Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera och motormässigt är målet för närvarande runt 300hk...
  • 130 Följare
  • 247 713 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 augusti 2019
DJ-SAAB
31 juli 2013 · 274 Inlägg

David_Str skrev:
Hej!

Händer inte mycket med bilen nu då jag har semester. Är helt enkelt inget sugen på att pula med den då. Bjuder på några helhetsbilder med nya fälgarna:

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-6aa7304a5b46c4d4b26f133ec5536587.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5e5e1b41113018d42699ba730c4f4b10.jpg

Inte sänkt bak än. 17" ser lite klent ut på bild, men ser riktigt trevligt ut i verkligheten.

Och nej Mackan, jag har fortfarande inte monterat några dimljus... wink

/David

Ja men den ha ju blivit riktigt snygg, så när kommer du lägga upp bilen på Garaget? :p

David_Str skrev:
Hej!

Idag fick jag för mig att sänka bilen bak. Gick inte så bra, hade gjort en liten tankevurpa. Kapade bakfjädern ett varv och insåg sedan att den satt helt löst då bilen var helt upphissad = inte bra!
Så nu har jag beställt nya sänkfjädrar bak frän KL Racing som skall sänka 35mm. Jag är lite rädd det skall bli för lågt, men får testa o se.

Sedan så har jag problem med att drivknutsdamaskerna på höger sida (både inre o yttre) läcker ut lite så jag har rivit ner drivaxeln och kommer byta båda damaskerna. Hittade inget uppenbart fel på de gamla, men något har jag gjort fel så lika bra att byta till helt nya.

Svårt att få loss några skruvar? Näe... big_smile Massa fett utslungat inne vid medbringaren, just nu väntar jag på nya damasker. Kamerablixten är inte snäll mot all smuts, snart dags att dammtorka framvagnen? 

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-246c4e895e5bc8255ee6896848d1f8b7.jpg

Sedan i samband med SRS-problemen skaffade jag mig en sån här:

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9ee658021f56f8d113f5e5d035fe76d6.jpg

Tänkte det kunde vara "bra att ha".roll Efter lite initialt strul verkar den fungera bra. Är det någon i mälardalsregionen som behöver få hjälp med att läsa felkoder eller liknande så bara hojta till!   

/David

Nice 35 sänkning de bli nog riktigt bra de, tråkigt med att fjädern satt lös och damaskerna hade läckt ut. sad Men de bli bra sen. smile

//Ha d gott

I'm with you till the end of the line
BaDiS
1 augusti 2013 · 56 Inlägg

Härligt med egen Tech 2a, vart beställde du den? smile

"Ingen kommer ihåg en fegis"
Mitsubishi Outlander "Monstertrucken" (2010)
David_Str
1 augusti 2013 · 198 Inlägg

Marcus017 skrev:
Ja men den ha ju blivit riktigt snygg, så när kommer du lägga upp bilen på Garaget? :p

Ska fixa fjädringen bak först samt nya dimljus. Sedan ska man bara pallra sig ut och ta några bra foton.
Ingen som har fräscha dimljus till salu?

Marcus017 skrev:
Nice 35 sänkning de bli nog riktigt bra de, tråkigt med att fjädern satt lös och damaskerna hade läckt ut. sad Men de bli bra sen. smile
//Ha d gott

Jag hoppas 35 mm bir bra, annars får jag svetsa dit nån form av förhöjning. Jag har 40 mm sänkning fram, men vill inte bilen skall se baktung ut, det är det fulaste jag vet. Det andra är bara smågrejer egentligen, och det där med fjädern var bara klantigt.

BaDiS skrev:
Härligt med egen Tech 2a, vart beställde du den? smile

Aliexpress.com. Det är en kopia förstås.

Svardh89
2 augusti 2013 · 3 Inlägg

satte på en 45/35 sänkningsats från kl racing igår på min 9000 och det blev riktigt bra faktiskt så de ska nog inte va några problem med "rövhäng"för din del smile

David_Str
8 augusti 2013 · 198 Inlägg

Hej!

Idag har jag monterat nya bakfjädrarna. Sedan var det dags att byta drivaxeldamask (inre) då det läckte ut fett. MEN det är själva medbringaren som är trasig, det finns två "spår" i den, och där är det genomgående hål så fett kan läcka ut, se bild nedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-48225de4221b39da7270fa0bb56bdd81.jpg

Har sett dessa på mina gamla medbringare också. Ska det vara spår i dem, och vad har de för funktion? Tolkar det hur som helst att medbringaren är slut...

/David

Mangs
8 augusti 2013 · 36 Inlägg

Oj. Dom där är ju tokslut.

Bytte på min, iofs vänster sida, men tror att det ska vara samma lika. Där var det inte sådär. Ett jämt och fint spår hela vägen ut. Tripoden ska inte glappa nånting i rotationsaxeln.

Saab 9000 2.0t classic "Mangs Performance" (1998)
David_Str
14 augusti 2013 · 198 Inlägg

Mangs skrev:
Oj. Dom där är ju tokslut.

Förklara gärna hur du kan se det på bilden? Jag tycker de ser OK ut förutom de två spåren/märkena "bakom" damaskens tätning. Där är det genomgående hål, så fettet flyger ut bakom själva damasken.

Mangs skrev:
Bytte på min, iofs vänster sida, men tror att det ska vara samma lika. Där var det inte sådär. Ett jämt och fint spår hela vägen ut. Tripoden ska inte glappa nånting i rotationsaxeln.

Tror själva medbringarna är identiska höger/vänster. Har en ny medbringare på G, men det är lite drygt bara att byta, bl.a. måste man lyfta motorn lite.

Mangs
31 augusti 2013 · 36 Inlägg

Dom där spåren ska inte kunna synas på insidan.

Ser ut som om om något har legat och skavt. Har tripodens lager blivit glapp kan jag tänka mig att axlarna på tripoden kan gå emot höjet och därmed slita hål på det.

Dom där klackarna är där för att förhindra att höljet inte roterar runt själva medbringaren.

Saab 9000 2.0t classic "Mangs Performance" (1998)
Krux_88
12 september 2013 · 14 Inlägg

Hej,

Riktigt snygg Saab! smile Riktigt imponerad!
Skulle vilja göra exakt samma sak med min, då den inte är kanske de finaste i motor och rätt misskött av förra ägarna (min lillebror som var ägaren före mig, och sen hans kompis som var ägaren före min lillebror) smile

Dock är den j*vla fin i plåten, så de behöver jag inte göra något med. Bara motor och låda skulle vilja få sig en omgång.

Men undrar lite om kostnader på allt.
Ungefär hur mycket fick du slänga ut på de med motor och låda?
Skulle vara rätt intressant att veta de ;D

Om du inte vill skriva det här, så dra iväg ett pm.

Hör av dig! smile

David_Str
13 september 2013 · 198 Inlägg

Krux_88 skrev:
Hej,

Riktigt snygg Saab! smile Riktigt imponerad!
Skulle vilja göra exakt samma sak med min, då den inte är kanske de finaste i motor och rätt misskött av förra ägarna (min lillebror som var ägaren före mig, och sen hans kompis som var ägaren före min lillebror) smile

Dock är den j*vla fin i plåten, så de behöver jag inte göra något med. Bara motor och låda skulle vilja få sig en omgång.

Men undrar lite om kostnader på allt.
Ungefär hur mycket fick du slänga ut på de med motor och låda?
Skulle vara rätt intressant att veta de ;D

Om du inte vill skriva det här, så dra iväg ett pm.

Hör av dig! smile

Hej!

Oj va svårt! Beror lite på vad du ”behöver” göra med din. Nu har jag inte gjort så mycket med motor/växellåda förutom gått igenom och rengjort/målat allt. I framtiden kan det säkert bli helrenovering även av motorn invändigt. Men en del grejer har jag ändå bytt/köpt: Detta är vad jag minns på rak arm, säkert glömt en massa.

Övre motorfästen
1 hydrualistkt motorfäste (beg)
O-ringar spridare
Tändstift
Kylare
Kylfläkt (beg)
Givare Kylfläkt
Nya vaakuumslangar
Packbox remskiva
Spänrullar
Drivrem
Slavcylinder koppling (beg)
Renoveringssats slavcyinder
Länkage växellåda
Olja växellåda
Oljetråg (beg)
Avgaspackning
Insugspackning
Packning turbo-grenrör
Olja, oljefilter
Massor rostfria slangklämmor
Ventilkåpspackning
Färg/kemi/packningsmaterial
Sedan har jag bytt drixaxlar till bättre beg, och medbringare lådan (2ggr dessutom)

Nu har jag bytt medbringaren och nu verkar det fungera bättra. Jag hade lite vibrationer tidigare som nu är nästan borta. Växelspaken rör sig en del vid lätt gaspådrag (inte vid fullgas) på 2:an vid vissa varvtal, kanske beror det på de hårda motorbussningarna.

Nästa steg är att fortsätta felsöka laddtrycket.

Krux_88
13 september 2013 · 14 Inlägg

David_Str skrev:

Krux_88 skrev:
Hej,

Riktigt snygg Saab! smile Riktigt imponerad!
Skulle vilja göra exakt samma sak med min, då den inte är kanske de finaste i motor och rätt misskött av förra ägarna (min lillebror som var ägaren före mig, och sen hans kompis som var ägaren före min lillebror) smile

Dock är den j*vla fin i plåten, så de behöver jag inte göra något med. Bara motor och låda skulle vilja få sig en omgång.

Men undrar lite om kostnader på allt.
Ungefär hur mycket fick du slänga ut på de med motor och låda?
Skulle vara rätt intressant att veta de ;D

Om du inte vill skriva det här, så dra iväg ett pm.

Hör av dig! smile

Hej!

Oj va svårt! Beror lite på vad du ”behöver” göra med din. Nu har jag inte gjort så mycket med motor/växellåda förutom gått igenom och rengjort/målat allt. I framtiden kan det säkert bli helrenovering även av motorn invändigt. Men en del grejer har jag ändå bytt/köpt: Detta är vad jag minns på rak arm, säkert glömt en massa.

Övre motorfästen
1 hydrualistkt motorfäste (beg)
O-ringar spridare
Tändstift
Kylare
Kylfläkt (beg)
Givare Kylfläkt
Nya vaakuumslangar
Packbox remskiva
Spänrullar
Drivrem
Slavcylinder koppling (beg)
Renoveringssats slavcyinder
Länkage växellåda
Olja växellåda
Oljetråg (beg)
Avgaspackning
Insugspackning
Packning turbo-grenrör
Olja, oljefilter
Massor rostfria slangklämmor
Ventilkåpspackning
Färg/kemi/packningsmaterial
Sedan har jag bytt drixaxlar till bättre beg, och medbringare lådan (2ggr dessutom)

Nu har jag bytt medbringaren och nu verkar det fungera bättra. Jag hade lite vibrationer tidigare som nu är nästan borta. Växelspaken rör sig en del vid lätt gaspådrag (inte vid fullgas) på 2:an vid vissa varvtal, kanske beror det på de hårda motorbussningarna.

Nästa steg är att fortsätta felsöka laddtrycket.

Haha, så du menar att jag var lite besvärlig nu? wink
Okej, men det är tanken jag har också, att plocka ur allt och göra snyggt! Ser ju ut som f*n i motorrummet!

Tänkte på länkaget till v-lådan, har du justerat de något mer efter du satte dit de?
För har nämligen hört att man kanske måste justera det 2 gånger för att det ska bli bra!

Nu ska jag vara ännu mer jobbig, vad använde du för färg när du målade allt som sitter "under" motorn?
Är det vanlig svart färg? smile

David_Str
13 september 2013 · 198 Inlägg

Krux_88 skrev:
Tänkte på länkaget till v-lådan, har du justerat de något mer efter du satte dit de?
För har nämligen hört att man kanske måste justera det 2 gånger för att det ska bli bra!

Nej, har bara justerat en gång. Växlarna går i så fint som de kan på en Saab.

Krux_88 skrev:
Nu ska jag vara ännu mer jobbig, vad använde du för färg när du målade allt som sitter "under" motorn?
Är det vanlig svart färg? smile

Inga problem smile Du är inte jobbig alls.
Uteslutande 2K-färg. Som grund epoxi, och som topplack 2K polyuretan. Framvagnen är sprutlackad (fabriksfinish) och bakvagnen och underrede målat med pensel. Dessa lacker är överlägsna all "vanlig" färg jag använt.

Exempel Hammarlack är rena skräpet i jämförelse.

Med vänlig hälsning David

Senast redigerat av David_Str (13 september 2013)

David_Str
26 september 2013 · 198 Inlägg

Hej!

Har väl inte hänt jättemycket, men har gjort lite åtminstone.
Har haft lite problem med laddtrycket, så har felsökt lite. Bytt tändstift, provtryckt turbosystemet och testat byta alla möjliga komponenter. Bytte även en del vakuumslang.

Pinsamt nog visade det sig jag hade glömt ställa grundladdtrycket ordentligt, konstigt nog gick den bra i vintras...åtminstone vad jag minns.
När jag ställde GLT rätt, gick bilen mycket bättre. Tyvärr så överladdar den nu istället sad
Jag tycker den överladdar mer när bilen är varm, vilket KAN tyda på sprucket avgashus, alternativt har jag bara portat WG-kanalen för lite. Men jag litar inte på min membrandosa, så jag vill testa med en garanterat fräsch innan jag river ner turbon.

Någon som har en fräsch membrandosa till TD04 till salu?

Jag har nu fixat problemet med varvräknaren som jag ”ställde” fel:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-8764c153c18b959851c28ac8afe9c2e7.jpg

Instrumenthuset borta för typ 5:e gången, börjar bli bra på detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-acdcd2f894d824bbd2707005ffc746c1.jpg

Sen har jag fixat lite godis. Nya bakhögtalare, mina gamla var slut. Är bra att ha lite ljud i bilen, så fort man hör något nytt ”mystiskt” ljud som låter dyrt så gäller det vara snabb att skruva upp stereron smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-2937e7927b3180162afb9091df683349.jpg

Sen fixade jag ett blankt stag till motorrummet, ska tydligen göra gott för väghållningen. Även om så inte är fallet så ser det ju rätt glassigt ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-c94fe9da1ba8be831533cd7d49ebafe4.jpg
Hade föredragit svart stag, men kom över ett begagnat till OK pris, det matchar den polerade kanten på fälgarna så det ser rätt bra ut. Det är ett speedparts-stag, den lackade delen var riktigt dålig kvalitet på, lacken var lövtunn så jag fick måla om dessa.

Liten helhetsbild med nya bakfjädrarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-0c8ccff2cfcb532deaecf00e36a78faa.jpg

Ber om ursäkt för kvalitetn på bilderna, tagna med mobilkameran. Det var allt för denna gång.

/David

AeroMackan
26 september 2013 · 607 Inlägg

Har samma problem med min 9000 då den laddar lite för mycket 1,45bar smile

DJ-SAAB
26 september 2013 · 274 Inlägg

Min laddar aldrig över eller för lite, är de normalt?

Senast redigerat av Macke_BMRSweden (27 september 2013)

I'm with you till the end of the line
Xises
26 september 2013 · 109 Inlägg

Min laddar aldrig för mycket, snarare för lite då man kört som en mes tongue Mes-adaption wink

David_Str
1 oktober 2013 · 198 Inlägg

AeroMackan skrev:
Har samma problem med min 9000 då den laddar lite för mycket 1,45bar smile

Ok, vad har du för fel? Original är fuel cut (inget bränsle) satt till 1,35, men du kanske inte kör originalprogram?

Macke_BMRSweden skrev:
Min laddar aldrig över eller för lite, är de normalt?

Absolut, din fungerar nog som den ska. Ett original Aero-program ska ladda max 1,08 bar (gäller manuella bilar), se bild nedan som beskriver vad programmet begär för laddtryck vid olika varvtal och lägen på gasspjället:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-437ef209ffb49865544672e4b84cc32f.jpg

/David

turbonova gillar en riktig burnout
5 oktober 2013 · 1 174 Inlägg

Det är ditt fel att jag nu sitter och kollar blocket efter saab 9000 aero. big_smile ser riktigt j*****a bra ut :-)

David_Str
6 oktober 2013 · 198 Inlägg

turbonova skrev:
Det är ditt fel att jag nu sitter och kollar blocket efter saab 9000 aero. big_smile ser riktigt j*****a bra ut :-)

Vadå "mitt fel"? Du borde tacka mig smile Ta och slå till på en nu innan du ångrar dig! Det kommer aldrig bli så billigt som det är nu.

Mr_Lööf
6 oktober 2013 · 1 911 Inlägg

När ni ändå är inne på att snacka laddtryck. När min 9000 Aero överladdade så hade jag 1,7bar i GLT med rätt förspänning på Wastgaten. wink Det visade sig att magnetventilen inte var så frisk. Vid byte av den så gick bilen som den skulle. smile

Mitt laddproblem dök upp när jag monterade JT 3tum med sport kat. Märkte att den gick så jäkla mycket bättre än innan. Har för mig att den hade 1bar i GLT då.

Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang