Den STORA Xenon & Led tråden

mb_pucken
6 november 2014 · 5 087 Inlägg

Bör man montera knapp på backljusen tycker ni? Ska nämligen dit med 2 at biltema drl bak som jag hade låg och skräpade :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granadadr
6 november 2014 · 7 290 Inlägg

mb_pucken skrev:
Bör man montera knapp på backljusen tycker ni? Ska nämligen dit med 2 at biltema drl bak som jag hade låg och skräpade :-)

jag hade gjort det,, för att då kan man blända tillbaka på idioter som har idiotkonverterat, samt dem som ej vet var avbländningsspaken sitter smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
xeno95
6 november 2014 · 735 Inlägg

Perrablerra skrev:

Pehrnow skrev:
Någon som har koll på skillnaden på 3w led 5w led osv ?
vilket som är bäst ? flera 3w eller färre 5w led.
funderar på att byta extraljus, kör idag med 3x55w xenon SIM.

tack

Färre och starkare brukar vara bättre då de kan ha större reflektor och kan då lysa längre. Satsa på 10 watt när du ändå håller på smile

Vilket tror du lyser bäst
42 st 3w dioder eller 12 st 10w? smile

Volvo S70 "Greyline" (1999)
patrikke
6 november 2014 · 1 749 Inlägg

m_dahm skrev:

xmax skrev:
hej, var ett tag sedan man var på garaget nu & anledningen till att jag är tillbaka är att jag har något viktigare än världsfred att diskutera.. extraljus ! därför verkade denna tråd intressant, men då den innehåller 456 sidor med en del saker jag inte vill ha reda på så ställer jag frågan alla har ställt så många gånger :

vilket extraljus är bäst tillsammans med vilken xenon-konvertering ?

när jag säger bäst menar jag inte vilken som bländar minst på krokig skogsväg, utan jag vill veta om jag står på en flotte mitt ute i oceanen så vill jag se horisonten ! gärna med ljus 90grader åt sidorna men längd går helt klart före bredd..

mitt dilemma är som så att jag måste ha värre ljus än två bekanta, varav den ena har 7st sim med 70w xenon, 3st pencil, 4st flood & min kollega har "bara" 5st sim pencil 70w xenon.

kan jag segra över dessa två herrar med ett färre antal dyrare extraljus t.ex. nbb alpha pencil 100w ?

Jag skulle nog säga IPF 930 med 100w xenon. Är vad jag förstått det värsta xenonextraljus du kan ha. Eller möjligen då Lightforce 240 med 100w xenon. Detta bräcker dina kompisar som kör med budget-SIM.

Henrik Jonsson på prestandabelysning körde förut med 11st IPF 100w xenon på sin Navara, det var grymt.

Vill du ha LED så är det Vision X Light Cannon 90w som gäller.

Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
xmax
6 november 2014 · 5 Inlägg

ok, varför en 55w lampa & inte en 70 eller 75 ?

som jag har förstått så finns speedstarter upp till 70w både lampa & balaster  & när man köper 100w xenon så är lampan på 75w..?

tack för tipset om ipf 930, ska forska lite mer om dom..

Senast redigerat av xmax (6 november 2014)

Perrablerra
6 november 2014 · 127 Inlägg

benz_89 skrev:

Perrablerra skrev:

benz_89 skrev:
Någon här som testat några backljusdioder som lyser bra? smile eller är det xenonkonvertering eller montera separata ledbackljus som gäller ifall man vill få ut någon märkbar skillnad på en V70? smile

Tog en liten paus under jobbpasset inatt och tog några bilder på backljuset.
Lampan http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/a … 2-24v.html x2

http://bilder.perrablerra.se/2014/Ö … 697-X2.jpg

http://bilder.perrablerra.se/2014/Ö … 699-X2.jpg
Är 130 meter till träden längs bort och den lös en bit till. Mer än tillräckligt för backljus.

ja jävlar jag som tyckte jag hade "bra" backljus på min gamla bil med 2x35w xenon big_smile

Har faktist en 15w Ledarmatur, kanske man skulle fixa sig en till och montera 2st under stötisen. Brukar koppla den på ett bilbatteri och använda den som arbetsbelysning när jag skruvar så skulle säkert lysa helt Ok med 2st såna, dock tycker jag dom är dyra är Ju Epistar dioder så lyser ju inte lika mycket som dom lampor med cree-dioder gör tongue sen måste man väl börja dra strömkablar och koppla relä för jag antar att man inte bara kan koppla plus & minus direkt i baklyktorna?

http://www.crazyride.se/led-arbetsbelys … e-15w.html

Behövs ingen extra ström. Har kopplat dem direkt till vanliga backljuset. Är ju bara 18 watt styck. Satt i led i standardbackljuset också. Dock inget med tryck i. Mer så ljusbilden blir desamma. Ska väl tilläggas att den har dubbla backljus som standard. Annars behövs nog extra ström.

Kan passa på att fråga hur mycket men kan överstiga de 22 watt backljuset ska dra. Funderar på att komplettera med denna http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl … a-10w.html eller motsvarande för att få mer ljus nära bilen. Med de på taket blir det mörkt ca 1-1,5 meter bakom bilen. För tillfället har jag två http://www.stylingwebben.se/belysning-f … x-smds-12v monterade. Visst snyggt men lyser inget vidare.

Senast redigerat av Perrablerra (6 november 2014)

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
granadadr
6 november 2014 · 7 290 Inlägg

patrikke skrev:

m_dahm skrev:

xmax skrev:
hej, var ett tag sedan man var på garaget nu & anledningen till att jag är tillbaka är att jag har något viktigare än världsfred att diskutera.. extraljus ! därför verkade denna tråd intressant, men då den innehåller 456 sidor med en del saker jag inte vill ha reda på så ställer jag frågan alla har ställt så många gånger :

vilket extraljus är bäst tillsammans med vilken xenon-konvertering ?

när jag säger bäst menar jag inte vilken som bländar minst på krokig skogsväg, utan jag vill veta om jag står på en flotte mitt ute i oceanen så vill jag se horisonten ! gärna med ljus 90grader åt sidorna men längd går helt klart före bredd..

mitt dilemma är som så att jag måste ha värre ljus än två bekanta, varav den ena har 7st sim med 70w xenon, 3st pencil, 4st flood & min kollega har "bara" 5st sim pencil 70w xenon.

kan jag segra över dessa två herrar med ett färre antal dyrare extraljus t.ex. nbb alpha pencil 100w ?

Jag skulle nog säga IPF 930 med 100w xenon. Är vad jag förstått det värsta xenonextraljus du kan ha. Eller möjligen då Lightforce 240 med 100w xenon. Detta bräcker dina kompisar som kör med budget-SIM.

Henrik Jonsson på prestandabelysning körde förut med 11st IPF 100w xenon på sin Navara, det var grymt.

Vill du ha LED så är det Vision X Light Cannon 90w som gäller.

Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.

går det verkligen??

apropå inget så har jag ju kört med 35w lampor och 55w ballaster,, på nuvarande bilen kör jag bara 35w,, usch,, man ser verkligen skillnad,, överflyttade extraljus,, så dem går ej att skylla på smile  nästa blir MINST 50w lamor å 70w ballaster smile

partyvan
6 november 2014 · 1 071 Inlägg

Själv har jag 2sånna http://maskinbelysning.nu/Arbetsbelysni … 77650.html
Och 4st 27w led bakåt det lyser mer än nödvändigt bakåt.
Men om man har plats och vill ha bra backljus så kan jag rekomendera 40wattarna

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
fredda_king Fotograf
6 november 2014 · 1 319 Inlägg

verkar vara bra pris på dessa.. skulle man haft så man handlat som företag bara.

http://maskinbelysning.nu/48v-belysning … -60-w.html

Senast redigerat av fredda_king (6 november 2014)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Pierre2JZ
6 november 2014 · 71 Inlägg

patrikke skrev:

m_dahm skrev:

xmax skrev:
hej, var ett tag sedan man var på garaget nu & anledningen till att jag är tillbaka är att jag har något viktigare än världsfred att diskutera.. extraljus ! därför verkade denna tråd intressant, men då den innehåller 456 sidor med en del saker jag inte vill ha reda på så ställer jag frågan alla har ställt så många gånger :

vilket extraljus är bäst tillsammans med vilken xenon-konvertering ?

när jag säger bäst menar jag inte vilken som bländar minst på krokig skogsväg, utan jag vill veta om jag står på en flotte mitt ute i oceanen så vill jag se horisonten ! gärna med ljus 90grader åt sidorna men längd går helt klart före bredd..

mitt dilemma är som så att jag måste ha värre ljus än två bekanta, varav den ena har 7st sim med 70w xenon, 3st pencil, 4st flood & min kollega har "bara" 5st sim pencil 70w xenon.

kan jag segra över dessa två herrar med ett färre antal dyrare extraljus t.ex. nbb alpha pencil 100w ?

Jag skulle nog säga IPF 930 med 100w xenon. Är vad jag förstått det värsta xenonextraljus du kan ha. Eller möjligen då Lightforce 240 med 100w xenon. Detta bräcker dina kompisar som kör med budget-SIM.

Henrik Jonsson på prestandabelysning körde förut med 11st IPF 100w xenon på sin Navara, det var grymt.

Vill du ha LED så är det Vision X Light Cannon 90w som gäller.

Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.

Känner att jag måste gå in och informera här, oavsett vad folk gjort och det har funkat förut så är det inte rekommenderat att blanda ballasterna på 75w och 100w med lampor under 75w då dessa har olika driftspänning.

35-55w har 85v och 75-100w har 95v.

Senast redigerat av Pierre2JZ (6 november 2014)

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Peppes Bodega
6 november 2014 · 261 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

patrikke skrev:

m_dahm skrev:

Jag skulle nog säga IPF 930 med 100w xenon. Är vad jag förstått det värsta xenonextraljus du kan ha. Eller möjligen då Lightforce 240 med 100w xenon. Detta bräcker dina kompisar som kör med budget-SIM.

Henrik Jonsson på prestandabelysning körde förut med 11st IPF 100w xenon på sin Navara, det var grymt.

Vill du ha LED så är det Vision X Light Cannon 90w som gäller.

Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.

Känner att jag måste gå in och informera här, oavsett vad folk gjort och det har funkat förut så är det inte rekommenderat att blanda ballasterna på 75w och 100w med lampor under 75w då dessa har olika driftspänning.

35-55w har 85v och 75-100w har 95v.

Bra svar. Har inte ens tänkt på det.smile

xeno95
6 november 2014 · 735 Inlägg

Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.
http://s28.postimg.org/487pyspy4/IMG_2618.jpg
http://s28.postimg.org/pxb7gehjw/IMG_2623.jpg
http://s28.postimg.org/ig2016s0s/IMG_2626.jpg
Fjärr-Pencil-Fjärr

Blir liksom en skugga i mitten, knappt nån längd alls på pencillampan

Vad kan det bero det på?
För tunna kablar
Dålig jord
Klena relän
Helt nya xenonlampor (ifall dom ska "brännas in")
Dåligt batteri/generator


Enormt tacksam för hjälp då jag hade förväntat mig mer... tycker bilden på 3st 55W xenon SIM lös bättre
Ljuset närmast bilen är bilens helljus, lyser i backen

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
6 november 2014 · 26 155 Inlägg

xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.

När det inte är någon snö i omgivningen som reflekterar ljuset tillbaka så blir det ju alltid mörkare än vad man kanske tycker det ska bli.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Pierre2JZ
6 november 2014 · 71 Inlägg

xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.
http://s28.postimg.org/487pyspy4/IMG_2618.jpg
http://s28.postimg.org/pxb7gehjw/IMG_2623.jpg
http://s28.postimg.org/ig2016s0s/IMG_2626.jpg
Fjärr-Pencil-Fjärr

Blir liksom en skugga i mitten, knappt nån längd alls på pencillampan

Vad kan det bero det på?
För tunna kablar
Dålig jord
Klena relän
Helt nya xenonlampor (ifall dom ska "brännas in")
Dåligt batteri/generator


Enormt tacksam för hjälp då jag hade förväntat mig mer... tycker bilden på 3st 55W xenon SIM lös bättre
Ljuset närmast bilen är bilens helljus, lyser i backen

Lyser dom starkt så finns det ju inte så mycket mer än att lampans brännpunkt ligger fel i reflektorn.
Har kört både 35 och 70w i BBK och de har varit bra tryck i både pencil och vanlig fjärr med referens 37,5.

Senast redigerat av Pierre2JZ (6 november 2014)

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
xeno95
6 november 2014 · 735 Inlägg

Mack skrev:

xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.

När det inte är någon snö i omgivningen som reflekterar ljuset tillbaka så blir det ju alltid mörkare än vad man kanske tycker det ska bli.

Jo såklart, har en bil med 3 NBB med 50W xenon som lyser bättre än det här utan snö i omgivningen

Pierre2JZ skrev:

xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.
http://s28.postimg.org/487pyspy4/IMG_2618.jpg
http://s28.postimg.org/pxb7gehjw/IMG_2623.jpg
http://s28.postimg.org/ig2016s0s/IMG_2626.jpg
Fjärr-Pencil-Fjärr

Blir liksom en skugga i mitten, knappt nån längd alls på pencillampan
Tar även ganska lång tid att tända..
Vad kan det bero det på?
För tunna kablar
Dålig jord
Klena relän
Helt nya xenonlampor (ifall dom ska "brännas in")
Dåligt batteri/generator


Enormt tacksam för hjälp då jag hade förväntat mig mer... tycker bilden på 3st 55W xenon SIM lös bättre
Ljuset närmast bilen är bilens helljus, lyser i backen

Lyser dom starkt så finns det ju inte så mycket mer än att lampans brännpunkt ligger fel i reflektorn.
Har kört både 35 och 70w i BBK och de har varit bra tryck i både pencil och vanlig fjärr med referens 37,5.

Lampan kan ju bara sitta på ett sätt i BBK, brännröret hamnar snett åt höger

Senast redigerat av xeno95 (6 november 2014)

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Pierre2JZ
7 november 2014 · 71 Inlägg

xeno95 skrev:

Mack skrev:

xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.

När det inte är någon snö i omgivningen som reflekterar ljuset tillbaka så blir det ju alltid mörkare än vad man kanske tycker det ska bli.

Jo såklart, har en bil med 3 NBB med 50W xenon som lyser bättre än det här utan snö i omgivningen

Pierre2JZ skrev:

xeno95 skrev:
Är det bara jag som tycker mina 3 st xenon konverterade big knick borde lysa bättre? 100W xenon i varje.
http://s28.postimg.org/487pyspy4/IMG_2618.jpg
http://s28.postimg.org/pxb7gehjw/IMG_2623.jpg
http://s28.postimg.org/ig2016s0s/IMG_2626.jpg
Fjärr-Pencil-Fjärr

Blir liksom en skugga i mitten, knappt nån längd alls på pencillampan
Tar även ganska lång tid att tända..
Vad kan det bero det på?
För tunna kablar
Dålig jord
Klena relän
Helt nya xenonlampor (ifall dom ska "brännas in")
Dåligt batteri/generator


Enormt tacksam för hjälp då jag hade förväntat mig mer... tycker bilden på 3st 55W xenon SIM lös bättre
Ljuset närmast bilen är bilens helljus, lyser i backen

Lyser dom starkt så finns det ju inte så mycket mer än att lampans brännpunkt ligger fel i reflektorn.
Har kört både 35 och 70w i BBK och de har varit bra tryck i både pencil och vanlig fjärr med referens 37,5.

Lampan kan ju bara sitta på ett sätt i BBK, brännröret hamnar snett åt höger

Precis vad jag ville komma fram till, dålig kvalité på lamporna alltså 😉

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
Johan85 Avstängd
7 november 2014 · 1 418 Inlägg

fredda_king skrev:
verkar vara bra pris på dessa.. skulle man haft så man handlat som företag bara.

http://maskinbelysning.nu/48v-belysning … -60-w.html

du får 2 till priset av 1 på ebay dessutom fraktfritt

beyorn
7 november 2014 · 6 Inlägg

http://m.ebay.com/itm/400759317154?_mwBanner=1

Är denna någonting att ha? Är så satans billig så jag funderar på att beställa hem en för att komplettera extraljusen med!

Audi A4 Avant "A4 B5" (1997)
ajokko
7 november 2014 · 214 Inlägg

beyorn skrev:
http://m.ebay.com/itm/400759317154?_mwBanner=1

Är denna någonting att ha? Är så satans billig så jag funderar på att beställa hem en för att komplettera extraljusen med!

Det är i princip ett arbetsljus. Du kommer att få ljus överallt men knappt någon längd att tala om. Mina LED-extraljus som anses vara "pencil" har en spridning på 8 grader. I jämförelse skulle jag säga att de sprider något mer än ett Bosch Big Knick. 30 grader innebär alltså en spridning jämförbart med åtminstone 4 bosch bk. Både åt sidorna och dessutom uppåt och neråt.

Om det är vad du är ute efter är det bara att köpa. Är det användbart ljus på mer än 150 meters håll är det bara att titta efter något annat.

MammDiin
7 november 2014 · 2 019 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

patrikke skrev:

m_dahm skrev:

Jag skulle nog säga IPF 930 med 100w xenon. Är vad jag förstått det värsta xenonextraljus du kan ha. Eller möjligen då Lightforce 240 med 100w xenon. Detta bräcker dina kompisar som kör med budget-SIM.

Henrik Jonsson på prestandabelysning körde förut med 11st IPF 100w xenon på sin Navara, det var grymt.

Vill du ha LED så är det Vision X Light Cannon 90w som gäller.

Jag skulle kört på samma SIM som polaren men 100w ballast och en bra 55w lampa, det blir en rejäl skillnad i ljus.

Känner att jag måste gå in och informera här, oavsett vad folk gjort och det har funkat förut så är det inte rekommenderat att blanda ballasterna på 75w och 100w med lampor under 75w då dessa har olika driftspänning.

35-55w har 85v och 75-100w har 95v.

Har försökt hitta svar på varför lamporna med lägre watt är 85V och 75W lamporna 95V.
Är det för att elektrodavståndet är längre på 75W lamporna och därför fungerar bättre med mera spänning?
Med tanke på att ju högre spänning desto längre kan elen färdas i ''luft''.
Eller är det pga. något annat?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang