Hål i tanken

Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

Tjenna, undar om det går att laga bensin tanken med kemisk metall om det är ett litet hål?

bronco_z
25 december 2012 · 604 Inlägg

Är det plasttank så skaffa en lämplig plastplugg, borra upp hålet efter pluggen, rugga upp ytan runt och täck med glasdiberspackel. Måla.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

Det är en metall tank hmm

NIzmO Ollikkala Racing
25 december 2012 · 1 724 Inlägg

Vet inte om det är nått jag kan rekommendera men en arbetskamrat fixade sin läckande tank (på en Sierra vinterbil) med en vanlig handtvål (!) , blir nån kemisk reaktion med bensin så att det tätar.

Vet bara att ovan nämnda Sierra gått flera år nu med den sortens lagning.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Purrre Personbils tekniker
25 december 2012 · 238 Inlägg

Ta bort tanken och svetsa? Se till så den är tom och väl ventilerad så det inte blir en smäll-

engolf
25 december 2012 · 3 235 Inlägg

Löda fungerar utmärkt på ståltank, har gjort det själv. Dock måste tanken demonteras och spolas rent.

Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

NIzmO skrev:
Vet inte om det är nått jag kan rekommendera men en arbetskamrat fixade sin läckande tank (på en Sierra vinterbil) med en vanlig handtvål (!) , blir nån kemisk reaktion med bensin så att det tätar.

Vet bara att ovan nämnda Sierra gått flera år nu med den sortens lagning.

Okej, så det kan asså funger? men kemisk metall ska väll gå med, om man gör rent före?

Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

engolf skrev:
Löda fungerar utmärkt på ståltank, har gjort det själv. Dock måste tanken demonteras och spolas rent.

Jo har redan demonterat den så det är ett altenativ

volyota
25 december 2012 · 241 Inlägg

gelcoat som du lagar båten med är perfekt om du inte vill svetsa den är både flexibel och bensintålig  rugga opp ytan o lägg på armera med en liten tygbit eller något bättre låt torka som nytt

Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

volyota skrev:
gelcoat som du lagar båten med är perfekt om du inte vill svetsa den är både flexibel och bensintålig  rugga opp ytan o lägg på armera med en liten tygbit eller något bättre låt torka som nytt

Okej, låter som ett bra och lite lättare alternativ än att svetsa smile

kajc
25 december 2012 · 311 Inlägg

Har kört med kemisk metall, fungerar bra om det inte är alltför stort hål.
Har hållt i flera år, problemet är väl om plåten runt hålet är rostigt redan innan. Rosten stannar inte  för att man lagat hålet tyvärr :-)
Bäst att svetsa/löda givetvis.

JFfoto
25 december 2012 ·

Hur mycket kostar en begagnad då? om det är mer värt att köpa en begagnad än att riskera att lagningen går sönder igen.. bara ett tips smile

Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

kajc skrev:
Har kört med kemisk metall, fungerar bra om det inte är alltför stort hål.
Har hållt i flera år, problemet är väl om plåten runt hålet är rostigt redan innan. Rosten stannar inte  för att man lagat hålet tyvärr :-)
Bäst att svetsa/löda givetvis.

Jo har du rätt i! smile

Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Hur mycket kostar en begagnad då? om det är mer värt att köpa en begagnad än att riskera att lagningen går sönder igen.. bara ett tips smile

Jaa ungefär runt 400-500 så det e så klart annars värt o byta, men tanken jag har nu är annars fin, och inge rost, e bara ett pytte litet hål

kajc
25 december 2012 · 311 Inlägg

Prova kemisk metall, snabbt gjort. Gör bara rent ordentligt runt hålet

Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

kajc skrev:
Prova kemisk metall, snabbt gjort. Gör bara rent ordentligt runt hålet

Okej, tack! smile

Aero T16
25 december 2012 · 1 327 Inlägg

Vars sitter hålet på tanken?

Jag fick ett stenskott under en bensintank på en Opel Astra F.

Det blev en lite spricka på kanske 2 mm, knappt synbar men det droppade ändå.

Försökte mig på att laga med kemisk metall av två olika modeller och även glasfiberspackel. Testade även med att gänga in en bult och borra ett hål som sista lösning.

Inget av dessa fungerade, längre än någon dag innan det började droppa igen.

Inte så kul att hålla på med bensin, bensinångor och att slanga bensin, köp en begagnad tank på skroten direkt och byt den om hålet sitter på undersidan är mitt tips.

Katten12
25 december 2012 · 20 Inlägg

Aero T16 skrev:
Vars sitter hålet på tanken?

Jag fick ett stenskott under en bensintank på en Opel Astra F.

Det blev en lite spricka på kanske 2 mm, knappt synbar men det droppade ändå.

Försökte mig på att laga med kemisk metall av två olika modeller och även glasfiberspackel. Testade även med att gänga in en bult och borra ett hål som sista lösning.

Inget av dessa fungerade, längre än någon dag innan det började droppa igen.

Inte så kul att hålla på med bensin, bensinångor och att slanga bensin, köp en begagnad tank på skroten direkt och byt den om hålet sitter på undersidan är mitt tips.

okej, men mitt sitter på sidan högre upp

Mickius
25 december 2012 · 4 670 Inlägg

Varför snåla o hålla på o försöka laga en sådan viktig detalj som bensintank? Så dyr är inte en soppatank att de är värt o riskera massa med detta?

kajc
25 december 2012 · 311 Inlägg

Svårt/ nästan omöljigt att laga, när det tränger bensin genom  hålet hela tiden.
Måste helst vara torrt kring hålet. Att laga ett hål, utan att svetsa är givetvis en nödlösning.
Givetvis är en ny tank bästa alternativet men om hålet sitter högt upp och inte är alltför rostigt fungerar det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang