m_dahm skrev:
xmax skrev:
hej, var ett tag sedan man var på garaget nu & anledningen till att jag är tillbaka är att jag har något viktigare än världsfred att diskutera.. extraljus ! därför verkade denna tråd intressant, men då den innehåller 456 sidor med en del saker jag inte vill ha reda på så ställer jag frågan alla har ställt så många gånger :
vilket extraljus är bäst tillsammans med vilken xenon-konvertering ?
när jag säger bäst menar jag inte vilken som bländar minst på krokig skogsväg, utan jag vill veta om jag står på en flotte mitt ute i oceanen så vill jag se horisonten ! gärna med ljus 90grader åt sidorna men längd går helt klart före bredd..
mitt dilemma är som så att jag måste ha värre ljus än två bekanta, varav den ena har 7st sim med 70w xenon, 3st pencil, 4st flood & min kollega har "bara" 5st sim pencil 70w xenon.
kan jag segra över dessa två herrar med ett färre antal dyrare extraljus t.ex. nbb alpha pencil 100w ?
Jag skulle nog säga IPF 930 med 100w xenon. Är vad jag förstått det värsta xenonextraljus du kan ha. Eller möjligen då Lightforce 240 med 100w xenon. Detta bräcker dina kompisar som kör med budget-SIM.
Henrik Jonsson på prestandabelysning körde förut med 11st IPF 100w xenon på sin Navara, det var grymt.
Vill du ha LED så är det Vision X Light Cannon 90w som gäller.
Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.
Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.