Den STORA Xenon & Led tråden

5komma2racing
31 oktober 2014 · 183 Inlägg

-adro- skrev:

MrAndersson3 skrev:

Mervolic skrev:
Varför ska det vara så omöjligt att göra LED-extraljus som dirigerar ljuset i en bred ljusbild utan ljus uppåt och neråt?

Beror på vad du vill betala. Du kan få helt utan någon spridning uppåt och neråt, men då ökar summan snabbt.

Länk till exempel? smile

http://www.bilupplysningen.se/rigid-ind … 20-/2217-0

Kolla min profil, har deras RDS 20". Sitter lite lågt tyvärr.

ajokko
31 oktober 2014 · 214 Inlägg

-adro- skrev:
Tror ni det är värt det att köra 4st 60w led istället för 3? Om det blir någon större skillnad menar jag.

Har förresten testat min lösning med eltejp för att minska närljuset, tycker det funkade skapligt, vet inte om jag inbillade mig. Någon annan får gärna testa också smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e58545.jpg

Du kommer ju antingen att få mer bredd eller fylligare ljusbild (hur det nu ska vara möjligt med dessa extraljus big_smile).

Jag har ett femte liggandes men jag tror inte att jag någonsin kommer att montera det. Dels för tyngden, dels för att jag inte tror att jag skulle märka någon större skillnad eller ha nytta av det.

Kommer nog att testa det där jag också, bara för att se ifall det blir tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt att göra något mer... långsiktigt.

-adro-
31 oktober 2014 · 145 Inlägg

ajokko skrev:

-adro- skrev:
Tror ni det är värt det att köra 4st 60w led istället för 3? Om det blir någon större skillnad menar jag.

Har förresten testat min lösning med eltejp för att minska närljuset, tycker det funkade skapligt, vet inte om jag inbillade mig. Någon annan får gärna testa också smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e58545.jpg

Du kommer ju antingen att få mer bredd eller fylligare ljusbild (hur det nu ska vara möjligt med dessa extraljus big_smile).

Jag har ett femte liggandes men jag tror inte att jag någonsin kommer att montera det. Dels för tyngden, dels för att jag inte tror att jag skulle märka någon större skillnad eller ha nytta av det.

Kommer nog att testa det där jag också, bara för att se ifall det blir tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt att göra något mer... långsiktigt.

Har skickat efter ett fjärde nu, har ju vinklat ut de två yttre ganska mycket. Så kanske blir trevligt att ha 2 ljus som pekar rakt framåt. Kommer eventuellt ha en 22" 100w led ramp också, frågan är bara var den ska sitta..

Under nummerplåten = snyggast, dock inte så effektivt

På ett takräcke = mindre snyggt, men ack så användbart.

Svårt detta wink

Mervolic Yawn...
31 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Sätt ett gäng under nummerplåten och komplettera med fyra fem på takräcket? Win-win, liksom...

Mack Forum- och sitemoderator
31 oktober 2014 · 26 155 Inlägg

Mervolic skrev:
Sätt ett gäng under nummerplåten och komplettera med fyra fem på takräcket? Win-win, liksom...

Precis..kan aldrig bli för mycket..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
aakesson
1 november 2014 · 812 Inlägg

Någon som vet ungefär hur mycket lummen en 55w (5000k) xenon lampa i en NBB 225 ger?

Mervolic Yawn...
1 november 2014 · 3 151 Inlägg

aakesson skrev:
Någon som vet ungefär hur mycket lummen en 55w (5000k) xenon lampa i en NBB 225 ger?

Spelar ingen roll vilken lykta den sitter i då Lumen är ett mått på ljusflödet. Lux däremot mäts vid en punkt på ett visst avstånd, och det kan vara mer intressant när man jämför olika lyktors räckvidd.

En 55W xenonlampa borde ge runt 4500 Lumen om jag inte minns fel, dock försämras detta värde ju högre färgtemperatur (K) man har. 4300K ger mest ljus, och förlusten är väl runt 5-10% för varje steg uppåt i skalan tror jag.

Senast redigerat av Mervolic (1 november 2014)

ptusztar
1 november 2014 · 35 Inlägg

2st 35w 6000k kit till dim och halv och 3st 55w 6000k kit till hel och extralysen beställd! big_smile

Pehrnow
2 november 2014 · 118 Inlägg

nån som prövat att konvertera extraljus till LED ?
undrar om detta är lönt att testa smile

lajvN
2 november 2014 · 230 Inlägg

Pehrnow skrev:
nån som prövat att konvertera extraljus till LED ?
undrar om detta är lönt att testa smile

Inte lönt.

Volkswagen Jetta "Lilla blå" (1990)
Ford Mondeo Ghia "FordMustangKombi" (2004)
XeptiQ Whatever :)
2 november 2014 · 1 652 Inlägg

lajvN skrev:

Pehrnow skrev:
nån som prövat att konvertera extraljus till LED ?
undrar om detta är lönt att testa smile

Inte lönt.

Vad då inte lönt? Tycker de blev riktigt bra.. Testat att konvertera själv?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
MammDiin
2 november 2014 · 2 019 Inlägg

XeptiQ skrev:

lajvN skrev:

Pehrnow skrev:
nån som prövat att konvertera extraljus till LED ?
undrar om detta är lönt att testa smile

Inte lönt.

Vad då inte lönt? Tycker de blev riktigt bra.. Testat att konvertera själv?

Du menar du köpt LED extraljus? För inte har du väl konverterat halogen extraljus till LED?

Pehrnow
2 november 2014 · 118 Inlägg

XeptiQ skrev:

lajvN skrev:

Pehrnow skrev:
nån som prövat att konvertera extraljus till LED ?
undrar om detta är lönt att testa smile

Inte lönt.

Vad då inte lönt? Tycker de blev riktigt bra.. Testat att konvertera själv?

ja jag funderade på att köpa ett par led lampor och stoppa i mina 3 sim extraljus bara för att se om det blev nåt vidare ljus.

för tillfället sitter där xenon men har blivit sugen på att köpa led extraljus, kunde va kul att testa först hur det blev bara med en konvertering.

MammDiin
2 november 2014 · 2 019 Inlägg

Pehrnow skrev:

XeptiQ skrev:

lajvN skrev:

Inte lönt.

Vad då inte lönt? Tycker de blev riktigt bra.. Testat att konvertera själv?

ja jag funderade på att köpa ett par led lampor och stoppa i mina 3 sim extraljus bara för att se om det blev nåt vidare ljus.

för tillfället sitter där xenon men har blivit sugen på att köpa led extraljus, kunde va kul att testa först hur det blev bara med en konvertering.

''LEDkonvertering'' kan du glömma, finns inget för tillfället som ger lika bra ljus som xenonkonvertering.
LED måste bli av med värmen och svårt att få bra kylning av ledlampan vid konvertering.

Pehrnow
2 november 2014 · 118 Inlägg

MammDiin skrev:

Pehrnow skrev:

XeptiQ skrev:
Vad då inte lönt? Tycker de blev riktigt bra.. Testat att konvertera själv?

ja jag funderade på att köpa ett par led lampor och stoppa i mina 3 sim extraljus bara för att se om det blev nåt vidare ljus.

för tillfället sitter där xenon men har blivit sugen på att köpa led extraljus, kunde va kul att testa först hur det blev bara med en konvertering.

''LEDkonvertering'' kan du glömma, finns inget för tillfället som ger lika bra ljus som xenonkonvertering.
LED måste bli av med värmen och svårt att få bra kylning av ledlampan vid konvertering.

misstänkte det, finns dock lampor med kylning i form av flänsar och fläktar på vissa, dock lönar det sig inte att konvertera då eftersom dessa ligger rätt högt i pris, hoppar nog på den idén och köper riktigt led extraljus direkt , tack för svar!

m_dahm
2 november 2014 · 187 Inlägg

MrAndersson3 skrev:

-adro- skrev:

MrAndersson3 skrev:

Beror på vad du vill betala. Du kan få helt utan någon spridning uppåt och neråt, men då ökar summan snabbt.

Länk till exempel? smile

Då blir jag väll hatad i all framtid i denhär tråden. Men lightcannon med drivingbeam filter har väldigt lite ljus upp/ner. Även flera andra ramper från vision x samt rigid har lite spridning.
Såg en bild på någon vision x ramp, kommer ej ihåg vilken, men den låg på marken och det var inget ljus på marken förens 20-30m bort.

Håller med där, mina Light Cannon med eurobeam filter lyser perfekt där man vill ha det. Bländar inte det minsta på marken framför. Tycker även mina tre PBE180 på andra bilen gör att riktigt bra jobb utan att blända/lysa på marken frmaför bilen.

-adro-
3 november 2014 · 145 Inlägg

Har nu satt 100w Viklight ramp på taket, 22" bara men fick inte plats nån annanstans. Detta tillsammans med 3 kb660 i fronten, har ett fjärde på ingång smile

jonke85
3 november 2014 · 2 Inlägg

Hej! Har en Megane -06 och behöver tips på vart jag kan ta styrström ifrån till extraljusen som är xenon. Är amatör på detta så jag tänkte om någon visste specifikt vilken kabel/utseende på den som var lämplig i motorrummet? Ska också koppla in en knapp för att kunna slå av extraljusen men vet inte riktigt vart jag ska sätta in den? Funkar det att sätta en brytare på kabeln från relät till jorden/chassit? Har detta kabelset: http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab ... blage.html
Tack för alla tips!  /Johan


Tacksam för alla tips!

jonke85
3 november 2014 · 2 Inlägg
Peppes Bodega
3 november 2014 · 261 Inlägg

Har kollat lite grann i tråden skriver frågorna här:
Om jag vill ha 2 extraljus(xenonkonveterade naturligtvis:) ska man då köra på 55w speedstarter eller 75w speedstarter? Kollade Humanhabit.se där jag handlat förr de anger 8A vid start på. Sina slim speedstarter 75w.
Men 10A på sina 55w speedstarter som inte är slim.
Vilka ska man välja tycker ni?
Kommer bara ha extraljusen monterade på vintern i så fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang