4420
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

145 Inlägg
30 oktober 2014
#9021
ajokko skrev:
-adro- skrev:
Önskar att jag hade en bil som gör sig bra med extraljus på taket, Vill trycka upp ljus även på taket på min men det blir så jövla fult sad det blir ett måste vid nästa bilköp. Tips?

Har förövrigt satt eltejp på glaset nu som skymmer överdelen av alla sex reflektorer på lyktorna. Ska testa inatt eller ikväll om det verkar göra någon nytta smile

V40 blir ju episk med extraljus på taket. smile Så här i efterhand skulle jag nog ha monterat dem längre ner, men det var mest för att vara annorlunda jag hade så. Tog av dem när jag parkerade.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Ser ju faktiskt inte så tokigt ut, drar ju dock till sig lite uppmärksamhet = nån kommer säkert stjäla dem för mig.. tongue

Blev lite sugen nu att sätta mina 3x70w Sim xenon i fronten, och 3x60w kb660 på taket yikes skulle väl dock varit 4 men men


214 Inlägg
30 oktober 2014
#9022
-adro- skrev:
ajokko skrev:
-adro- skrev:
Önskar att jag hade en bil som gör sig bra med extraljus på taket, Vill trycka upp ljus även på taket på min men det blir så jövla fult sad det blir ett måste vid nästa bilköp. Tips?

Har förövrigt satt eltejp på glaset nu som skymmer överdelen av alla sex reflektorer på lyktorna. Ska testa inatt eller ikväll om det verkar göra någon nytta smile

V40 blir ju episk med extraljus på taket. smile Så här i efterhand skulle jag nog ha monterat dem längre ner, men det var mest för att vara annorlunda jag hade så. Tog av dem när jag parkerade.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Ser ju faktiskt inte så tokigt ut, drar ju dock till sig lite uppmärksamhet = nån kommer säkert stjäla dem för mig.. tongue

Blev lite sugen nu att sätta mina 3x70w Sim xenon i fronten, och 3x60w kb660 på taket yikes skulle väl dock varit 4 men men

Köp en till. smile Fördelen med att ha det på takräcke är ju att det är snabbt att plocka bort. Med snabbkoppling till kablarna tar det max 1 minut för dig att montera på eller av.

och Dupont
581 Inlägg
30 oktober 2014
#9023
-adro- skrev:
Önskar att jag hade en bil som gör sig bra med extraljus på taket, Vill trycka upp ljus även på taket på min men det blir så jövla fult sad det blir ett måste vid nästa bilköp. Tips?

http://www.blocket.se/orebro/Volvo_245_ … =8&w=3

Ser ut att kunna ha extraljus på taket utan att det ser för dumt ut.

+ Att man troligtvis inte har det här problemet som på reklamen att den nyinköpta tvn inte går in i bilen. big_smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

145 Inlägg
30 oktober 2014
#9024
Har nog insett att jag får använda mig utav den befintliga v40:n, som visats tidigare så ser det ju inte helt tokigt ut med takmonterade lyktor på en sådan smile


3 151 Inlägg
30 oktober 2014
#9025
granadadr skrev:
upptäckte en lite skoj grej idag,, monterade  extraljus på tjejens bil å min vinterbil idag, och när jag skulle testa på tjejens så ville först inte mitten ljuset starta,, sen tändes det å inte det vä,, det visade sig att ballasterna ej gillade att ha samma jord,, skumt men sant,, 

på min jordade jag på samma punkt å allt fungerade,, dock märkte jag att det var onödigt med xenon i orginalljusen,, för de skyms endel av extraljusen smile
det är dubbla reflektorer, en H4 och en H3 i varje strålkastare smile

Troligtvis är jordpunkten för dålig på din tjejs bil, vad det beror på vet jag inte. 55W xenon behöver ju ofta runt 10 Ampere för startströmmen, har du tre stycken är det alltså hela 30A som ska gå genom jordpunkten. Delar du upp på flera jordpunkter så behöver du inte ha en lika bra jordning per punkt. smile

7 479 Inlägg
30 oktober 2014
#9026
ajokko skrev:
-adro- skrev:
Önskar att jag hade en bil som gör sig bra med extraljus på taket, Vill trycka upp ljus även på taket på min men det blir så jövla fult sad det blir ett måste vid nästa bilköp. Tips?

Har förövrigt satt eltejp på glaset nu som skymmer överdelen av alla sex reflektorer på lyktorna. Ska testa inatt eller ikväll om det verkar göra någon nytta smile

V40 blir ju episk med extraljus på taket. smile Så här i efterhand skulle jag nog ha monterat dem längre ner, men det var mest för att vara annorlunda jag hade så. Tog av dem när jag parkerade.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

om man monterar extraljusen så de NÄSTAN tar i taket blir det MYCKET snyggare,,och tar mindre vind smile


Melchert
182 Inlägg
30 oktober 2014
#9027
V40 blev ju fan porrig tongue Undrar ja om det blir lika på en 855:a, förmodligen inte sad

Jag funderar på att konvertera original helljus till xenon men jag är helt ny på denna ljuskälla, har skummat igenom lite i tråden så jag vet att det tar lite extra ström vid uppstart men en kollega säger att det finns "quick start xenon" så att dem tänds direkt.

Vad är det jag behöver för watt och så vidare, som jag sett i tråden finns det ju massa olika sorters xenon..?

"You can pick the game, but you can't change the rules."

3 151 Inlägg
30 oktober 2014
#9028
tiquz skrev:
V40 blev ju fan porrig tongue Undrar ja om det blir lika på en 855:a, förmodligen inte sad

Jag funderar på att konvertera original helljus till xenon men jag är helt ny på denna ljuskälla, har skummat igenom lite i tråden så jag vet att det tar lite extra ström vid uppstart men en kollega säger att det finns "quick start xenon" så att dem tänds direkt.

Vad är det jag behöver för watt och så vidare, som jag sett i tråden finns det ju massa olika sorters xenon..?

Snabbguide:

55W är den normala styrkan på vanliga halogenlampor. Alltså är detta maxgränsen för vad du bör ha i en originalljusreflektor (t ex bilens helljus). För extraljus finns det starkare lampor, men 55W räcker för de flesta.

Xenon levererar bra mycket mer ljus per watt än halogen, så konverterar du halvljuset bör du absolut inte ha mer än 35W xenon.

35W xenon levererar ungefär 2 till 2,5 gånger så mycket ljus som en 55W halogenlampa.

Xenonlamporna finns i många olika färger i Kelvinskalan. 4300K ger mest ljus (mätt i Lumen, ljusflöde). Man brukar säga att dagsljus motsvarar 5500K ungefär, så 5000K eller 6000K kan upplevas som mer ljus eftersom ögat är skapat/optimerat för att uppfatta de våglängderna bäst.

Det finns många olika lampor och ballaster, vissa i bättre kvalité än andra, och en del med snabbstartfunktion. De brukar kallas speedstarter-ballaster.

I mitt tycke bör man alltid använda relän när man installerar xenon för att optimera starttiden och ljusutbytet, även om man bara har 35W xenon.

Som vanligt vid elinstallationer är jordpunkten viktigare än plusmatningen, se till att använda tillräckligt grova kablar. Hellre för grova än för tunna, och säkerställ att kabeltjockleken är godkänd för den strömstyrka som krävs.
Senast redigerat av Mervolic (30 oktober 2014)

35 Inlägg
31 oktober 2014
#9029
Tycker mina extralysen inte ger så mycket. Har 3x SIM lysen nu, tips på några prisvärda lampor? Eller om man ska bygga på fler? https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208437/208437-f1fce13051bd3f16954468abd759e3ae_large.jpg


2 071 Inlägg
31 oktober 2014
#9030
ptusztar skrev:
Tycker mina extralysen inte ger så mycket. Har 3x SIM lysen nu, tips på några prisvärda lampor? Eller om man ska bygga på fler? http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Verkar som om du inte ställt in dem heller? Gör redan mycket om man har dem så de lyser där man vill ha ljuset.

Vad har du för lampor nu då? Och är alla fjärr eller har du två fjärr och en pencil?

Refined
1 770 Inlägg
31 oktober 2014
#9031
ptusztar skrev:
Tycker mina extralysen inte ger så mycket. Har 3x SIM lysen nu, tips på några prisvärda lampor? Eller om man ska bygga på fler? http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Som innan skrivits, ställ in dem ordentligt. Är du fortfarande missnöjd så sätt i xenon i dem.
Här är min förra bil med SIM extraljus och 55w xenon, så SIM lyser fruktansvärt bra om man gör rätt!
https://www1.garaget.org/archive/28/27308/332563/332563-3274086.jpg

Refined
1 770 Inlägg
31 oktober 2014
#9032
Mervolic skrev:
tiquz skrev:
V40 blev ju fan porrig tongue Undrar ja om det blir lika på en 855:a, förmodligen inte sad

Jag funderar på att konvertera original helljus till xenon men jag är helt ny på denna ljuskälla, har skummat igenom lite i tråden så jag vet att det tar lite extra ström vid uppstart men en kollega säger att det finns "quick start xenon" så att dem tänds direkt.

Vad är det jag behöver för watt och så vidare, som jag sett i tråden finns det ju massa olika sorters xenon..?

Snabbguide:

55W är den normala styrkan på vanliga halogenlampor. Alltså är detta maxgränsen för vad du bör ha i en originalljusreflektor (t ex bilens helljus). För extraljus finns det starkare lampor, men 55W räcker för de flesta.

Xenon levererar bra mycket mer ljus per watt än halogen, så konverterar du halvljuset bör du absolut inte ha mer än 35W xenon.

35W xenon levererar ungefär 2 till 2,5 gånger så mycket ljus som en 55W halogenlampa.

Xenonlamporna finns i många olika färger i Kelvinskalan. 4300K ger mest ljus (mätt i Lumen, ljusflöde). Man brukar säga att dagsljus motsvarar 5500K ungefär, så 5000K eller 6000K kan upplevas som mer ljus eftersom ögat är skapat/optimerat för att uppfatta de våglängderna bäst.

Det finns många olika lampor och ballaster, vissa i bättre kvalité än andra, och en del med snabbstartfunktion. De brukar kallas speedstarter-ballaster.

I mitt tycke bör man alltid använda relän när man installerar xenon för att optimera starttiden och ljusutbytet, även om man bara har 35W xenon.

Som vanligt vid elinstallationer är jordpunkten viktigare än plusmatningen, se till att använda tillräckligt grova kablar. Hellre för grova än för tunna, och säkerställ att kabeltjockleken är godkänd för den strömstyrka som krävs.

Detta är inga exakta siffror men det är bra som riktlinjer:
Halogen ger ca 20 lumen per watt
Xenon ger ca 80 lumen per watt
LED ger ca 95 lumen per watt
Senast redigerat av Zwudda (31 oktober 2014)

35 Inlägg
31 oktober 2014
#9033
MammDiin skrev:
ptusztar skrev:
Tycker mina extralysen inte ger så mycket. Har 3x SIM lysen nu, tips på några prisvärda lampor? Eller om man ska bygga på fler? http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Verkar som om du inte ställt in dem heller? Gör redan mycket om man har dem så de lyser där man vill ha ljuset.

Vad har du för lampor nu då? Och är alla fjärr eller har du två fjärr och en pencil?

Osäker på W men är halogen H1or! Alla tre är fjärr, vilket inte är fel då jag hellre har bra bredd för älg och dyl. Men kanske bättre att byta ut en mot pencil?


35 Inlägg
31 oktober 2014
#9034
Zwudda skrev:
ptusztar skrev:
Tycker mina extralysen inte ger så mycket. Har 3x SIM lysen nu, tips på några prisvärda lampor? Eller om man ska bygga på fler? http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Som innan skrivits, ställ in dem ordentligt. Är du fortfarande missnöjd så sätt i xenon i dem.
Här är min förra bil med SIM extraljus och 55w xenon, så SIM lyser fruktansvärt bra om man gör rätt!
http://www1.garaget.org/archive/28/27308/332563/332563-3274086.jpg

Ska ställa om dem och dra åt muttrarna lite extra så de sitter. Xenonkonvertering är absolut ett alternativ, men vill hellre köpa ett par nya då dessa är riktigt rostiga och fula under kåpan. Ska man satsa på 3 nya SIM för billigpeng och köra på 55w xenon?

Ditt ser ut att lysa på bra!


35 Inlägg
31 oktober 2014
#9035
Kikat runt lite nu och nya SIM 2 fjärr och 2 pencil = 972kr
2 xenonkit på 55w 6000k = 273kr från Kina

Låter det vettigt? Det ända kluriga är att fästa 4st på min Audi A4 B5, går det att använda mitt regplåtsfäste som är gjord för 3st lampor med montera dit nån platta så man kan fästa 4st?


230 Inlägg
31 oktober 2014
#9036
ptusztar skrev:
Kikat runt lite nu och nya SIM 2 fjärr och 2 pencil = 972kr
2 xenonkit på 55w 6000k = 273kr från Kina

Låter det vettigt? Det ända kluriga är att fästa 4st på min Audi A4 B5, går det att använda mitt regplåtsfäste som är gjord för 3st lampor med montera dit nån platta så man kan fästa 4st?

Här finns flera olika fästen.
http://www.oljebaren.se/extraljusfasten … ljusfaste/

Ursäkta dom dåliga bilder, min förra telefon var inte så bra ;p
Lite olika monteringar på min Audi A4 B5 -95.

https://www1.garaget.org/archive/145/144207/278201/278201-2949278.jpg

https://www1.garaget.org/archive/145/144207/278201/278201-3246138.jpg

https://www1.garaget.org/archive/145/144207/278201/278201-3268854.jpg
Senast redigerat av lajvN (31 oktober 2014)


3 151 Inlägg
31 oktober 2014
#9037
ptusztar skrev:
Tycker mina extralysen inte ger så mycket. Har 3x SIM lysen nu, tips på några prisvärda lampor? Eller om man ska bygga på fler? http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

De pekar ju rakt upp i trädkronorna? Vinkla ner dem så de lyser i samma höjd som det andra ljuset så har du bra komplement för helljuset sedan. Om du tycker de lyser dåligt även när du riktat dem rätt, byt till 100W halogenlampor eller till xenon.

118 Inlägg
31 oktober 2014
#9038
Någon som har koll på skillnaden på 3w led 5w led osv ?
vilket som är bäst ? flera 3w eller färre 5w led.
funderar på att byta extraljus, kör idag med 3x55w xenon SIM.

tack


127 Inlägg
31 oktober 2014
#9039
Pehrnow skrev:
Någon som har koll på skillnaden på 3w led 5w led osv ?
vilket som är bäst ? flera 3w eller färre 5w led.
funderar på att byta extraljus, kör idag med 3x55w xenon SIM.

tack

Färre och starkare brukar vara bättre då de kan ha större reflektor och kan då lysa längre. Satsa på 10 watt när du ändå håller på smile


35 Inlägg
31 oktober 2014
#9040
lajvN skrev:
ptusztar skrev:
Kikat runt lite nu och nya SIM 2 fjärr och 2 pencil = 972kr
2 xenonkit på 55w 6000k = 273kr från Kina

Låter det vettigt? Det ända kluriga är att fästa 4st på min Audi A4 B5, går det att använda mitt regplåtsfäste som är gjord för 3st lampor med montera dit nån platta så man kan fästa 4st?

Här finns flera olika fästen.
http://www.oljebaren.se/extraljusfasten … ljusfaste/

Ursäkta dom dåliga bilder, min förra telefon var inte så bra ;p
Lite olika monteringar på min Audi A4 B5 -95.

http://www1.garaget.org/archive/145/144 … 949278.jpg

http://www1.garaget.org/archive/145/144 … 246138.jpg

http://www1.garaget.org/archive/145/144 … 268854.jpg

Fräsigt! Blir nog ett fäste med 4st på rad, känns inte värt 250kr extra för att få de yttersta lite längre ner! Tack för länk.



Sök