänder lampan.

3 151 Inlägg
26 oktober 2014
#8965
tiquz skrev:
Tja! Jag tänkte koppla lite små led lampor på min vulva 850.
Jag har ska ha 3 i mina extra ljus, 2 på motorhuven och 2 vid spoilern. De 4 på motorhuven och spoilern är bara 1 diod i vardera lampa och de i extra ljuset blir nog w5w lampor (tror jag?).

Min fråga är kan jag koppla in alla dem i en positionslyserna på en sida?
Jag är rädd för glödtrådsvakten ska jäklas för mig, jag har led i positionslyserna redan men det är lampor med motståndet inbyggt i.

Det bör gå bra, skulle jag tro. Är ju inga ofantliga mängder med ström som går åt, men i värsta fall får du väl koppla på andra sidan också eller med relä.

gemini78 skrev:
Hej gott folk!
Tänkte höra med er som ju verkar kunna det mesta inom xenon, har 4st blå Bosch Navigator som det för tillfället sitter 4x140w halogen i som jag tänkt xenonkonvertera.
Får som jag kollat 2 satser xenon för kring 1000kr på olika ställen, alltså 4 lampor och 4 ballaster.
Kommer det bli en större skillnad med det jag tänkt, 55w 4300k H1 med slim ballaster jämför med 140w halogen?
Sen undrar jag om ballasterna skulle kunna rymmas innuti extralysena och hur känsliga är dom för vibrationer och stötar, kan dom ligga lösa innuti extralysena eller måste dom sättas fast med tex dubbelhäftande tejp?
Dubbehäftande tejp kan ju bli lite svårt då extralysenas kåpor ju är runda så blir ju inte mkt till fästyta.

35W xenon motsvarar ungefär 100W halogenljus. 55W xenon borde motsvara bra mycket mer än 140W halogen är min gissning.

Angående ballasterna skulle jag försöka fästa dem på något sätt, men visst tål de lite stryk också. Vibrationer brukar de tåla rätt bra enligt min erfarenhet. Om du inte är så grinig med lyktornas yttre så kan du ju alltid dra en liten bult genom höljet och skruva fast en hållare på insidan av lyktan (och täta hålet med typ silikon eller något).

77 Inlägg
26 oktober 2014
#8966
Någon här inne som har erfarenhet av att xenonkonvertera hel/halvljus i en audi a3a årsm 05-08? Läst att det finns risk att bränna torkarmotor och grejer om fel kit används.. Tar för givet att canbus behövs men finns tydligen något som heter Canbus Canceller och ska även det behövas (utöver vanliga canbus kittet).. Stämmer det?

Tacksam för hjälp, less på det tråkiga gula halogenskenet!!

4 586 Inlägg
27 oktober 2014
#8967
vetus skrev:
Någon här inne som har erfarenhet av att xenonkonvertera hel/halvljus i en audi a3a årsm 05-08? Läst att det finns risk att bränna torkarmotor och grejer om fel kit används.. Tar för givet att canbus behövs men finns tydligen något som heter Canbus Canceller och ska även det behövas (utöver vanliga canbus kittet).. Stämmer det?

Tacksam för hjälp, less på det tråkiga gula halogenskenet!!

ska montera dessa på min golf 6a ska tydlingen fungera fint även på audi a3

http://www.humanhabit.se/se/xenontillbe … -pack.html


* Voff voff *
10 970 Inlägg
27 oktober 2014
#8968
vetus skrev:
Någon här inne som har erfarenhet av att xenonkonvertera hel/halvljus i en audi a3a årsm 05-08? Läst att det finns risk att bränna torkarmotor och grejer om fel kit används.. Tar för givet att canbus behövs men finns tydligen något som heter Canbus Canceller och ska även det behövas (utöver vanliga canbus kittet).. Stämmer det?

Tacksam för hjälp, less på det tråkiga gula halogenskenet!!

Min pappa hade en Audi A3 SB -05 för en massa år sedan. Efter två torkarmotorbyten gav vi han upp och körde med vanliga halogen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

77 Inlägg
27 oktober 2014
#8969
Okay.. skriv gärna hur det går jocke_gronberg! Verkar vara lite bökigt brådhis men ack så värt det om det nu skulle gå..

Så här står det på "canbus canceller" kittet:

"HID decoder med utökade canbus egenskaper i de fall din befintliga canbus ballast ej medför felfri funktion.

Även nödvändig som tillbehör vid xenonkonvertering av Volvo V50, Audi A3, Peugeot 407 m.fl. vars strålkastare delar gemensam jordpunkt med torkarmotorn, som därmed riskerar att haverera"

Låter väl vettigt?
Senast redigerat av vetus (27 oktober 2014)

10 164 Inlägg
27 oktober 2014
#8970
Delar samma jordpunkt ja i viss mening gör väl alla jordpunkter det då karossen är en enda stor jordpunkt. Menar dom att dom sitter på samma plats kanske en flytning av ena jorden kan hjälpa till viss del bara en tanke.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

187 Inlägg
27 oktober 2014
#8971
gemini78 skrev:
Hej gott folk!
Tänkte höra med er som ju verkar kunna det mesta inom xenon, har 4st blå Bosch Navigator som det för tillfället sitter 4x140w halogen i som jag tänkt xenonkonvertera.
Får som jag kollat 2 satser xenon för kring 1000kr på olika ställen, alltså 4 lampor och 4 ballaster.
Kommer det bli en större skillnad med det jag tänkt, 55w 4300k H1 med slim ballaster jämför med 140w halogen?
Sen undrar jag om ballasterna skulle kunna rymmas innuti extralysena och hur känsliga är dom för vibrationer och stötar, kan dom ligga lösa innuti extralysena eller måste dom sättas fast med tex dubbelhäftande tejp?
Dubbehäftande tejp kan ju bli lite svårt då extralysenas kåpor ju är runda så blir ju inte mkt till fästyta.

Har du ordentlig kabelmatning så du driver de 140w efter ordning och det är kvalitetslampor så kan du räkna ca 25 lumen/watt på halogen. Xenon ligger runt ca 65 lumen/watt. Med andra ord så bör du nog gå upp i styrka om du vill ha mer ljus.

70w speedstart slim ryms i husen på Navigator. Lägg nåt mjukt mellan kanske, tvättsvamp eller nåt så slipper de ju ligga o skramla.

187 Inlägg
27 oktober 2014
#8972
patrikke skrev:
Djo skrev:
-adro- skrev:

Ser bara en länk till crazyrides förstasida, men blir endast vitt när jag klickar på den :s

Ja den ligger ju på första sidan ser jag nu kolla igen ser du en stor annons på första sidan för det extraljuset.

http://www.crazyride.se/

En massa 5w dioder, jag skulle föredragit starkare dioder men å andra sidan är jag inte diodfrälst wink

Piratkopior på Lightforce 215 och ARB´s ledextraljus. Lyser knappast några 2 km, 1 lux på 600m är den info jag hittat, låter iaf ganska rimligt. Sen kostar de 250:- mindre än Light Cannon 50w från Vision X, som man får 5,5 års garanti på. Valet är inte svårt för mig iaf... Synd bara att folk går på deras reklamer och kampanjer. "Fri frakt IDAG" Värsta extraljuset som finns, och 2000m räckvidd. Ifrågasatte man det på deras fbsida så blev man blockad från att kommentera och tog bort frågan, det ger iaf mig dåliga vibbar.

187 Inlägg
27 oktober 2014
#8973
ToXtreme skrev:
Tjena alla experter!

Går i tankarna att fixa extraljusramp till min lille corsa och har snöat in mig på LED. Har kollat på Ebay och där varierar priserna hej vilt. Det jag vet är att jag vill ha en 20" ramp men sen börjar oredan i hjärnan. Har läst omkring och vad jag förstått så är 10w single row oftast bättre än 3w double row?

Har som sagt kikat på lite olika alternativ och tänkte komma billigt undan utan att för den delen få skitljus, så vad skulle ni rekommendera mig?

Här är några av de jag kikat på:
http://www.ebay.com/itm/20inch-126W-CRE … mp;vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/20INCH-120W-SIN … mp;vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/20-inch-single- … mp;vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/20inch100W-CREE … mp;vxp=mtr

Kan inte rekommendera någon, mer än att avråda från nummer 1 pga att den kommer inte alls lysa tillräckligt bra på bilen, ganska otät konstruktion med. Och nummer två pga att det är en piratkopia på Vision X evo prime.

Nummer tre och fyra är iaf inga kopior, så om du vill handla på ebay så är det väl kanske någon av dom? Dock vet jag inte alls hur kvaliteten är. Jag kan rekommendera ramp som jag själv provat från svenska åf dock, men man får väl inte länka här?

2 071 Inlägg
27 oktober 2014
#8974
m_dahm skrev:
gemini78 skrev:
Hej gott folk!
Tänkte höra med er som ju verkar kunna det mesta inom xenon, har 4st blå Bosch Navigator som det för tillfället sitter 4x140w halogen i som jag tänkt xenonkonvertera.
Får som jag kollat 2 satser xenon för kring 1000kr på olika ställen, alltså 4 lampor och 4 ballaster.
Kommer det bli en större skillnad med det jag tänkt, 55w 4300k H1 med slim ballaster jämför med 140w halogen?
Sen undrar jag om ballasterna skulle kunna rymmas innuti extralysena och hur känsliga är dom för vibrationer och stötar, kan dom ligga lösa innuti extralysena eller måste dom sättas fast med tex dubbelhäftande tejp?
Dubbehäftande tejp kan ju bli lite svårt då extralysenas kåpor ju är runda så blir ju inte mkt till fästyta.

Har du ordentlig kabelmatning så du driver de 140w efter ordning och det är kvalitetslampor så kan du räkna ca 25 lumen/watt på halogen. Xenon ligger runt ca 65 lumen/watt. Med andra ord så bör du nog gå upp i styrka om du vill ha mer ljus.

70w speedstart slim ryms i husen på Navigator. Lägg nåt mjukt mellan kanske, tvättsvamp eller nåt så slipper de ju ligga o skramla.

Men 35W xenon lyser ju en hel del bättre än 100W halogen, så jag skulle tro 140W halogen är ungefär som 35W xenon.
Men fördelen med xenon är ju att man får mindre strömförbrukning och vitare ljus.

187 Inlägg
27 oktober 2014
#8975
MammDiin skrev:
m_dahm skrev:
gemini78 skrev:
Hej gott folk!
Tänkte höra med er som ju verkar kunna det mesta inom xenon, har 4st blå Bosch Navigator som det för tillfället sitter 4x140w halogen i som jag tänkt xenonkonvertera.
Får som jag kollat 2 satser xenon för kring 1000kr på olika ställen, alltså 4 lampor och 4 ballaster.
Kommer det bli en större skillnad med det jag tänkt, 55w 4300k H1 med slim ballaster jämför med 140w halogen?
Sen undrar jag om ballasterna skulle kunna rymmas innuti extralysena och hur känsliga är dom för vibrationer och stötar, kan dom ligga lösa innuti extralysena eller måste dom sättas fast med tex dubbelhäftande tejp?
Dubbehäftande tejp kan ju bli lite svårt då extralysenas kåpor ju är runda så blir ju inte mkt till fästyta.

Har du ordentlig kabelmatning så du driver de 140w efter ordning och det är kvalitetslampor så kan du räkna ca 25 lumen/watt på halogen. Xenon ligger runt ca 65 lumen/watt. Med andra ord så bör du nog gå upp i styrka om du vill ha mer ljus.

70w speedstart slim ryms i husen på Navigator. Lägg nåt mjukt mellan kanske, tvättsvamp eller nåt så slipper de ju ligga o skramla.

Men 35W xenon lyser ju en hel del bättre än 100W halogen, så jag skulle tro 140W halogen är ungefär som 35W xenon.
Men fördelen med xenon är ju att man får mindre strömförbrukning och vitare ljus.

Det är bara att räkna, 25 lm/w ger halogen. Xenon ca 65lm/w

84 Inlägg
27 oktober 2014
#8976
Så blev mina extraljus för i år, fick bli LED för mig och inget jag ångrar, riktigt bra lyse i dessa
tål att jämföras med större lampor som är xenon konverterade. om någon undrar så är märket
SAE på dessa, modellen heter 100 LED Spot 35W, blir nog att skaffa en till också.

nån bild på det hela.

https://www1.garaget.org/gallery/images/3/2167/2167-78b6e51698775f055825d018bb7c9c12_large.jpg

Här lyser endast original halvljus som är xenon konverterade 35W 4300K
https://www1.garaget.org/gallery/images/3/2167/2167-8b86bed9304b6704bc857bef5db1f79e_large.jpg

Här lyser LED lamporna + bilens egna helljus med 35W xenon, lite missvisande bild, dom breddar liter mer
än bilden visar
https://www1.garaget.org/gallery/images/3/2167/2167-1dd58ebf51d5d04cfaa1fd1d695b0177_large.jpg
Senast redigerat av Nanosec (27 oktober 2014)

Vag

71 Inlägg
27 oktober 2014
#8977
Vad är det för pris osv, har lite svårt o ta in sånna här monteringar, när man gör sig besvär och monterar extraljus och det finns plats så monterar man ju i vanliga fall de största som får plats om du förstår vad jag menar wink

Nanosec skrev:
Så blev mina extraljus för i år, fick bli LED för mig och inget jag ångrar, riktigt bra lyse i dessa
tål att jämföras med större lampor som är xenon konverterade. om någon undrar så är märket
SAE på dessa, modellen heter 100 LED Spot 35W, blir nog att skaffa en till också.

nån bild på det hela.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Här lyser endast original halvljus som är xenon konverterade 35W 4300K
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Här lyser LED lamporna + bilens egna helljus med 35W xenon, lite missvisande bild, dom breddar liter mer
än bilden visar
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Senast redigerat av Pierre2JZ (27 oktober 2014)


83 Inlägg
27 oktober 2014
#8978
Nanosec skrev:
Så blev mina extraljus för i år, fick bli LED för mig och inget jag ångrar, riktigt bra lyse i dessa
tål att jämföras med större lampor som är xenon konverterade. om någon undrar så är märket
SAE på dessa, modellen heter 100 LED Spot 35W, blir nog att skaffa en till också.

nån bild på det hela.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Här lyser endast original halvljus som är xenon konverterade 35W 4300K
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Här lyser LED lamporna + bilens egna helljus med 35W xenon, lite missvisande bild, dom breddar liter mer
än bilden visar
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Såg riktigt bra ut.
Vart är dom inhandlade?


77 Inlägg
27 oktober 2014
#8979
Djo skrev:
Delar samma jordpunkt ja i viss mening gör väl alla jordpunkter det då karossen är en enda stor jordpunkt. Menar dom att dom sitter på samma plats kanske en flytning av ena jorden kan hjälpa till viss del bara en tanke.

Jo jag funderade också på vad de menade exakt.. Vet inte riktigt vart den jordpunkten är (har ej kollat alls) men låter tveksamt att det skulle hjälpa att bara flytta den? roll

3 151 Inlägg
27 oktober 2014
#8980
vetus skrev:
Djo skrev:
Delar samma jordpunkt ja i viss mening gör väl alla jordpunkter det då karossen är en enda stor jordpunkt. Menar dom att dom sitter på samma plats kanske en flytning av ena jorden kan hjälpa till viss del bara en tanke.

Jo jag funderade också på vad de menade exakt.. Vet inte riktigt vart den jordpunkten är (har ej kollat alls) men låter tveksamt att det skulle hjälpa att bara flytta den? roll

Monterar man med relä så tycker jag inte att det borde spela någon roll? Då kan man ju ta plusmatning och jordning direkt från batteripolerna, men någon får gärna rätta mig och förklara om jag har fel.


Sök