2795
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 071 Inlägg
6 november 2014
#9141
Själv har jag 2sånna http://maskinbelysning.nu/Arbetsbelysni … 77650.html
Och 4st 27w led bakåt det lyser mer än nödvändigt bakåt.
Men om man har plats och vill ha bra backljus så kan jag rekomendera 40wattarna

Onödigt inlägg^^

Fotograf
1 319 Inlägg
6 november 2014
#9142
verkar vara bra pris på dessa.. skulle man haft så man handlat som företag bara.

http://maskinbelysning.nu/48v-belysning … -60-w.html
Senast redigerat av fredda_king (6 november 2014)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

71 Inlägg
6 november 2014
#9143
patrikke skrev:
m_dahm skrev:
xmax skrev:
hej, var ett tag sedan man var på garaget nu & anledningen till att jag är tillbaka är att jag har något viktigare än världsfred att diskutera.. extraljus ! därför verkade denna tråd intressant, men då den innehåller 456 sidor med en del saker jag inte vill ha reda på så ställer jag frågan alla har ställt så många gånger :

vilket extraljus är bäst tillsammans med vilken xenon-konvertering ?

när jag säger bäst menar jag inte vilken som bländar minst på krokig skogsväg, utan jag vill veta om jag står på en flotte mitt ute i oceanen så vill jag se horisonten ! gärna med ljus 90grader åt sidorna men längd går helt klart före bredd..

mitt dilemma är som så att jag måste ha värre ljus än två bekanta, varav den ena har 7st sim med 70w xenon, 3st pencil, 4st flood & min kollega har "bara" 5st sim pencil 70w xenon.

kan jag segra över dessa två herrar med ett färre antal dyrare extraljus t.ex. nbb alpha pencil 100w ?

Jag skulle nog säga IPF 930 med 100w xenon. Är vad jag förstått det värsta xenonextraljus du kan ha. Eller möjligen då Lightforce 240 med 100w xenon. Detta bräcker dina kompisar som kör med budget-SIM.

Henrik Jonsson på prestandabelysning körde förut med 11st IPF 100w xenon på sin Navara, det var grymt.

Vill du ha LED så är det Vision X Light Cannon 90w som gäller.

Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.

Känner att jag måste gå in och informera här, oavsett vad folk gjort och det har funkat förut så är det inte rekommenderat att blanda ballasterna på 75w och 100w med lampor under 75w då dessa har olika driftspänning.

35-55w har 85v och 75-100w har 95v.
Senast redigerat av Pierre2JZ (6 november 2014)


261 Inlägg
6 november 2014
#9144
Pierre2JZ skrev:
patrikke skrev:
m_dahm skrev:

Jag skulle nog säga IPF 930 med 100w xenon. Är vad jag förstått det värsta xenonextraljus du kan ha. Eller möjligen då Lightforce 240 med 100w xenon. Detta bräcker dina kompisar som kör med budget-SIM.

Henrik Jonsson på prestandabelysning körde förut med 11st IPF 100w xenon på sin Navara, det var grymt.

Vill du ha LED så är det Vision X Light Cannon 90w som gäller.

Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.

Känner att jag måste gå in och informera här, oavsett vad folk gjort och det har funkat förut så är det inte rekommenderat att blanda ballasterna på 75w och 100w med lampor under 75w då dessa har olika driftspänning.

35-55w har 85v och 75-100w har 95v.

Bra svar. Har inte ens tänkt på det.smile

735 Inlägg
6 november 2014
#9145
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.
http://s28.postimg.org/487pyspy4/IMG_2618.jpg
http://s28.postimg.org/pxb7gehjw/IMG_2623.jpg
http://s28.postimg.org/ig2016s0s/IMG_2626.jpg
Fjärr-Pencil-Fjärr

Blir liksom en skugga i mitten, knappt nån längd alls på pencillampan

Vad kan det bero det på?
För tunna kablar
Dålig jord
Klena relän
Helt nya xenonlampor (ifall dom ska "brännas in")
Dåligt batteri/generator


Enormt tacksam för hjälp då jag hade förväntat mig mer... tycker bilden på 3st 55W xenon SIM lös bättre
Ljuset närmast bilen är bilens helljus, lyser i backen


Forummoderator
26 455 Inlägg
6 november 2014
#9146
xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.

När det inte är någon snö i omgivningen som reflekterar ljuset tillbaka så blir det ju alltid mörkare än vad man kanske tycker det ska bli.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

71 Inlägg
6 november 2014
#9147
xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.
http://s28.postimg.org/487pyspy4/IMG_2618.jpg
http://s28.postimg.org/pxb7gehjw/IMG_2623.jpg
http://s28.postimg.org/ig2016s0s/IMG_2626.jpg
Fjärr-Pencil-Fjärr

Blir liksom en skugga i mitten, knappt nån längd alls på pencillampan

Vad kan det bero det på?
För tunna kablar
Dålig jord
Klena relän
Helt nya xenonlampor (ifall dom ska "brännas in")
Dåligt batteri/generator


Enormt tacksam för hjälp då jag hade förväntat mig mer... tycker bilden på 3st 55W xenon SIM lös bättre
Ljuset närmast bilen är bilens helljus, lyser i backen

Lyser dom starkt så finns det ju inte så mycket mer än att lampans brännpunkt ligger fel i reflektorn.
Har kört både 35 och 70w i BBK och de har varit bra tryck i både pencil och vanlig fjärr med referens 37,5.
Senast redigerat av Pierre2JZ (6 november 2014)


735 Inlägg
6 november 2014
#9148
Mack skrev:
xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.

När det inte är någon snö i omgivningen som reflekterar ljuset tillbaka så blir det ju alltid mörkare än vad man kanske tycker det ska bli.

Jo såklart, har en bil med 3 NBB med 50W xenon som lyser bättre än det här utan snö i omgivningen
Pierre2JZ skrev:
xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.
http://s28.postimg.org/487pyspy4/IMG_2618.jpg
http://s28.postimg.org/pxb7gehjw/IMG_2623.jpg
http://s28.postimg.org/ig2016s0s/IMG_2626.jpg
Fjärr-Pencil-Fjärr

Blir liksom en skugga i mitten, knappt nån längd alls på pencillampan
Tar även ganska lång tid att tända..
Vad kan det bero det på?
För tunna kablar
Dålig jord
Klena relän
Helt nya xenonlampor (ifall dom ska "brännas in")
Dåligt batteri/generator


Enormt tacksam för hjälp då jag hade förväntat mig mer... tycker bilden på 3st 55W xenon SIM lös bättre
Ljuset närmast bilen är bilens helljus, lyser i backen

Lyser dom starkt så finns det ju inte så mycket mer än att lampans brännpunkt ligger fel i reflektorn.
Har kört både 35 och 70w i BBK och de har varit bra tryck i både pencil och vanlig fjärr med referens 37,5.

Lampan kan ju bara sitta på ett sätt i BBK, brännröret hamnar snett åt höger
Senast redigerat av xeno95 (6 november 2014)


71 Inlägg
7 november 2014
#9149
xeno95 skrev:
Mack skrev:
xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.

När det inte är någon snö i omgivningen som reflekterar ljuset tillbaka så blir det ju alltid mörkare än vad man kanske tycker det ska bli.

Jo såklart, har en bil med 3 NBB med 50W xenon som lyser bättre än det här utan snö i omgivningen
Pierre2JZ skrev:
xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.
http://s28.postimg.org/487pyspy4/IMG_2618.jpg
http://s28.postimg.org/pxb7gehjw/IMG_2623.jpg
http://s28.postimg.org/ig2016s0s/IMG_2626.jpg
Fjärr-Pencil-Fjärr

Blir liksom en skugga i mitten, knappt nån längd alls på pencillampan
Tar även ganska lång tid att tända..
Vad kan det bero det på?
För tunna kablar
Dålig jord
Klena relän
Helt nya xenonlampor (ifall dom ska "brännas in")
Dåligt batteri/generator


Enormt tacksam för hjälp då jag hade förväntat mig mer... tycker bilden på 3st 55W xenon SIM lös bättre
Ljuset närmast bilen är bilens helljus, lyser i backen

Lyser dom starkt så finns det ju inte så mycket mer än att lampans brännpunkt ligger fel i reflektorn.
Har kört både 35 och 70w i BBK och de har varit bra tryck i både pencil och vanlig fjärr med referens 37,5.

Lampan kan ju bara sitta på ett sätt i BBK, brännröret hamnar snett åt höger

Precis vad jag ville komma fram till, dålig kvalité på lamporna alltså 😉


Avstängd
1 418 Inlägg
7 november 2014
#9150
fredda_king skrev:
verkar vara bra pris på dessa.. skulle man haft så man handlat som företag bara.

http://maskinbelysning.nu/48v-belysning … -60-w.html

du får 2 till priset av 1 på ebay dessutom fraktfritt

6 Inlägg
7 november 2014
#9151
http://m.ebay.com/itm/400759317154?_mwBanner=1

Är denna någonting att ha? Är så satans billig så jag funderar på att beställa hem en för att komplettera extraljusen med!


214 Inlägg
7 november 2014
#9152
beyorn skrev:
http://m.ebay.com/itm/400759317154?_mwBanner=1

Är denna någonting att ha? Är så satans billig så jag funderar på att beställa hem en för att komplettera extraljusen med!

Det är i princip ett arbetsljus. Du kommer att få ljus överallt men knappt någon längd att tala om. Mina LED-extraljus som anses vara "pencil" har en spridning på 8 grader. I jämförelse skulle jag säga att de sprider något mer än ett Bosch Big Knick. 30 grader innebär alltså en spridning jämförbart med åtminstone 4 bosch bk. Både åt sidorna och dessutom uppåt och neråt.

Om det är vad du är ute efter är det bara att köpa. Är det användbart ljus på mer än 150 meters håll är det bara att titta efter något annat.

2 069 Inlägg
7 november 2014
#9153
Pierre2JZ skrev:
patrikke skrev:
m_dahm skrev:

Jag skulle nog säga IPF 930 med 100w xenon. Är vad jag förstått det värsta xenonextraljus du kan ha. Eller möjligen då Lightforce 240 med 100w xenon. Detta bräcker dina kompisar som kör med budget-SIM.

Henrik Jonsson på prestandabelysning körde förut med 11st IPF 100w xenon på sin Navara, det var grymt.

Vill du ha LED så är det Vision X Light Cannon 90w som gäller.

Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.

Känner att jag måste gå in och informera här, oavsett vad folk gjort och det har funkat förut så är det inte rekommenderat att blanda ballasterna på 75w och 100w med lampor under 75w då dessa har olika driftspänning.

35-55w har 85v och 75-100w har 95v.

Har försökt hitta svar på varför lamporna med lägre watt är 85V och 75W lamporna 95V.
Är det för att elektrodavståndet är längre på 75W lamporna och därför fungerar bättre med mera spänning?
Med tanke på att ju högre spänning desto längre kan elen färdas i ''luft''.
Eller är det pga. något annat?

71 Inlägg
7 november 2014
#9154
MammDiin skrev:
Pierre2JZ skrev:
patrikke skrev:

Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.

Känner att jag måste gå in och informera här, oavsett vad folk gjort och det har funkat förut så är det inte rekommenderat att blanda ballasterna på 75w och 100w med lampor under 75w då dessa har olika driftspänning.

35-55w har 85v och 75-100w har 95v.

Har försökt hitta svar på varför lamporna med lägre watt är 85V och 75W lamporna 95V.
Är det för att elektrodavståndet är längre på 75W lamporna och därför fungerar bättre med mera spänning?
Med tanke på att ju högre spänning desto längre kan elen färdas i ''luft''.
Eller är det pga. något annat?

Jag vet inte svaret heller varför det är olika spänning, men det finns ju ytterligare en variant på Xenonlampa, D4 den jobbar på 42volt.


196 Inlägg
7 november 2014
#9155
Hejsan!

Någon som provat eller tänkt på att ev göra en LED konvertering?
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/l … treme.html

230 Inlägg
7 november 2014
#9156
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Någon som provat eller tänkt på att ev göra en LED konvertering?
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/l … treme.html

Köp inte från den där sidan.
Plus att LED konvertering inte blir bra.


Avstängd
10 388 Inlägg
7 november 2014
#9157
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Någon som provat eller tänkt på att ev göra en LED konvertering?
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/l … treme.html

Min fars bekant gav sig på det där. Lös ordentligt i 2 minuter, sen sa det "poff" och nu ligger det "lampdelar" i hans nya fina strålkastare....

- - Edit - -

Inhandlades väl iofs inte där, så jag ska inte svära på att det är exakt samma
Senast redigerat av it_mutt (7 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

812 Inlägg
7 november 2014
#9158
xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.
http://s28.postimg.org/487pyspy4/IMG_26 … G_2623.jpg
http://s28.postimg.org/ig2016s0s/IMG_2626.jpg
Fjärr-Pencil-Fjärr

Blir liksom en skugga i mitten, knappt nån längd alls på pencillampan

Vad kan det bero det på?
För tunna kablar
Dålig jord
Klena relän
Helt nya xenonlampor (ifall dom ska "brännas in")
Dåligt batteri/generator


Enormt tacksam för hjälp då jag hade förväntat mig mer... tycker bilden på 3st 55W xenon SIM lös bättre
Ljuset närmast bilen är bilens helljus, lyser i backen

Så här lyser mina Big knick (bred ljus bild på alla) med 100w halogenlampor så något verker ju var fel på dina
https://www1.garaget.org/gallery/archive/283/830645_gejpb0.jpg[
Senast redigerat av aakesson (7 november 2014)


733 Inlägg
7 november 2014
#9159
Finns det någonstans man fortfarande kan köpa nbb 225 utan led parkeringsljuset? Vill få tag i ett med nya foten utan led antingen ett fjärr eller ett pencil bara insatsen hade funkat också men de kanske inte säljs lösa? 😊


261 Inlägg
8 november 2014
#9160
benz_89 skrev:
Finns det någonstans man fortfarande kan köpa nbb 225 utan led parkeringsljuset? Vill få tag i ett med nya foten utan led antingen ett fjärr eller ett pencil bara insatsen hade funkat också men de kanske inte säljs lösa? 😊

+1
Hatar ledljuset som jag ändå inte kan använda
Senast redigerat av Peppes Bodega (8 november 2014)


Sök