tiquz skrev:
V40 blev ju fan porrig

Undrar ja om det blir lika på en 855:a, förmodligen inte

Jag funderar på att konvertera original helljus till xenon men jag är helt ny på denna ljuskälla, har skummat igenom lite i tråden så jag vet att det tar lite extra ström vid uppstart men en kollega säger att det finns "quick start xenon" så att dem tänds direkt.
Vad är det jag behöver för watt och så vidare, som jag sett i tråden finns det ju massa olika sorters xenon..?
Snabbguide:
55W är den normala styrkan på vanliga halogenlampor. Alltså är detta maxgränsen för vad du bör ha i en originalljusreflektor (t ex bilens helljus). För extraljus finns det starkare lampor, men 55W räcker för de flesta.
Xenon levererar bra mycket mer ljus per watt än halogen, så konverterar du halvljuset bör du absolut inte ha mer än 35W xenon.
35W xenon levererar ungefär 2 till 2,5 gånger så mycket ljus som en 55W halogenlampa.
Xenonlamporna finns i många olika färger i Kelvinskalan. 4300K ger mest ljus (mätt i Lumen, ljusflöde). Man brukar säga att dagsljus motsvarar 5500K ungefär, så 5000K eller 6000K kan upplevas som mer ljus eftersom ögat är skapat/optimerat för att uppfatta de våglängderna bäst.
Det finns många olika lampor och ballaster, vissa i bättre kvalité än andra, och en del med snabbstartfunktion. De brukar kallas speedstarter-ballaster.
I mitt tycke bör man alltid använda relän när man installerar xenon för att optimera starttiden och ljusutbytet, även om man bara har 35W xenon.
Som vanligt vid elinstallationer är jordpunkten viktigare än plusmatningen, se till att använda tillräckligt grova kablar. Hellre för grova än för tunna, och säkerställ att kabeltjockleken är godkänd för den strömstyrka som krävs.