Minderårig olovligkörning

caromania Forummoderator
16 december 2012 · 9 296 Inlägg

Tråkigt faktiskt. Men lärorikt. Vi gör/har gjort dumma saker vi också. Jag själv brukade ibland ställa denna fråga till mig själv:
-Vad i helvete tänkte du på, idiot?
neutral

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Riccardo
16 december 2012 · 237 Inlägg

Jag tror du får behålla körkortet om du klarar det har varit med om liknande grejer. För det första brukar det ta rätt lång tid innan man får en dom och sen transportstyrelsen tog över har det varit rätt så struligt. Kör du upp och lycka till!!

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
ErsdaHL
16 december 2012 · 600 Inlägg

Tackar och bockar för dom lugnande svaren, Polisen jobbar i samma hus som mor dock inte samma jobb. Så dom kände varandra. Inte för att det har med saken att göra. Känner mig som en fågelholk. Men jag har inte avlagt teoriprovet eller förarprovet. Men om båda dessa hinns  med innan någon dom så känns det som att det blir någon form av lindring..

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 december 2012 · 5 650 Inlägg

om dom inte ändrat reglerna sen 2003 då på tiden va de 6 månader vid första olovliga körningen.

och du har inte äns börjat med kortet efter som du inte gjort något prov. körkortstillståndet lär nog rycka illa kvickt minst 6 mån och man ska inte underskatta att de ska ta lång tid och handlägga nått går snabbare än man tror många gånger

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
DKn
16 december 2012 · 535 Inlägg

mickius skrev:
Prövotid på nytt körkort

När du får ditt körkort för första gången
har du det på prov i 2 år.
Det kallas prövotid. Om ditt körkort blir spärrat under prövotiden
måste du göra ett nytt förarprov
även om spärrtiden är kortare än ett år.

Och detta har ingenting med saken för varken ts Eller min kompis hade körkort när dom blev tagna och då har dom ingen prövotid

DKn
16 december 2012 · 535 Inlägg

mb_pucken skrev:

DKn skrev:

matteeee skrev:

Fast nä. Indraget körkort under prövotid = ta om det helt. Såvida han nu inte bara tog en till behörighet, men då hade han nog fått den första behörigheten indragen redan från början...

Fast joo det får han. Han har det ju för fan på papper hemma. Har ju själv sett det. Han trodde ju inte heller det var möjligt så han ringde ju in och frågade också. Tror du på allvar att jag skulle sitta och ljuga om något sådant?

nu var de några år sedan men en kopis till mig blev tagen i sin a-tralla som gick för fort,(olovlig körning) han blev ej av med traktorkortet och lämpet förns "dommen" fallit. Men han fick vänta ca ett år på att höra av transportstyrelsen och när papperet väl kom så hade han redan körkort osv. då drogs körkortet in i 3 månader och han fick sedan tillbaka det efter 3 månader. fattar inte hur det gick till.

Ja det är ju ungefär samma som händer min polare då. Alla e gööt fundersamma

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 december 2012 · 14 060 Inlägg

DKn skrev:

mickius skrev:
Prövotid på nytt körkort

När du får ditt körkort för första gången
har du det på prov i 2 år.
Det kallas prövotid. Om ditt körkort blir spärrat under prövotiden
måste du göra ett nytt förarprov
även om spärrtiden är kortare än ett år.

Och detta har ingenting med saken för varken ts Eller min kompis hade körkort när dom blev tagna och då har dom ingen prövotid

Men dom kanske inte får nåt lämplighetsintyg eller om dom fått det så kanske det blir indraget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
ErsdaHL
16 december 2012 · 600 Inlägg

Då polisen följde mig hem så sa dom i bilen att jag behövde leta fram något ID handling, Det glömde dom då vi var hemma. Dom sa inget om att fordonet var avställt heller. Bara lite saker jag kom att tänka på..

Nico-the-kid
16 december 2012 · 509 Inlägg

Jag tror inte TS slutar köra bil även utan körkort.För det var nog inte första gången han övningskörde själv.Vissa har lite svårt med lagar och hur man ska bete sig i trafiken.

Robbs_
16 december 2012 · 158 Inlägg

Såg dem ens händelsen? Om inte skulle du totalt blånekat hur arga och hotfulla dem än skulle blivit, de hade aldrig kunnat bevisa något och de hade fått släppa utredningen.. Jag åkte i diket en gång när jag kom många kilometer över hastighetsbegränsningen och polisen kom direkt efter. Dem erkände på en gång att de inte kunde göra ett skit då de inte sett något men var ändå nyfikna på hur det gick till.. Hade en väldigt slak servorem och tappade styrkraften precis när sladden inte ville lyda. Till dem sade jag ju givetvis att servon gav upp och det var en olyckshändelse, de försökte trixa mig att erkänna smile

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
ErsdaHL
16 december 2012 · 600 Inlägg

Robbs_ skrev:
Såg dem ens händelsen? Om inte skulle du totalt blånekat hur arga och hotfulla dem än skulle blivit, de hade aldrig kunnat bevisa något och de hade fått släppa utredningen.. Jag åkte i diket en gång när jag kom många kilometer över hastighetsbegränsningen och polisen kom direkt efter. Dem erkände på en gång att de inte kunde göra ett skit då de inte sett något men var ändå nyfikna på hur det gick till.. Hade en väldigt slak servorem och tappade styrkraften precis när sladden inte ville lyda. Till dem sade jag ju givetvis att servon gav upp och det var en olyckshändelse, de försökte trixa mig att erkänna smile

har faktiskt slirande servorem sad Men nu när jag sagt att jag kört kan jag ju inte blåneka.. Skulle gjort det från början men bilen stod ju på morsan så ändå hade jag fått lite skit för det men inte den här mängden jag får nu..

saab_sonett Handledare
16 december 2012 · 1 481 Inlägg

Du behöver inte vara orolig för att behöva ta om körkortet. Jag vet (av erfarenhet) att eftersom du vid tillfället du blev tagen så hade du inget körkort att dra in. Handläggningen tar ett antal månader så du hinner ta ditt körkort innan länsstyrelsen beslutat om straff. Du blir av med körkortet i förmodligen 3-4 månader, sedan får du tillbaka det igen. Utan omprov. Men låt bli att köra bil under tiden du är av med kortet. Blir du tagen då så är det Grov olovlig körning och då är det värre.

ErsdaHL
16 december 2012 · 600 Inlägg

saab_sonett skrev:
Du behöver inte vara orolig för att behöva ta om körkortet. Jag vet (av erfarenhet) att eftersom du vid tillfället du blev tagen så hade du inget körkort att dra in. Handläggningen tar ett antal månader så du hinner ta ditt körkort innan länsstyrelsen beslutat om straff. Du blir av med körkortet i förmodligen 3-4 månader, sedan får du tillbaka det igen. Utan omprov. Men låt bli att köra bil under tiden du är av med kortet. Blir du tagen då så är det Grov olovlig körning och då är det värre.

Är du säker? Jag det står att ett körkort kan återkallas tillsvidare transportatyrelsen bestämt sig för att återkalla eller inte, något liknande står det på korkortsportalen. Ska ringa imorgon för det står klart och tydligt att om något händer under prövotiden måste nya prov avlägga, står inget om innan..

saab_sonett Handledare
16 december 2012 · 1 481 Inlägg

ErsdaHL skrev:

saab_sonett skrev:
Du behöver inte vara orolig för att behöva ta om körkortet. Jag vet (av erfarenhet) att eftersom du vid tillfället du blev tagen så hade du inget körkort att dra in. Handläggningen tar ett antal månader så du hinner ta ditt körkort innan länsstyrelsen beslutat om straff. Du blir av med körkortet i förmodligen 3-4 månader, sedan får du tillbaka det igen. Utan omprov. Men låt bli att köra bil under tiden du är av med kortet. Blir du tagen då så är det Grov olovlig körning och då är det värre.

Är du säker? Jag det står att ett körkort kan återkallas tillsvidare transportatyrelsen bestämt sig för att återkalla eller inte, något liknande står det på korkortsportalen. Ska ringa imorgon för det står klart och tydligt att om något händer under prövotiden måste nya prov avlägga, står inget om innan..

Vet en person som varit i samma situation som du. Den personen fick ta sitt körkort. Körde i 5månader. Fick besked om indragning i 4mån. Fick sedan tillbaka kortet utan att ta om det. Länsstyrelsen kan inte dra in ett körkort som inte finns. Du hade ju inget kort när dom tog dig.

ErsdaHL
16 december 2012 · 600 Inlägg

saab_sonett skrev:

ErsdaHL skrev:

saab_sonett skrev:
Du behöver inte vara orolig för att behöva ta om körkortet. Jag vet (av erfarenhet) att eftersom du vid tillfället du blev tagen så hade du inget körkort att dra in. Handläggningen tar ett antal månader så du hinner ta ditt körkort innan länsstyrelsen beslutat om straff. Du blir av med körkortet i förmodligen 3-4 månader, sedan får du tillbaka det igen. Utan omprov. Men låt bli att köra bil under tiden du är av med kortet. Blir du tagen då så är det Grov olovlig körning och då är det värre.

Är du säker? Jag det står att ett körkort kan återkallas tillsvidare transportatyrelsen bestämt sig för att återkalla eller inte, något liknande står det på korkortsportalen. Ska ringa imorgon för det står klart och tydligt att om något händer under prövotiden måste nya prov avlägga, står inget om innan..

Vet en person som varit i samma situation som du. Den personen fick ta sitt körkort. Körde i 5månader. Fick besked om indragning i 4mån. Fick sedan tillbaka kortet utan att ta om det. Länsstyrelsen kan inte dra in ett körkort som inte finns. Du hade ju inget kort när dom tog dig.

Men är man i prövotiden får man väl göra om allt?

saab_sonett Handledare
16 december 2012 · 1 481 Inlägg

Du hade inget körkort när du blev tagen. Då hade du inte heller prövotid. Det får man först när man tagit körkortet.

ErsdaHL
16 december 2012 · 600 Inlägg

saab_sonett skrev:
Du hade inget körkort när du blev tagen. Då hade du inte heller prövotid. Det får man först när man tagit körkortet.

Går det alltid till så eller är det från fall till fall? Jag Isåfall ser jag till att fixa det n !!

saab_sonett Handledare
16 december 2012 · 1 481 Inlägg

Det är så det är.

Riccardo
16 december 2012 · 237 Inlägg

Som sagt det är transportstyrelsen som sköter allting nu. Länstyrelsen slutade med körkortsärenden för ca 2års sen!!

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
saab_sonett Handledare
16 december 2012 · 1 481 Inlägg

Riccardo skrev:
Som sagt det är transportstyrelsen som sköter allting nu. Länstyrelsen slutade med körkortsärenden för ca 2års sen!!

Men fortfarande så kan du inte förlora något som du inte har...
Och handläggningstiden är nog inte kortare hos Transportstyrelsen.
Hinner dom före med beslutet innan du kört upp så blir du av med körkortstillståndet några månader sedan får du tillbaka det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang