3634
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Avstängd
1 418 Inlägg
21 december 2012
#981
Mack skrev:
Johan85 skrev:
Mack skrev:

Det är såna här du behöver troligen; http://www.vparts.se/v70/volvo-v70-1997 … 70-s6.html

då får det bli såna och ett billigt xenon kitt till veckan:)
men vet du om dimljusen går på när man har helljuset på?smile

Det torde inte göra det.

Edit; ..så länge du inte kopplar dem som extraljus.

har för mig ja har så på min 940 att när ja drar på helljuset så går extraljusen in mot grillen och dimljusen oxå så tror ja de var på min första 740 oxå så de borde ju gå att koppla på nåt smidigt vis:)

2 074 Inlägg
21 december 2012
#982
Johan85 skrev:
Mack skrev:
Johan85 skrev:
måste man ha adapters i dimljusen när man byter till xenon på v70 99?
har h1 leds nu och dom är ju lite för långa och tar i metall grejen så ja antar att xenon lampan oxå blir det?

även en fråga till om ja har dimljusen avstängda går dom på när ja drar på helljuset då? har inte bilen här just nu så kan inte kolla:( om dom inte gör det finns det nåt enkelt sätt att koppla så dom gör de och även funkar normalt?

Det är såna här du behöver troligen; http://www.vparts.se/v70/volvo-v70-1997 … 70-s6.html

då får det bli såna och ett billigt xenon kitt till veckan:)
men vet du om dimljusen går på när man har helljuset på?smile
tänkte inte köra dom med halvljuset men vill kunna ha parkering och dom på ibland så kan inte koppla in dom som extraljus:P

Ta styrströmmen från parkeringslampan, och fixa en brytare inne i bilen.

Avstängd
1 418 Inlägg
21 december 2012
#983
MammDiin skrev:
Johan85 skrev:
Mack skrev:

Det är såna här du behöver troligen; http://www.vparts.se/v70/volvo-v70-1997 … 70-s6.html

då får det bli såna och ett billigt xenon kitt till veckan:)
men vet du om dimljusen går på när man har helljuset på?smile
tänkte inte köra dom med halvljuset men vill kunna ha parkering och dom på ibland så kan inte koppla in dom som extraljus:P

Ta styrströmmen från parkeringslampan, och fixa en brytare inne i bilen.

kan ju bli tråkigt om man glömmer sen vrider över på halv och slår på helljuset då brinner väll säkringarna?tongue

Avstängd
1 418 Inlägg
21 december 2012
#984
har för mig det finns bilar där dimljusen endast går när man har parkeringsljus och när man vrider på halv så släcks dom men går på igen när helljuset slås på eller har ja drömt?tongue

288 Inlägg
21 december 2012
#985
C_A_T skrev:
HBass skrev:
Beställde lite nya leksaker:

Min gamla setup var 4300K i xenon och 6000K 120w LED extraljus.

Min nya setup:

Från Prestandabelysning.se
42" 240w LED ramp på tak 6000K
3x 90w Vision X Transporter 10 grader, ca 5500K

Från Humanhabit.se
55w Cnlight canbus kit i helljus 5000K
35w Cnlight lampor i halvlljus 6000K
35w Slim kit i dimljus 6000K

http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 975425.jpg
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 975428.jpg

Måste erkänna att jag gillar verkligen 6000K färgtemperatur, mycket snyggt, fräscht och upppiggande! smile

Ett extremt bra ljus! cool

det va nog det sjukaste jag sett som inte kommer från någon firma!

288 Inlägg
21 december 2012
#986
Johan85 skrev:
har för mig det finns bilar där dimljusen endast går när man har parkeringsljus och när man vrider på halv så släcks dom men går på igen när helljuset slås på eller har ja drömt?tongue

ja så är det, på t.ex. saab 9-3 äldre modell. Men vad har det med xenon/Led/extraljus att göra?

392 Inlägg
21 december 2012
#987
munkenpetersen skrev:
C_A_T skrev:
HBass skrev:
Beställde lite nya leksaker:

Min gamla setup var 4300K i xenon och 6000K 120w LED extraljus.

Min nya setup:

Från Prestandabelysning.se
42" 240w LED ramp på tak 6000K
3x 90w Vision X Transporter 10 grader, ca 5500K

Från Humanhabit.se
55w Cnlight canbus kit i helljus 5000K
35w Cnlight lampor i halvlljus 6000K
35w Slim kit i dimljus 6000K

http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 975425.jpg
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 975428.jpg

Måste erkänna att jag gillar verkligen 6000K färgtemperatur, mycket snyggt, fräscht och upppiggande! smile

Ett extremt bra ljus! cool

det va nog det sjukaste jag sett som inte kommer från någon firma!

kan då bara hålla me..


GL77
21 december 2012
#988
Lite nya bilder från natten smile

Filmer kommer att laddas upp oxå, totalt 6 stycken cool

https://www1.garaget.org/archive/37/36462/283763/283763-2976712.jpg
https://www1.garaget.org/archive/37/36462/283763/283763-2976710.jpg
https://www1.garaget.org/archive/37/36462/283763/283763-2976709.jpg
https://www1.garaget.org/archive/37/36462/283763/283763-2976711.jpg
Senast redigerat av XenonPowerFreak (21 december 2012)

Avstängd
1 418 Inlägg
21 december 2012
#989
munkenpetersen skrev:
Johan85 skrev:
har för mig det finns bilar där dimljusen endast går när man har parkeringsljus och när man vrider på halv så släcks dom men går på igen när helljuset slås på eller har ja drömt?tongue

ja så är det, på t.ex. saab 9-3 äldre modell. Men vad har det med xenon/Led/extraljus att göra?

grejen var att ja ska xenonkonvertera mina dimljus och ja vill ha dom att tändas på helljuset och när ja har parkeringsljuset på men inte på halvljuset

730 Inlägg
21 december 2012
#990
Johan85 skrev:
munkenpetersen skrev:
Johan85 skrev:
har för mig det finns bilar där dimljusen endast går när man har parkeringsljus och när man vrider på halv så släcks dom men går på igen när helljuset slås på eller har ja drömt?tongue

ja så är det, på t.ex. saab 9-3 äldre modell. Men vad har det med xenon/Led/extraljus att göra?

grejen var att ja ska xenonkonvertera mina dimljus och ja vill ha dom att tändas på helljuset och när ja har parkeringsljuset på men inte på halvljuset

Angående att ha xenon på enbart dimljus så kan man ändra strömställaren på dom bilarna (v70 av 850 modell) så att i 0-läge är halvljuset släckt, parkering lyser och du kan ha dimljusen tända. Då släcks allt när du vrider av tändningen. I parkeringsläge samt läge 1 fungerar det som vanligt. Har läst att man kan ändra det via ett spår som sitter på framsidan på strömställaren, ser ut som en skruvskalle. Det ska tydligen där dom ändrar för olika länder. Jag plockade bort ett stift i kontaktstycket istället.


Sen om att få helljus i dimljus. Det går kanon att koppla så man kan köra med dom som vanligt, men ändå så att dom tänds på helljus. Har kopplat så på min v70n, du får bara använda 2 relän. Dock gör det ingen större nytta men det retar folk. Kopplar du även då så att du kan släcka dimljuset med en extra brytare eller kopplar ur dom kan du på bes hävda att dimljuset numera är extraljus. Kommer själv att göra så.
Senast redigerat av Sjodahl (21 december 2012)

Fotograf
1 319 Inlägg
21 december 2012
#991
Johan85 skrev:
har för mig det finns bilar där dimljusen endast går när man har parkeringsljus och när man vrider på halv så släcks dom men går på igen när helljuset slås på eller har ja drömt?tongue

stämmer bra kompisen har så på sin 740.  har funderat lite på hur det funkar men inte orkat komma på det. skulle ha gjort det så man kan bygga liknande själv tongue

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
21 december 2012
#992
XenonPowerFreak skrev:
C_A_T skrev:
XenonPowerFreak skrev:

Jag har Spot utförandet, och den ger en bra bredd den oxå... Ska testa den mer när jag åker ner till västkusten på Fredags natten smile

Nästan bättre att satsa på spot med en gng. Men för mig dröjer det med ledramp. Även fast jag vill ha så kostar det för mkt tongue

Sant, men när du ändå ska köpa LED ramp sen så satsa på en äkta CREE ramp istället för de billiga kopiorna med cree dioder. De äkta CREE ramperna är riktigt fint uppbyggda med starkare chassie samt komponenter. Det håller i längden.

Får nog bli ngt sånt när man får jobb. Man blir lite väl bekväm med årena att ljuset skall komma med en gng. Faller dom mer i pris så kommer dom få fler efterfrågningar, men just nu så är det inte aktuellt.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

398 Inlägg
21 december 2012
#993
C_A_T skrev:
XenonPowerFreak skrev:
C_A_T skrev:

Nästan bättre att satsa på spot med en gng. Men för mig dröjer det med ledramp. Även fast jag vill ha så kostar det för mkt tongue

Sant, men när du ändå ska köpa LED ramp sen så satsa på en äkta CREE ramp istället för de billiga kopiorna med cree dioder. De äkta CREE ramperna är riktigt fint uppbyggda med starkare chassie samt komponenter. Det håller i längden.

Får nog bli ngt sånt när man får jobb. Man blir lite väl bekväm med årena att ljuset skall komma med en gng. Faller dom mer i pris så kommer dom få fler efterfrågningar, men just nu så är det inte aktuellt.

De har ju redan fallit i pris :-P
Märkes LED kommer inte falla särskilt då distributörerna styr priserna, inte marknaden.
Kolla på Lightforce t.ex de håller sin image, status och pris.

Däremot icke märkesvaror brukar ju priskrigas ned och priset styrs efter marknaden men brukar i regel ligga på ca 50% av priset av en märkesprodukt för motsvarande.

Detta är ju generellt för det mesta....

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Avstängd
1 418 Inlägg
21 december 2012
#994
Sjodahl skrev:
Johan85 skrev:
munkenpetersen skrev:

ja så är det, på t.ex. saab 9-3 äldre modell. Men vad har det med xenon/Led/extraljus att göra?

grejen var att ja ska xenonkonvertera mina dimljus och ja vill ha dom att tändas på helljuset och när ja har parkeringsljuset på men inte på halvljuset

Angående att ha xenon på enbart dimljus så kan man ändra strömställaren på dom bilarna (v70 av 850 modell) så att i 0-läge är halvljuset släckt, parkering lyser och du kan ha dimljusen tända. Då släcks allt när du vrider av tändningen. I parkeringsläge samt läge 1 fungerar det som vanligt. Har läst att man kan ändra det via ett spår som sitter på framsidan på strömställaren, ser ut som en skruvskalle. Det ska tydligen där dom ändrar för olika länder. Jag plockade bort ett stift i kontaktstycket istället.


Sen om att få helljus i dimljus. Det går kanon att koppla så man kan köra med dom som vanligt, men ändå så att dom tänds på helljus. Har kopplat så på min v70n, du får bara använda 2 relän. Dock gör det ingen större nytta men det retar folk. Kopplar du även då så att du kan släcka dimljuset med en extra brytare eller kopplar ur dom kan du på bes hävda att dimljuset numera är extraljus. Kommer själv att göra så.

jag har vridit på den skruven förut och ja kan bara välja mellan halvljus på 0 läge eller inget ljus alls:/

GL77
21 december 2012
#995
Back ljuset smile

https://www1.garaget.org/archive/37/36462/283763/283763-2976707.jpg
https://www1.garaget.org/archive/37/36462/283763/283763-2976717.jpg
Senast redigerat av XenonPowerFreak (21 december 2012)

3 151 Inlägg
21 december 2012
#996
Lyser bra nu, XenonPowerFreak. smile

GL77
21 december 2012
#997
Mervolic skrev:
Lyser bra nu, XenonPowerFreak. smile

Njae, inte nöjd riktigt ännu tongue

GL77
21 december 2012
#998
4 stycken nya filmer när jag testar mitt nya system cool

1.

2.

3.

4. (Endast ett kortare klipp på LED rampen)



DET STORA XENON EXTRALJUS SYSTEMET

1 st NBB ALPHA 225 punktljus 75w
4 st NBB ALPHA 225 fjärrljus 300w
5 st stenskottsskydd genomlysbara
5 st 75w Extreme ballaster (rev.3)
5 st 4300k/D2Y/75w lampor
1 st Lighton fäste för 5 extraljus (special svetsat av mig)
5 st special monterings fötter
5 st AMP förlängnings kablar
Stag över ljusen med kulleds fästen
Svart lackerade NBB "topp-lock"
2x5 Way Genuine AMP Superseal Electrical Connector

LED EXTRALJUS SYSTEMET

CREE 22" LED Extraljus Ramp 120W, 40x3w Cree XB-D, Spot 10°
Specialgjort fäste av 3 mm stålplåt (utfört av mig)
Senast redigerat av chrizz (21 december 2012)

JFfoto
21 december 2012
#999
Happ, börjar gå framåt för mig med big_smile

Taket är photoshopat, men takräcke är beställt, 3 NBB till ska beställas, blir 55w till att börja med, då jag har 5 st kit liggandes redan.. får uppgradera till 75w/100w xenon lite då och då smile

Sammanlagt är det nu 700w i enbart extralyserna, 800w ink halvljusen, 900w ink dimljusen..  med dessa på taket blir det 1175w jag kan ha enbart framåt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-9676114982d3fdbf59b92605917d36a9.jpg

436 Inlägg
21 december 2012
#1000
Rocknob skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-3b9feb7c0f44debfdb3aafb1d0458d2e.jpg





* Kommer med en info grej angåeende Xenonljus på de nyare V70, Allså V70II och inte V70N.
Idag var de andra gången jag fick in en bil på Volvo som det satt 3st extraljus i fronten som var eftermarknads xenonkonverterade. Felet på bilen var allså att CAN nätet låg nere, bilen betedde sig väldigt konstigt, ibland funkade inte DIM (hastighetsmätaren) ibland svarade inte bilen på gasen osv..

På den första bilen var de likadant.
Felet då, är att TCM styrenheten lägger av, spänningen blir antagligen för hög för den.
En ny sådan kostar ca ~ 4000:-.
Så ni med V70IIor, ha detta i baktanken om ni får för er o montera eftermarknads xenon.
Om nu detta händer på alla dessa bilar när man monterar Xenon kan jag inte svara på, men de lär
ha hänt på flera bilar än just de som jag har fått in o flera blir det garanterat. // Emiiilz

Läste igenom en bit på tråden men såg inte om det är någon som svarat på detta problemet!

Idag finns det lösningar för detta bekymmer då vi känner till problematiken med framförallt V70II även S40II och V50.

om felet är i samband med Extraljus konvertering så är det många gånger så att bilar som har BI-Xenon utan separat helljus kopplas in på Bi-Xenonet vet inte om det var så i dessa fall?? om så var fallet SKA man använda sig av Canbus Extraljuskablage får jag länka till vår hemsida?? (jobbar för en Xenon leverantör)

Ang inkoppling i dessa bilar i hel/halvljus så är det så att jordpunkten delas Med både torkarmotor samt en viss styrenhet (osäker på vilken detta var) som när man konverterar tar stryk på grund av ström spikar dessa strömspikar tas bort med en Canbus Canceller av specifik modell Återigen får jag länka??

Alla sådana här tips som finns häromkring kommer att gås igenom av oss och användas för vidareutveckling det ska vara enkelt att Xenon/LED Konvertera smile

Bilar som man ännu ska akta sig för är:

Dodge RAM (mycket strul med dessa och svåra att få bort blinkningar/flimmer i)
SAAB 9-5 Med original BI-Xenon 06->
Audi A3: Torkar motorn kan ge upp men finns lösning (Länka?)
Passat 11-: Bränner Styrenhet men finns en lösning på detta som SKA funka vi har ännu inte testat ut den men kommer smile

Om någon har frågor ang konvertering är de bara att hojta till så ska ja se vad jag kan komma fram med utan att göra mer reklam än nödvändigt smile



Sök