Minderårig olovligkörning

it_mutt Avstängd
9 januari 2013 · 10 388 Inlägg

saab_sonett skrev:

ErsdaHL skrev:
Fick brev från soc idag.. Vill ha in oss på möte för att jag blev misstänkt för brott när jag inte var myndig. Måste jag gå på det nubnärjag fyllt ?

Låter lite överdrivet att soc kontaktar dig för en olovlig körning. De fall jag vet har aldrig hört något därifrån.
Du är ju ingen förhärdad brottsling bara för att du kört lite bil på egen hand.

Det är enligt regelverket om man inte är myndig och misstänkt för brott. Sen att det följs lite "sådär" är ju givetvis en annan femma

Senast redigerat av it_mutt (9 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ErsdaHL
10 januari 2013 · 600 Inlägg

Kan jag gå på soc mötena själv nu då? Onödigt för morsan att behöva åka 16 mil för att snacka med nån grå hårigttant som kommer upptäcka att det inte är något knas mellan oss hemma.. Klart man är uppfostrad men den som felar faller inte fan ha hon gjort något iallafal !

ErsdaHL
10 januari 2013 · 600 Inlägg

Ställde förövrigt på bilen inorse då min försäkring började gälla, så den somkkänner sig snäll kan ju få köra mig då jag blir lapplös wink

Tiger1978 Fattig student
10 januari 2013 · 1 282 Inlägg

Soc har inget med ditt körkort att göra.. Det är som föregående sa, enligt regelverket pga du var omyndig när detta hände.. Hoppa inte det mötet, dom vill bara kolla så du har det som du ska hemma, att du får mat, slipper bli misshandlad eller har missbrukande föräldrar..
Även vuxna blir kallade till sådana möten om man har barn och skulle råka bli lob:ad eller begå ett brottbsom skulle kunna vara en följd av ett missbruk..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
ErsdaHL
10 januari 2013 · 600 Inlägg

Fick en helvetes tjock bunt och det var bara förundersökning tror jag.. Står ingenting om någon dom utanvbaraom ssjälva händelsen och vi inblandade

saab_sonett Handledare
10 januari 2013 · 1 481 Inlägg

ErsdaHL skrev:
Fick en helvetes tjock bunt och det var bara förundersökning tror jag.. Står ingenting om någon dom utanvbaraom ssjälva händelsen och vi inblandade

Är det normal byråkratisk handläggningstid så kommer domen och indragningen framåt hösten. Så du får inrikta dig på att vara utan körkort några månader i höst. Kanske du får tillbaka det lagom till jul. Julklapp.  big_smile

ErsdaHL
10 januari 2013 · 600 Inlägg

Låter fint, morsan ha som gått i väggen dock, sitter och väntar på att 740in min ska få lite varmare motor!! Premiär tur!.. Lagligt..

ErsdaHL
11 januari 2013 · 600 Inlägg

Oj, varje gång jag kollar tråden med telelurn har jag råkat postat!

ErsdaHL
21 januari 2013 · 600 Inlägg

Har lämnat till telefon svararen hos soc att dom får ringa upp om dom vill ha ett möte då vi inte alls kundedå dom vvil , inte hört något men blev idag dömd för olovligkörning och inget annat 1500kr böter. Väntar på transportstyrelsen då. Syndatt vVolvon verkar så jädra okry sad väntar på verkstadstid

Evildan
21 januari 2013 ·

ErsdaHL skrev:
Har lämnat till telefon svararen hos soc att dom får ringa upp om dom vill ha ett möte då vi inte alls kundedå dom vvil , inte hört något men blev idag dömd för olovligkörning och inget annat 1500kr böter. Väntar på transportstyrelsen då. Syndatt vVolvon verkar så jädra okry sad väntar på verkstadstid

Var lite smart och förutseende nu och skriv över bilen på dig själv genast, vore liksom grädde på moset med att torska på ett försäkringsbedrägeri också.
Det är värre straffsats på det än olovlig körning.

ErsdaHL
21 januari 2013 · 600 Inlägg

Evildan skrev:

ErsdaHL skrev:
Har lämnat till telefon svararen hos soc att dom får ringa upp om dom vill ha ett möte då vi inte alls kundedå dom vvil , inte hört något men blev idag dömd för olovligkörning och inget annat 1500kr böter. Väntar på transportstyrelsen då. Syndatt vVolvon verkar så jädra okry sad väntar på verkstadstid

Var lite smart och förutseende nu och skriv över bilen på dig själv genast, vore liksom grädde på moset med att torska på ett försäkringsbedrägeri också.
Det är värre straffsats på det än olovlig körning.

Det är ju inte min bil smile bara lånar den ju!

Evildan
21 januari 2013 ·

ErsdaHL skrev:

Evildan skrev:

ErsdaHL skrev:
Har lämnat till telefon svararen hos soc att dom får ringa upp om dom vill ha ett möte då vi inte alls kundedå dom vvil , inte hört något men blev idag dömd för olovligkörning och inget annat 1500kr böter. Väntar på transportstyrelsen då. Syndatt vVolvon verkar så jädra okry sad väntar på verkstadstid

Var lite smart och förutseende nu och skriv över bilen på dig själv genast, vore liksom grädde på moset med att torska på ett försäkringsbedrägeri också.
Det är värre straffsats på det än olovlig körning.

Det är ju inte min bil smile bara lånar den ju!

Var smart nu...

Mattsson_91 Självlärd
21 januari 2013 · 3 083 Inlägg

Evildan skrev:

ErsdaHL skrev:

Evildan skrev:
Var lite smart och förutseende nu och skriv över bilen på dig själv genast, vore liksom grädde på moset med att torska på ett försäkringsbedrägeri också.
Det är värre straffsats på det än olovlig körning.

Det är ju inte min bil smile bara lånar den ju!

Var smart nu...

Om det nu inte är hans bil så är det väl ingen idé o skriva över den på honom? wink

Senast redigerat av Volvo142_73a (21 januari 2013)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Nico-the-kid
21 januari 2013 · 509 Inlägg

Vad händer med den som lånade ut bilen?
Jag vet att man kan åka dit om man lånar ut bilen till någon som är onykter.

it_mutt Avstängd
21 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Vad händer med den som lånade ut bilen?
Jag vet att man kan åka dit om man lånar ut bilen till någon som är onykter.

Böter

Ja, förutsatt att den som lånade ut den säger att hen lånande ut den. Annars får hen säga "nej jag har inte lånat ut den", varpå du kan lägga "stöld" på din egen lista


more or less


tillåtande av olovlig körning regleras i 3§ 3st Trafikbrottslagen  och innebär att man låter en obehörig person föra ett fordonet. Typiskt sett rör det sig om en situation då den som förfogar över fordonet t ex ägaren låter en person som inte är berättigade härtill att köra fordonet. Tillåtande av olovlig körning är ett oaktsamhetsbrott och det krävs således inget uppsåt till handlingen för att dömas till ansvar.

Straffet för tillåtande av olovlig körning är begränsat till böter.

Senast redigerat av it_mutt (21 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
21 januari 2013 ·

Nico-the-kid skrev:
Vad händer med den som lånade ut bilen?
Jag vet att man kan åka dit om man lånar ut bilen till någon som är onykter.

Visst kan man det, som den påpassligt snabba it_mutt skrev, före igen.

Man kan även bli straffad om man gör ett försäkringbedrägeri, kul för morsan hans att bli anklagad/fälld för det efter den första vändan med olovligkörning.

Senast redigerat av Evildan (21 januari 2013)

ErsdaHL
21 januari 2013 · 600 Inlägg

Vart inget på bilägaren för att jag både uppgav att denne visste att jag kunde köra den men också att denne inte godkände det, har iallafall inte hört något om det.

it_mutt Avstängd
21 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

Nico-the-kid skrev:
Vad händer med den som lånade ut bilen?
Jag vet att man kan åka dit om man lånar ut bilen till någon som är onykter.

Visst kan man det, som den påpassligt snabba it_mutt skrev, före igen.

Man kan även bli straffad om man gör ett försäkringbedrägeri, kul för morsan hans att bli anklagad/fälld för det efter den första vändan med olovligkörning.

Mitt lilla glädjeämne en tentdag från helvetet som denna...att vara före Evildan wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ErsdaHL
22 januari 2013 · 600 Inlägg

Jag fick då ingen stöld på mig, och mamma tillät inte körningen, vart inget av det..

Evildan
22 januari 2013 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:

Nico-the-kid skrev:
Vad händer med den som lånade ut bilen?
Jag vet att man kan åka dit om man lånar ut bilen till någon som är onykter.

Visst kan man det, som den påpassligt snabba it_mutt skrev, före igen.

Man kan även bli straffad om man gör ett försäkringbedrägeri, kul för morsan hans att bli anklagad/fälld för det efter den första vändan med olovligkörning.

Mitt lilla glädjeämne en tentdag från helvetet som denna...att vara före Evildan wink

Det unnar jag dig givetvis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang