Hjälp med första bil, tips osv!

Tobbetdi Diesel ska man ha!
9 december 2012 · 482 Inlägg

Har inte läst alla kommentarer förvisso. Vill bara varna dig om du ska skaffa dig en 2,5tdi v6, så kolla hur kamaxlarna ser ut! Det är ett vanlöigt problem att den motorn äter kamaxlar. Andra dyra grejjer som kan pajja är turbo och dieselpump. Kamremsbyte är inte gratis och man bör ha tillgång till en dator så man kan justera in kamtiderna så de blir korrekta. 1,9 tdi är en bättre motor.
jag har själv ägt 3st dieselar, 2st 1,9 på 110hk med 5växlad manuell låda, en fwd och en syncro (4x4), båda var Passat -99. Nu kör jag Skoda Octavia -08 med 2,0 på 140hk och 6vxlad dsg automatlåda.

Om du nu lever på studiebidrag och ska stå för allt själv så får du åka runt i en golf 2 från 80-talet eller nåt i den stilen, det gjorde jag.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Evildan
9 december 2012 ·

alternativt en sådan här.
billig att äga på alla vis samt en bra förstabil då du inte lagt ut så mkt pengar på den då en förstatbil på ngt skumt vis gärna drar till sig kantstenar, dikeskanter, osv big_smile
http://www.blocket.se/sodermanland/Mazd … 12&w=1
det här exemplaret ser desssutom mkt fint ut och har rullat lite.

tooby
9 december 2012 ·

Z-etter skrev:

tooby skrev:

Z-etter skrev:
Menar du rolig som i att köra på bredden eller roligt i att köra på de finaste vägarna med bra tryck i bilen som ligger som ett strykjärn och är helt underbar att köra? =P

Jag är nämligen ute efter det andra och kollar på bilar som Golf mk3 GTI/2,0L med coils och lite breda däck/fälg. Lite mer racingkänsla helt enkelt, men vill du ligga brett så bmw e36 320 eller 325, inte en Volvo men fortfarande rwd!

Hehe, alternativ 2, men 1an ska finnas med då och då wink
Men för alternativ 2 så känns det som att man ska ha mer pengar för att få en sådan bil, så ett år i gruvan efter skolan så har man det smile

en lätt bil som har ca 120 hk och 200 Nm brud borde du klara sig långt på om du vill ha 2an ^^

Har kollat på bilar som
Opel Tigra
Golf mk2 mk3
Honda Civic hatchback

sen äre det ju många fler som finns!

Jag sparar hellre pengarna och köper en rejäl bil istället om något år, för alternativ 2 för mig är inte någon 120 hk bil.


Tobbetdi: Jo har läst lite om 2,5an och hört med kusinen som ägde en sådan, fick ett identiskt svar av honom som du just gav, så den motorn kommer det ej bli!

Får 1050 kr i månaden men jag har fortfarande pengar på sidan så det räcker.

Du vet inget om Audis 1,8t motor på 149 hk?


Evildan: Tyvärr så funkar ej länken.

zemet
9 december 2012 · 4 069 Inlägg

tooby skrev:

Z-etter skrev:

tooby skrev:

Hehe, alternativ 2, men 1an ska finnas med då och då wink
Men för alternativ 2 så känns det som att man ska ha mer pengar för att få en sådan bil, så ett år i gruvan efter skolan så har man det smile

en lätt bil som har ca 120 hk och 200 Nm brud borde du klara sig långt på om du vill ha 2an ^^

Har kollat på bilar som
Opel Tigra
Golf mk2 mk3
Honda Civic hatchback

sen äre det ju många fler som finns!

Jag sparar hellre pengarna och köper en rejäl bil istället om något år, för alternativ 2 för mig är inte någon 120 hk bil.


Tobbetdi: Jo har läst lite om 2,5an och hört med kusinen som ägde en sådan, fick ett identiskt svar av honom som du just gav, så den motorn kommer det ej bli!

Får 1050 kr i månaden men jag har fortfarande pengar på sidan så det räcker.

Du vet inget om Audis 1,8t motor på 149 hk?


Evildan: Tyvärr så funkar ej länken.

Vill du ha mycket hk och utrustning i bilar som ser bra ut enligt mig så är saab oslagbart just nu. Dom står sjukt lågt i pris och man får väldigt mycket bil för pengarna.

Det ryms utan problem både 9-5 aero och 9-3 aero. 250 hk

http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9_ … 15&w=3

20K och motorproblemet som 9-5 haft med rasade motorer har denna redan haft samt nyrenoverad motor.

Om det nu inte är något annat lurt fel med denna bilen så är det ju väldigt mycket bil för pengarna.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
tooby
10 december 2012 ·

zemet skrev:

tooby skrev:

Z-etter skrev:

en lätt bil som har ca 120 hk och 200 Nm brud borde du klara sig långt på om du vill ha 2an ^^

Har kollat på bilar som
Opel Tigra
Golf mk2 mk3
Honda Civic hatchback

sen äre det ju många fler som finns!

Jag sparar hellre pengarna och köper en rejäl bil istället om något år, för alternativ 2 för mig är inte någon 120 hk bil.


Tobbetdi: Jo har läst lite om 2,5an och hört med kusinen som ägde en sådan, fick ett identiskt svar av honom som du just gav, så den motorn kommer det ej bli!

Får 1050 kr i månaden men jag har fortfarande pengar på sidan så det räcker.

Du vet inget om Audis 1,8t motor på 149 hk?


Evildan: Tyvärr så funkar ej länken.

Vill du ha mycket hk och utrustning i bilar som ser bra ut enligt mig så är saab oslagbart just nu. Dom står sjukt lågt i pris och man får väldigt mycket bil för pengarna.

Det ryms utan problem både 9-5 aero och 9-3 aero. 250 hk

http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9_ … 15&w=3

20K och motorproblemet som 9-5 haft med rasade motorer har denna redan haft samt nyrenoverad motor.

Om det nu inte är något annat lurt fel med denna bilen så är det ju väldigt mycket bil för pengarna.

Farbrorn till mig har en sådan bil och han ska då sälja den då den var för dyr att ha tycker han. Och vad borde det inte vara för mig isåfall?
Och sen så tycker jag att saabarna är skitfula, menmen, alla tycker olika.

Nu ser jag bara framemot svar på frågan jag skrev tidigare, ser mest troligt ut att det blir en sådan.

Tobbetdi Diesel ska man ha!
10 december 2012 · 482 Inlägg

tooby skrev:
Tobbetdi: Jo har läst lite om 2,5an och hört med kusinen som ägde en sådan, fick ett identiskt svar av honom som du just gav, så den motorn kommer det ej bli!

Får 1050 kr i månaden men jag har fortfarande pengar på sidan så det räcker.

Du vet inget om Audis 1,8t motor på 149 hk?

Det är bra motorer. Det största problemet är igensatt vevhusventilation tycker jag.
Har inte varit med om några större reparationer på de motorerna. Det största jobbet jag har gjort på denna motor är att byta turbo. En bra motor är det, dock lite slö.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
tooby
10 december 2012 ·

Tobbetdi skrev:

tooby skrev:
Tobbetdi: Jo har läst lite om 2,5an och hört med kusinen som ägde en sådan, fick ett identiskt svar av honom som du just gav, så den motorn kommer det ej bli!

Får 1050 kr i månaden men jag har fortfarande pengar på sidan så det räcker.

Du vet inget om Audis 1,8t motor på 149 hk?

Det är bra motorer. Det största problemet är igensatt vevhusventilation tycker jag.
Har inte varit med om några större reparationer på de motorerna. Det största jobbet jag har gjort på denna motor är att byta turbo. En bra motor är det, dock lite slö.

Okej!
149 hk känns bra för en som precis fått körkort tycker då jag.

Fick ett riktigt bra svar idag på mailen av en person.


" -Min är chippad, villket sägs ska dra ner förbrukningen lite, den går att köra på 0,75 om man vill, men då är de rätt tråkigt  1.8T drar för övrigt mindre soppa än 1.8i, då den inte behöver jobba lika hårt. Ska du ha Quattro eller automatlåda så stiger givetvis förbrukningen lite...

-Nyare modeller, (-98 och framåt) är kända för att koxa(täppa) igen i oljereturen i sumpen om man inte kör på rätt olja, villket leder till motorras i dom allra flästa fall. Jag har kört på Castrol Magnatec 5w-40, villket är en riktigt fin olja, men den kostar tyvärr där efter också. Men det är det värt! Täta oljebyten rekomenderas nog också, speciellt om du ska trimma.
Även tändspolarna har en förmåga att ge sig på nyare modeller.
Lyssna efter ventiltick, de verkar vara rätt så vanligt också, även om det inte alltid är hela världen kanske...

-Chassie. Hela framvagnen är värdelös. Värdelös är kanske ett starkt ord, men de är inget ovanligt att man får byta någon länkarm nån gång om året. Detta är dock åtgärdat -99(?) och framåt. Men oftast är dom redan bytta på äldre modeller, och dom man byter till är förstärkta. Annars finns hela kit att köpa som är förstärkta, med alla länkarmar för typ 3-3500:-.

-Framskärmar och baklucka(i alla fall på kombi/avant modellen) är kända för att rosta.

-Startar och går i alla väder, trots alla modifieringar. Min har gått 35,000 mil nu, och går fortfarande som om den vore ny.
De ända strul jag haft med den är att jag inte hade något laddtryck under typ ett halvår. Bestämde mig för att kolla upp det, och då visar det sig att locket som wastegaten stänger och öppnar i avgashuset på turbon hade flugit dän... men risken för att det ska hända måste va en på miljonen typ, haha.

PS. Hade jag letat efter en A4 med denna (B5) karossen nu, så hade jag tittat på nyare modeller mellan 98b och 01. Dom är faceliftade, med klarglas strålkastare, dimljus, xenon och lite annat roligt. 98b kom även 1.8TS om man ville ha det, den har då 180 häst istället för 150 "


Väldigt bra svar av honom.
Finns det något mer att tillägga kanske?

zemet
10 december 2012 · 4 069 Inlägg

tooby skrev:

Tobbetdi skrev:

tooby skrev:
Tobbetdi: Jo har läst lite om 2,5an och hört med kusinen som ägde en sådan, fick ett identiskt svar av honom som du just gav, så den motorn kommer det ej bli!

Får 1050 kr i månaden men jag har fortfarande pengar på sidan så det räcker.

Du vet inget om Audis 1,8t motor på 149 hk?

Det är bra motorer. Det största problemet är igensatt vevhusventilation tycker jag.
Har inte varit med om några större reparationer på de motorerna. Det största jobbet jag har gjort på denna motor är att byta turbo. En bra motor är det, dock lite slö.

Okej!
149 hk känns bra för en som precis fått körkort tycker då jag.

Fick ett riktigt bra svar idag på mailen av en person.


" -Min är chippad, villket sägs ska dra ner förbrukningen lite, den går att köra på 0,75 om man vill, men då är de rätt tråkigt  1.8T drar för övrigt mindre soppa än 1.8i, då den inte behöver jobba lika hårt. Ska du ha Quattro eller automatlåda så stiger givetvis förbrukningen lite...

-Nyare modeller, (-98 och framåt) är kända för att koxa(täppa) igen i oljereturen i sumpen om man inte kör på rätt olja, villket leder till motorras i dom allra flästa fall. Jag har kört på Castrol Magnatec 5w-40, villket är en riktigt fin olja, men den kostar tyvärr där efter också. Men det är det värt! Täta oljebyten rekomenderas nog också, speciellt om du ska trimma.
Även tändspolarna har en förmåga att ge sig på nyare modeller.
Lyssna efter ventiltick, de verkar vara rätt så vanligt också, även om det inte alltid är hela världen kanske...

-Chassie. Hela framvagnen är värdelös. Värdelös är kanske ett starkt ord, men de är inget ovanligt att man får byta någon länkarm nån gång om året. Detta är dock åtgärdat -99(?) och framåt. Men oftast är dom redan bytta på äldre modeller, och dom man byter till är förstärkta. Annars finns hela kit att köpa som är förstärkta, med alla länkarmar för typ 3-3500:-.

-Framskärmar och baklucka(i alla fall på kombi/avant modellen) är kända för att rosta.

-Startar och går i alla väder, trots alla modifieringar. Min har gått 35,000 mil nu, och går fortfarande som om den vore ny.
De ända strul jag haft med den är att jag inte hade något laddtryck under typ ett halvår. Bestämde mig för att kolla upp det, och då visar det sig att locket som wastegaten stänger och öppnar i avgashuset på turbon hade flugit dän... men risken för att det ska hända måste va en på miljonen typ, haha.

PS. Hade jag letat efter en A4 med denna (B5) karossen nu, så hade jag tittat på nyare modeller mellan 98b och 01. Dom är faceliftade, med klarglas strålkastare, dimljus, xenon och lite annat roligt. 98b kom även 1.8TS om man ville ha det, den har då 180 häst istället för 150 "


Väldigt bra svar av honom.
Finns det något mer att tillägga kanske?

Bara positiva saker. Har hört att A4 speciellt Quattorn ska vara riktigt fin att köra, speciellt med 6 växlade lådan. 180 hk vers då.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
caromania Forummoderator
11 december 2012 · 9 296 Inlägg

Gör en ärlig kalkyl. Jag tycker det tyvärr låter som om du inte gjort det. sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
tooby
11 december 2012 ·

caromania skrev:
Gör en ärlig kalkyl. Jag tycker det tyvärr låter som om du inte gjort det. sad

Va?

zemet
11 december 2012 · 4 069 Inlägg

tooby skrev:

caromania skrev:
Gör en ärlig kalkyl. Jag tycker det tyvärr låter som om du inte gjort det. sad

Va?

Jag tror han menar precis som jag att det är väldigt svårt att äga bil och köra bil på 1080 kr månaden. Har du gjort en ordentlig ekonomisk kalkyl?

Vad betalar du för telefon, alkohol, kläder, pizza med polarna etc i månaden och har du råd att köra bil när du har räknat med allt detta.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Z-etter JDMister.2
11 december 2012 · 295 Inlägg

Jag kan ge dig min bensinkalkyl..

Antar att jag kör 4 mil/dag (alla dagar även helger)

bilen drar 0,7 L/milen

31 dagar/månad

4*0,7 = 2,8 L/dag

2,8*31 = 86,8 L/månad

Antar att bensinen är 14 kr/L

86,8*14 = 1215,2 kr på bensin / månad

smile

Ride with style,
Low and slow.
Toyota Mr2 GTi "JDMister.2" (1991)
xXSammy
11 december 2012 · 6 595 Inlägg

Plus försäkring..600 månaden och räkna med 1 liter milen då man inte alltid startar en genom varm bil och kör perfekt.

De/Dem
Z-etter JDMister.2
11 december 2012 · 295 Inlägg

Malheus skrev:
Plus försäkring..600 månaden och räkna med 1 liter milen då man inte alltid startar en genom varm bil och kör perfekt.

exakt, men 2k i månaden lär det ju ska gå på =P

Ride with style,
Low and slow.
Toyota Mr2 GTi "JDMister.2" (1991)
tooby
11 december 2012 ·

Tur att jag har sparat pengar på sidan då som jag skrev tidigare samt att försäkring har jag och farsan löst.

Vet inte hur detta forumet fungerar om man nu ska låsa/ ta bort tråden nu när jag fått den hjälp jag behövde.
Iallafall ifall det är så så kan ju en admin låsa tråden.
Mvh

caromania Forummoderator
11 december 2012 · 9 296 Inlägg

Z-etter skrev:
Jag kan ge dig min bensinkalkyl..

Antar att jag kör 4 mil/dag (alla dagar även helger)

bilen drar 0,7 L/milen

31 dagar/månad

4*0,7 = 2,8 L/dag

2,8*31 = 86,8 L/månad

Antar att bensinen är 14 kr/L

86,8*14 = 1215,2 kr på bensin / månad

smile

Malheus skrev:
Plus försäkring..600 månaden och räkna med 1 liter milen då man inte alltid startar en genom varm bil och kör perfekt.

tooby skrev:
Tur att jag har sparat pengar på sidan då som jag skrev tidigare samt att försäkring har jag och farsan löst.

Vet inte hur detta forumet fungerar om man nu ska låsa/ ta bort tråden nu när jag fått den hjälp jag behövde.
Iallafall ifall det är så så kan ju en admin låsa tråden.
Mvh

Till att börja med så är det inte så att vi är missunnsamma och tycker det är dumt att du ska köpa bil, tvärtom, det är jättekul. Men, du räknar fel. Som Malheus är inne på så kommer bilen dra mer bränsle än du räknat på och du glömmer försäkringen, men även skatten. Dessutom kommer du ju behöva lägga ner någon peng på service och däck. En uppsättning däck trillar loss på minst 4000. Och då är du billig.

Sedan kan det ju eventuellt tänkas att du vill följa med din flickvän/polare på bio någon gång, eller köpa lite cola och chips till helgen. Eller kanske ta en krogrunda? Sedan kommer AC/DC till stan och du vill se dem. Och då vill du ha en ny tröja. Är du med? Självklart kan du använda dina sparade pengar till dessa övriga kostnader men det är inte så kul att gå back månad efter månad.

Sedan ska självklart inte trådarna tas bort, och helst heller ej låsas eftersom det här är en jättebra hjälp för en annan ung kille eller tjej som undrar i samma fråga du undrat över och då kanske använder sökfunktionen.

Jag tycker du är oärlig mot sig själv och även kanske mot dina föräldrar. Ta ett snack med dem och se hur du kan få eventuell hjälp om du ska köpa en bil, för dina pengar kommer inte räcka. Så enkelt är det. Samtidigt är det en mycket god idé att köpa en så modern bil som möjligt som du är inne på för att det är betydligt säkrare att åka runt i och det tror jag att dina föräldrar också tycker.

Senast redigerat av caromania (11 december 2012)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Baandit
11 december 2012 · 137 Inlägg

Att vara ung och köpa en bil nästan ny bil för 50000 tycker ja e bland det dummaste som går att göra, pga att värdeminskningen e enorm i den prisklassen. Då e det mycket bättre att köpa en äldre bil i typ 10000 krs klassen och då spelar det ingen roll ifall den drar dubbelt så mycket för den minskar iaf inte i värde längre och försäkringen e offtast mycket billigare vilket gör att du kommer att käna massor me pengar (typ) tongue .

Sen om du köper något som även e bakhjulsdrivet nu i vinter så kanske du även kommer på att det kan va roligt att köra bil och till och med hellre e ute å leker me bilen på nåt befolkningslöst ställe   än att vara ute å dricka varje kväll, kostar ju ung lika mycket.

Sen om nu det där med säkerhet e jätteviktigt för en så kan man ju ta och köpa en hjälm eller nåt roll

mb_pucken
11 december 2012 · 5 091 Inlägg

så här räknar ja på vad de kostar att ha en bil, baserat på min bil.

Försäkringen: 7500kr Helår
Skatten: 5800kr Diesel, Helår.
Besektning: 550kr En gång om året. räknar på en ombess. Allt annat är en bonus.
Reparatiner: 10000kr Bilar kan gå sönder. frågan är bara när. (jag uppe i 33k på 1,5 år)
Däck: 4000kr Beror på hur mycket man kör, räknar på ca 2000mil om året, sommar och vinterdäck.
Service: 3000kr. 2 byten/10 liter olja med filter. luftfilter och kupe filter en gång om året samt stift ca var tredie år.
Annat kul: 2000kr Doftgranar, tvätt, vax osv.

Det blir 32850kr om åter eller 2737/månaden.

Då har ja inte räknat med bränsle då ja inte vet hur mycke du åker men om ja räknar på 2000 mil blir det 29000kr om året eller 2416kr i månaden.

Så om du åker 2000kr mil om året så blir slutsumman ca 5153kr
Känns som allt under den summan är en bonus.

Senast redigerat av mb_pucken (11 december 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
caromania Forummoderator
11 december 2012 · 9 296 Inlägg

mb_pucken skrev:
s
Reparatiner: 10000kr Bilar kan gå sönder. frågan är bara när. (jag uppe i 33k på 1,5 år)

Helt sant, men det var extremt mycket... yikes

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
11 december 2012 · 5 091 Inlägg

caromania skrev:

mb_pucken skrev:
s
Reparatiner: 10000kr Bilar kan gå sönder. frågan är bara när. (jag uppe i 33k på 1,5 år)

Helt sant, men det var extremt mycket... yikes

Jo de är sant men samtidigt kan de springa iväg fort. Sen kan den ju gå felfritt ett år å sen blir de lite bromsar, nått lycktglas, kanske en ruta och någon led eller bussning. Eller varför inte en kamrem om bilen nu har det. Kanske så tänds airbaglampan på väg hem från byn..
Fast beror ju lite på hur man sköter bilen och lagar den. Jag är sån som håller efter allt:-P har bla bytt 3 innerskärrmar för 400kr styck då dom vill spricka vid ikörning:-P eller som när en spindelled var glapp så bytte ja båda så är de ordentligt sen.
Fast å andra sidan kosta min service 4600kr i bara delar men då köpte ja bara mercedes orginal då de känns bäst. Bla bakaxelolja för 562 kr litern;-) men de behövs inte så mycket innan de blir dyrt när man tänker så.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang